نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 765 )                                             


ســوره 8 : انفـــال ( مـدنـی ـ 75 آیه دارد ـ جزء نهم ـ صفحه 177 )


  ( قسمــت دوازدهـــم )


درخـت ایمـــان 


 

 

 ( جزء نهــم صفحه 180آیه 29 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إَن تَتَّقُواْ اللّهَ یَجْعَل لَّکُمْ  فُرْقَانًا

وَ یُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ وَاللّهُ  ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ

 

 تفسیـــر لفظـــی :

 

اى کسانى که ایمان آورده‏ اید اگر از خدا پروا دارید براى شما [نیروى] تشخیص 

[حق از باطل] قرار مى‏ دهد و گناهانتان را از شما مى‏ زداید و شما رامى‏ آمرزد

و خدا داراى بخشش بزرگ است

 

 تفسیر ادبی و عرفانی :

                    

  مؤمنـــان را می فرماید :

اگر به راه تقــــــــوی روید ،

( و به همه حال تقوی را پناه خویش گیرید )

شمــــا را از علــــــــم و الهــــــــــام ،

فرقانی دهد که با او حق را از باطل جدا کنید ،

و راست راهی و گمراهی را از هم بشناسید .


شما که به علــــــم تمام عالمـــــانید ،

شمــــا که به الهــــــــام درست عارفـــــانید ،

بدانید که فرقــــانِ مردِ عالم ، اَدِلَّـــه ی شــــرع است ،

و برهانی است روشن در سایه ی بذلِ مجهودِ کسبِ بندگی !

و فـــرقــــان عـــــــارف ، نــــــوری است غیبی ،

و آئینه ای است روشن به موهبت الهی و الهــــام ربّانی .


در این آیت رمـــــــــزی است که می فرماید :

ای شما که اصل درخت ایمـــــــان گشتید ؛

اگر آن را به تقـــــــوی پــــــرورش دهید ،

سه ثمـــــــــره بیـــرون دهد :


یکی ؛ فرقــــان ، که فرمود : یَجْعَل لَّکُمْفُرْقَانًا

دیگری ؛ تکفیر (محو گناه ) ، که فرمود : وَ یُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ

سوم ؛ مغفرت ، که فرمود : وَ یَغْفِرْ لَکُمْ


و بدان که فرقــان ؛ تعـــریف است ،

و تکفیـــر ؛ تخفیــــــــف است ،

و مغفرت ؛ تشریف است .

تعریف به جا و به سزا ،

و تخفیف نیکـــــــو ،

و تشریف تمام .


 

شــرح جـلــــوه

 

دیـــــده‏ای نیست نبینـــــد رخ زیبــــای تـــــو را

نیست گوشی که همی ‏نشنـــود آوای تــــو را


هیــــچ دستی نشود جز بر خــــوان تـــــو دراز

کس نجویـــــد به جهـــــان جز اثــر پــای تــو را

ره رو عشقــــم و از خــرقـــه و مسنــد بیـــزار

به دو عالَـــم نــدهـــــــم روی دل آرای تـــو را

قـامـت ســـرو قـــدان را به پشیــــزی نخـــرد

آن کـــه در خــواب ببینــد قــد رعنــای تــــو را

به کجــا روی نمایــد که تــو اش قبلــه نه‏ای؟

آن کــه جویـــد به حـــرم، منزل و ماوای تـو را

همه جا منزل عشقست که یارم همه جاست

کــور دل آن کــه نیابد به جهــان ، جـای تــو را

با که گویـــم که ندیده است و نبیند به جهــان

جــز خــم اَبــــرو و جز زلف چلیپـــــای تـــو را

دکه ی علـم و خــرد بست ، درِ عشق گشود

آن که می‏داشت به سر علّت سودای تـــو را

 

بشکنـــم این قلـــم و پـــاره کنــم این دفتـــر

نتـــــوان شـــــرح کنــــم جلـــوه والای تــو را

 

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 74 ]

 

برای سلامتی و خشنودی امـــام و مقتــــدا و مولایمان


 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

و برای تعجیل در فـــرج مبــــارکشان

  

دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات


 



موضوع :