سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1985356
  • بازدید امروز: 81
  • بازدید دیروز: 35
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[962]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1208 )                                                                

 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )


  ( قسمت شـانزدهـــم )


امـانتــداری

نتیجه تصویری برای امـانتــداری

 

 ( جزء نوردهم صفحه 375 آیه 193 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم   

 

نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ


    ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

روح الامین آن را بر دلت نازل کرد

 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

محمد مصطفی(ص) را مردم


حتی قبـــــــــــل از بعثـــــــت


به درستـــــــــکاری و امانتــــــداری می شناختند.

 

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

امانت داری گوهری است که این زمان بیش از هر زمان دیگر

کمبود یا فقدان آن در جامعه احساس می شود ،

این همه پرونده های فساد مالی و اخلاقی که در مراجع قضایی مطرح است ،

ناشی از این کمبود است ،

آن ها که بر اموال مردم تسلط و مسئولیت دارند

اگر امانت داری را از پیامبرشان (ص) یاد می گرفتند این مسائل مطرح نبود،


نتیجه تصویری برای امـانتــداری

نقل شده در زمانهای سابق که عیاران و راهزنان ،

اموال کاروانها و مسافران را با زور و خشونت می گرفتند ،

راهزنان برای شناسائی کاروانی،

یکی از افراد خود را به آن کاروان فرستاده بودند

تا اطلاعات جامعی از کم و کیف کاروانیان و اموال آنها بدست آورد ،

او پس از نفوذ در کاروان ، ضمن نزدیک شدن با افراد

از مقدار اموال آنها مطلع می شد ،

گویا یکی از کاروانیان حمله قریب الوقوع دزدان را پیش بینی کرده بود

و مقداری پول یا طلایی که با خود داشت به آن دزد نفوذی داد

و گفت اینها بعنوان امانت نزد تو باشد ،

پس از حمله راهزنان ، شخص امانتگذار ،

آن دزدنفوذی در کاروان را نیز همراه راهزنان دید !

آه از نهادش برآمد

که من اموالم را به چه کسی سپرده ام !

پس از پایان کار راهزنان و  گرفتن تمام اموال کاروانیان ،

آن دزد نفوذی نزد آن شخص آمد

و پول ها و طلاهای او را پس داد

و گفت با این امانتگذاری ات ضررهنگفتی بمن زدی !

مرد گفت : تو که دزد بودی پس چرا این پولها و طلاها را نبردی ؟

فکر می کنید دزد چه پاسخ داد ؟

دزد گفت پس مردی و جوانمردی کجا رفته ؟

من دزد هستم ولی خائن نیستم !

تو اموالت را به امانت بمن سپردی

و من هرگز در امانت یانت نمی کنم !!!

 نتیجه تصویری برای امـانتــداری

 

 ای کاش همه افرادی که این مملکت و پستها و مقامها

و اموال آن به امانت نزدشان سپرده شده

به اندازه آن راهزنان سابق جوانمردی و امانتداری داشتند

و به امانتهای مردم خیانت نمی کردند

 

رای مردم هم امانت است


آن را پاس دارید و به وعده هایتان عمل کنید


نتیجه تصویری برای امـانتــداری

 

پیامبر(ص) فرموده باشند :

 

ثَلااثٌ خِصالَ مَن کُنَّ فِیهِ مُنافِقا

مَن اِذا حَدَّثَ کَذِب وَ اِداَ ائتُمِنَ خانَ وَ اِذا وَعَدَ اَخلَف

سه صفت و خصلت در هرکس باشد منافق است :

کسی که دروغ بگوید ؛

کسی که در امانت خیانت کند ؛

و کسی که خلـــف وعــــــده نماید !


تصویر مرتبط

 

شاید این جمعه بیاید مهدی (ع)



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1207 )                                                                 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )


  ( قسمت پانزدهـــم )


مقتضــای رحمـت
نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

  

( جزء نوردهم صفحه 375 آیه 192 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم  


وَ إِنَّهُ لَتَنْزِیلُ رَبِّ الْعَالَمِینَ


   ترجمه لفظی آیه شریفه :


و راستى که این [قرآن] وحى پروردگار جهانیان است


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

کیفیّـت تنـزیـل قـرآن :

 

خداوند برای تشریف امّت و تعظیم قرآن ؛

آن را مانند تورات ، یک نوبت نفرستاد ؛

بلکه آن را سوره سوره و آیه آیه ،

در مدت بیست سال فرو فرستاد !

بدین نسق که بعضی از احکام آن عام ؛

و بعضی خاصّ است !

بعضی به نظمی ظاهر فرستاد ،

و بعضی به نصّ قاطع ،

بعضی مجمل و بعضی مفصّل ،

بعضی مطلق ، و بعضی مقیّد ،

بعضی محکم و بعضی متشابه ،

که اگر همه ، متشابه بودی ؛

کسی را در جهان به علم تنزیل واقف نبودی !

اگر همه ظاهر بودی ؛

کس را رتبتت علیم نبودی !

اگر همه متشابه بود ؛

خاص با عام در نادانی برابر بودی !

و اگر همه ظاهر بودی،

عامّ و خاصّ در دانائی متساوی بودی !

و راه تفصیل بر خلق بسته بدی ؛

چه ؛ خاص را با عام برابر کردن ؛

مقتضی رحمت نیست !

و عام با خاص متساوی داشتن ،

در حکمت روا نیست !

بلکه مقتضای زحمت و حکمت آن است که ؛

هرکس را بر وفق و سزای او شربتی هند ،

و بر وفق حسن سعی و کوشش او ؛

راه رسیدن او را به مقصد آسان کند . !


دل کیست که گوهری فشانَد بی تو ؟


یا تن که بوَد که مُلک رانَــــد بی تـــو ؟


والله که خِـــرَد راه ندانـــــد بی تــــو !


جان زَهــره ندارد که بمانـــــد بی تو !

 

تصویر مرتبط

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1206 )                                                               

 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )


  ( قسمت چهــاردهـــم )


«( اصـل ایمــان )»


نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

 ( جزء نوردهم صفحه 375 آیه 192 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم   

 

وَ إِنَّهُ لَتَنْزِیلُ رَبِّ الْعَالَمِینَ


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

و راستى که این [قرآن] وحى پروردگار جهانیان است


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :


ای محمّــــد ؛

این قرآن که کافران از پذیرفتن آن روی گردان شدند ،

و گفتند افسانه ی پیشینیان است ،

نه چنان است که ایشان گفتند ،

به جلال و عزت ما ،

و به عظمت و کبریاء ما ،

که این قرآن کلام ما است ،

صفت و علم ما است ،

و فرستاده از سوی ما است .

خداوند به عزت و جلال خود سوگند یاد میکند و می فرماید :

که این قرآن کلام من است ،

و هرچند کافر ملحد مرا به سوگند باور ندارد ،

و مؤمنِ موحد بی سوگند باور دارد ،

اما سوگند من برای تایید و تاکید ،

و تمهید و تعریف و تشریف است ،

تا دوست می شنود می نازد ،

و دشمن می شنود ؛  دل می بازد ! 

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

ای محمّــــد ؛

اگر سادات عرب و کفار قریش ،

از تو اعراض می کنند ، غم مخور ؛

ما هزاران هزار دوست داریم ،

در پرده ی غیب که جانهاشان را به عشق تو می پروریم ،

کسانی باشند که پس از پانصد سال (1) به وجود آیند ، 

که عشق تو راحت جان آنان ،

و دوستیِ تو اصل ایمان آنها باشد !

 

 

دلم ز جمله ی خوبان تو را گرفتـــارست


اسیر حسن تو ام ورنه حسن بسیارست

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

-----------------------------------------

(1)   ملاحظه فرمایید که در این حدیث و پیشگویی درست ؛ در قرن پنجم و ششم هجری

( یعنی پس از 500 سال ) و پس از آن ؛ چه کسانی از قبیل شیخ انصاری ، ابوسعید ابوالخیر ،

شیخ عطار ، امام احمد میبدی ، امام فخر رازی ، مقدس اردبیلی ، شیخ طوسی ، شیخ طبرسی ،

کلینی ، جواد آقا ملکی ،  امام خمینی ، آیة الله بهجت ، و مانند آنها به وجود آمدند

که سر تا پا وجودشان عشق و دوستیِ خدا و رسول او بود .

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1205)                                                               

 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )


  ( قسمت سیــزدهـــم )


گــرمیِ دوستــی
نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

 ( جزء نوردهم صفحه 371 آیه 109 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَ مَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِینَ


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

و بر این [رسالت] اجرى از شما طلب نمى ‏کنم

اجر من جز بر عهده پروردگار جهانیان نیست

تصویر مرتبط

 

نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

همه ی آن پیغمبران این آیت را گفتند ؛

تا همه ی خلق بدانند ؛

که هرکس کاری برای خدا می کند ؛

مــــــزد او را هم از جز خــــــــدا نخواهد !

خداوند به موسی وحی فرستاد که ای موسی ؛

حاجت خود را به من نما ،

و هرچه خواهی از من بخواه ،

حتی نمک نان و علف گوسفندان !

و این خود درجه ی مزدوران است !

که عمل کنند و چشم به پاداش دارند !

اما عارفان را حال ، دیگر است ؛ و کار ، دیگر !

ایشان عمل که کنند نه از بهـــر پاداش است ،

و پاداش برای عمل را تاش (لکّه) دانند !
نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

که گفتــــــه اند :

در هر حال ، شمار با مــــزدوران است ،

با عــــــــارف چه شمــــار است ؟

عارف ، خود مهمان است ،

مزد مزدور و پذیرائی از مهمان درخور میزبان است !

مایه ی مزدور ، حیــــرت

و مایه ی عارف ، عیـــــان است !

جان عارف در سر مهـــــر او تاوان است ،

جان او ، همه چشم ؛ و راز او همه زبان است !

آن چشم و زبان در نــــور عیــــان ناتوان است !

مـــزدور را نــــــور امیــــــــد در دل تــــابــــد ،

و عارف را نــــور عیــــان در جـــــــان !

مزدور ، خود در میان نعمت ، گردان ؛

و از عارف ، خود ، عبارت نتوان !

نقش عارف را خود قیمت پیـــــدا  نــــه !

دانـــــــی چـــــــــرا؟

که آن نفس ، از حضرت جـــــدا نیست ،

قالب چون صدف است و نفس چون جوهــــر !

مبدأ آن از حضرت است و مرجع آن بسوی حضرت !

اگر آن از اینجــــــا بودی نفسانی بودی ،

و اگر نفسانی بودی ، حجاب تفرقه بسوختی !

که ؛ آن چه نفس عارف سوزد آتش دوزخ نسوزد !

از بهر آن که ؛ آن آتشی است که ؛

گرمـــــــیِ دوستـــــــی آن را می افروزد !

عارف چه کسی بوَد ؟

او که از آواز صور آگاه شود ،

یا هول رستاخیز ، او را مشغول دارد ،

یا دود دوزخ بدو رسد ؛

یا نعیـــــم بهشت بر او آویـــزد !

امروز همه ی جهان در شغلند و او با یکی است !

و فـــردا همه ی خلق در نعیـــــم ، غرق و عارف با آن یکی !


تسبیح رهی وصف جمـال تو بس است


وز هشت بهشتمان وصال تو بس است


اندر دل هرکسی جـــــــدا مقصـــــودی


مقصود رهی خیـــال روی تو بس است

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی



موضوع :


<      1   2   3      
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *