نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 761 ) 

                                                

ســوره 8 : انفـــال ( مـدنـی ـ 75 آیه دارد ـ جزء نهم ـ صفحه 177 )  

 

  ( قسمــت هشتـــم ) 


زنــدگان حقیقــی



 

 ( جزء نهــم صفحه 179 آیه 24 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا  دَعَاکُم

لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ

 

 تفسیـــر لفظـــی :

 

اى کسانى که ایمان آورده ‏اید چون خدا و پیامبر شما را به چیزى فرا خواندند

که به شما حیات مى‏ بخشد آنان را اجابت کنید و بدانید که خدا میان آدمى و دلش

حایل مى‏گردد و هم در نزد او محشور خواهید شد



 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

استجابت به زبان اهل اشارت بر دو وجه است :

یکی استجـــــــابت توحیـــــــــــد ،

و دیگری استجــابت تحقیــق ،

توحیـــد ؛ یکتـــا گفتن مؤمنــــان است ،

و تحقیـــق ؛ یکتــــا بودن عارفـــان ،

توحیــــــــد ؛ صفت رونـــــــــــــدگان ،

و تحقیــــق ؛ حـــــــــال ربــــــــودگان است !

آن صفت خلیـــــــــــــل است ،

و این صفت حبیـــــــــــــــب ،


خلیل رونده بود و به درگاه عزت وا ایستاده بود بر مقام خدمت ،

حبیــــــــب ربـــــــــوده شده و در صـــدر دولت به حرمت نشسته !

 

روش سالکان بر متابعت رسول در استجابت ظــــــواهـــر است ،

و کشش ربودگان بر مشاهده ی دانای غیب در استجابت سرائـــر است ،

 

از این نظر شیـــخ انصــــــــاری گفت :


وقتی خدا و رسول او شما را می خوانند ،

خــــــــــــدا را به دل هـــــــاتان اجابت کنید ،

و رسول خدا را به ظاهرتــان استجابت گوئید ،

چون زندگی نفوس به پیروی از رسول خـــــــدا است ،

و زندگی قلـــــــــوب به مشـــاهـــده ی غیب ها است !

از اهل آفرینش هیچ کس به حقیقت حیــــــات ،

( بدون اجابت توحید و بدون توقیع تحقیق ) واقف نیست ،

این بود که مقــــام نبوت از بارگاه عزت این ندا را شنید که :

مأمور شدم با مردم جنگ کنم تا کلمه ی لا اله الا الله گویند .


... إِذَادَعَاکُم لِمَا یُحْیِیکُمْ ...


اهل زندگی و زندگان حقیقی کسانی هستند که :

 

از تَراجُع پاک و از تهمت دورند ،

و به دوستی مشهور ،

از سلطه ی نفس رسته ،

و دل هاشان به خدا پیوسته ،

و سر هاشان به اطلاع حق آراسته ،  

به نسیم اُنس زنده ،

و یادگار ازلی یافتـــــــه ،

و به دوست رسیــــــــــــــده !

 

 

 

خـــدایـــا ؛

 

جز از شنــــــاخت تــــــــو شـــــــــادی نیست ،

و جز از یــافـــت تـــــــــو زنـــــــــدگانی نـــــــــــــــــه !

زنده ی بی تــــو چون مرده ی زندانی است ،

و زنده به تو زنده ی جاودانی است .



بی جــان گردم که تـــو ز من پر گردی


ای جــان جهــــان تو کفر و ایمان منی

 

 



موضوع :