نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 845 )
ســوره 11 : هــود ( مـکّــی ـ 123 آیه دارد ـ جزء دوازدهم ـ صفحه 221)
( قسمــت اوّل )
رستــاخیــز نهـــان
جزء یازد هــم صفحــه 221 آیه 1 )
بسم الله الرحمن الرحیم
الَر کِتَابٌ أُحْکِمَتْ آیَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَکِیمٍ خَبِیرٍ
تفسیـــر لفظـــی :
الف لام راء ، کتابى است که آیات آن استحکام یافته
سپس از جانب حکیمى آگاه به روشنى بیان شده است
تفسیر ادبی و عرفانی :
الف ؛ نشان الفت و امر به توحیـــد ،
لام ؛ نشانه ی لـؤم و سـرزنش ،
راء ؛ نشانه ی رفق و لطف ،
ما این انقلاب را آسان به دست نیاوردیم
که آسان از دست بدهیم
ما برای این انقلاب خون دل ها خورده ایم
خـــدایـــــا ؛
گاه می گوئی فـــــرود آی ، گاه می گوئی گـریــــــز ،
گاه فرمائی بیـــــــــا ، گاه گوئی پرهـیـــــز ،
خـــدایـــــا ؛
این نشان قربت است؟ یا محض رستاخیـــــــز ؟
هـرگــز بشارت ندیدم تهدیدآمیـــــــز !
ای مهربان بردبــــــــار ، ای لطیف نیک یــــــــار ،
آمدم به درگاه ، خواهی به نــاز دار ، وخواهی خــوار دار .
حقیقــــــت این کار همـــــــــــه نیـــــــــاز است
و حسرتی بیکـران و دردی مادر زاد ،
در آن هم نـــــــاز است هم گـداز !
هم رستاخیـــــزنهـــان هم زندگانی جاودان ،
و بی قــــــراری دل واجـــــــدان ،
بــــلای جان مقــربـــــان ،
حیــــــــرت عـلـم محـقـقــــــــــان ،
احتــــــــــــراق عشـــق عارفـــــــان ،
و سرگــــــــــردانی جوانـمــــــــــــــــــردان ،
سرگردانی آنان در این راه چنـــــــــــان است که ؛
کســـــــــی در چـــاهــــــــــی بی تَــــــــــــه افتــــــــــد
هـرچنـد که در آن بیشتـر می شود آن چـــاه بی تـَـــه تر می شود !
که هرگـــــــــز او را پـــــــــای بر زمیـــــــــن نیــــــــــاید !
همچنین روندگان در این راه همیشه رواننــد
افتــــان و خیــــــــزان که هـرگز ایشان را نه وقفتی
و درین راه نه سلوتی
و نه این دریــــــــا را قعـــــری
و نه این حـــدیث را غایتـــــــــی است.
آن را که وصـــال یار دلبـر باید
ازخویشتنش فـراق یکسـر بایــد
( الــــر ) :
توضیح کامل در مورد رمز و راز حروف مقطعه را در این یادداشت [کلیک کنید] ملاحظه فرمائید :
موضوع :