نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 845 ) 

                                                                            

ســوره 12 : یوسـف ( مـکّــی ـ 111 آیه دارد ـ جزء دوازدهم ـ صفحه 235 )  

 

    ( قسمــت اوّل ) 


رهـایــم مکـن


 

جزء دوازد هــم صفحــه 235 آیه 1 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم  

الر تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ الْمُبِینِ


 تفسیـــر لفظـــی :

این آیت ها نامه ای است بیان کننده ی حق و باطل


 تفسیر ادبی و عرفانی :  

 

و اینک در سالروز ولادت امـــــام جـــــــوان ،

آن که بود محصور در خیــــل لشکریان ،

امامی دلســــــوز و مهـــــربــــان ،

پدر والامقام امام زمان (عج) ،

ضمن تبریک این روز عزیز

به شمــــا و تمـــــــــام شیعیــــان

و آرزوی سلامتی برای مولایمان ولیِّ زمان ،

و تبریک و تهنیت ویژه به این امام عزیز و مونس جان ،

و دعا برای نعجیل در ظهور موفور السرور قطب عالَم امکان ،

مظهـــر قــــــدرت یـــــزدان ، منجی بشر و امــــــام اِنس و جـــــــانّ ،

حضرت بقیـــــة الله الاعظم امــــام زمـــان عجل الله تعالی فرجه الشریف ،


رسیدیم به ســـــوره ی مبـــارکـــــه یوسف (ع) ،

ســـــوره ای بسیــــــــار پـــر رمــــــز و راز ،

سوره ی عاشقی و پاکـــــدامنــــی ،

سوره ی قــــداست و فراست ،

سوره ی عشق و مقاومت ،

***************************

نام خداونـدی است که زبان ها سزای وی جست و ندید ، 

وَهـــــــم ها فرا حجاب عـــــــزت رسید و ببرید ، 

گوش ها فرا حق وی رسید و نرسید ، 

صفت و قدر خویش برداشت تا هیـچ عزیـز به عـزّت او نرسد ،

و هیچ فهـم حد او درنیابد ، و هیچ دانا قـدر او ندانـد ، 

توان اوکس نتواند، به قدراوکس نرسد ،

قِدم را با حدوث چه مناسبت ؟ 

حـقِ باقی در رسـمِ فـانی چه پیوند؟


گـر حضـرت لطفش را اغـیـار به کارستی


عشــــاق جمــالـش را امیــد وصـالسـتی


ممکن شودی جستن گر روی طلب بودی


معـلــوم شدی آخـر گـر روی سـؤالستی

 

 

 

خــدایـــــــا ؛

نــور دیـده آشنـایـانی ،

روز دولت عارفانی ،

چراغ  دل مریـدانی

انس جان غریبانی ،

آسایش سینه محبانی ،

نهایت همـت قاصـدانی!


مهـربـانـــــا ؛

حاضر نفس واجدانی ،

سبب دهشت والهانی ،

نه به چیزی مانی که گویم چنانی ،

آنی که خود گفتی و چنانکه گفتی آنی،

جان های جوانمـردان را عیـانی

و از دیده ها امـروز نهانی.


اندر دل من  بدین عـیـانی کــه تــوئی


وز دیـده مـن بدیـن نهـانی کـه تــوئی


وصّـاف  تـو را  وصف  ندانـد  کـردن


تــو خود  به صفات خـود چنانی که توئی


( ا لـر ) : 

 

الف اشاره به الله ،

لام اشاره به لطیف ،

راء اشاره به رحیــم،

بنــام مـن که خـداونــد لطـیـف و رحیــم هستم.


چون شفا ای دلربا ازخستگی ودرد توست    


خسته را مرهم مساز و درد را درمان مکن 


الهـــــــی ؛

از پیــــش خطـــــر و از پس راهـــــــــم نیست ،

دستم گیـــــــــر که جز تــــو پناهم نیست ،

دستم گیر که دستاویزی جز تو ندارم ،

و عذرم بپذیر که پای گریزی ندارم ،


الهـــــــی ؛

خود را از همـــــــــه به تــــــو وابستـــــــــم ،

اگــــــر بداری تــــــو را پرستـــــــــم ،

و اگر نداری هم تـــو را پرستم ،

نومیدم مساز بگیر دستم ،


[ و من نمی گویــــــــم : دستـم را بگیــــــر ! ]


[ که ؛ گرفتـــــه ای ، رهـــایم مکــن ! ] 

 

همان گونه که یوسف (ع) را رهـــــا نکردی !

امّـــــا مــا کجـــا و یوسف کجــــا !

تفاوت از زمین تا آسمان !


گر همه رأی تو فنـای من است


کار من بر مـــراد رأی تــو است


شد دلــــم ذره وار در هــوست


دلـم این ذره در هوای تو است

 

 

میلاد با سعادت امام حسن ابن علی ٍ العسکری علیه السلام

 

بر شما دوستان و بر مولایمان امام مهدی (عج) مبـــارک



برای سلامتی و خشنودی امـــام و مقتــــدا و مولایمان


 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

و برای تعجیل در فـــرج مبــــارکشان

  

دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات

 




موضوع :