نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 869 )
ســوره 12 : یوسـف ( مـکّــی ـ 111 آیه دارد ـ جزء دوازدهم ـ صفحه 235 )
( قسمــت دوازدهـــم )
بُـرهـانِ حــقّ
وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ (5 قصص)
و ما بر آن هستیم که بر مستضعفان روی زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان سازیم و وارثان گردانیم
وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ ( 105 انبیاء )
و ما در زبور پس از تورات نوشته ایم که این زمین را بندگان صالح من به میراث خواهند برد
مبــــارک بـــــاد
آغاز سی و هفتمین سال طلیعه حکومت صالحان بر زمین
جزء دوازد هــم صفحــه 238 آیه 24 )
بسم الله الرحمن الرحیم
فَلَمَّا رَأَى قَمِیصَهُ قُدَّ مِن دُبُرٍ قَالَ إِنَّهُ مِن کَیْدِکُنَّ إِنَّ کَیْدَکُنَّ عَظِیمٌ
تفسیـــر لفظـــی :
پس چون [شوهرش] دید پیراهن او از پشت چاک خورده است
گفت بىشک این از نیرنگ شما [زنان] است که نیرنگ شما [زنان] بزرگ است
تفسیر ادبی و عرفانی :
در مورد مکــــر زنـــــان فرمود :
...إِنَّ کَیْــدَکُنَّ عَظِیــــمٌ ، ... که نیرنگ شما [زنان] بــزرگ است
ولی در مورد مکــــر شیـــطان فرمود :
اِنَّ کَیــــدَ الشَّیطانِ کانَ ضَعِفـــــاً
گویند حضرت مصطفی (ص) در تفسیر این آیه فرمودند :
فتنـــه ای زیــــان کار تر از فتنـــه زنان برای مردان نمی بینم !
یعنی برای امت خود این فتنــــه را زیانبــــــارترین فتنـــه نامیده اند .
فتنـــه ی جنـــگ جمـــل نیـــــز فتنـــه ای بــــزرگ بود ؛
که در رأس آن فتنـــه نیـــــــز یک زن (عایشه) بود !
اگر فتنـــه را به معنـای بلا و آزمایش های خطیــــر بگیــــریم ؛
در تمــام فتنـه هـــــا یک یا چنــــد زن نقش مؤثــــر داشتـــه اند !
حضرت آدم (ع) بر اثر وسوسه همسرش حوا ؛ ترک اَولی کرد و از بهشت رانده شد !
نقش همسران پیامبران بزرگی همچون نوح (ع) و لوط (ع) که به تصریح قرآن به شوهرانشان خیانت کردند ،
نقش همسران ابوسفیــان و ابولهــب در آزار و اذیّت پیامبــــر (ص) را نمی توان نادیده گرفت ،
هرجا قتلی صورت گرفتــه یا بگیرد ، غالباً نقش کم رنگ یا پر رنگ یک یا چند زن را می توان جستجو کرد !
در فتنـــه 88 نیـــز مشاهده کردیم که نقش چنـــــد زن در آتش افروزی آن فتنـــه چقدر مؤثــــــر بود !
در مقابل زنـــان بـــــزرگ و قـــــداکار با شخصیت و ارزنده ای را [ همچون آسیـــه ، هاجــــر ، مریـــــم ، یوکابـــد ، خدیجــــه (س) ، فاطمـه (س) ، زینب (س) و ... ] هم در تاریخ داریم که نقش های بسیـــار ارزنـــــده ومؤثــــری در پیشبرد اهداف عالی انبیاء و اولیاء الهی داشته اند که جای بحث آن ها در این جا نیست .
نوشتـــــــه انـــد کـــه :
سخن میان یوسف و زلیخا طولانی شد ، و شیطان سوّمین ایشان بود ، که در کار ایستاده بود ، دستی به یوسف برد و دستی دیگر به زلیخا ، هر دو را فراهم کشید ، پنداشت که آنان را به هم جمــــع کرده و به مقصود شیطانیِ خود رسیده ! که ناگهـــان برهـــــان حــــــقّ پدید آمد ، و همه ی تلبیس ابلیس ملعون تبـــــاه گشت !
ابلیس گشاده بود در وسوسه دست
فضـــل ازلی آمــد و ابلیس شکست !
پرتــو خورشیـــد
مــــژده اى مــرغ چمن ، فصل بهار آمد باز
موسم مى زدن و بـــوس و کنـار آمــــد بـــاز
وقت پـــــــژمـــردگى و غمـزدگى آخر شد
روز آویختــــن از دامــــــن یــــار آمـد بــــاز
مـُــردگی هـا و فـــرو ریختگی هـــا بشدند
زندگی هـا به دو صد نقش و نگار ، آمد باز
زردى از روى چمـــــن بار فرابست و برفت
گلبن از پــــرتـو خورشیــــد به بـــار آمد باز
ساقى و میکده و مُطرب و دست افشانى
به هــــــواى خَــــم گیســوى نگار آمد بـاز
گــــر گذشتى به درِ مدرسه ، با شیخ بگو
پى تعلیــــم تــــــو ، آن لاله عذار آمــد باز
دکــــه زُهــــد ببندید در این فصـــل طَــرب
که به گـــــوش دلِ ما نغمـــه تـــار آمد باز
[ دیوان امام خمینی (ره) ص 125 ]
موضوع :