نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 864   )                                                                             


ســوره 12 : یوسـف ( مـکّــی ـ 111 آیه دارد ـ جزء دوازدهم ـ صفحه 235 )


  ( قسمــت هفتـــم )


صبـــح وصـــال



...

 

 

جزء دوازد هــم صفحــه 237 آیه 19 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم  

وَجَاءتْ سَیَّارَةٌ فَأَرْسَلُواْ وَارِدَهُمْ فَأَدْلَى دَلْوَهُ قَالَ  یَا بُشْرَى

هَذَا غُلاَمٌ وَأَسَرُّوهُ بِضَاعَةً وَاللّهُ عَلِیمٌ بِمَا  یَعْمَلُونَ


 تفسیـــر لفظـــی :

 

و کاروانى آمد پس آب‏ آور خود را فرستادند و دلوش را انداخت گفت مژده این یک  پسر است

و او را چون کالایى پنهان داشتند و خدا به آنچه مى ‏کردند دانا بود


 تفسیر ادبی و عرفانی :  

 

تعبیه لطف الاهی در حق یوسف (ع) است ،

که در چــــــاهــی افتـــــــد ،

با جگری سوختـه و دلی پر درد و جانی پر حسرت ،

که از سرِ بی نوائی و وحشت تنهائی بنالید ،

و در حقّ بزاریــــد و گفت :

خـــدایـــــا ؛

تــو دل گشــائی ،

تـــــو رهنمـــــــــائـــی ،

تــــو مهـــــــــر افـــــزائــــی ،

تو کریــــم و لطیف و نیک خــدائـی ،

چه شود که بر این خسته دل ببخشائی ؟

و از رحمت خود دری به رویــــم بگشـــــائی !


 

یعقوب (ع) نیز بر این صفت همی زاریـــــد و نالیــــــد ،

و ســوز و نیـــــاز خود بر درگاه بی نیـــازی عرضه کرد ،

تا این کــــه شبِ وحشت به پــایـــــان رسیــــد ،

و صبـــــح وصـــــال از مطلع شادی بدمید ،

و کاروان در رسیــــــــد !



کاروان به شاه راه ، آهسته و نــرم همی می آمد ،

که ناگهـــــــان راه به ایشــان نـاپــدیــد شد !

و کاروانیــــان راه را گــــم کردند ،

همی رفتند تا به سرِ چاهی رسیدند ،

که این بی راهه با صد هزار راه برابر آمد !

و دردی بود که بر صد هــزار درمان افزون آمد !


نوشتــــــه انـــــد :

برادران یوسف ، پیراهن او را با خون بزغاله رنگین کردند ،

و نـــزد یعقــــوب (ع) آوردند ،

یعقوب (ع) دید پیراهن دریده نشده و پاره نگشتـــه ،

گفت :

شما دروغ می گوئید ، یوسف را گرگ نخورده !

اگر گرگ یوسف را خوردی ، ابتدا پیراهن را پاره کردی !

آن گاه گفت :

به خـــــــدا قســــم تا کنــــون گـــرگی ؛

به این بردباری و باانصافی ندیده و نشنیده ام !

که فرزند مرا بخورد و پیراهن او را ندرد !


 

گـــوینــــــــــد :

پیراهن یوسف (ع) در سه زمـــــان ، سه اثـــــر داشت :

یکی وقتی که آن را با خـــون دروغیــن برای یعقــــوب (ع) آوردند ،

دوم وقتی در خانـــه ی زلیخــا هنگام فرا از گنــاه از عقب دریده شد !

سوم وقتی که بر صورت یعقوب (ع) افکندنـــد و دیــــده اش بینـــــا شد !

 

 

 


نسیــم سحــــری

 

دکّـــــه عطر فروشى است و یا معبر یــار ؟

مـــــاه  روشنگــــر بزم است و یا روى نگار ؟  

 

اى نسیــــم سحـــــرى ، از سر کویش آیى 

کـــه چنین روح فــــزایى و چنین غالیه بار ؟

غمزه‏ اى تا بگشــــــایى به رُخــم راه امیــد 

لطفى اى دوست ، بر این دلشده زار و نزار

درِ میخانه به رویـــم بگشوده است حــریـف

ســـــاغرى از کف خود باز ده ، اى لاله عذار

خُم مى زنــده ، اگر ساغرى از دست برفت

ســــر خُـم باز کـــــــن و عقده ز جانـم بردار

 

بــــر کَنَم خـــرقه سالـوس ، اگر لطف کنى

سرنهم بر قَــدَمَت خرقـه گـذارم به کنــــار

 

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 123 ]

 



موضوع :