نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 954 )                                                                                       

ســوره 16 : نحـــل ( مـکّــی ـ 128 آیه دارد ـ جزء چهــاردهم ـ صفحه 267 )


    ( قسمــت دوّم )


بوستـان تقـوی

 ( جزء چهارد هــم صفحــه 267 آیه 2 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم  

یُنَزِّلُ الْمَلآئِکَةَ بِالْرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَى مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ

أَنْ أَنذِرُواْ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنَاْ فَاتَّقُونِ


   تفسیـــر لفظـــی :

 

فرشتگان را با روح به فرمان خود بر هر کس از بندگانش که بخواهد نازل مى‏ کند

که بیم دهید که معبودى جز من نیست پس از من پروا کنید

 

تفسیـــر ادبی و عرفانی :

حقیقتِ روح آن است که ؛

حیاتِ دل و حیاتِ دین در آن است ،

و آن جمالِ عزّتِ قرآن است ،

که از حضرت جلال به صفت رسالت ،

و به سفارت جبرئیل ؛

به محمد مصطفی (ص) می رسد ، که ؛

... أَنْ أَنذِرُواْ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنَاْ فَاتَّقُونِ

به بندگانم خبر دهید که منم خــــدای یکتــــا ،

و در صفــــــــــــــات بی همتــــــــــــــا ،

و از هــم ماننـــــــــدی جـــــدا ،

و در ضمانها با وفـــــــــا ،

 

هرکس این کلمه ی شهادت بگفت ؛

و مُهــــــر تــوحیــــــــد بر دل نهــــــــاد ؛

در ســرا پـــــــــرده ی عـــزّت اســلام آمد ،

و همی بدان که ســـرا پـــرده ی اســـــلام را ؛

جز در بوستـــان تقـــــوی نزنند ،

که فرمود : مرا بپرهیزید « اِتَّقُوا الله »

و بدان که حقیقت تقوی پاکیِ دل است ،

از هرچه ســـــــــوای حــــقّ باشد ،

و همانگونه که بر مردم ،

مسلمـــــــــان شدن واجب است ؛

تقــــــــــــوی نیـــــــــــز واجب است ،

زیرا دیـــــن را که بنـــــا نهادند ؛

بر تقـــــــــــوی نهـــادند ،

 

و هرکس صاحب ولایت شد ؛ به تقوی شد ،

که فرمود : اولیــــــــاء خـــــــــدا همان متقیــــــانند .

 

و این تقوی را شرایط و مراتبی است ؛

و شرط اول آن ، این است که ؛

پاسبان دل خود باشی ،

و سه چیــــــــز را به جــــای آوری :

اول این که خویشتن را با دست امان ندهی ،

دوم ؛ از هرچیـــــز ناپسنـــــد بپـــرهیــــــــــزی ،

و سوم ؛ یک لحظــــــه از حـــقّ غافـــــــل نباشی !

 

رحمت خــــــدای بر آنان که ؛

از خدمت حقّ ، به شغل خلق نپردازند ،

و هر جزئی از اجزاء بدنشان ،

به نوعی به خدمت حق مشغول ،

و همه ی اوقاتشان ،

اندر مراعات حقوق حقّ مصروف ،

نه از ایشان عضوی برای خدمت خلق فارغ ،

و نه وقتی از ایشان برای دشمنی با خلق ضایع !

همان گونه که آن بزرگ گفت ؛

مارا از محبت حق چندان شغـل افتــــاده ؛

که با دشمنیِ دیگـری مجـال فراغت و پرداخت نیست !

غدیــــــــــر از اساسی‌ترین برنامه ‏هاى پیامبــــــــر خــــــدا (ص)

براى دوام و عزت و شکوه اسلام و قرآن بود،

 

و هرکس صاحب ولایت شد ؛ به تقوی شد ،

که فرمود : اولیــــــــاء خـــــــــدا همان متقیــــــانند .



موضوع :