تفسیر ادبی عرفانی حروف مقطعه (5)

س 3 : آل عمـران

بســـم الله الــرحمــن الــرحیـــم

الــم ، الله لا اله الا هـــوالـحــی الـقـیــــــوم

یادگار جانهـــا


 (ا لـــم):

رازی است میان خـداونــد سبحان

و پیغمبراکرم( ص) و جزء متشابهات است،

کسی جز ائمه معصومین صلوات الله علیهم

که به اسـرار و رمـوز قـرآن مجیـد دانـاینـد

به حقیقت آن آگاه نیست.

حضرت صادق (ع) فرموده اند :

معنی  الـم سوره آل عمران (انـا الله المجید) است،

یعنی منم خـداونــد با مجد و بزرگواری،

و گفته شده یادآوری این حروف در آغاز سوره برای جلب

توجه مردم است به مطالبی که پس از آن بیان میشود.     

                                                                    (تفسیرقرآن عظیم ، فیض الاسلام )

(ا لـم) :

از ابن عباس مفسر قـرآن ( بعــد از حضرت علی علیه السلام)

نـقـــل شــــده که:

(الف) اشاره به الله

و (لام) اشاره به جبرئیل

و (میم) اشاره به محمد(ص) است

و دلالت دارد بر اینکه مبدأ قــرآن از خـــدا است

و واسطه آن جبرئیل و به محـمــد(ص) منتهی میشود،

چون : الف اول مخرجها است

و لام میان مخرجها

و میم منتهای مخرجها است.

پس الم رمز دوستی

و خطـابی سر بسته با عـاشقــان است.

**********************

الهــــی ؛

ای سزاوار ثنای خویش ،

ای شکر کننده ی عطای خویش ،

ای شیرین نماینده ی بلای خویش ،

بنده به ذات خود از ثنای تو عاجـــز ،

و به عقل خود از شناخت ذات تو عاجــز ،

و به توان خود از سزای تو عاجـــز ،

الهــــی ؛

ای یادگار جانهـــا ؛

و یاد داشته ی دلهـــا ؛

و یاد کرده ی زبانهـــا ؛

به فضل خود ما را یاد کن ، و به یاد لطیفی ما را شاد کن

**************************** 

اِنَّ هـذا القُــرآنَ یَهـــدِی لِلَّتِی هِیَ اَقـوَمُ،

 قــــرآن :

برای رهروان دلیل آشکار،

و برای جویندگان چراغی روشن است،

اهل حق را دل گشاید، و بسوی حق راه نماید،

پس اگر جوینده با تقصیر بُـوَد و در نظر او قصور باشـد

و از عنایت حق دور، قرآن او را سبب ضلالت بُوَد !

و این نه از آن جهت است که در دلیل قصور آید،

که دلیل همان چراغ هدایت از نور اعظم تابان است،

لیکن نگرنده قاصر آمده و از دیدار آن محجوب مانده !

همچون روز که جهان از نـــور پـر است

لیکـــن نابینـــــا از آن محــــــــــروم !

***************************

خورشید نه مجرم ارکسی بینا نیست          

 موسی نشود هرآنکه در سینا نیست   



موضوع :