نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 869   )                                                                          


ســوره 12 : یوسـف ( مـکّــی ـ 111 آیه دارد ـ جزء دوازدهم ـ صفحه 235 )


  ( قسمــت دوازدهـــم )


بُـرهـانِ حــقّ



 

وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ (5 قصص)


و ما بر آن هستیم که بر مستضعفان روی زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان سازیم و وارثان گردانیم

 

وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ ( 105 انبیاء )


و ما در زبور پس از تورات نوشته ایم که این زمین را بندگان صالح من به میراث خواهند برد

 

مبــــارک بـــــاد

 

 

آغاز سی و هفتمین سال طلیعه حکومت صالحان بر زمین

 

 

 

جزء دوازد هــم صفحــه 238 آیه 24 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم

فَلَمَّا رَأَى قَمِیصَهُ قُدَّ مِن دُبُرٍ قَالَ إِنَّهُ مِن کَیْدِکُنَّ إِنَّ کَیْدَکُنَّ عَظِیمٌ   

 تفسیـــر لفظـــی :

 

پس چون [شوهرش] دید پیراهن او از پشت چاک خورده است

گفت بى‏شک این از نیرنگ شما [زنان] است که نیرنگ شما [زنان] بزرگ است


 تفسیر ادبی و عرفانی :  

 

در مورد مکــــر زنـــــان فرمود :

...إِنَّ کَیْــدَکُنَّ عَظِیــــمٌ    ، ... که نیرنگ شما [زنان] بــزرگ است 


ولی در مورد مکــــر شیـــطان فرمود :

اِنَّ کَیــــدَ الشَّیطانِ کانَ ضَعِفـــــاً


گویند حضرت مصطفی (ص) در تفسیر این آیه فرمودند :

فتنـــه ای زیــــان کار تر از فتنـــه زنان برای مردان نمی بینم !

یعنی برای امت خود این فتنــــه را زیانبــــــارترین فتنـــه نامیده اند .


فتنـــه ی جنـــگ جمـــل نیـــــز فتنـــه ای بــــزرگ بود ؛

که در رأس آن فتنـــه نیـــــــز یک زن (عایشه) بود !


اگر فتنـــه را به معنـای بلا و آزمایش های خطیــــر بگیــــریم ؛

در تمــام فتنـه هـــــا یک یا چنــــد زن نقش مؤثــــر داشتـــه اند !


حضرت آدم (ع) بر اثر وسوسه همسرش حوا ؛ ترک اَولی کرد و از بهشت رانده شد !


نقش همسران پیامبران بزرگی همچون نوح (ع) و لوط (ع) که به تصریح قرآن به شوهرانشان خیانت کردند ،


نقش همسران ابوسفیــان و ابولهــب در آزار و اذیّت پیامبــــر (ص) را نمی توان نادیده گرفت ،


هرجا قتلی صورت گرفتــه یا بگیرد ، غالباً نقش کم رنگ یا پر رنگ یک یا چند زن را می توان جستجو کرد !


در فتنـــه 88 نیـــز مشاهده کردیم که نقش چنـــــد زن در آتش افروزی آن فتنـــه چقدر مؤثــــــر بود !


در مقابل زنـــان بـــــزرگ و قـــــداکار با شخصیت و ارزنده ای را [ همچون آسیـــه ، هاجــــر ، مریـــــم ، یوکابـــد ، خدیجــــه (س) ، فاطمـه (س) ، زینب (س) و ... ] هم در تاریخ داریم که نقش های بسیـــار ارزنـــــده ومؤثــــری در پیشبرد اهداف عالی انبیاء و اولیاء الهی داشته اند که جای بحث آن ها در این جا نیست .


نوشتـــــــه انـــد کـــه :

سخن میان یوسف و زلیخا طولانی شد ، و شیطان سوّمین ایشان بود ، که در کار ایستاده بود ، دستی به یوسف برد و دستی دیگر به زلیخا ، هر دو را فراهم کشید ، پنداشت که آنان را به هم جمــــع کرده و به مقصود شیطانیِ خود رسیده ! که ناگهـــان برهـــــان حــــــقّ پدید آمد ، و همه ی تلبیس ابلیس ملعون تبـــــاه گشت !


ابلیس گشاده بود در وسوسه دست


فضـــل ازلی آمــد و ابلیس شکست !

 

 

 

پرتــو خورشیـــد

مــــژده اى مــرغ چمن ، فصل بهار  آمد باز

موسم  مى‏ زدن و بـــوس و کنـار  آمــــد بـــاز 

وقت پـــــــژمـــردگى و غمـزدگى  آخر شد    

روز آویختــــن از دامــــــن یــــار  آمـد بــــاز  

مـُــردگی هـا و فـــرو ریختگی هـــا بشدند  

زندگی هـا به دو صد نقش و نگار ، آمد باز

زردى از روى چمـــــن بار فرابست و برفت

گلبن از پــــرتـو خورشیــــد به بـــار آمد باز

ساقى و میکده و مُطرب و دست افشانى

به هــــــواى خَــــم گیســوى نگار آمد بـاز

گــــر گذشتى به درِ مدرسه ، با شیخ بگو

 پى تعلیــــم تــــــو ، آن لاله عذار آمــد باز

دکــــه زُهــــد ببندید در این فصـــل طَــرب

 که به گـــــوش دلِ ما نغمـــه تـــار آمد باز

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 125 ]

 



موضوع :