تفسیر ادبی عرفانی مقطّعات (3)  

جمـال چهــره ی  قرآن

سالروز شهــــادت جانســوز اول مظلـوم عالـم ،

مولایمان حضـرت امیـرالمؤمنیـن علیه السلام

را به شمـا دوستــان ارجمنـــد

و همه شیعیان و پیروان آن حضرت تسلیت عرض می نمائیم

ادامه مطلب ...

بسم الله الرحمن الرحیم

درباره اشارات و رموز حروف جداگانه ای که در آغاز بعضی از سوره های قرآن آمده

مفسران و محققین با دیدهای خاص خود نظرها و احتمالاتی داده اند

که آنچه موجّه بنظر میرسید ذکر شد،

 هریک از این نظرها با بینش صاحب نظرانی،

و چه بسا با شواهـد و قرائنی ذکر شده است،

گرچه هیچ یک دلیل قطعی و برهانی ندارد

و شاید هم با پیشرفت علم نظرهای دیگری پدید آید

و یا برخی از آنها اثبات شود و درست بودن همه یا بیشتر آنها

متنـــاسب با عـمــــق و جامعـیـت قــرآن است.

برخی از نظریه هائیکه راجع به حروف اوائل آمده

چون راجع به شناخت وحی و نزول و حدوث و ربط آن با مبادی

و اسماء و صفات و تنزلات و انعکاس های آن اسماء و صفات است،

دریافت و شناخت آن ( تا چه رسد به اثبات)

برای عقل های عادی دشوار و یا محال است.

و برخی از نظریه ها که راجع به ترکیب حروف و کلمات و آیات

و تأثیرخاص و بلاغت و اعجازاست چون با عقل و فطرت و حواس

میتـوان آنهارا دریافت برای عمـوم فهمیـدنی  و اثبات شدنی است.

از همین گونه است رابطه خاصی که حروف اوائل بعضی از سوره ها با اندازه

و آهنگ آن حـروف به صورت ترکیب و یا تنها در آیات و کلمات همان سوره مندرج است.

مانند (الم) که در سر فصل آیاتی از سوره بقــره

و همچنین در آل عمران : (الم ، الی ، الذین  اوتوا ...) آمده

و همچنین این حـروف در بسیاری از کلمات این دو سوره آمده است.

چند سال قبل یکی از محققین مصری « دکتـر رشـــاد » که ساکن آمریکا است

درباره حـروف مقطعه اوائل بعضی سوره ها دریافتی کـرده

کـه آنـرا بـوسیـلــه دستگاه الـکـتـرونیکی (رایانه امروز) به ثبوت رسانده

و خلاصه آن در بعضی از روزنامه ها و مجله های عـربی و فارسی منتشرشد.

دریافتش این بود که حروف اوائل هـریک از این سـوره ها رابطه ای دارد

با حروفی که درآیات همان سوره آمده است و سپس همان دریافت و نظر را

با کوشش چندساله و بوسیله دستگاه الکترونیکی (رایانه) به صورتی اثبات کرد

و به این نتیجه رسید که مقـدار حـروفی که در هـریک از این 29 سـوره که

با حروف مفرد یا مرکب آغاز شده بیش از دیگـر حـروفی است

که در همان سوره آمده است،  

با توجه به اینکه مجموع حروف مقطعه قرآن 14حرف و نصف همه حروف عربی است ،

برای رسیدن بدین نتیجه می بایست حروف سراسر هـر سوره از قرآن شمارش شود

آنگاه سوره هائی که با حروف مخصوص آغازشده به دقت بررسی شود

که جز با دستگاه الکترونیکی ( رایانه) امکان نداشت

این گونه رابطه و تناسب مقداری از حروف این سوره ها با حروفی

مانند: ( ق ، ن ،) یا حروفی مانند: (الم ، المر، المص ، یس ، کهیعص)

و در نظرگرفتن و تنظیم آن برای بشری در مدت کوتاه آن هم کسی که

در مقام بیان معانی و افهام آن به دیگران باشد امکان ندارد.

چنانکه جـز با چنان دستگاه دقیق و سریع کشف آن امکان نداشت ،

بنا براین کشف معـلـوم میشود که بیش از اعجازی که در لغات خاص

و ترکیب جمله ها و آیات در قرآن آمده، حروف آن هم با حساب

و تناسب و نظمی خاص آورده شده که خود جهتی از اعجـاز است،

علاوه بر معانی و حقایق و محتوای آنها. بُعــد دیگری از اعجــاز قــرآنی

که بوسیله مفسّـر اندیشمند انسانی و بدون کمک خواستن از مغـزالکترونیکی

و در محیط محدود کشف شده « سیر تحـول قرآن » است‌‍.

که در آن تحول و گسترش مقدار کلمات و آهنگ آیات و معانی در مسیر 23ساله

وحی قـــرآنی چنان بررسی و دقت و کشف گردیده که میتوان بوسیله آن محاسبات،

سال و محیط سوره ها و آیات را تا حـدی مشخص کرد.

 ( رجوع شود به کتاب سیر تحـول قـرآن)           

 این کشفیات بیان و اثبات بعضی از نظرهائی است که درباره حروف مقطعه

در اوائل سوره بقـره ذکر شده که یکی از آنها همین نظر است که این حروف

اشاره به اعجاز و تناسب حروف و کلمات و آیات سوره ای است که در آغاز آن

حـروف مفـرد و مرکب آمده است،

و شاید که این نظرها و کشف ها روزنه هائی باشد

برای رسیدن وکشف حقایق برتری.]               

( پرتوی ازقرآن ج 3 ص8-9-10 )

عـروس حضرت قـرآن نقاب آنگه براندازد             

که دارالملک ایمان را مجـرد یابد ازغـوغا!

**************************

خلاصه سخــن :

با توجه به توضیحات ارائه شده در مقـدمه چنین استنباط میشود که :

تفسیـر واقعی و حقیقی حـروف مقطعه که در ابتدای 29 سوره

از سوره های قـرآن آمده ، را کسی تا کنون صراحتاً بیان نکرده ،

و هــرچه گفته شده با حدس و گمان و اشاره بوده است ،

و تنها موردی که بیشتر جلب توجه می نماید اینکه این حروف رمـــز و رازی است

بین خـداونــد تبارک و تعالی با پیامبر عـزیزش حضرت محـمــد(ص).

و بر همین اساس نام این اثر نیز رمــز و رازهــای قــرآن انتخاب گردید.

امـیــد آنــکــه مـــورد قــبـــول ساحت قــــــدس الهـــــــی قــرارگیرد.

موضوع دیگـر اینکه عـلـمــا و عـرفــا و مفسرین در تفسیـر این حـروف

خیـلی خلاصه سخـن گفته اند،

تنها خـواجـه عـبـدالله انصاری برای حروف مقطعه هـر سوره

به زبان و شیوه خاص ادبی عرفانی خودش با شـور و حال خاصی

شرح مختصری نوشته است،

لذا از یادداشت آینده ، علاقمندان را به استفاده از این کلمات عـرفـانی

که از کتاب ارزشمند تفسـیــر ادبی عرفــانی قــرآن مجـیـد

(کَشــــفُ الاَســـــرار وَ عـُدَّةُ الاَبرار)

برگرفته شده دعوت مینماید.

ضمناً از آراء بعضی از عـلـمـا و مفسرین دیگـر هـم

با ذکر منبع  در برخی از سوره ها استفاده شده است.   

************************

ببینی بی نقاب آنگه جمـال چهــره ی  قــرآن      

 چو قرآن روی بنماید زبـان ذکــرگویــا کن

**********************

یادداشت برگـزیــده :

شبهـــــای قـــــدر را دریابیــم

[ یا خودمان را در این شبهـا دریابیم ! ]

را در وبلاگ سرچشمه عدالت و فضیلت (کلیک کنید)

ملاحظه فرمائید

التمـاس دعــا 



موضوع :