نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 835 )
ســوره 10 : یونُس ( مـکّــی ـ 109 آیه دارد ـ جزء یازدهم ـ صفحه 208 )
( قسمــت هیجــدهـــم )
غوّاصـان گـوهـر حکمـت
جزء یازد هــم صفحــه 216 آیه 62 )
بسم الله الرحمن الرحیم
أَلا إِنَّ أَوْلِیَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ
تفسیـــر لفظـــی :
آگاه باشید که بر دوستان خدا نه بیمى است و نه آنان اندوهگین مى شوند
کاش مانند ملک بال و پری بود مرا
همچو سیمرغ به آنجا سفری بود مرا
سر یاران سر نی دیدم و با خود گفتم
بین هفتاد و دو سر کاش سری بود مرا
تفسیر ادبی و عرفانی :
اولیــــاء خــــدا در دریای دانش های حقیقت ،
غوّاصـــــــان گــوهــــــــــر حکمت انـــــــــد ،
و در آسمانِ فطرت ، خورشیـدِ ارادت انـــــد ،
و مستقــــرّ عهــد دولت ،
و مقبول حضرت الاهیت ،
و صـدف اســــــــرار ربوبیّـــــــــت ،
و عنوان شریعت و برهـــان حقیقت انــــد ،
نسب حضرت مصطفی (ص) در عالم حقایق ،
به ایشــــان زنـــــــــــده ،
و مَنهَجِ صدق به ثُبات قدم ایشان معمور ،
ظاهرشان به احکام شـــرع آراستـــــــه ،
و باطنشان به گوهـــر فقـــر افروختــــه ،
آثار نظرشان به هر خارستان خذلان که رسد ؛
گلستــــــان دیــــــــن برآید ،
و برکات انفــــــاس آنان ،
به هر شورستان اِدبار که تابد ؛
بویِ گلِ خوش بویِ عشــــــق دهد ،
اگر به عاصی نظر کنند ، مطیــــــــــع گردد ،
اگر به ترسائی دیده باز کنند ، مقبول درگاه عزت شود !
چنان که گفتــــــه اند :
وقتی عارفی بزرگوار بیمـــــــار گشت ،
به خلیفه ی وقت خبر رسید ،
خلیفه ، طبیبی ترسا که سخت حاذق بود ،
به بالینش فرستاد تا درمانش کند ،
طبیب شیخ را گفت :
اگر تو را از پوست و گوشت خودم دارو باید ، دریغ نکنم ،
عارف گفت :
داروی من کمتر از این است !
طبیب گفت :
داروی تـــو چیست ؟
عارف گفت :
زنّارت قطع کن من عافیت یابم ،
طبیب ترسا گفت :
شرط جوان مردی نباشد که دعوی کردم و به سر نبرم !
اگر شفای تو در قطع زنّار ما است ،
آسان کاری است ، و زنّــــــار را برید !
عارف شفا یافت و از جای خود برخاست !
خبر به خلیفه رسید ،
او را از این خبر خوش آمد و گفت :
پنداشتم که طبیبی بر بیمار می فرستم ،
خود ندانستم که بیماری بر طبیب می فرستم !
(64) لَهُمُ الْبُشْرَى فِی الْحَیاةِ الدُّنْیَا وَفِی الآخِرَةِ
لاَ تَبْدِیلَ لِکَلِمَاتِ اللّهِ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ
در زندگى دنیا و در آخرت مژده براى آنان است ،
وعده هاى خدا را تبدیلى نیست این همان کامیابى بزرگ است
اولیـــــاء را در زندگانی دنیا و در آخرت بشارت باد ،
که مــــردان حــــقّ اند ،
و علامت ولیّ آن است که ؛
سر تا پای وی عین حرمت باشد ،
چشمش به حرمت بیارایند ،
تا به ناشایست ننگرد ،
زبانش به ادب بنــــــــد کنند ،
تا بیهوده سخن نگوید ،
قدم او را بندحقیقت برنهند ،
تا به هر کوی و برزن و هر مجلس و محفلی برنشود ،
خوی او را بند شریعت برنهند ،
تا جز حــــــــلال به خود راه ندهد ،
اعضاء و جوارح او را در بندِ بندگی کشند ،
تا جز کمر بندگی حق بر میان نبندد .
در دنیـــــا به خدمت آراستـــــه ،
و در عقبی به نعمت و رؤیت شایستــه ،
در دنیــــــــا شنـــاخت و محبت ،
و در عقبی نواخت و مشاهدت ،
در دنیــــــاصفــــا و وفـــــا دیـــــــــده ،
و در عقبی به لقـــــــــاء و رضــــــا رسیده است .
اربعین ثارالله گرامی باد
موضوع :