نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (644 )
ســوره 5 : مـــائـده ( مدنی ـ 120 آیه دارد ـ جزء ششم ـ صفحه 106)
( قسمــت بیستـــم )
زمــام شـریعـت
( جزء هفتــم صفحه 122 ـ آیات 84 و 87 و 88 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
84 ـ وَ مَا لَنَا لاَ نُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ مَا جَاءنَا مِنَ الْحَقِّ
وَ نَطْمَعُ أَن یُدْخِلَنَا رَبَّنَا مَعَ الْقَوْمِ الصَّالِحِینَ
تفسیر لفظی :
و براى ما چه [عذرى] است که به خدا و آن چه از حق به ما رسیده
ایمــــــــان نیاوریم و حال آنکه چشم داریم که پروردگارمان
ما را با گروه شایستگان [به بهشت] درآورد
این آیت در باره ی جوان مردانی بیامد که جان هاشان اندوهناک ، و دل هاشان دردناک ، و سریر اسرار عزت دین در ازل در طینت ایشان نهادند ، پس آنان گفتند : حال که جمال عزّت قرآن بر دل های ما تجلی نمود ، چگونه ننـــــازیم ؟ و در راه عشق او جان نبازیم ؟
ما را غم آن غمزه ی غمّار خوش است
وز چون تو بتی کشیدنِ ناز خوش است
87 ـ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تُحَرِّمُواْ طَیِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللّهُ لَکُمْ
وَ لاَ تَعْتَدُواْ إِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ
اى کسانى که ایمان آورده اید چیزهاى پاکیزه اى را که خدا براى [استفاده] شماحــــلال کرده حــــرام مشمارید و از حد مگذرید که خدا از حد گذرندگان را دوست نمى دارد
نشان سعادت بنده آن است که بر حـــــدّ فرمـــان بایستد ، و از اندازه ی شرع در نگذرد ، اگر مبــــاحی بیند به خضوع و خشوع پیش شود ، و به جان و دل در پذیرد ، و اگر حـــــرام و محظوری بیند بایستد و در آن تصرّف نکند ، و انکار نیاورد ، هوی و دل خواست خویش در مباحات کند ، و خود را به دست زمـــام شـــریعــت دهد .
در زوایــای خرابــات از چنین مستـــان هنــــــوز
چند گوئی مرد هست و مرد هست آن مرد کو ؟
بر درختی کین چنین مرغان همی دستــان زنند
زان درخت امـروز اصل و بیخ و شاخ و برگ کو ؟
از بـرای اُنسِ جـــان اندر میــــان اِنس و جــــان
یک رفیقِ هم سرشتِ همدمِ همـــدرد کــــــو ؟
88 ـ وَ کُلُواْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللّهُ حَلاَلًا طَیِّبًا وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِیَ أَنتُم بِهِ مُؤْمِنُونَ
و از آن چه خداوند روزىِ شما گردانیده حلال و پاکیزه را بخورید
و از آن خدایى که به او ایمان دارید پروا دارید.
پاکیزه آن است که از غیب درآید ، و هرچه از غیب آید بی عیب باشد ، و به جان و دل باید قبول کرد ، و روزی رسان را سپاس گزارد ، و زینهار که این روزی را به غفلت نخوری ، که خوردن به غفلت ، در شریعت ، ارادتِ حــرام ، و تخم طغیان و عصیان است ، و اهل غفلت را گویند می خورند چنان که چهارپایان و جانوران می خورند !
موضوع :