نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  ( 968 )                                                                                      

ســوره 16 : نحـــل ( مـکّــی ـ 128 آیه دارد ـ جزء  چهــاردهم ـ صفحه 267 )


( قسمــت شانزدهـــــم )


سبب نجـات و سعـادت

 

 ( جزء چهارد هــم صفحــه 274 آیه 68 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَ أَوْحَى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبَالِ بُیُوتًا وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا یَعْرِشُونَ


   تفسیـــر لفظـــی :

 

و پروردگار تو به زنبور عسل وحى [الهام غریزى] کرد که از پاره ‏اى کوهها

واز برخى درختان و از آنچه داربست [و چفته‏ سازى] مى‏ کنند خانه‏ هایى براى خوددرست کن


 تفسیـــر ادبی و عرفانی :

 

چون زنبور عسل امر فرمان ده را اطاعت کرد ؛

خداونـــــد در لعــــاب او شفـــا قرار داد !

 

همچنــــان که مؤمــــــــن ،

چون امر خــدای را اطاعــــت کرد ،

و راز را پـــــوشیــــــــــــــد ،

خداوند هم دیدن او را ،

و سخن او را ،

و همنشینــــــی او را ،

شفــــا برای هرکس قرار داد !

چه ؛ هرکس مؤمـــن را نظـــــر کند ،

عبــــــرت می گیـــــرد و به خــود می آید ،

و هرکس سخن او را بشنــــــــود پنـــــــــد گیـــرد ،

و هرکس با او نشینـــد سعـــــادت یابد .

 

زنبور عسل جان داری است که ؛

نه احکام شرع بر او روان است ،

و نه مشمول خطاب و تکلیف است ،

و نه آراستـــــه ی عقــــــل و تمیــــــز !

لیکن از روی الهام به او فرمانی می رسد ،

مطیـــــع و منقــــــادِ فرمــــان است ،

چون طاعت دارد ، فرمان بُردار و فروتن وار پیش آمده ،

و خداوند لعـــــاب او را شفــــــــای مردم قرار داده است !

 

بنده ی مؤمن را این آیت اشارتی و بشارتی است ؛

اشارتی پیـــــــــدا و بشارتی به ســـــــــــــزا ،

که چون مؤمن از فرمان حق پیروی کرده ،

و دل را به مشاهده ی حق پرداختـــــه ،

و به تواضع پیش فرمان باز شده ،

و نظر حق پیش چشم خود داشتــــه ،

و باطل را از ملاحظات دیگران پــــــــاک کرده ،

خداوند چنین بنــــده ای را ؛

 سبب نجات و سعادت خلق گرداند ،

و دیــدار وی شفـــای دردمندان ،

و سخـــــــــن او پنــــــــد مؤمنــــــــــان ،

و مجالست او را زیادت درجه ی عابدان دانست .

 



تقدیم به دوستداران امام مهدی (عج) و منتظران ظهور حضرتش :

[ روی عنوان ها کلیک کنید ]



موضوع :