نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 745 )
ســوره 7 : اعـــراف ( مکّی ـ 205 آیه دارد ـ جزء هشتم ـ صفحه 151 )
( قسمــت چهـل و یکـــــــــم )
نواختــه ی لطـف
اِنَّهُـم یَـرَونَــهُ بَعِیــــداً وَ نَــراهُ قَریبــاً
( جزء نهــم صفحه 173 آیه 172 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذی آتَیْناهُ آیاتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطانُ فَکانَ مِنَ الْغاوینَ
تفسیـــر لفظـــی :
و سرگذشت کسى که آیات خود را به او دادیم ، بر آن ها بخوان که سرانجام خود را
از آن تهى ساخت و شیطان در پى او افتاد، و از گمراهان شد!
تفسیر ادبی و عرفانی :
همی تا باشد که تقدیر از کجا درآید ؟
اگر از جانب فضـــل آید ؛
لاحقان را به سابقان در رساند،
و زنّارِ کفر را کمربندِ عشق دین گرداند ،
و اگر از جانب عـــــــدل آید ؛
توحید بلعم باعور را شرک شمارد ،
و با سگِ پست برابر کند !
آری ؛ کار ، رضــــا و سخط هر دو دارد ،
اگر یک نسیم از نسیم های رضای او به دوزخ گذرد ،
دوزخ ، فردوس برین گردد ،
و اگر یک باد از بادهای سَخَط او به فردوس اعلا بگذرد ،
فردوس اعلا ، درک اسفل شود .
ساحران فرعون سال ها کفــــر ورزیدند ،
و بجای خـــــــــدا فرعــــون را پرستیدند !
یک بـــــادِ رضــــا بر ایشان آمد !
نواخته ی لطف کرامت گشتند ،
بلعم باعور را هفتاد سال درخت توحید پرورده ،
و با اســــم اعظـــــــــــــم صحت داشته ،
و کــــــــرامت هــــا به خود دیده ،
عاقبت در گودال قهر و سخط حق افتاد ،
و از درگاه حــــــق رانـــــــده شد !
زنهار از این قهـــــر !
فریــــــاد از این حکــــــم !
کار نه آن دارد که از کسی کسل آید ، و کس دیگر عمل !
بلکه کار آن کس دارد که شایسته ی او آمد در ازل !
گفتم که بر از اوج برین است بختم
ور ملک نهـاده چون سلیمـان تختم
خود را چو به میزان خرد برسختم
از بنگـه لولیـــان کـــم آمد رختـم
ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بر شما مبارک
موضوع :