نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  ( 994    (                                                                     

ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 282 )


(  قسمــت هفتـــم )


پیـروزى دوّم

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 282آیه 4 تا 8 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَ قَضَیْنَا إِلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی الْکِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الأَرْضِ مَرَّتَیْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا

   تفسیـــر لفظـــی :

و در کتاب آسمانى[شان] به فرزندان اسرائیل خبر دادیم که قطعا دو بار درزمین فساد خواهید کرد

و قطعا به سرکشى بسیار بزرگى برخواهید خاست


در پست قبل بخشی از تفسیر این آیه شریفه از نگاه سایر مفسران به نظر دوستان رسید و اینک ادامه بحث :

 

ادامه تفسیر آیت از نگاه سایر مفسّران :


5 ـ این که بعضى احتمال داده اند این دو حادثــــــه مربوط به رویدادهاى بعد از جنگ جهانى دوم و تشکیل حزبى بنام " صهیونیسم" و تشکیل دولتى بنام " اسرائیل" در قلب ممالک اسلامى است.

منظور از فساد اول بنى اسرائیل و برترى جویى آنها همین است، و منظور از انتقام اولى آن است که ممالک اسلامى در آغاز که از این توطئه آگاه شدند دست به دست هم دادند و توانستند بیت المقدس و قسمتى از شهرها و قصبات فلسطین را از چنگال یهود بیرون آورند، و نفوذ یهود از مسجد اقصى به کلى قطع شد.

و منظور از فساد دوم هجوم بنى اسرائیل با اتکاى نیروهاى استعمارى جهانخوار و اشغال سر زمینهاى اسلامى و گرفتن بیت المقدس و مسجد الاقصى است. و به این ترتیب مسلمانان باید درانتظار پیروزى دوم بر بنى اسرائیل باشند بطورى که مسجد اقصى را از چنگال آنها بیرون آورند و نفوذشان را از این سرزمین اسلامى بکلى قطع کنند،

این همان چیزى است که همه مسلمین جهان در انتظار آنند و وعده فتح و نصرت الهى است نسبت به مسلمانان.

[ با توجه به بروز برخی علائم ظهور و توجه بیش از پیش مردم به امام و مولایشان مهدی صاحب الزّمان علیه السلام ، انتظار می رود بزودی زود با ظهور موفور السرور آن سفر کرده ی غایب ِ حاضر ، وعده ی قرآن نیز بدست توانای آن رهبر آسمانی تحقق یابد . و ما بی صبرانه در انتظار پیــــــروزیِ دوم هستیم . ان شاء الله تعالی ]

6 ـ‌ فتنه شائول در مسیحیت و ابوبکر در اسلام دو فساد بزرگ بنی اسرائیل در زمین :

در اولین فساد بزرگ ، فتنه انحراف در دین حضرت عیسی علیه السلام را با داخل نمودن شائول برنامه ریزی و اجرا کردند تا جایی که امروزه ، وی حتی از حضرت عیسی هم در نزد مسیحیان مقدس تر است و افکار شیطانی او ذره ای از تعالیم و بشارت های این پیامبر اولوالعزم را در مسیحیت کنونی باقی نگذاشته است ،

و در دومین فساد بزرگ که در زمین انجام دادند یعنی فتنه ورود ابوبکر به جمع یاران پیامبر اسلام و انحراف در دین اسلام را پایه گذاری نمودند و با رحلت رسول اکرم (ص) خلافت الهی حضرت علی علیه السلام ، که در روز غدیر خم به مسلمانان ابلاغ گردید را به دموکراسی و حکومت اکثریت جاهل بر اقلیت نخبه و عالِم تبدیل نمودند و سرنوشت و آینده بشریت را تا به امروز به نفع خود تغییر دادند تا جایی که در عصر حاضر ، اکثریت مسلمانان که اهل تسنن و پیروان ابوبکر و عمر و عثمان و در حقیقت پیروان دین ساختگی یهودیت با لباس اسلامی را تشکیل می دهند از قرآن و احکام اسلام به جز نامی را یدک نمی کشند ! و حاکمان آنها در مقابل بسیاری از مسائل مهم دنیا فقط سکوت و انفعال را پیش گرفته اند.

قوم بنی اسراییل که توسط حضرت موسی (ع) و به دستور خداونداز چنگال فرعون و فرعونیان رهایی یافته بودند، پس از رفع خطر فرعونیان ، به ناسپاسی نعمت های خدا پرداختند و گوساله پرستی اختیار کردند. اما مجددا لطف خدا شامل حال آنان شده و به شریعت حضرت موسی (ع) بازگشتند.

پس از فوت حضرت موسی (ع) ، بنی اسراییل به جای پیروی از دین آسمانی، شروع به ترویج تعالیم انحرافی مصری کردند که قبلا این تعالیم را در مصر آموخته بودند. آنان تعالیم الحادی مصری و تعالیم الحادی ملل مجاور را به هم آمیختند و از امتزاج آنان تعالیم منحرف و الحادی کابالا را پایه گذاری کردند و با وقاحت تمام ، این تعالیم منحرف را عرفان یهـــــودی! نامیدند. آن ها حتی به پیامبران الهی نیز رحم نکرده و حضرت سلیمان (ع) را (نعوذ بالله) کافر و مشرک نامیدند تا برای خود شریک جرم بیافرینند.

در ادامه ، کاهنان بنی اسراییل تعالیم الحادی کابالا را به عده ای از جنگجویان صلیبی به نام شوالیه های معبد آموزش دادند و از طریق آنان این تعالیم را در سراسر اروپا و سپس آمریکا منتشر نمودند.

البته در تفسیر پنجم و چهارم باید فعلهاى ماضىکه در آیه ذکر شده است همه به معنى مضارع باشد، و البته این معنى در جایى که فعل بعد از حروف شرط واقع مى شود از نظر ادبیات عرب بعید نیست. ولى ظاهر آیه) ثم رددنا لکم الکرة علیهم و أمددناکم بأموال و بنین و جعلناکم أکثر نفیرا )  آن است که حد اقل فساد اول بنى اسرائیل و انتقام آن در گذشته واقع شده است.

از همه اینها که بگذریم ، مساله مهمى که باید در اینجا مورد توجه قرار گیرد این است که ظاهر تعبیر) بعثنا علیکم عبادا لنا أولی بأس شدید (ما گروهى از بندگان خود را که قدرت جنگى زیادى داشتند بر ضد شما مبعوث کردیم ، نشان مى دهد که گروه انتقام گیرنده مردان با ایمان بودند که شایسته نام" عباد" و عنوان" لنا" و همچنین" بعثنا" بوده اند و این معنى در بسیارى از تفاسیر که در بالا گفته شد دیده نمى شود).

البته نمى توان انکار کرد که عنوان بعث (برانگیختن) همیشه در مورد پیامبران و مؤمنان به کار نرفته ، بلکه در غیر آنها نیز در قرآن استعمال شده مانند آنچه در داستان" هابیل" و" قابیل" مى خوانیم: فبعث الله غرابا یبحث فی الأرض:" خداوند کلاغى را برانگیخت که زمین را جستجو مى کرد" (مائده آیه 31). و در مورد عذابهاى زمینى و آسمانى این کلمه به کار رفته استقل هو القادر على أن یبعث علیکم عذابا من فوقکم أو من تحت أرجلکم (انعام- 65). و نیز کلمه" عباد" و یا" عبد" در افرادى که مورد مذمتند احیانا به کار رفته است ، از جمله به کار رفتن این کلمه در مورد گنهکاران در آیه 58 فرقان و کفى به بذنوب عباده خبیرا و در آیه 27 سوره شورى در مورد طغیانگران لو بسط الله الرزق لعباده لبغوا فی الأرض و در مورد خطاکاران و منحرفان از اصل توحید در آیه 118 سوره مائده مى خوانیم : إن تعذبهم فإنهم عبادکولى با همه اوصاف نمى توان انکار کرد که اگر قرینه قاطعى قائم نشود ظاهر آیات مورد بحث در بدو نظر آن است که جمعیت انتقام گیرنده مردمى باایمانند. به هر حال آیات فوق اجمالا به ما مى گوید که بنى اسرائیل دو بار سخت به فساد دست زدند و استکبار ورزیدند و خدا از آنها انتقــــــام سختى گرفت ، و هدف از بیان این موضوع درس عبرتى براى آنها و ما و همه انسانها است تا بدانیم ستمگری ها و فساد انگیزى ها در پیشگاه خدا بدون مجــــازات نمى ماند.

[ با استباط از تفاسیر این بزرگان ؛ استکبار و سران آن همیشه در صدد ایجاد فساد در زمین بوده و هستند ! و مردان مؤمن واقعی باید استکبار ستیز باشند نه استکبار پذیر ! و در رأس استکبار ستیزان عالَم بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران ، قائد بزرگ و رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران ، حضرت امام خمینی (ره) است که فرمود : آمریکا شیطان بزرگ است ! اگر ما را صد بار بکشند و  زنده شویم دست از مبارزه با آمریکا بر نمی داریم ! ولی برخی آمریکا را کـــدخـــــدا دانستند و با او به مذاکره نشستند ! (و البته نتایج این مذاکرات و توافقات در آینده برای ملت معلوم خواهد شد !) این پرچم بعد از امام راحل (ره) با قدرت و قوت هرچه تمامتر به دست توانای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیة الله العظمی امام خامنه ای حفظه الله همچنان در اهتـــــــزاز است . ]

 

باز هم بگوئیــد با کدخـــــدا بستن راحت تر است !!!

-----------------------------------------------------------

 

1-                   تفسیر فى ظلال جلد 5 صفحه 308

2-                   تفسیر ابو الفتوح رازى جلد 7 پاورقى صفحه 209

3-                   3 تفسیر نمونه، ج‏12، ص: 26-32

4-                   تفسیر المیزان جلد 13 صفحه 46

5-                   نور الثقلین جلد 3 صفحه 138



موضوع :