نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 810 )
ســوره 9 : تـوبــه ( مـدنـی ـ 129 آیه دارد ـ جزء دهم ـ صفحه 187 )
( قسمــت ســـی و دوّم )
ِ اعتـرافِ مـؤمنـان
جزء یازد هــم صفحــه 203 آیه 100 )
این سوره چون با عذاب و تهدید کافران و مشرکان آغاز شده و اعلام برائت و بیزاری از آنها را در بر دارد ، و کافران و مشرکان مشمول عفو بخشش و رحمت خداوند نیستند ، استثنائاً برخلاف تمام سوره های قرآن ، بدون بسم الله الرحمن الرحیم شروع گردیده است .
اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم
وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَالأَنصَارِ وَالَّذِینَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُواْ عَنْهُ
وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی تَحْتَهَا الأَنْهَارُخَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ
تفسیـــر لفظـــی :
و پیشگامان نخستین از مهاجران و انصار و کسانى که با نیکوکارى از آنان پیروى کردند
خدا از ایشان خشنود و آنان [نیز] از او خشنودند ، و براى آنان باغ هایى آماده کرده که از زیر
[درختان] آن نهرها روان است همیشه در آن جاودانه اند ، این است همان کامیابى بزرگ
تفسیر ادبی و عرفانی : [بخش دوم]
ادامه مطلب از پست قبل ....
اعتـــــراف دوگونـه است :
یکی اعتــــراف بیگانگان ، فردا در قیـــامت ،
که چون نشانــــــه ی عـــذاب بینند ؛
و آثــــــارِ سَخَط و نقمتِ حـــق ،
و سیاست و زفیـــر دوزخ مشاهده کنند ؛
بــــــــه گنــــــاه خــــــــویش معتـــــــرف شوند !
ولی این اعتـــــــــــــراف چه ســـــود دارد و به چه کار آید ؟
دیگــری اعتــــــــــراف مؤمنـــــــان است ؛
که در دنیـا به گنــاه خویش معتـرف ،
و به عیب خــود اقـــرار دارند ،
و در دل پشیمـــــــــانی ،
و در جــان سوز و حسرت دارند ،
این است اعتــــذارِ به جـــــــای خود !
و اعتـــــرافِ به وقــــت خود !
که خداوند در باره ی آنان فرمود :
خَلَطُوا عَمَلاً صالِحـــــاً وَ آخَـــــرَ سَیِّئاً
کـــــــــردار خویش به هم درآمیختنــــــد ؛
یکی نیک و یکی بَــــد !
لختی پاک ، لختی پلیــــد ،
لختی حــــلال ، لختی حــرام ،
لختی راستـــــی ، لختی کـــــژی ،
لختــــی عیـــــب ، لختــــــی هنــــــر !
که گنــاه می کنند و با گنــــاه استغفار می کنند ،
که گفتـــــه انــــــــد :
لغزش و گنـــــــاه با عمـــل صــالـــــح جمع کردن ،
دلیل است بر این که گناه بنده ثواب طاعت را باطل نکند ،
که اگــــــر باطــــــل کــــــــردی عمـــــــل صالــــــح نگفتی ،
و خداوند در باره ی آنان فرمود :
عَسَی اللهُ اَن یَتُــــــــوبَ عَلَیهِــــــــــم
خدای واجب کرد که تــوبـــــه ی آنان را بپذیرد ،
و با همه ی عیب هایش در برگیـــــــــرد !
و با همه ی گنــــاه ها ببخشد ؛ که :
اِنَّ اللهَ غَفُــــــورٌ رَحِیــــــــمٌ
قسم ســــوم : ظالمـــــان
اینــــــان گـــــــروهی هستند که ؛
با عیب های بزرگ و جرم های فاحش ،
کردار بــد و گفتــار کــــژ ؛
جوانی در دلیــری برگنــــاه ،
پیــــــری در سستی در طاعت ،
درویشــــــــی در ناسپـــــاســــــی ،
و تــوانگــــــری را در نـاپــــاکی گذرانده اند ،
در روزگار دولت ، ستمــــــکاری ،
در ایـــام قـــوّت ، شوخی و گستـــــــاخی
مایه ای نه مگر در دل آشنائی ، و اقرار به یگانگی خدا !
که خداوند در باره ی آنان فرمود :
وَ آخَرُونَ مُرجَونَ لِاَمرِاللهِ
ایشان را به مشیت من واگذارید ،
و به امیـــد فـــــــــرو گذارید ،
و به نومیــدی میفکنید ،
که خداوند یا ایشان را عذاب کند به عدل ،
یا عـــــــذر پذیــــــرد به فضـــــــــل !
اگر عدل کند ، او را رواست !
و اگر فضــــل کنـــــد ، وی را سزاست !
نه هرچه در عدل رواست در فضل سزاست ،
بلکه هرچه از فضل سزاست در عدل رواست ،
که فضــــــــل بر عـــــــــدل ســــالار است ،
و عدل در دست فضــل گرفتــــــــار !
عــدل پیش فضـــــل ، خامـوش !
و حلقــه ی وصـال در گوش !
نبینی که عدل نهان است و فضل پیدا ؟
تا دشمن مغــــرور است و دوست شیــــدا !
آن گاه فرمود :
وَاللهُ عَلِیـــمٌ حَکِیـــــــمٌ
خداوند دانــــا است ، به دانش راست و بی غلط ،
و حکیــــــــم است بی سهــــو و بی خلــل !
در علـــم او چیـــــــزی فـــوت نـــــــه !
از قـــدرت وی چیــــــزی خارج نه !
بر حکم او چیــــزی غالــب نه !
خلق را به حکم خویش میان عدل و فضل می دارد ،
گفتــــــــار او راست ،
دانش او پـــــــــــاک ،
ساخته ی او نغـــز !
فضــــــل او تمـــــام ،
و مهر او قدیم است .
جَـــلَّ جَــلالُـــهُ.
عاشورای حسینی را گرامی می داریم
سالروز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام
و یاران با وفا و گران قدرشان را گرامی می داریم
و این مصیبت عظمی را به مولایمان ، بقیة الله الاعظم
حضرت حجة ابن الحسن المهدی (عج)
آن امـــــام منقــــــــم تسلیت و تعــــــزیت عرض می نمائیم
اسامی همـــــه شهیــــــــــدان حمـــاسـه کـربـــــــلا [کلیک]
زیارت ناحیه مقدسه امام عصر عجل الله تعالی فرجه ( کلیک )
باز این چـــه شـــــورش است ... [دوازده بندمحتشم کاشانی]
موضوع :