نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 874 )
ســوره 12 : یوسـف ( مـکّــی ـ 111 آیه دارد ـ جزء دوازدهم ـ صفحه 235 )
( قسمــت هفدهـــم )
دوستـی و بـلا
جزء دوازد هــم صفحــه 241 آیه 50 )
بسم الله الرحمن الرحیم
وَقَالَ الْمَلِکُ ائْتُونِی بِهِ فَلَمَّا جَاءهُ الرَّسُولُ قَالَ ارْجِعْ إِلَى رَبِّکَ
فَاسْأَلْهُ مَا بَالُ النِّسْوَةِ اللاَّتِی قَطَّعْنَ أَیْدِیَهُنَّ إِنَّ رَبِّی بِکَیْدِهِنَّ عَلِیمٌ
تفسیـــر لفظـــی :
و پادشاه گفت او را نزد من آورید پس هنگامى که آن فرستاده نزد وى آمد [یوسف] گفت
نزد آقاى خویش برگرد و از او بپرس که حال آن زنانى که دست هاى خود را بریدند چگونه است
زیرا پروردگار من به نیرنگ آنان آگاه است
تفسیر ادبی و عرفانی :
نوشتــــه انــــــد :
چون غلام تعبیـــر خواب را نقل کرد و چنین افزود :
این کس که خــــــــواب را تعبیـــــــر کــــرد ؛
غلامی است زیبــــا از ملت ابراهیــم ،
و چــون مــــن او را دیـــــدم ؛
پیوستــه به شب نمـــــاز گزاردی ،
و به روزروزه داشتی !
و بیمــاران را عیــــادت کردی ،
و از بهــــر ایشــان دارو خریـــدی ،
و غمگســـــاران را دل خوشــــــــی ،
و ستــــــم دیـــــدگان را تسلّـــــی دادی ،
و نومیـــــــــدان را به امیــــــــد داشتـــــــی ،
و غذائی که در زنــدان داشتی به نیازمنـدان دادی !
با این همه هنــــر ؛ جوانـــی است بلنــــد بالا ،
سیاه چشم ، پیوسته ابرو ، نیکو اندام ،
تنگ دهــــان ، روشـــن دیــــــدار ،
نیکـــوکار ، شیــرین دیــــدار ،
در خاموشی با مهــــابت ،
در گفتـــار با ملاحت ،
از دور با صولت ،
از نزدیک با حــلاوت ،
با این همـــــــــه مزیّت ،
می گویند از فرزندان ابراهیم خلیل است ،
و پسر یعقوب پیامبــر کنعـــان است .
مَلِک گفت :
رَو و او را نــزد مــــن آر ،
چون غلام نــــزد یوسف آمد ؛
و بشـــــارت آزادی داد ؛
یوسف در بیرون رفتن از زندان توقف کرد ،
و علت آن بـــــود کــــه خواست ملک بداند که ؛
او درست کار است و به چشم خیـــانت به او ننگرد ،
که در آن حـــــال هیبت یوسف در دل وی نمـــانَد ،
و سخنِ دعــــوت یوسف در او اثـــــــر نکنــــد ،
لاجرم چون پس از رساندن پیغام به ملک ،
و بازجوئیِ او از زنانِ مهمانِ زلیخـــا ،
بی گنـــــــاهیِ او آشـــــــکار ،
و سخن وی در ملک کارگر افتــــاد ؛
و پنــدِ وی را سود داشت ،
تا آن ملک در دیــــن توحیــــد آمد ،
و از کفـــر به یکتـــــا پرستی گرویــــد !
گروهــــی گفتــــه اند :
تردید یوسف از رفتــــن این بود ؛
تا دانستـــه شود که کسی به سبب او ؛
به تهمتـــی گرفتــــــــار نشود ،
و در هیـــــچ دلی هیـــچ تهمتــی نمانَد ،
و عصمت پیغمبــــری نمایان شود ،
تا مـــــردم در او سخــــن نیــــک گوینــد ،
و به سبب آن پـــــاداش و ثــــــــــواب بینند .
همچنیـــن گفتــــه اند :
هنگامی که یوسف در زنــــدان بود ،
مردی دعویِ دوستی با او کرد ؛
یوسف گفـــت :
ای جوانمرد ؛ دوستیِ من تو را به چه کار آید ؟
که از این دوستی ، مرا به بـــلا افکنی و خود بـــلا بینی !
پـــدر مــــن یعـقــــــــوب مـــــــــرا دوست داشت ،
دوستـــــیِ او مـــــرا در چــــــاه افکنــــــد ؛
و خــــود بینـــــــائی را از دست داد !
زلیخــــا دعــــویِ دوستــــی با مــــن کــــرد ؛
دوستـــــیِ او مـــــرا در زنــــدان افکنــد ؛
و خود را گرفتــار ملامت مردم کرد !
و نیــز گفتـــــه انــــد :
پیامبـــــر (ص) به دوستــــــیِ کعبــــه دل بست ؛
کفّـــــار قریش او را از مکّــــه بیــــرون کردند !
و چون به دوستیِ جبرئیل دل خوش کرد ؛
چهــــــــل روز او را واگـــــــذارد !
موضوع :