سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1985440
  • بازدید امروز: 81
  • بازدید دیروز: 84
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[962]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



بسم الله الرحمن الرحیم

 

زیارت ناحیه مقدسه


خونگریه و سوگنامه حضرت مهدى (ع)


 

 زیارت ناحیه مقدسه، خونگریه و سوگنامه حضرت مهدى (ع) و مرثیه بلند آن بزرگــوار برمصائب و رنج هاى جدش، ابا عبدالله الحسین (ع) در عاشورا است. این زیارت، ترسیم و توصیف لحظه هاى شهادت اباعبدالله (ع)،  غربت و مظلومیت اهل بیت (ع)، معتبرترین، مستندترین و بلندترین روضه اى است که از زبان معصوم منتقــم و خونخواه سید شهیدان به ما رسیده است .  

این مرثیه از زبان کسى است که صحنه ها و لحظه هاى عاشــورا،  هر روز مقابل نگاه اوست و او از پس پرده هاى اشک، حنجــره اى عطـش زده در آزمنــدى خنجر قساوت و خیمه هایى در آستانه آتش و شیون را نظاره مى کند.

 زیارت ناحیه مقدسه، گزارش عاشورا است گزارشی که در آن دقایق و صحنــه هاى جــزئى نیز توصیف شده است .

این زیارت نامه شامل هشت بخش است:  1 - سلام بر انبیاء و اولیاء، 2- سلام بر امــام شهید و صحابه فداکارش، 3- آرزوى زیارت امام حسین (ع) 4- طرح اوصاف، ویژگى ها و سیرت امام حسین (ع) و تأثیر شهــادت آن حضرت، 5- طرح نهضت و انقلاب مقــدس ابا عبدالله (ع) 6-  توصیف صحنه کربلا، شهادت، رنج ها و مصائب بازماندگان و قافله اسیران، 7- تحلیل بازتاب حادثه کربلا و غربت اســلام پس از شهادت و سوگوارى کائنات و موجودات در شهادت اباعبدالله (ع) 8. نیایش، دعا و طرح درخواست هاى امام زمان (ع) با پروردگار. (1) [ اسلام موعود دکتر سنگرى، ص 5 ]

بررسى اسناد زیارت ناحیه مقدسه 

زیارت ناحیه مقدسه، یکى از زیارات مشهور امام حسین(ع) است. این زیارت در روز عاشورا و غیر آن خوانده مى شود و به اصطلاح، از زیارات مطلقه است. این زیارات، آموزه هایى از عشق، معرفت، سوز، حماسه و توسل زائــر به شمار مى رود که درعین مرثیه بودنش مسؤلیت آفرین و حرکت ساز است.

این زیارت، از امام زمان(ع) صادر شده است و صحنه کربلا و حادثه بزرگ عاشورا را به زیباترین وجه در مقابل چشمان اشکبار و قلب داغدار شخص زائر مجسم مى نماید و او را در متن واقعه عاشورا قرار مى دهد. و آنگاه که سراسر وجود انسان را سرشار ازعشق و معرفت کرد، جانش را با تولّى و تبرى مأنوس مى سازد و ســـلام برحسین و یارانش، و بیزارى از یزید و یزیدیان تاریخ را ورد قلب و زبانش مى نماید.

 این زیارت درکتاب اقبال سید بن طاورس، ص 573 و نیز در بحارالانوار ج 98، ص269 نقل شده است. (2) 

فرهنگ عاشورا، جواد محدثى ص 227 ]

     این زیارت با سلام بر پیامبران الهى و اولیاى دین، ائمه اطهار(ع) آغاز مى شود سپس، با سلام بر امام حسین(ع) و یاران با وفایش ادامه مى یابد. پس از آن، به شرح کامل اوصاف و کردار امام حسین(ع) پیش از قیام، زمینه هاى قیام حضرت، شرح شهادت و مصایب آن حضرت، و عزادار شدن تمام عالم و موجودات زمینى و آسمانى مى پردازد.

در پایان، با توسل به ساحت قدس ائمه اطهار و دعا در پیشگاه خداوند متعال، پایان مى پذیرد.

مصادر زیارت ناحیه مقدسه

این زیارت مسلماً از سوى امام معصوم(ع) صادر گردیده، و در کتب متقدمان و علماى شیعه از زمان هاى دور تاکنون، ثبت و ضبط شده است.

 1- نخستین کسى که از این زیارت در کتاب خویش نام برده، شیـــخ مفید (م.413ق.) است که آن را در کتاب مزار خویش جزء اعمال روز عاشورا ثبت کرده است. اکنون، این کتاب در دست نیست؛ ولى عــلامه مجلسى مى نویسد: قال الشیخ المفید - قدس الله روحه - فى کتاب المزار ما هذا الفظه: زیارة أخرى فى یوم عاشورا بروایة اخرى، إذا أردت زیارته بها فى هــذا الیوم فقف عـلیـه (ع) و قل: السلام على صفـوة اللَّه.....  

2- پس از مفید، شاگردش سید مرتضى علم الهدى (م.436 ق.)، از آن در کتاب مصباح الزائر خویش - یا المصباح2  یاد کرد. این کتاب هم، اکنون موجود نیست و تنها نشانه اى که از آن در دست داریم، عبارات سید بن طاووس در مصباح الزائر است، که مى نویسد: زیارة ثانیة بألفاظ شافیة یزاربها الحسین – صلوات اللَّه علیه - زاربها المرتضى علم الهدى - رضوان الله علیه - قال: فإذا أردت الخروج فقل: أللّهمّ إلیک توجهت.... ثم تدخل القبة الشریفة و تقف على القبر الشریف و قل: السلام على آدم صفوة الله... ( علامه مجلسى هم در نقل این زیارت، به کتاب سید مرتضى(ره) اشاره کرده است.)

3-  سومین کس، ابن المشهدى (م. 595 ق.)، شاگرد شاذان بن جبریل قمى، عبدالله بن جعفــر دوریستى و ورام بن ابى فراس، و استاد ابن نما حلّى و فخار بن معد حائرى است. ابن المشهـدى درباره زیــارت ناحیــه در کتاب المزار الکبیر، مى نویسد: زیارة أخرى فى یـــوم عاشــــورا لأبى عـبــدالله الحسیــن ممّا خرج من الناحیــة إلى أحد الأبواب. قال: تقف علیه و تقول: السلام على آدم صفوةالله...

4 -  چهارمین عالم شیعه که به نقل آن پرداخته، سید بن طاووس، رضى الدین على بن موسى بن طاووس حسنى بغدادى (م.664 ق.)، است که این زیارت را در مصباح الزائر نقل کرد

5 -  و پس از این دو کتاب بود که زیارت ناحیه در کتابهاى حدیثى و مزار متأخران نقل گردید، و ترجمه ها و شرح هاى متعدد بر آن نگاشته شد. در این باره، مى توان به کتابهاى ذیل اشاره کرد : 

 1- محمد باقر مجلسى، بحارالانوار، ج 98، ص 317 و تحفة الزائر، ص333، زیارت چهارم امام حسین(ع)؛

2- محدث نورى، مستدرک الوسائل، ج10، ص335؛

3-  شیخ ابراهیم بن محسن کاشانى، الصحیفة المهـــدیه، ص203؛

4. محدث قمى، نفس المهموم، ص233 و ترجمه کمرهاى، ص104؛

5. میلانى، قادتنا کیف نعرفهم، ج6، ص115؛

6 - گروه نویسندگان ( زیر نظر آیت الله بروجردى)، جامع أحادیث الشیعه، ج15، ص405؛

 7-  سید محمود، دهسرخى،  رمزالمصیبة، ج3، ص10.

پس، این زیارت، سابقه اى هزار ساله دارد، و در کتابها و گفتارهاى عالمان شیعه مشهـــور بوده است.


 صـدور زیـارت ناحیـه

 اصل صدور زیارت ناحیه از سوى امام معصوم(ع)، در کتب قدما پذیرفته شده بود. علماى بزرگ شیعه آن را به عنوان یک زیارت مأثور و حدیث مشهور، در کتابهاى خویش ذکر کرده اند.

شیخ مفید (م.413ق.) در مزار خود، مى نویسد: ( زیارة أخرى فى یوم عاشورا بروایة اخرى.) از این جمله معلوم مىشود که این روایت، مروى بوده و از جمله احادیث صادره از معصوم به شمار مى رفته است

 6- سید مرتضى (م.436 ق.) به هنگام زیارت امام حسین(ع)، نخست این زیارت را مى خواند و سپس زیارت دیگر را قرائت مى کرد. سیدبن طاووس در مصباح الزائر مى نویسد: زاربها المرتضى علم الهدى - رضوان الله علیه.

7- و هم، در نسخه خطى کتاب المزار - از نویسنده اى کهن و نامعلوم، که نسخه آن به شماره 426 در کتابخانه آیت الله مرعشى قم موجود است - نوشته شده است: زیارة أخرى تختص بالحسین - صلوات الله علیه - و هى مرویة بأسانید مختلفة و هى أوّل زیارة زاربها المرتضى علم الهدى - رضوان الله علیه.

8- و معلوم است که تا زیارتى مروى از امام معصوم (ع) نبوده باشد، فقیهى بزرگ و عالمى سترگ مانند سید مرتضى، آن را بر زیارات دیگر -  مانند زیارت عاشورا - مقدم نمى داشته و نمى خوانده است.

9 -  ابن المشهدى (م.595ق.) هم صریحاً مى نویسد: زیارة أخرى فى یوم عاشورا لأبى عبدالله الحسین ممّا خرج من الناحیة إلى أحد الابواب

10- از این جمله، به صراحت روشن مى شود که زیارت ناحیه، از سوى امام زمان(ع) صادر گردیده و به یکى از نواب خاصه و ابواب اربعه داده شده است. پس از آن، از طریق راویان بعـدى به دست شیخ مفیــد رسیده و از ایشان به سید مرتضى و راویان پس از وى، منتقل شده است. از همین رو، اسناد این زیارت به امام زمان(ع) در کتب متأخران، بدون هیچ شک و شبهه اى بوده است. شیخ ابراهیم بن محسن کاشانى هم در الصحیفة المهدیة مى نویسد:
زیارة صدرت من الناحیة المقدسة إلى أحد النواب الأربعة.

11- محدث قمى در نفس المهموم مى نویسد: فکان کما وصفه ابنه الإمام المهدى.

12- آیت الله سیدمحمد هادى میلانى هم مى نویسد: و نجد فى زیارة الإم المهدى - صلوات الله و سلامه علیه - وصفاً دقیقاً لما جرى على جده الحسین (ع).

14- در کتاب حماسه حسینى استاد شهید مرتضى مطهرى هم بخشهایى از این زیارت نقل شده است.

اسنـاد زیـارت ناحیـه

این زیارت سند دارد؛ به طورى که با اسناد محکم، به شیخ مفید، سیدمرتضى و ابن المشهدى مى رسد. احتمالاً با سند در کتاب مزار شیخ مفید و مصباح سیدمرتضى روایت شده، اما با فقدان این دو کتاب، و حذف اسناد زیارات در مزار ابن المشهدى - به دلیل اختصار - سند این زیارت هم مفقود شده است. خود ابن مشهدى در آغاز کتابش، تصریح مى کند که این زیارات با سند متصل به من رسیده است. او مى نویسد:
فإنّى قد جمعت فى کتابى هذا من فنون الزیارات.... ممّا اتصلت به من ثقات الرواة إلى السادات.

15- اما ابن المشهدى براى اختصار کتابش و اطمینانى که به صدور زیارات از معصوم داشت، آنها را حذف کرد. علامه مجلسى پس از نقل عبارت ابن مشهدى، مى نویسد: فظهر أنّ هـذه الزیارة منقـولة مرویة.

16- در نسخه کتاب المزار - که به شماره 462 در کتابخانه آیت الله مرعشى موجود است (ورق 146) - درباره این زیارت چنین آمده است:» و هى مرویة بأسانید مختلفة «. در مستدرکا لوسائل نیز این عبارت بدون واژه مختلفه  آمده است

17. شیخ مفید هم در کتاب مزار و در وصف این زیارت، چنین نگاشت: زیارة أخرى فى یوم عاشوراء بدرایة أخرى

18- مسلّم است تا این زیارت داراى سند عالى و استوار نباشد، شیخ مفید و سیدمرتضى آن را در کتابشان نمى آوردند، و سید مرتضى آن را بر زیارات دیگر ( مانند زیارت عاشورا، که داراى سندى محکم و متعدد است ) مقدم نمى داشت و نمى خواند. پس، زیارت ناحیه داراى سند صحیح و معتبر است، که از امام زمان(ع) صادر شده و از طریق یکى از نایبان خاص آن حضرت، به راویان اخبار، از آنان به شیخ مفید، سپس به ابن المشهدى و از او به سیدبن طاووس، علامه مجلسى و دیگران رسیده است.

 
 زیارت ناحیه ثانیه (رجبیه)

یکى دیگر از زیارات ناحیه، زیارتى است که سیدبن طاووس در اقبال، ضمن اعمال روز عاشورا به سند خویش روایت کرد. این زیارت مشتمل بر نام شهیدان کربلاست، و با جمله: ‹ السلام على اول قتیل من نسل خیر سلیل›  آغاز مى شود

19- پیش از سید بن طاووس این زیارت در مزار شیخ مفید

20- و مزار کبیر ابن المشهدى آمده است. این زیارت با اضافاتى، شامل زیارت امام حسین(ع). على اکبر(ع) و دیگر شهدا - بدون ذکر نام یکایک آنان بنابر نقل شیخ مفید و سید بن طاووس، در اعمال اول ماه رجب و شب نیمه شعبان هم تکـــرار شده و معــروف به ‹ زیارت رجبیه › است

21- سیدبن طاووس در پایان نقل این زیارت مى فرماید: قـد تقـدم عـدد الشهـداء فى زیارت عاشورا بروایة تخالف ما سطرناه فى هـذا المکان، و یختلـف فى أسمائهم ایضاً و فى الـزیادة و النقصان، و ینبغى أن تعرف - أیدک الله بتقـواه - إننّا تبعنا فى ذلک ما رأیناه او رویناه، و نقلنا فى کل موضع کما وجدناه.

سند زیارت ناحیه ثانیه

سید ‹ و هم ابن المشهدى در مزار خود ›  به سند متصل خویش از جدّش، شیخ طوسى، از ابو عبدالله محمد بن احمد بن عیاش، از ابومنصور بن عدالمنعم بن نعمان بغدادى نقل مى کند که در سال 252ق، از ناحیه مقدسه به دست شیخ محمد بن غالب اصفهانى، این زیارت خارج شد. متن عبارت، چنین است: خرج من الناحیة سنة اثنتین و خمسین و مأتین على ید الشیخ محمد بن غالب الإصفهانى. با اینکه سند این زیارت در کمال اتقان و اعتبار است، اما پرسش هاى چندى مطرح مى شود:

    1. کلمه ناحیه، اشاره به کدام امام دارد؟

 2. آیا این سال، صحیح است؟ محققان از علما درباره این جمله، چند احتمال داده اند:

 22-  1. علامه مجلسى مى فرماید: و اعلم أنّ فى تاریخ الخبر إشکالا لتقـدمها عـلـى ولادة القـائـــم (ع) بأربع سنین. لعلّها کانت اثنتین و ستین و مأتین و یحتمل أن یکون خروجه عـن ابى محمــد العسکـــرى(ع).

23-  2. ملا عبدالله بن نورالله بحرانى مى نویسد: هکذا فى جمیع النسخ إلاّ أنّ هذا التاریخ لا یناسب ولادة و غیبة الإمام المهدى(ع) بفصل عدة سنوات فیحتمل تصحیف الرقم، أو أنّها وردت عن الإمام العسکرى(ع).

24-  3. حاج میرزا ابوالفضل تهرانى مى نویسد: و ظاهراً، مراد به ناحیه، حضرت امام حسن عسکرى است؛ چنانچه در کثیرى از اخبار، این اطلاق شایع است، چه این تاریخ سابق بر ولادت امام زمان است.

25 -  4. حاج فرهاد میرزا معتمدالدوله مى نویسد: گویند: تاریخ خبر خالى از اشکال نیست، چون ولادت با سعادت امام زمان در سال 256 است و خروج این زیارت، چهار سال قبل از میلاد است، و احتمال دارد که از امام عسکرى باشد و نساخ اشتباه کرده باشند.

26- 5 . محمد ابراهیم آیتى مى گوید: در زیارت ناحیه مقدسه که در اقبال سیدبن طاووس نقل شده، نام هفتاد و دو نفر از شهدا ذکر شده است. و این زیارت، که تاریخ صدور آن از ناحیه مقدسه سامراء، سال 252ق. مى باشد، باید از ناحیه مقدسه امام حسن عسکرى(ع) شرف صدور یافته باشد، نه از ناحیه مقدسه امام زمان(ع). چه در این تاریخ؛ یعنى سال 252ق، هنوز امام زمان تولد نیافته بود، و هشت سال دیگر؛ یعنى تا سال 260ق. پدرش امام یازدهم(ع) زنده بود.

27- 6 . بنابراین، اگر سال 252 را صحیح بدانیم و احتمال تصحیف ( که در متون خطى قدیم بسیار است و اشتباه و نظایر فراوان دارد ) ندهیم، مراد از ناحیه، امام عسکرى(ع) است. اما اگر این سال را نادرست بدانیم و مانند علامه مجلسى و ملا عبدالله بحرانى، احتمال تصحیف بدهیم و صحیح آن را ‹ ستین›  بدانیم، مراد از ناحیه، ناحیه مقدسه امام زمان (ع) خواهد بود. اما در زیارت رجبیه - که در بخشى از آن با زیارت ناحیه، شباهت به چشم مى خورد ، احتمال فراوان است که زیارت جداگانه و مروى از یکى از امامان (ع) بوده باشدکه با توجه به فقدان اصل مزار شیخ مفید و عدم سند، نمى توانیم به گوینده آن پى ببریم.

نتیجه تصویری برای عاشورا

اصل زیارت : متن کامل زیارت ناحیه مقدسه



موضوع :


بسم الله الرحمن الرحیم 


عُقبـی طلبـان

نتیجه تصویری برای عاشورا

کم کم به عاشورای حسینی ، روز خون و قیام نزدیک می شویم


ده حدیث از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم : 

( نقل از کتاب شریف نهــــج الفصــاحه )

 

1 _ اجتنبوا التّکبّر فإنّ العبد لا یزال یتکبّر حتّى یقول اللَّه تعالى أکتبوا عبدی هذا فی الجبّارین

از تکبر  بپرهیزید ، زیرا بنده همین که به تکبر خو گرفت ؛

خداوند مى گوید این بنده را در شمار گردن کشان بشمار آرید.

 

و نماز را مهم بدانید حتی در شب زفاف و مراسم عروسی!

 

2 _ اجتنبوا کلّ مسکر

از هر چه مست می کند بپرهیزید


[ مستی فقط به شـــــــــــراب نیست !

برخی مست قدرتند ! برخی مست شهوتند !

برخی مست ثروتند ! برخی مست مقامند ، و برخی مست دنیایند ! ]

 تصویر مرتبط

3 _اجتنب الغضب

از خشــــم بپـــرهیـــــــــز

 

4 _ اجتنبوا دعوات المظلوم ما بینها و بین اللَّه حجاب

از نفرین هاى مظلوم بترسید که میان آن و خــــــدا حجابى نیست

 

5 _ أجرؤکم على قسم الجدّ أجرؤکم على النّار

هر کس از شما در قسم خوردن جدى و جرى تر است

 به جهنــــــــــم نـــــــــزدیک تر است

تصویر مرتبط  

6 _ إنّ لکلّ ملک حمى و إنّ حمى اللَّه فی الأرض محارمه

هر پادشاهى قُــــرُقِـــــــى دارد

و قَـــرُق خــــــدا در زمیــــن محرمـــــــــات اوست

( نمائی از قُرُق گیلان )

این جنگل زیستگاه گونه ای گوزن بومی و منحصر به فرد به نام مارال است.

این پستاندار از بزرگترین انواع گوزن است که وزن نر این حیوان بین 160 تا 210 کیلو است.


7 _ أجلّوا اللَّه یغفر لکم

خــــــــدا را ستــــــایش کنید تا شمــــــا را بیـــــامــــرزد


[ کسی که خــــــــدای را ستـــــــــایش نماید ؛

هرگز در مقابل مادیات و قدرت ها ،سر خم نمی کند !

هرگز در مقابل غیــــرخـــــــــدا [ و کدخـــداهـای دنیــــا ] خاضع نشده ؛

ســــــــــازش نمی کند ؛ و سرِ تسلیـــــــم فرود نمی آورد ]

 

 

 

8 _ أجملوا فی طلب الدّنیا فإنّ کلّا میسّر لما کتب له منها.

در طلب دنیـــا معتــــدل باشیـــــد

زیرا به هر کس هر چه قسمت اوست می رسد


[ اعتدال در دنیا طلبی توصیه شده نه در امر به معروف و نهی از منکر !

اعتدال در ثروت اندوزی نه اجرای احکام و اوامر الهی !

اعتدال در جمع مـــــال نــــــــه کسب حــــــال ! ]

 نتیجه تصویری برای عاشورا

 

9 _ أجوع النّاس طالب العلم و اشبعهم الّذی لا یبتغیه

از همه مردم گرسنــــه تــــر آن کس است که در پى دانش می رود

و از همه مردم سیــــرتـــــر آن کس است که طالب آن (دنیا) نیست


 دنیـــــا طلبان حسرت دنیــــــا بردند

عقبی طلبان فیض دو عالَــــــم بردند

 

10 _ أجیبوا الدّاعی و لا تردّوا الهدیّه و لا تضربوا المسلمین

دعوت را بپذیرید ، هـــدیــــــــــه را رد مکنید و مسلمانان را نزنید

نتیجه تصویری برای عاشورا

ادامه تفسیر ادبی عرفانی ان شاءالله بعد از ایام عاشورا



موضوع :


بسم الله الرحمن الرحیم

 

دوازده بند محتشم کاشانی

( قسمت سوم )

 

دریــای خــــون


نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

دریــــای خون (9) 


این کشته ی فتــاده به هامــون حسین توست

این صیـد دست و پا زده در خون حسین توست

این نخــلِ تَـــــر ، کز آتش ِ جانســــوز تشنگی

دود از زمین رسانده به گردون حسیــن توست

این ماهی فتـــاده به دریــــای خون که هست

زخم از ستـــاره بر تنش افـزون حسین توست 

این غرقه ی محیــط شهـــادت که روی دشت

از موج خــون او شده جیحــون حسین توست

این شــاه کم سپــــاه که با مــــوج اشک و آه

خرگاه زین جهـــان زده بیــرون حسین توست 

این قالب طپـــان که چنیــن  مانـــده بر زمیـن

شاه شهیــــد نا شده  مدفـون حسین توست

این خشک لب فتـــاده ی  ممنـــوع از فـــرات

کز خون او زمین شده جیحون حسین توست

 

چون روی در بقیــــع به زهـــــــرا خطاب کرد

وحش زمیـــن و مــــرغ هــوا را کبـــــاب کرد

 

شکستـه دلان (10)


کای مونس شکستـــه دلان حال ما ببین

ما را غـریب و بی کس و بی آشنـــا ببین

اولاد خویش را که شـفـیعـان محشـــرند

در ورطـــه ی عـداوت اهــل جفــــــا ببین

در خلد برحجاب دو کـَون آستین فشـــان

اندر جهـــان مصــــائـب مــــا برمـــلا ببین

نی نی درآ چو ابــــــر خـروشـان به کربلا

طغـیـان سـیـل فتنـــــه و مـــوج بــلا ببین

تن های کشتگان همه درخاک و خون نگر

سـرهـای سـروران همه برنیـــزه ها ببین

آن سَـر که بود بر سرِ دوش نبی مُــــدام

یک نیـــزه اش ز دوش مخالـف جـدا ببین

وان تن که بود پرورشش در کنــــار تــــو

غلطـــان به خاک معـرکه ی کــربـلا ببین

 

یا بضعــة الـــــرســـول ز ابن زیــــاد داد

کو خاک اهل بیت رسالــت به بـــــاد داد


درخت شقــاوت(11)


ای چرخ غافلی که چه بیـــــــداد کرده ای

و ز کین چهــا در ین ستـم آبــــاد کرده ای

در طعـنـت این بس که بر عـتـرت رســـول

بیداد کرده خصــــم و تو امــــداد کرده ای

کام یزیــد داده ای از کشتـــن حسیـن(ع)

بنگر کرا به قتــــل که دلشـــاد کــرده ای

ای زاده ی زیـــــاد نکرده است هیــچ گاه

نمرود این عـمـل که تـــو شدّاد کـرده ای

بهر خسی که خار درخت شقــاوت است

در باغ دین چه با گل و شمشاد کرده ای

با دشمنـــان دیــن نتـــوان کرد آن چه تو

با مصطفـــــی و حیــــدر و اولاد کرده ای

حلقی که سوده لعل لب خود بدان نبی

آزرده اش به خنجـــر بیــــداد کــــرده ای

 

ترسم تـو را دمی که به محشــر درآورند

از آتـشـــت دود ز محشـــــــر برآورنــــد


نتیجه تصویری برای دوازده بند محتشم کاشانی

 

خامـوش محتشـم ! (12)


خامـــوش محتشـــم کــه دل سنــــــگ آب شد

بنیـــاد صبــر و خــانــه ی طــاقــت خـــراب شد

خامـــوش محتشــم که از این حـرف سوزنــاک

مـــرغ هــــوا و مــاهـی دریـــــا کبــــــــاب شد

خامــوش محتشم  که از این شعـر خون چکان

در دیـــده اشـــک مستمعـــان خون نــــاب شد

خاموش محتشـــم که از این نظم گریــه خیـــز

روی زمیـــن به اشـــک جگـرگـون خضــاب شد

خاموش محتشم که فَلَک بس که خون گریست

دریــــا هــــزار مـرتبــه گلگــــــون حبــــاب شـد

خامــوش محتشـــم کـــه به ســوز تـــو آفتـاب

از آه ســــــــرد مــاتمیـــــــان  ماهتـــــــاب شد

خاموش محتشـــم که ز ذکـر غـم حسیـــن(ع)

جبـریـــــل را ز روح پیمبـــــر (ص) حجاب شــد

 

تـا چـــــرخ سفـلــــه بود خطـــائی چنیـن نکرد

بر هیـــــــــچ آفــریــده جفـــــــائی چنین نکـرد


بندهای قبلی ،  1 تا 8 :

بندهای 1 تا 4 : قیــامـت دنیــــا

بندهای 5 تا 8 : صیــــــــد حَـــــــــرَم



موضوع :


بسم الله الرحمن الرحیم

 

دوازده بند محتشم کاشانی

( قسمت دوم )

 

صیــــــــد حَـــــــــرَم

نتیجه تصویری برای دوازده بند محتشم کاشانی

 

 

خـونِ حلـقِ تشنـه (5)


چون خـون حلـق تشنه ی  او بر زمیــن رسید

جوش زمیــــن  به ذروه ی چــرخ بریــن رسید

نزدیک شد که خانـــه ی ایمــــان شود خراب

از بس شکست ها که به ارکان دیــــن رسید

نخــــل بلنـــــد او چو خسان بر زمیـــــن زدند

طوفــان به آسمـــــان  ز غـبـار زمیـــن رسید

باد آن غـبـار چــون به مــــزار نبـــــی رسانـد

گـرد از مدینـــــه بر فـلـک هفتمیـــــن رسیـد

یکـبـاره جامـــه در خـــم گردون به نیــــل زد

چون این خبر به عیسی گردون نشین رسید

پر شد فـلــک ز غلغـلــه چون نوبت خــروش

از انبیـــاء به حضـــــرت روح الامیــــن رسید

کرد این خیـــال وَهـم غـلـط کار کاین غـبــار 

بـــا دامـن جــلال جـهــــــان آفــریـن رسـیـد

 

هسـت از مـلال گـرچـه بَـری ذات ذوالجـلال

او در دل است و هیچ دلی نیست بی ملال


صیــــــــد حَـــــــرَم (6)

 

ترسم جـــزای قاتــــل او چون رقــــم زنند

یکبـــاره بر جریــــده ی رحمت قـلـم زننــد

ترسم کزین گنــــاه ،شفـیـعــــان روزحشر

دارند شــــرم کــز گُنـــهِ خـلــق دم زننـــد

دست عـتـاب حـــق به در آید ز آستیــــن

چون اهل بیت دست بر اهل ستــــم زنند

آه از دمی که با کفنِ خـون چکان ز خــاک

آل عـلــی چو شعـلــه ی آتش عَـلَـم زنند

فـریـاد از آن زمان که جـوانان اهـــل بیت

گلگون کفن به عرصه محشـر قــدم زنند

از صــاحب حـــرم چه توقــــع کننـد بـــاز

آن ناکسان که تیــــر به صیـــد حـرم زنند

جمعی که زد به هم صفشان شور کربلا

در حشر صف زنان صف محشر بهم زنند

 

بس بر سنان کنند سری را که جبرئیـــل

شُوید غـبـار گیســویش از آب سلسبیــل

 

بــادِ حـــوادث (7)


روزی که شد به نیــزه ســــرِ  آن بـزرگــــوار

خورشیــد سر برهـنــه بر آمد  ز کـوهســـار

موجی به جنبش آمد و برخواست کوه کـوه

ابــــری به بــارش آمــــد و بگـریست زار زار

گفتی تمــــام زلـزلــه شد خـــــاک مطمئن

گفتــی فتـــــاد از حـرکــت چـــرخ برقـــرار

عرش آن چنان به لــرزه درآمد که چرخ پیـر

افتــــاد در گمان که قیــــــامت شد آشکار

آن خیمه ای که گیسوی حوری طنـاب بود

شد سرنگـون ز بـــاد حـــوادث حبـــاب وار

جمعی که پاس محملشان داشت جبرئیل

گشتند بی عـمـاری و محـمـل شـتـرسـوار

با آن که ســـر زد این عـمـل از امّت نبـــی

روح الامیـن ز روح نبی گشت شـرمـســار  

 

آن گه ز کـوفه خیل الم رو  به شــــام کرد

نوعی که عقـــل گفت قیــامت قیـــام کرد 

 

زبـان پر گِلــه (8)


بر حـربـــگاه چـون ره آن کــاروان فتـــــاد

شــور نشــور واهمــه را در کمــان فتــاد

هم بانگ نوحه غلغله درشش جهت فکند

هم گــریـه بر ملایک هفت آسمــان فتــاد

هرجــا که بود آهــوئی از دشت پـا کشید

هرجــا که بــود طایــری از آشیـــان فتــاد

شد وحشتی که روز قیــامت به گرد رفت

چون چشم اهــل بیت برآن کشتگان فتاد

هـرچـنــد بر تـن شهـــدا چشــم  کار کرد

بر زخــم های کاریِ تیـــر و سنـــان فتـاد

ناگاه چشـــم دختـــر زهـــرا در آن میــان

بر پیکـــر شــریف امــــام زمــــان فتــــاد

بی اختیــــار نـالــه ی هـذا حسیـن از او

سر زد چنانکه آتش از آن درجهــان فتـاد

 

پس با زبـان پر گِلــه آن بضعــة البتــــول

رو بر مدینــه کرد که یا ایهــا الـرّســــول
نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی


قسمت اول :
قیــامـت دنیــــا (1)

ادامه مطلب در قسمت سوم : 


دریــای خــــون



موضوع :


بسم الله الرحمن الرحیم

 

دوازده بند محتشم کاشانی

( قسمت اول )


قیــامت دنیـــا


نتیجه تصویری برای محتشم کاشانی

 

قیــامـت دنیــــا (1)


باز این چه شـورش است که در خلق عالم است

باز این چه نوحــه و چه عــزا و چه مــــاتــم است

باز این چـه رستخـیـــز عـظـیــم است کـز زمیـــن

بی نفــخ صــور خـواستــه تا عـرش اعـظـم است

این صـبـــــــح تیــــــره بــــاز دمیــد از کجـــا کــزو

کار جهـــان و خلـــق جهـان جملــه در هــم است  

گــویـــا طلـــوع می کنـــــد از مغــــرب آفتـــــــاب

کاشــــوب  در تمـــــامی ذرّات عــــالــــــــم است

گـــرخوانمش قـیــــــامــت دنیــــــــا بعـیـد نیست

این رستخـیــز عــــــام که نامش محـــــــرّم است

در بارگاه قـــــدس کــه جـــــای مــــــــلال نیست 

ســـــر هــای قـدسـیـــان همه برزانوی غم است

 جـنّ و مَـلَــــک بر آدمیــــــــان نـوحــــه می کننـد

گـــــویــــــــا عـــزای اشــــرف اولاد آدم اســـــت

خـورشـیـد آسمــــان و زمیـن نـــور مشـرقـیــــن

پرورده ی کنــــــار رســــــول خــــــدا ، حسین(ع)

 

ایــوان کـــربــلا (2)

 

کشتی شکست خورده ی طوفان کربــلا

در خـاک و خـون فتـــاده ی میــدان کربـلا

گر چشم روزگار بر او فــاش می گریست

خــــون می گـذشـت از سرِ ایـوان کـربــلا 

نگـرفـت دست دهـر گلابی به غیــر اشک

زان گل که شد شکـفـتــــه ز بستان کربلا

از آب هم مضایقــــه کـــردنـــد کــوفـیــان

خوش داشتنــــد حـــرمـت مهمــان کربــلا

بودند دیو و دَد همه سـیـراب و می مکیــد

خــــاتــم ز قحــط آب سلیمـــــــان کربــــلا

زان تشنگان هـنــــوز به عـیّــوق می رسد

فــــریــــــــــاد العطـــــش ز بیــابــان کربـلا

آه از دمی که لشکــــر اعـدا نکــــرد شرم   

کردنــــد رو  به خیمــه ی سلطــان کربــلا 

آن دم ملک بر آتش غیــــرت سپنــــد شـد

کز خوفِ خصــم در حرم افغــان بلنـــد شد

 

دریـــای خــون (3)

 

کاش آن زمان سرادق گردون نگــون شدی

وین خرگه بلنــــد ستون بی ستــون شدی

کاش آن زمـــان درآمدی از کــوه تا به کــوه

سیــل سیـه که روی زمین قیــرگون شدی

کاش آن زمــان که این حرکت کرد آسمــان

سیماب وار گــوی زمیــن بی سکون شدی

کاش آن زمــان ز آه جهــانسوز اهــــل بیت

یک شعـلـه برق خرمــن گردون دون شدی

کاش آن زمان که پیکــر اوشد درون خـــاک

جــان جهــانیـــان همه از تـن بــرون شدی

کاش آن زمان که کشتی آل نبی شکست

عالم تمـام غرقه ی دریـــای خـــون شدی

آن انتقــــام گـر نفـتـــادی به روز حشـــــر 

با ایـن عـمـل معــاملـه دهـر چــون شـدی

آل نبـــی چـــو دســــت تظلّـــم برآورنــــد

ارکان عــــرش را بـــه تـــزلــــــزل درآورند

 

خــوان غـــم (4)

بر خـوان غـم ، چو عالمیـان را صلا زدند

اول صـــلا به سلسلــه ی انبیــــاء زدند

نوبت به اولیاء چو رسید آسمـــان طپید

زان ضربتی که بر سـر شیـرخـــدا زدند

بس آتشی ز اخگــــر المــــاس ریــزها

افـروخـتـنـــد و برحســـن مجتبـی زدند

وانگه ســرادقی که ملک محرمش نبود

کنــدنـــد از مدینـــــه و در کــربـــلا زدند

وز تیشـه ی ستیــزه در آن دشت کربـلا

بس نخـــل هــــا ز گلشن آل عـبــا زدند

بس ضربتی کز ان جگــر مصطفی درید

برحلق تشنـــه ی خلـــف مرتضی زدند

اهــل حــرم دریده گریبـان گشاده موی

فریــــــــاد بر درِ حــرم کبـــــریـــــا زدند

روح الامین نهــــاده به زانـــو سرحجاب

تاریک شد  ز دیدن او چشــــم آفتـــــاب


نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

قسمت دوم :
صیــــــــد حَـــــــــرَم




موضوع :


<      1   2   3      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *