نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 809   )                                                                      


ســوره 9 : تـوبــه ( مـدنـی ـ 129 آیه دارد ـ جزء دهم ـ صفحه 187 )


  ( قسمــت ســـی و یکــم )


سَبَـقِ عِنـایـت


 

 جزء یازد هــم صفحــه 203 آیه 100 )

این سوره چون با عذاب و تهدید کافران و مشرکان آغاز شده و اعلام برائت و بیزاری از آنها را در بر دارد ، و کافران و مشرکان مشمول عفو بخشش و رحمت خداوند نیستند ، استثنائاً برخلاف تمام سوره های قرآن ، بدون بسم الله الرحمن الرحیم شروع گردیده است .

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم

وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَالأَنصَارِ  وَالَّذِینَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُواْ عَنْهُ

وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی تَحْتَهَا الأَنْهَارُخَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ


 تفسیـــر لفظـــی :

 

و پیشگامان نخستین از مهاجران و انصار و کسانى که با نیکوکارى از آنان پیروى کردند

خدا از ایشان خشنود و آنان [نیز] از او خشنودند ، و براى آنان باغ هایى آماده کرده که از زیر

[درختان] آن نهرها روان است همیشه در آن جاودانه ‏اند ، این است همان کامیابى بزرگ


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

خداوند در این آیت ، دین اسلام را بر سه قسم نهاد :

بر اندازه ی درجات ایمان ایشان ،

و تفاوت در اعمــــال ، و تباین در اخــــــــلاق .

نخست ؛ سابقـاننـــــــد ،

دوم ؛ مقتصدانند ، (معترفان)

سوم ؛ ظالمــــاننــــــــد .

 

قسم اول : سابقـــــــــان

سابقـــــان را در ازل از خــــدای مر ایشان را سبــقِ عنــایــت است ،

کـــه فضــــل هـــدایتنـــد و صـــــدر اول و سلــــف ایـــن امت ،

صحـــابــــــه ی رســــول الله (ص) و گزیده ی خداینـــد ،

و پیشوایان اسلام ، و پیشینیانِ در دین و معـــرفت ،

پیغــــــــــام حـــــق را ایشان اول شنیدند ،

و حق را ایشان استقبـــــــال کردند ،


برخی مهـــاجراننـــد که :

خـان و مــان خود را بگذاشتنـــد ،

و اسباب و وطن را جمله از بهـــر خــــدا باختند .


و برخی دیگر انصــــارند که :

مصطفـــی (ص) را به جــــــــان و دل پذیــــــــرفتنــــــــد ،

و یاران وی را مــــأوی دادند ، و اســــلام را پروراندند ،

و دین اسلام را تــن و جـــان خود سپـــــــر کردند ،

و دنیا را خوار گرفتند ، و مِهـر بر دین نهادند .


گروهی تابعــــاننــــــد که :

از پس درآمدند ، و از آنان دین آموختند ،

و اخـــــلاق ایشان را گرفتند .



قسم دوم : معتـــرفان یا مقتصــــدان

اقتصــــــــاد ، راه میــانـــه رفتــــن است ،

یعنی نه هنــر سابقــــــان و نه افــــــراط ظالمــــان !

بلکه راه میـــانــــه رفتند ، و طاعت و معصیت به هم آمیختند ،

همچون اصحاب اعـــراف که نیکی هایشان با بدی هایشان برابر آمد !

از بهشت واماندنــــــد و از دوزخ دور !

خداوند در باره ی ایشان فرمود :

وَ آخَرُونَ اعتَرَفُوا بِذُنُوبِهِم ...

ایشانند که به گنـــاه خود اعتـــراف کردند ،

و به بدخوئی خویش معترف و به عیب خود بینـــا ،

و از کـــــرده ی خود خجــــل و پشیمــــــــــان شدنـــــــد !


تاسوعای حسینی را گرامی می داریم



موضوع :