نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 806 )
ســوره 9 : تـوبــه ( مـدنـی ـ 129 آیه دارد ـ جزء دهم ـ صفحه 187 )
( قسمــت بیست و هشتــم )
آمـرزش منـافقیـن
جزء د هــم صفحه 200 آیه 80 )
این سوره چون با عذاب و تهدید کافران و مشرکان آغاز شده و اعلام برائت و بیزاری از آنها را در بر دارد ، و کافران و مشرکان مشمول عفو بخشش و رحمت خداوند نیستند ، استثنائاً برخلاف تمام سوره های قرآن ، بدون بسم الله الرحمن الرحیم شروع گردیده است .
اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم
اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لاَ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِن تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِینَ مَرَّةً فَلَن یَغْفِرَ اللّهُ لَهُمْ
ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ کَفَرُواْ بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَاللّهُ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِین
تفسیـــر لفظـــی :
چه براى آنان آمرزش بخواهى یا برایشان آمرزش نخواهى [یکسان است حتى]
اگر هفتـــــــــاد بار برایشان آمرزش طلب کنى هـــــــرگـــز خدا آنان را نخواهد آمرزید
چرا که آنان به خدا و فرستاده اش کفر ورزیدند و خدا گروه فاسقان را هدایت نمى کند.
تفسیر ادبی و عرفانی :
خداوند می فرماید : ای محمّد ؛
اگر برای آنان (منافقین) آمــــرزش بخواهی یا نخواهی ،
و اگر هفتــاد مرتبــه هم برای آنان آمرزش خواهی ،
ایشان را هــــرگـــــــــز نخواهـــم آمـــــرزیـــد !
منافقین این قدر نزد خداوند منفــورنــد که ؛
خداوند منان یک سوره در مذمّت آنان نازل فرموده ؛
در این سوره نیــــز فرموده :
... اسْتَغْفِرْتَ لَهُمْ اَم لَم تَسْتَغْفِرْ لَهُم لَن یَغْفِرَ اللّهُ لَهُمْ ...
(آیه 6 سوره منافقون)
... چه آمرزش بخواهی برای آنان چه نخواهی ،
هـــــرگـــــــز آنان را نخواهد بخشید ...
این پیامبری که در معراج خداوند به ایشان فرمود :
بخواه از من هرچه را که بخواهی !
ولی در این جا فرموده :
هفتـــــــــاد مرتبـــــــه هم اگر برای آنان آمرزش بخواهی،
هــــــــرگـــــــز آنان را نخواهم بخشیــــد !
در جای دیگر هم فرموده :
بر جنــازه ی آنان نمـــاز مگزار و و بر سر قبــر آنان نایست !
آنان آن قــــدر نفــــرت انگیـــــــزند که ؛
خــــــــداونــــد حتی هفتــــــــــاد مرتبـــــــه هم ،
درخواست پیامبر برای آمرزش آنان را نخواهد پذیرفت !
باید دانست که ؛ آوردن کلمه یا عدد هفتــــــــاد ،
عدد معینــــی نیست ،
بلکه مقصود زیادی و فراوانیِ عمل مورد نظر است ،
چنان که در گفتگوی رایج مثلاً می گوئیم :
اگر صد بار هم بگوئی بی فایده است !
و یا : صد بار اگر توبه شکستی باز آ ...
و یا : هزار بار پای پیاده گر به مکـه روی
قبـــول حق نشود گر دلی بیــــــازاری !
مسئله دیگر کلمه [لَن یَغْفِرَ اللّهُ ...] است که نفی ابد ،
هرکجا کلمه [ لَــــن ] آمده باشد ؛
برای نفی ابـــد و همیشگی است ،
مثل این که ما می گوئیم : هـــرگــــز نخواهم رفت !
یعنی هیچ وقت و هیچ زمانی حتی در آینده بسیار دور !
همان گونه که موسی (ع) دیدار خـدا را خواست !
خداوند در پاسخش فرمود :
لَن تَرانِی ! هرگز مرا نخواهی دید !
در مورد استغفارِ پیامبر (ص) برای منافقان بعضی گفته اند :
چون جمعی از مؤمنان ،
خویش و پیوند منافقان بوده اند ،
از آن حضرت می خواستند که ؛
در باره ی آنان دعا کند و آمرزش خواهد ،
به امیـــــــد آن که آنها با استغفـــار پیامبـــر (ص) ؛
آگاه و متنبّه شده و از نفــــــــاق توبه کنند !
و بدینوسیله از عذاب رهائی یابند !
این بود که مصطفی (ص) خواست برای آنان رحمتی باشد،
که خداوند فرمود هــــرگـــــز آنان را نخواهد بخشید !
[ باید دانست که نفاق چهره های متفاوتی دارد :
برخی فقط در زبان نفاق دارند و برخی ،
هم در زبان و هم در عمل ،
آن که فقط در زبان نفاق دارد آن است که :
در جائی حرفی می زند و در جای دیگر حرفی مخالف آن !
ولی آن که هم در زبان و هم در عمل نفاق دارد آن است که ؛
به ظاهـــر و با اســــم و عنــــوان مسلمـــــان باشد ؛
ولی در عمل ، تیشه بر ریشه اسلام و مسلمانی می زند !
به زبان مسلمــان است و در عمل قاتـــــــل فرزند پیامبــر (ص) !
بنی امیه به زبان مسلمان بودند ،
و غاصبانه تکیه بر جایگاه مقدس خلافت رسول الله (ص) زدند !
ولی در عمــــل شــــــراب خــــوار و قمـــــــاربـــاز بوده
و فرزندان و نوادگان پیامبــــــر (ص) را کشتنــــد !
[ فَلَعَنَ اللهُ بَنِی اُمَیَّة قاطِبَه ]
امروزه نیز چه بسیــــــارند کسانی که ؛
به زبان مسلمانند و در عمل قــاتــــل مسلمانان !
به زبــــــــان ، خــــادم الحـــرمیننــــد !
و در عمل تامین کننده بودجه و امکانات تروریستهایِ قاتلِ مسلمانان !
لعنت خداوند بر همه ی آنان باد ]
برای سلامتی و خشنودی امـــام و مقتــــدا و مولایمان
قائـم آل محمّـــــد (ص)
و برای تعجیل در فـــرج مبــــارکشان
دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات
موضوع :