نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 925 )
ســوره 43 : ابراهیــم ( مـکّــی ـ 52 آیه دارد ـ جزء سیـزدهم ـ صفحه 255)
( قسمــت پــانـــزدهــــم )
نهانخانــه ی اَســـرار
جزء سیزد هــم صفحــه (260 آیه 42 )
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ غَافِلًا عَمَّا یَعْمَلُ الظَّالِمُونَ
إِنَّمَا یُؤَخِّرُهُمْ لِیَوْمٍ تَشْخَصُ فِیهِ الأَبْصَارُ
تفسیـــر لفظـــی :
و خدا را از آنچه ستمکاران مى کنند غافل مپندار جز این نیست که [کیفر] آنان را
براى روزى به تاخیر مى اندازد که چشم ها در آن خیره مى شود
تفسیر ادبی و عرفانی :
آن ساعت که مظلوم از دست ظالم به رنـــــج آید ،
و از دردِ دل و ســــوزِ جگـــــــر به حــــــــقّ نـالـــــــــد ،
از آن نالـــــه و ســــــــوز ، زلـزلــــه در طبقات آسمان افتد ،
و مقرّبـــان درگاه در غلغلــــه آینــــد ،
و آن دعـــــــای مظلــــــــــوم ،
بر مثـــــالِ شـــــــــــراره ی آتش ،
سوی هــــــــــوا بر شود ،
و تا به حضرت بـــــاری تعـــــالی ،
هیــــچ چیــــــــز حجـــــــاب آن نشود ،
و خداوند جلَّ و علا فرماید ؛
به عــزّتـــــــم ســـــوگنـــــــــد ؛
که تـــو را از این پس یـــــــــاری خواهم کرد .
و حضرت مصطفی صلی الله علیــه و آله و سلّم فرمودند :
از دعای مظلـــــــــوم بترسید هرچند کافــــــــــر باشد ،
زیرا میان خداوند و مردم ستم دیده حجابی نیست .
از تفسیر این آیت عرض می کنیم :
خـــــــــداونــــــــدا ؛
ظلم آل یهــــــــود و آل سعـــــــــود از حــــــدّ بگذشت ،
آیا مظلومین فلسطین و یمن دعایی نمی کنند ؟
یا این که دعــای آنان را حجـــــابی است ؛
که مانــــع از رسیدن آن به آستان الوهیت گردیده ؟
و یا این که صـــلاح و مصلحت امت اســـــلام ؛
چیــــز دیگری است که ما نمی دانیم ؟
و یا این که صبــــر خداونــــدی آن قـــدر زیـــــاد است که ؛
بنــــــــدگان از درک آن عــاجــــــــــزنـــد ؟
و یا این که باید این ظلم ها آن قــدر زیـــاد شــــود ؛
تا سرتـــــــاســــر گیتـــــــــــی را فـــــــــرا گیـــــــــــــرد ،
آن گاه آخرین ذخیره الهی و تنها عصــــاره ی خلقت ؛
ظهور فرماید و جهان را از ظلــم و ستــم پـــــاک ؛
و حکومت عدل الهی را مستقر فرماید !
همچنان که وعده فرمـــــوده ای ؛
وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصّالِحوُن
( ایه 105 سوره مبارکه انبیاء )
نهانخانه ی اســـرار
بــــــــر در میکــــــده از روى نیــــاز آمده ام
پیش اصحـــــاب طریقت ، به نمـــاز آمده ام
از نهــــانخـــــانه اســــرار ، ندارم خبــــــرى
به در پیــــــر مغـان صـــاحب راز آمــــــده ام
از ســـــر کـــــــــوى تو رانـدند مرا با خوارى
با دلــــــى سوخته از بادیــه بـــــــاز آمده ام
صوفى و خرقه خود ، زاهد و سجّاده خویش
من سوى دیر مغان ، نغمـــــــه نـواز آمده ام
با دلــــى غمــــــزده از دیـــر به مسجد رفتم
به امیدى هِلـــــــــه با سوز و گـــداز آمده ام
تا کنــــــــد پـــــــرتو رویت به دو عالم غوغــا
بــــرهــــر ذره ، به صد راز و نیــــــاز آمده ام
( دیوان امام خمینی [ره] ص 138 )
موضوع :