نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 812 )
ســوره 9 : تـوبــه ( مـدنـی ـ 129 آیه دارد ـ جزء دهم ـ صفحه 187 )
( قسمــت ســـی و چهـارم )
محـلّ شهـود
جزء یازد هــم صفحــه 204 آیه 111 )
این سوره چون با عذاب و تهدید کافران و مشرکان آغاز شده و اعلام برائت و بیزاری از آنها را در بر دارد ، و کافران و مشرکان مشمول عفو بخشش و رحمت خداوند نیستند ، استثنائاً برخلاف تمام سوره های قرآن ، بدون بسم الله الرحمن الرحیم شروع گردیده است .
اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم
إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ
فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالإِنجِیلِ وَالْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ
فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُم بِهِ وَ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ
تفسیـــر لفظـــی :
در حقیقت خدا از مؤمنان جان و مالشان را به [بهاى] این که بهشت براى آنان باشد خریده است همان کسانى که در راه خدا مى جنگند و مى کشند و کشته مى شوند [این] به عنوان وعده حقى در تورات و انجیل و قرآن بر عهده اوست وچه کسى از خدا به عهد خویش وفادارتر است پس به این معامله اى که با او کرده اید شادمان باشید و این همان کامیابى بزرگ است.
سالروز شهــــادت امـــــام العـــــارفیــــــــن ، ابامحمــد زین العـــابـــدیــن ،
امام علی ابن الحسین علیه السّلام
را بشما و همه دوستــان و شیعیـــــان ایشان تسلیت عرض می نمائیم
تفسیر ادبی و عرفانی : [ بخش دوم ]
ادامه مطلب از پست قبل ...
معامله ی خــداونـــــد :
خداوند می دانست که بنده ی او ،
بد خوی و بد عهــــد و بی وفــــــــا است ،
و هنگام بلــوغ بدان معاملت اعتـــراض می کند ،
لذا راه اعتــــــــراض را بر او بست ،
بدین معنی که نفسی پر عیب و پر آفت ،
خرید به بهشتی پر از ناز و نعمت !
نفسی که محل شهوت ها و بلا ها است ،
به بهشتی که قرب حق را مراتب و درجات است !
در معاملات شرعی ، جائی که ثمن بر مبیع بیفزاید ،
راه اعتــــراض بر آن بسته شود ،
و برای فروشنده ، غبــــــن موضوعیت ندارد !
وانگهی خداوند ، نفس خرید و قلب نخرید !
از بهر آن که قلب ، دل است ،
و دل در وقف بر محبت و مهـــر حق است ،
و در وقف خرید و فروش روا نباشد !
و نیز شرط مبایعت ( خرید و فروش ) تسلیم (کالا) است ،
و آن چه تسلیم آن ممکن نیست ،
مانند مرغ هوا و ماهی دریا ،
معاملتِ آن روا نباشد ،
حالِ دلِ بنده نیز همین است ،
و تسلیمِ آن ممکن نیست ،
که مصطفی (ص) فرمودند :
دل آدمی میان دو انگشت از انگشتان خداوند است !
[ منظور از انگشت خداوند قدرت خداوند است
همان گونه که دست خداوند بدین معنی است : یدالله فوق ایدیهم ]
نوشتـــه اند :
نفس ، دربـــــــانِ دل است ،
که به جای چــاکـــر ، رعیت وار در خدمت ایستـــاده ،
ولی دل در محــل شهــــود است و محمـــــول ربوبیت ،
سلطان وار همی مُلکَت رانَد !
پس ؛ چون نفس که چاکر است ، قیمت او بهشت آمد ،
چه گوئی دل را با آن همه قربت ،
ارزش وی چه باشد ؟
مگر جوار حضرت عزت ،
و دوام مشاهدت و رؤیت !
موضوع :