نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 783 ) متن کامل خطبـــه غدیــریـــه (کلیک)
ســوره 9 : تـوبــه ( مـدنـی ـ 129 آیه دارد ـ جزء دهم ـ صفحه 187 )
( قسمــت چهــــارم )
تـــرک گنــــاه
( جزء د هــم صفحه 188 آیه 12 )
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَإِن نَّکَثُواْ أَیْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُواْ فِی دِینِکُمْ
فَقَاتِلُواْ أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَیْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنتَهُونَ
تفسیـــر لفظـــی :
و اگر سوگندهاى خود را پس از پیمان خویش شکستند و شما را در دینتان طعنزدند
پس با پیشوایان کفر بجنگید چرا که آنان را هیچ پیمانى نیست
باشد که [از پیمان شکنى] باز ایستند
تفسیر ادبی و عرفانی :
بعضی از مفسرین گفته اند :
اینـــان اهل بدعت و هوای نفسند ،
که کتـــــــاب خــــــــــدا را سست دیدنــــــد ،
و رأی خویش و مستحسنات عقل خود را پیش داشتند ،
و به چشــــم تعظیـــــــــم در آن نگریستنـــــد ،
تا اسیــــر تهمت و شبهت گشتنــــــد ،
اینــــــــان نه اعتقــــــاد از روی بصیــــــرت دارند ،
و نه سخــــــــن به طـــــــریـــــق بیّنـــت ،
به درختــــــــی ماننــــــــد که :
بیخش بدعــت ،
ساقش ضلالت ،
شاخــــش لعنـــت ،
برگــش عقـــــوبــت ،
شکوفـــــه اش نـــدامت ،
و میــــوه اش حسرت است ،
از این سبب فــــرمــــــــان :
... فَقَـــــاتِلُـــــواْ أَئِمَّــــــــةَ الْکُفْــــــرِ ... رسید ،
که این درخت را از بیـــــــــــخ درآریـــد ،
اصــــل این شاخـــــــه هـــــا را بِبُـــــــــــرّید ،
پیشــــوایـــــان کفــــــــر و بدعت را امـــان ندهید ،
و هرگـــــــــز از ایشــــــــان ایمــــن نباشیـــد ،
که ایشــان دزداننـــــد و شمــا پاسبــان ،
دزد کَی پاسبـــــان را دوست دارد ؟
و کَی از وی ایمــــن باشد ؟
[ قابل توجه شیفتگان مذاکره و رابطه با آمریکا ! به راستی که قرآن چه خوب به مسلمانان
درس می دهد ، ولی افسوس که مسلمانـــــــــــان از این کتــــاب الهی درس نمی گیــــــــــرند ،
و برخی صمٌ بکمٌ عمیٌ شیفته مظاهر غربند ! غافل از این که آنها به تعبیر قرآن دزدانی هستند
که در پی امـــــــوال مــــــــا هستند و ما گمان میکنیم دوستـــــان مـــــا هستند !
آیــــــــا واقعــــــاً دزدان پاسبــــــانـــــان و نگهبـــــانـــــان را دوست دارند ؟
آیا دزدان ،صاحبــــان اموال را دوست دارند یا خــــودِ اموال را ؟ ]
نوشتـــــــه اند :
مردی گناهکار به امام سوم شیعیان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام التماسی آورد که :
به گناه آلوده و به تباه نیاسوده ! از ایشان بخواست رهنمونی فرمایند تا بیاساید !
امــــــام فرمودند : پنــــج شـــــــرط گویمت ،
اگر از عهده ی تمام شروط برآمدی از گناه بیاسودی !
1 ـ اگـــر توانستی از روزیِ خــــــــدا مخــــــــور
2 ـ اگر توانستی از مُلک خــــــــدا بیـــــــــرون رو
3 ـ اگر توانستی مــــــــرگ را از خــــــــود بـــــــران
4 ـ اگر توانستی در جائی گنـــاه کن که کسی تو را نبیند !
5 ـ اگر توانستی آتش را بر خــود ســــــــــرد کـــــن !
عاصی چون این شروط بشنید بترسید و به تــــرک گنـــــاه و استغفـــــار شتـــــاب و انــــاب روی آورد .
مکتب عشق
آن که دامن میزند بر آتش جـــــــانــــم ، حبیب است
آن که روزافــزون نماید دردِ من ، آن خــود طبیب است
آن چه روح افزاست ، جـــام بـــاده از دست نگار است
نی مُدرّس نی مُربّی نی حکیــــــم و نی خطیب است
سرّ عشقم ، رمز دردم ، در خــــــــم گیسوی یار است
کی به جمعِ حلقـــهی صوفیّ و اصحابِ صلیب است؟!
از «فتوحـــاتـــم نشد فتحی و از «مصبـــــاح»، نوری
هرچه خواهــم ، در درونِ جامــهی آن دلفریب است
درد میجوینــــــــــد این وارستــــگانِ مکتـــب عشق
آنکه درمان خواهد از اصحاب این مکتب، غریب است
جرعـــهای میخواهم از جــــام تـــو تا بیهوش گردم
هوشمنــد از لــذّتِ این جُرعهی می بینصیب است
موج لُطف دوست ، در دریــــای عشـــقِ بیکـرانــه
گاه در اُوج فــــــراز و ، گاه در عمــــــق نشیب است
[ دیوان امام خمینی (ره) ص 51 ]
موضوع :