نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  ( 997   (                                                                    

ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 282 ) 

 

(  قسمــت دهـــم )


صِـدقِ در احـوال

 

 

 

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 284 آیه 21 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

انظُرْ کَیْفَ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ لَلْآخِرَةُ أَکْبَرُ دَرَجَاتٍ وَ أَکْبَرُ تَفْضِیلًا


   تفسیـــر لفظـــی :

 

ببین چگونه بعضى از آنان را بر بعضى دیگر برترى داده‏ایم

و قطعا درجات آخرت و برترى آن بزرگتر و بیشتر است


تفسیر ادبی و عرفانی :

                

                                              ای محمّـد ؛

با شگفت نگر که ما چگونه این مردم را آفریدیم !

که در صورت ، با هم مساوی ،

و در معنی مختلف ،

و در حقیقت آدمیّت با هم متفاضلند !

از آن جا یکسانی در صورت ظاهر است که ؛

همه ی مردم با هم مساویند ، مانند دندانه های شانه !

و آن جا که از حیث معنی و حقیقت ، مختلف و متفاوتند ؛

آن که مردم معدن هایی هستند مانند معادن زر و سیم ؛

کافر هرگز چون مؤمن نبـوَد ،

کــــه فرمـــــــــود :

مسلمانان هم سان فاجران نیستند !

هرگز مصلح همانند مفسد نیست !

کــــه فرمـــــــــود :

دارندگان عمل صالح و کار نیک زمین را ؛

نمی توان با تبهکاران یکسان داشت ! (1)

که گفتـــــــه انـــــــد :

ندائی هرگز چون ندای مخلص نبُـوَد ،

و مخلص ؛ چون عـــارف ، صــــــادق نبوَد ،

اخلاص در عمـــــــل ؛ صفت عابـــــــدان است ،

و صــــــــدق در احــــــوال ؛ صفت عارفـــــان است ،

عابـــــــد در آرزوی بهشت است و حـــــــــور و قصـــــور ،

و عـــــــارف در دریـــای عیـــــــان و مشاهدت غرقـه ی نـــور !

 

وَلَلْآخِرَةُ أَکْبَرُ دَرَجَاتٍ وَأَکْبَرُ تَفْضِیلًا

 

درجات آخرت، بـرتــــــر ؛

و تفــــاضــــــل در آن جهـــان ،

عظیــــــــم تــر و بزرگتـــــــــر است ،

که مصطفی(ص) فرمودند :

شما مردمان درجات علّیین را ،

مانند ستارگان آسمان که می بینید خواهد دیــــــد .

------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 

( 1 ) : از این آیه چنین مستفاد میشود که تفضیل بعضی بندگان بر دیگری از طرف خداوند ، بی دلیل و بی سبب و بی علت نیست ، بلکه از تشبیه به معدن زر و سیم در حدیث نبوی (ص) به خوبی فهمیده می شود که جنس پاک و گوهر نفیس ، گران بها است ، و جنس ناپاک و نامرغوب ، کم بها و کم ارزش است

 

همه مشکلات مــــــا

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا

حضرت حجـة ابن الحســــن المهــــدی(عـــج) است


 

پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشان زیـــاد دعا کنیم

 

برای سلامتی و خشنودی امـــام و مقتــــدا و مولایمان


 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

و برای تعجیل در فـــرج مبــــارکشان

  

دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات

 

 



موضوع :