نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 824 )                                                                      


ســوره 10 : یونُس ( مـکّــی ـ 109 آیه دارد ـ جزء یازدهم ـ صفحه 208 )


    ( قسمــت  هفتـــم )


جـذبـه ی خــدائی

 

 

 

 جزء یازد هــم صفحــه 211 آیه22   )

بسم الله الرحمن الرحیم

هُوَ الَّذِی یُسَیِّرُکُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ حَتَّى إِذَا کُنتُمْ فِی الْفُلْکِ وَ جَرَیْنَ بِهِم بِرِیحٍ طَیِّبَةٍ وَ فَرِحُواْ بِهَاجَاءتْهَا رِیحٌ عَاصِفٌ وَ جَاءهُمُ الْمَوْجُ مِن کُلِّ مَکَانٍ وَ ظَنُّواْ أَنَّهُمْ أُحِیطَ بِهِمْ دَعَوُاْ اللّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ لَئِنْ أَنجَیْتَنَا مِنْ هَذِهِ لَنَکُونَنَّ مِنَ الشَّاکِرِینَ


 تفسیـــر لفظـــی :

 

او کسى است که شما را در خشکى و دریا مى‏ گرداند تا وقتى که در کشتی ها باشید و آنها با بادى خوش آنان را ببر ند و ایشان بدان شاد شوند [بناگاه] بادى سخت بر آن ها وزد و موج از هر طرف بر ایشان تازد و یقین کنند که در محاصره افتاده ‏اند در آن حال خدا را پاکدلانه مى‏ خوانند که اگر ما را از این [ورطه] بر هانى قطعا از سپاسگزاران خواهیم شد


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

به زبان اهل اشارت ، سیر در بَـــــرّ (خشکی) ؛

راه بردن در شارع شرع ،

از روی استدلال به واسطه ی رسالت است ،

و سیر در بحــــــر (دریا) ، جذبــه های حق است ،

در هنگام وجــد که مرکب بنده را در منزلگاه حقیقت ،

به مشاهده های قُــدس کشد ،

تا همان گونه که سیر یکماهه در دریا به یک روز کشد !

جوانمرد عارف هم در این میدان به یک جذبه ی خدائی ،

مسافت همه ی عمر بـــــــاز برَد !

گفتـــــــــه اند :

سیر بــــرّ ؛ سیر عابدان و زاهدان است ،

در بادیه ی مجاهدت بر مرکب ریاضت با رهنمائی شریعت ،

که مقصد آنان بهشت رضوان است و نعمت جاودان ،

سَیر بحــر ؛ سَیر عارفان و صدیقان است در کشتیِ رعایت ،

که آن را باد عنایت در دریای مشاهدت می رواند ،

و مقصد آنان ، کعبه وصلت ، و راز با ولینعمت است .

برخی گفتــــــه اند :

بَـــرّ و بحـــر ؛ اشاره به قبض و بسط عارفان است ،

گهی در قبض ، میان دهشت و حیرت می زارند ،

و گهی در بسط ، میان وجود و شهود می نازند .

 

... حَتَّى إِذَا کُنتُمْفِی الْفُلْکِ وَجَرَیْنَ بِهِم بِرِیحٍ طَیِّبَةٍ ...

 

باز چون باد شادی از افق تجلّی وزد ؛

و ابـــر لطف ؛ باران گرم ریزد ،

بنده ، رعایت و عنایت بیند ،

و بر بساط شهود ،

در حالت اُنس ،

فَرَحی در وی پدید آید ،

و بسطی بیند و بنازد و از سرِ نــــــــاز و دلال گوید :


مائیم عیــــاران و عیـــــاران مائیم


بر دیده ی مشتری قدم می سائیم

 

همین که این بسط به پایان رسد ،

از موارد قدرت ، هیبت و دهشت آید !

آن گاه دریای عظمت ، موج هیبت زند ،

و مسکین بنده در تنگنای وحشت و تاریکی افتد ،

زبان به تضرع و زاری و ناله و افغان گشاید .


نوشتــــــه اند :

عارفی بزرگوار ، در روشِ خویش ؛

از هر دو حالت خبـــــــر داده ،

و بر هر دو مقام گذشته ،

چنان که در وقت شادی و ناز ،

در مقام بسط گفت :

کجایند آسمان ها و زمیــــن ؛

تا بر موی مژه ی خود آن را بردارم !

و در مقام قبض گفت :

ذلّت و خواری ِ من ، ذلّت و خواریِ یهود را از اثر انداخت !


سرور کائنات حضرت مصطفی (ص) فرمودند :

من آقای فرزندان آدم هستم و فخری نیست !

و گاه می گفت :

ای مردم ؛ مرا بر یونس برتری مدهید !


[ یونس متی از پیامبران بنی اسرائیل بود که مورد غضب حق تعالی قرار گرفت و در شکم ماهی زندانی شد ]

 

بنده گر خوب و اگر بد ، آنِ تــوست


عاشق ار دانا و نادان ، آنِ توست !

 



موضوع :