نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 833 )
ســوره 10 : یونُس ( مـکّــی ـ 109 آیه دارد ـ جزء یازدهم ـ صفحه 208 )
( قسمــت شانــزدهـــم )
خِطـابِ جـامــع قــرآن
جزء یازد هــم صفحــه 215 آیه 57 )
بسم الله الرحمن الرحیم
یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْکُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَ شِفَاء لِّمَا فِی الصُّدُورِ
وَ هُدًى وَ رَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ
تفسیـــر لفظـــی :
اى مردم ؛ به یقین براى شما از جانب پروردگارتان اندرزى و درمانى براى آنچه در سینه هاست
و رهنمود و رحمتى براى گروندگان [به خدا] آمده است
تفسیر ادبی و عرفانی :
خداونـــد جَلَّ وَ عَلا در باره ی مشرکان قریش فرمود :
قـــرآن که به شما آمده است ؛ موعظه است ،
چون در آن هم وعــــظ است هم زجــر ،
مطیــــــع ؛ به آن پنـــــــد پذیرد ،
و عاصــــی پنــــد گیرد ، و از معصیت باز ایستــد ،
شفـــــا است ؛ که درد جهــل را داروست ؛
و بیمـــــــاریِ شکّ را درمــــــــــــان !
هُــــدی و رحمت است که ؛
بیگانــــــــه را به راه می خوانَــــد ،
و آشنــــــــا را بر صــــــواب می رانَد ،
هـــــــــــدایـت را سبـــب است ،
و نجــــــــــات را وسیـلـــت ،
رحمت مؤمنـــان است ،
و تذکره ی خائفان ،
و تبصــره ی دوستـــــان ،
خِطــــاب در این آیت ؛ عــــــامّ است ،
و با همگان می گوید ، تا خــــود ، که نیوشـــد ؟
خِطابِ جامــــــــــع است ؛ تا کـــه پذیــــرد ؟
همه را می خوانَد ؛ تا که را خواهـــد ؟
ندای عامّ است ، و بار دادنِ خاصّ ،
دعوت عــــامّ است و هدایت خـــــاصّ ،
فــــرمـــــان عـــــــامّ است و توفیــــق خـــــاصّ ،
اِعـــلامِ عـــــامّ است و قبـــــــــول خــاصّ ،
نه هر که را خوانَد ؛ او را خواهـــد !
ناخواستـه را ؛ برای حجّت خوانَد ،
و خواستـه را ؛ برای قربـــت ،
ظاهــــرِ نـــدا ؛ یکی است ، و باطن ؛ مختلف .
وَ شِفَـــاء لِّمَا فِی الصُّدُورِ
شفــــا در قــرآن بر ســـه وجــه است :
شفـــای عـــامّ ،
شفـــــای خـــــــاصّ ،
شفــــای خــاصِّ خـــــاصّ ،
شفای عامّ ؛ شفای مردم است ،
شفای خاصّ ؛ شفای مؤمنــــان است ،
و شفای خاصّ خاصّ ؛ شفای خاصّان است .
شفای عــامّ ؛ نعمت اوست ،
شفـــای خـــاصّ ؛ سخـــن اوست ،
و شفـــای خـاصّ خـاصّ ؛ خــود اوست .
چهـــار صفـت قــــــرآن :
موعظت و شفــاء و هُــــدی و رحمت است ،
مـــوعظــــــــت ؛ عــــــــوام راست ،
شفـــــاء ؛ خــــواصّ راست ،
هُــــــدی ؛ خاصّ خاصّگان راست ،
رحمت ؛ همگنــــــــان راست ،
شفای گنــــاه کاران در رحمت اوست ،
شفـــــای ثــــواب کاران در نعمت اوست ،
شفـــــای عـارفــــــان به زیادت قربت اوست ،
شفــــای واجـــــدان در شهــــود حقیقت اوست ،
و شفــــای محبّــــــــان در منــــــاجــــــات با اوست .
موضوع :