نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  (1000   (                                                                    

ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 282 )


  ( قسمــت سیــزدهـــم )


صِـلَــه ی رَحِــم


 

اهمیت صله رحم در قرآن

 

 

( جزء پانزد هــم صفحــه 284 آیه 26 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَ لاَ تُبَذِّرْ تَبْذِیرًا

 

   تفسیـــر لفظـــی :

 

و حق خویشاوند را به او بده و مستمند و در راه ‏مانده را [دستگیرى کن]

و ولخرجى و اسراف مکن


تفسیر ادبی و عرفانی :

 

در این آیت خداوند تبارک و تعالی ،

در باره ی صله ی رَحِــم یا حقّ خویشان ،

 سفارش می فرماید ،

مصطفی(ص) در این مورد فرموده اند :

هرکس صله ی رحـــم کند ، خداوند او را صلـــه کند ،

و هرکس از خویشان ببُرَد ( قطــع رحـــم کند) ،

خـــــداونــــــــــــد از او می بُـــــــرَد !





خداوند جَلَّ و عَلا می فرماید :

من صــاحب رحمت هستم ،

و رَحِـــم را از نــــام خــــــود گرفتم ،

پس هـــــــرکس آن را وصــــــــــل کنــــــد ؛

مـــــن هم او را به خــــــود وصـــــل می کنــــــــم ،

و هرکس قطـــــــــع کند ؛

من هـــــم از او قطــــــــــع کنم


 

و نیــــــز فرمــــــوده :

زودترین ثــواب هــــــــا صلـــــه ی رحـــــم است ،

کسی از پیامبر(ص) پرسید :

ای رسول خدا ؛ خویشانِ من از من بریدند ،

من هم از آنان ببُرم ؟

پیامبر(ص) فرمودند :

در این صورت خداونــــــد از همه ی شما ها می بُـــرَد !

و تو اگر صلـــه ی رحــــم به جا آوردی و آن ها قطــــع کردند ،

خداونــد با تـــو است و پشت و پنــــــاه تـــــو .

نقـــل کــرده انـــــد که :

مردی بود اسراف کار ، و در کارها زیاده روی داشت ،

لیکن پیوسته صلــــــه ی رحـــــــــم می کرد ،

چون مُـــــرد ، او را در خــــواب دیدند که ؛

پرچمی از نـــــــــور در دست دارد ،

و در میان گـــروهـــــی است که همه ؛

جامــــــــه هــــــــــایی از نــــــــــور در بر دارند ،

و از چهار سمت آنان نـــــــــور است ،

و این آیه را می خوانند ،

وَآتِ ذَا الْقُرْبَى...

پرسیدند : اینـــــــــان کیــــــاننـــــد ؟

گفتند : صلـــــه ی رحـــــــم کننــــــــــــدگان !

پرسیدند تـــــــــو از کجا به این مقــــــــام رسیدی ؟

گفت : از صلــــــه ی رحـــــــم . 


صلـه رَحِـم در آیـات و روایـات

             (کلیک کنید)




موضوع :