سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1988108
  • بازدید امروز: 128
  • بازدید دیروز: 220
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[962]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید                                                             

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 23 : مؤمنون ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 332 )



عجـایـب فطـرت


 

 ( جزء هفدهم صفحه 342آیه 14   ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا

ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

سپس نطفه را به صورت علقه (خون بسته) و علقه را به صورت مضغه

(چیزی شبیه گوشت جویده) و مضغه را به صورت استخوانهائی در آوردیم،

از آن پس آن را آفرینش تازه ‏ای ایجاد کردیم،

بزرگ است خدائی که بهترین خلق کنندگان است


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :


... ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ

این آیت به زبان اهل اشارت ؛

و به ذوق ارباب معرفت ؛

اشاره به این مطلب دارد که ؛

این خلعتی دیگر است که خداوند به بندگان داده ؛

که پس از کمال عقل و تمیز ؛

چون تیکه ی وجودِ خاکِ آدمی در کَرَم حقّ پوشیده بود ؛

و راز محبت در پرده ی غیبت پنهان بود ؛

خداوند آن راز را گشود ؛

و آن پرده را پس زد ؛

و بر لوح روح وی به مداد کرم و قلم لطف ؛

عهدنامه ی ایمان نوشت ،


( کَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الاِیمانُ )



 

به این هم اکتفا نکرد ؛

و باز ندای کرم در داد که ؛

من پادشاهم ،

تو را میخوانم که پادشاه شوی !

من زنده ام ؛

تو را میخوانم که زنده شوی !

به تن ، تو را پادشاه کرد و پادشاهی داد ،

از روح تو عرشی ساخت ؛

و از دل تو کرسی نهاد ؛

و از دماغ تو لوح محفوظی پیش تو نهاد ؛

و حواسّ پنجگانه را فزشتگان ملک وجود تو قرار داد ؛

از علم تو آفتاب ؛

و از عقل تو ماهتابی ؛

بر فلک پیکر تورخشان کرد !

و تو را بر همه پادشاه کرد ؛

و از این حال بر زبان پیغمبری برفت که ؛

همه ی شما شبان اید ؛

و هر یک مسئول شبانیِ خود هستید ؛

( کُلُکُم راع و کُلُّکم مسئولٌ عَن رعیتِه )

و اکنون که در این عجایب فطرت و بدایع خلقت می نگری ؛

به زبان شکر و ثنا بگو :

فَتَبارِکَ اللهُ اَحسَنُ الخالِقِینَ

 

 

 

این جمعه هم گذشت و نیامدید آقا !

 

و ما همچنـان منتظــریــــم

 

و برای تعجیل در امر فرج

 

دعای فَـــــرَج می خوانیم

 

چــرا کـــه ؛

همه مشکلات مــــــا

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا

حضرت حجـة ابن الحســــن المهــــدی(عـــج) است

پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشان زیـــاد دعا کنیم



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید         ( 1149 )                                                            

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 23 : مؤمنون ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 332 )


    ( قسمت سوّم )


صفـات مؤمنـان


 

 ( جزء هفدهم صفحه 342آیه 4   ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَالَّذِینَ هُمْ لِلزَّکَاةِ فَاعِلُونَ


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

و آنها که زکات را انجام می‏ دهند


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

اینها همه صفات مؤمنان است ،

که شادکام اند و نازنین ،

روزافزون در سرای پیروزی نزول کرده ،

و بر بساطِ انبساط آرام گرفته ،

و در باغِ قدس ، خلعتِ فضل پوشیده ،

و در بوستانِ اُنس ، شربتِ وصل نوشیده ،

تا آنجا که اَلَّذِینَ یَرِثُونَ الفِردَوسَ گفت ،

تا نَسَب درست کنی ،

آنگاه میــراث بَری !

وارث ، نَسَبِ به ارث گذار است ،

و نسبت در این جا به دو چیز است :

یکی به ایمان در اصل ،

و دیگری طاعت به فضل ،

و همان گونه که وارثان در بهره از مال متفاوتند ،

مؤمنان هم در بهره از ایمان تفاوت دارند ،

چنان که امروز در طاعت ، با هم فرق دارند ؛

فردا در درجات در بهشت هم متفاوتند !

و مهینه ی آنان اصحاب علّییّن اند ،

و اینان کسانی هستند که ؛

تخمِ ارادت کاشتند ،

و میوه ی دوستی برداشتند !

و دو گیتی را به دور انداختند ،

و هرگز با غیر حقّ نپرداختند ،

که گفته اند :

در جستنِ بهشت ،

جان کندن باید ،

و در گریختن از دوزخ ،

دل کندن (از ظواهردنیا) باید ،

در یافتنِ دوست ،

جان بذل کردن باید (شهادت)

به جفای دوست ،

از دوست دور شدن جفاست ،

و در شریعتِ دوستی ؛

جان از دوست به سر آوردن خطاست !



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید                                                             

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 23 : مؤمنون ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 332 )

 


مقــامِ راز 

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

 

تاسوعای حسینی بر همه ی شیعیان تسلیت و تعزیت


عاشـورائیــان محـرّم 61

[ لطفاً کلیک کنید ]

 ( جزء هفدهم صفحه 342آیات 1 و 2 و 3 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

قَدْ أَفْلَـــحَ الْمُؤْمِنُـــــونَ

الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ

وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْــــــــــوِ مُعْـــرِضُونَ


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

مؤ منان رستگار شدند

نها که در نمازشان خشوع دارند.

و آنها که از لغو و بیهودگی روی گردانند.


نتیجه تصویری برای تاسوعا


اینجـــــــا کـربـــــــــلاست

 ( لطفاً کلیک کنید )

 

نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

مؤمن کسی است که همّتی دارد از دنیا بهتر و بالاتر ؛

مرادی دارد از پیر و قطب و عقبی برتر ؛

او فقط اشتیاق به دیدار مولی دارد و نه کمتر !

گهی در بیابانِ نیکوئیهایش سرگشته ،

و گهی در دریای بیکران لطفش غوطه ور گشته !

گهی بر وفق شرع در حضرت نماز ؛

مقاوم ایستاده بر مقام راز ،

به سوی معشوق می کند پرواز !

و گاهی در میدان حقیقت ؛

به صفت خشوع تن در داده ،

دل برده و جان بسته ،


نتیجه تصویری برای تاسوعا

 

که فرمــــــــــــــود :

الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ

خشوع در نماز گوهری است نفیس ،

و کیمیائی است که هرچه فساد بود به صلاح آرد ،

و تفرقه را به جمع بَدَل کند ،

از قبض باز رهاند و به بسط باز رساند ،

بدی ها را محو و نیکی ها را ثبت کند !

چون ؛ خشوعِ در نماز ،

حجابی است از خلق ،

و حسابی است با حق ،

این صفت در میدان مرگ ، مُبَشِّر !

و در تاریکیِ گور ؛ مونس ،

و در وحشتِ لحد ؛ انیس است .


 

پس ای جوانمـــــــــرد ؛

بکوش تا فقط برای اوباشی ،

و چیزی تو را از خداباز ندارد ،

که فرمـــــــــــــــود :

وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْـوِ مُعْرِضُونَ

هرچه تو را از خدا باز دارد ؛ سهو است ،

و آن چه جز خدا را بود ؛ حشو است ،

و هرچه جز خدا باشد لغو است ،

و هرچه نه حق است ؛ باطل و لهو است ،

طرحِ تقرّب به دوست نشان قرب است ،

و بود تو بر تو همه تاوان است !

از بودِ خود درگذر که آنت سعادت جاودان است !

طلبِ شغل ؛ بندِجان است ،

آن که شغل او کران دارد ، کار او آسان است !

و آن که شغل او مطلوب و بی پایان است ؛

کار او دشوار است !


نتیجه تصویری برای تاسوعا



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید          

 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

 

سوره 22 : حج ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 332 )


توفیـق الهـی

 

Image result for ?محرم?‎
Image result for ?محرم?‎

 

 

 ( جزء هفدهم صفحه 338 آیه 52 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رَسُولٍ وَلَا نَبِیٍّ إِلَّا إِذَاتَمَنَّى أَلْقَى الشَّیْطَانُ فِی أُمْنِیَّتِهِ

فَیَنْسَخُ اللَّهُ مَا یُلْقِی الشَّیْطَانُ ثُمَّ یُحْکِمُ اللَّهُ آیَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ


Image result for ?محرم?‎

 

   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

و پیش از تو [نیز] هیچ رسول و پیامبرى را نفرستادیم جز اینکه هر گاه چیزى تلاوت مى ‏نمود شیطان در تلاوتش القاى [شبهه] مى‏ کرد ، پس خدا آنچه را شیطان القا مى ‏کرد محو  مى ‏گردانید ، سپس خدا آیات خود را استوار مى ‏ساخت ، و خدا داناى حکیم است


Image result for ?محرم?‎

 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

پیغمبران و فرستادگان خدا ؛

که نشان سعادت و اقبال ؛

بر درگاه سینه ی آنان نصب کرده ؛

و کلید خزانه ی خیرات و طاعات ؛

در کف کفایت ایشان نهاده ؛

و دیوار عصمت به گرد زندگانی ایشان کشیده ؛

کی و چگونه صورت بندد ؛

که لشکر شیطان ، راه به ساحت اقبال ایشان بَرَد ؟

یا مکر و شیطنت ابلیس پیرامون دل ایشان گردد ؟

و خداوند خواست که قومی را در آن امر به آزمایش آورَد ،

و منافقان و مشرکان در ته فتنه افتادند ؛

و در نفاق و شقاق بیفزودند ،

و مؤمنان ، به توفیق الهی و عصمت خدائی ؛

حق را از باطل بشناختند ،

و در راه راست رفتند .


[ تفسیر این آیه شریفه ، عملاً در فتنه 88 توسط منافقین فتنه گر عملی شد ]


Image result for ?فتنه 88?‎

Image result for ?اللهم اشف صدر الحسین بظهور المهدی?‎



موضوع :


 نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید                                                                

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 22 : حج ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 332 )

 


هجـرت ظاهـر و باطـن


Image result for ?محرم?‎

 

 

نوشته اند : ابتدای سال قمری آغاز ماه ربیع الاول بوده

و برای همین هم آن را بهار ماه ها نامیده اند ،

ولی برای این که آغاز سال بدون جنگ و خون ریزی باشد

محــــــرّم را که از ماه های حــــــرام است آغاز سال قرار داده اند

تا سال جدید را با جنگ و خونریزی آغاز نکنند !

و این حُــرمــت ( عدم جنگ و خونریزی و قتال در ماههای حرام

[ رجب المرجّب و ذیقعدة الحرام و ذیجچة الحرام و محرم الحرام ] ) را

همه نگاه می داشتند الا شجره خبیثه بنی امیه که این حرمت را شکستند

و عزیزترین جگرگوشه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ،

حضرت اباعبدالحسین علیه السلام را

با لب تشنه و فجیع ترین اعمال سر بریدند !

و یاران قلیل آن امام مظلوم را قتل عام نمودند

و اهل بیت مطهر پیامبر خدا (ص) را به اسارت بردند !

 

لعنت خدا بر آنان باد ، لعنتی ابدی و عذابی دردناک


Image result for ?محرم?‎

 

 ( جزء هفدهم صفحه 339 آیه 58 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَالَّذِینَ هَاجَرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَوْ مَاتُوا

لَیَرْزُقَنَّهُمُ اللَّهُ رِزْقًا حَسَنًا وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ خَیْرُالرَّازِقِینَ


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

و آنان که در راه خدا مهاجرت کرده ‏اند و آنگاه کشته شده یا مرده ‏اند

قطعا خداوند به آنان رزقى نیکو  مى ‏بخشد و راستى این خداست که بهترینروزى ‏دهندگان است



 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

هجرت دو گونه است ؛

هجرت ظاهر ؛

که شخص خانه و شهر خود را وداع کند ،

و هجرت باطن ؛

که شخص دو جهان را وداع گوید !

هجرت ظاهر موقت است ،

و هجرت باطن دائم !

در هجرت ظاهر توشه ی راه ، آب و نان است ،

و در هجرت باطن توشه ی سفر ، لطف خدای رحمان است ،

در هجرت ظاهر ، منزل ، غار است ! (امروزه مهمانسرا)

و در هجرت باطن ، منزل ، ترک اختیار است !

هجرت ظاهر از مکه تا مدینه ،

و هجرت باطن ؛

از اضطرابِ نفسِ شورانگیز تا آرامش خانه ی سینه !

 

 

مصطفی(ص) فرمودند :

مهاجر کسی است که از کوی جفا هجرت کند ،

و راه صفا و وفا در پیش گیرد ،

از بدی و بدان بِبُرَد ،

و به نیکی و نیکان پیوندد ،

نهیِ شریعت بر کار گیرد ،

و از مواضع تهمت بپرهیزد ،

در دل پیوسته اندوه و ندامت دارد ،

و از دیده ، اشک حسرت بارَد !

این چنین کس را خلعت ؛

لِیَرزُقَنَّهُمُ الله رِزقاً حَسَناً دهند .

 

 



موضوع :


   1   2   3      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *