نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 918 )
ســوره 43 : ابراهیــم ( مـکّــی ـ 52 آیه دارد ـ جزء سیـزدهم ـ صفحه 255)
( قسمــت هشتــــم )
نشـان ایمـــان
جزء سیزد هــم صفحــه 257 ( آیه 12 )
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ مَا لَنَا أَلاَّ نَتَوَکَّلَ عَلَى اللّهِ وَ قَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا
وَ لَنَصْبِرَنَّ عَلَى مَا آذَیْتُمُونَا وَ عَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ
تفسیـــر لفظـــی :
و چرا بر خدا توکل نکنیم و حال آن که ما را به راه هایمان رهبرى کرده است
والبته ما بر آزارى که به ما رساندید شکیبایى خواهیم کرد
و توکل کنندگان باید تنها بر خدا توکل کنند
تفسیر ادبی و عرفانی : [3]
[ ادامه بحث از پست قبل ...]
... این است بیانِ درجه ی اوّل در توکّل ؛
که هم اسباب بیند و هم سبب ساز ،
اما داند که اسباب از سبب ساز است ،
و آفریده از آفریدگار ،
همه از یک اصل می رود ،
و فاعـــــل ، یکی بیش نیست ،
و بر دیگـــــری حوالــــــــت نـــــــــه !
و بنده تا در این مقـــام است در تفرقــــه است ،
و در دایـــــره ی جمـــــــــــــــع نیست ،
و چون از این درجـــــــه گذشت ،
آن توکّل خاصّــــــــــان و راضیــــــــــان است ،
و آن حال بندگانی است که ؛
از سبب ساز و اسبـــاب نپردازند ،
همه را یکـــــی بینند و یکی شناسند ،
دیگران کار به او سپـــــارند ،
و اینان خــــود را به او سپــــارند !
دیگــــــران ز او خواهند ،
و ایشان خــــــودِ او را خواهند ،
دیگران به عطا آرام گیرند ،
و اینان به عطا کننــده آرام گیرند !
این گونــــــه تــــوکل ،
چراغی است در دل که اینک منم ،
و ندائی است در گوش که آیــــد دَرَم ،
و نشانی است روشن که با تو انــــدرم !
خداوند عالمیان ، در باره ی این متوکلان فرموده :
اِنَّ اللهَ یُحِبُّ المُتَوَکِّلِیــــنَ
خداونــــــــــد توکّــــــــل کننـــــــــــدگان را دوست دارد ،
توکل و صبــــــر از نظر خداوند تبــارک و تعالی :
و در باره ی صـــابـــــــران فرماید :
ان الله مَـــعَ الصّـــابِــــرینَ ،
خداوند با صبـــــــــرکنندگان است ،
و برای کمـــــال شرافت و فضیلتِ صبــــر است که ؛
خداونــــــــد در کتابش (قرآن) بیش از هفتــــــاد مرتبــــه ،
از صبــــــــــر یـــــــــاد فــــــــرمـــــوده ،
و کسب درجـــات بالاتر و نیکوتر را به صبــــــــر حوالت فرموده ،
و مــــزد بی نهـــــایت و ثـــــواب بی شمار را به صبــــــر داده ،
و فرمــــــوده : ...
إِنَّما یُوَفَّی الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ
و خداوند تبارک و تعالی ، رحمت و برکت را ،
با هم جمـــــــــع نکرد مگــــــر با صبـــــر !
أُولَـئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولَـئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ
در این مقام بود که مولایمان اباعبدالله الحسین علیه السلام ، ظهــــرعاشــــورا ،
با تحمل آن همه رنــــــج و مشقّت و سختـــــــی و بـــــلا ، فرمودند :
الهــــی ؛ رِضاً بِرِضاکَ ، راضیاً بِقَضاکَ ، لامَعبُودَ سِواکَ
و در خبــــر است که صبــــر گنجی است از گنـــــج های گران بهـــــا ،
و اگر صبــــــر ، مــــــرد بودی ، مردی کریم و بزرگ بودی !
نوشتـــــه انــــد که :
عیسی (ع) را وحی آمد که ای عیسی ؛
نیابی آن چه خواهی تا صبــــر کنی بر آن چه نخـــــواهی !
نقل کــــرده اند که :
حضرت مصطفی (ص) قومی را دیدند و پرسیدند :
شمــــا از مؤمنانیــــــــد؟
گفتنــــــــــد : آری ،
پرسیدند : نشـــان ایمــــــان چیست ؟
گفتند : بر نعمت شکــــــــر کنیم ،
در محنت صبـــــــــر کنیم ،
و به قضای الهــــی راضی هستیم .
فرمودند : سوگنــــد به خـــدای کعبــــه ، شما مؤمنــــــانید .
موضوع :