قیمت سرور خرید سرور قیمت سرور اچ پی قیمت رم سرور قیمت هارد سرور قیمت لپ تاپ قیمت لب تاب قیمت نوت بوک قیمت لپ تاپ ایسوس قیمت لپ تاپ لنوو قیمت لپ تاپ اچ پی قیمت لپ تاپ ایسر قیمت سوئیچ سیسکو قیمت مودم دی لینک قیمت مودم تی پی لینک لپ تاپ قیمت مادربرد قیمت یو پی اس فروش یو پی اس قیمت پرینتر قیمت دوربین مداربسته قیمت پرینترهای اچ پی دوربین مداربسته قیمت گوشی موبایل قیمت پاوربانک قیمت گوشی سامسونگ قیمت هارد اکسترنال قیمت هارد اس اس دی قیمت فلش مموری قیمت باتری لپ تاپ
سفارش تبلیغ
صبا
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1048551
  • بازدید امروز: 598
  • بازدید دیروز: 665
  • تعداد کل پست ها: 1221
  • ****

تفسیر ادبی عرفانی آیات مخاطبات (33) 

رؤیت ذات ذوالجــلال


بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم 

آیه 55 سـوره بقـــره :

وَ اِذ قُلتُم یا موسی لَن نُؤمِنَ لَکَ حَتّی نَرَی اللهَ

رؤیت ذات ذوالجلالترک حرمت بُوَد،

و ترک حـرمت موجب صاعـقـه گردد!

هرچند موسیبه زبان هـیبـت و نعـت حرمت،

دیدار خـداونــدرا خواست

ولی به صراحت خواست، نه به اشـارت،

لاجـرم جوابش ( لَـن تَـرانِی) بود،

اما محمّـد(ص) درخواست رؤیت با اشارت کــــرد

و آرزوی دل خــویش را بـاز نمـود

و بـه جبرئیل گفت:

آیا خدایت را دیده ای؟

جبــرئیـــــل از این پرسش

از هـیبـت و عـزّت آن معـنـی بر خود بگــداخـت،

چون به حضـــرت بار یافت

خـداونـــــــــــدفـرمود:

ای جبرئیلتو مقصود دوست ما را درنیافتی!

وی را تقـاضـای دیــدار بود !

بـــرو او را بیـــــاور

که ما نیز به وی مشـتــاقـیــم.

و موضوع معــــــراجبوقـــــــوع پیوست.

*******************************************

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّیااَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـواعَـلَـیــهِوَسَلِّـمـُواتَسـلِـیـمـاً

*****************************************

از خدای تبارک و تعالی میخواهیم

دشمنان و مخالفان حضرت را

که قابل هدایت باشند به راه راست هدایت فرماید ,

و آنها را که لیاقت و زمینه هدایت ندارند

و همچنان به دشمنی و کینه توزی و اهانت و جسارت

( اعم از دست و زبان و قلم و بیان و فیلم و...)

ادامه می دهند ,

به خاک مذلّت و عذاب دنیا و آخرت مبتلا سازد

این برنامه همه روزه ادامه دارد

تا همچنان خاری در چشم این دشمنان باشد



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی آیات مخاطبات (32)

بســـاط بقــــاء


بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم

آیه 51 سـوره بقـــره :

وَ اِذ واعَــدنا مُوسی اَربَعـیـــنَ لَیلَةً ...

موسی چهــل روز از میان امت خویش بیرون شد

و آن امت گوساله پرست شدند،

ولی محـمّّــــد(ص)از میـان امت برفـت

درحالـیکــه دین و شریعــت او هــر روز تازه تر،

و مؤمنان بر راه او پاینــــــده ترند.

*******************************************

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّیااَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـواعَـلَـیــهِوَسَلِّـمـُواتَسـلِـیـمـاً

*****************************************

آیه 52 سـوره بقـــره :

ثُــمَّ عَـفَــونـا عَـنــکُــم مِن بَعــدِ ذلِکَ...

اگر آن امت را (امت موسی) قـدر و شأنی خطیر بود،

چنین گناه بدین بزرگی

به این آسانی و زود بخشوده نشـدی!

ولی درباره زنان پیامبـــــر اعظـــــم(ص)

عـذاب گناه دو برابرمقـرر شد

و این نه از راه اهانت و خواری بُوَد

بلکه از جهت عزّت و بزرگـواری پیامبــــر رحمت باشد!

****************************************

****************************************

آیه 53 سـوره بقـــره :

وَ اِذ آتَینا مُوسَی الکِـتـــابَ وَالفُـــرقـــانَ ...

موسویانرا فـرقــان به ظاهر داد

و محمدیانرا فـرقــان در باطن نهاد،

فرقان باطننـــور دل دوستان است

که با آن حق را از باطل جدا سازند،

هرکس را که این فرقان در باطن پدید آید،

آنچه دیگران را خبر است و بیان،

او را یقین است و عـیان!

آنچه دیگران راعـلـم الیقـیـن است،

او را عـیـن الیقـیـن!

از پیامبر(ص) پرسیدند

نشانه وجود این نور چیست؟

فرمودند:

سینه به نـــور الاهی گشاده شود

و همت بلند گردد،

غمگین آسوده شود

و پراکندگی گِــرد آیـــد،

بساط بقــا بگسترد

و فـرش فـنـا در نوردد

و باغ وصــــــال را بگـشـایــد.

****************************************

****************************************

از خدای تبارک و تعالی میخواهیم

دشمنان و مخالفان حضرت را

که قابل هدایت باشند به راه راست هدایت فرماید ,

و آنها را که لیاقت و زمینه هدایت ندارند

و همچنان به دشمنی و کینه توزی و اهانت و جسارت

( اعم از دست و زبان و قلم و بیان و فیلم و...)

ادامه می دهند ,

به خاک مذلّت و عذاب دنیا و آخرت مبتلا سازد



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی آیات مخاطبات (31)

رحمـت برای جهـــانیــــــان


اینک که به توفیق الهی

تفسیر ادبی عـرفانی

سوره های مخاطبات

در مورد شرافـت و کرامت و منقـبـت پیامبـر رحمت

حضرت محـمّـــد مصطفی (ص) به پایان رسـیـــد،

به تعـدادی از آیـات دیگـر ســوره های قــرآن

در همیــن زمینه می پـــردازیــم:

*******************************************

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّیااَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـواعَـلَـیــهِوَسَلِّـمـُواتَسـلِـیـمـاً

*******************************************

آیه 8 سـوره بقـــره :

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم

وَ مِنَ النّاسِ مَن یَقُولُ آمَنّا بِاللهِ

وَ بِالـیَـومِ الاخِـرِ وَ ما هُـم بِمُؤمِنِیـنَ

این قصه منافـقـان و راز نفاق آنان است

که از دو راه به شرف پیامبـــر(ص) باز میگردد،

یکی از روی غـیرت

و دیگری از روی رحمت،

و خـداونــد او را بحکم غـیـرت

در پرده عصمت خویش گرفت،

و نفاق منافـقـان را نقاب جمال وی ساخت،

و از عالمیان درحجاب شد

تا کسی او را به حقیقت نشناخت،

و چنان که بود او را به کس ننمود،

و اگر نه نفاق منافقان نقاب آن طلعت بودی،

مردم همه ی خاک در نور غـیـب انداختی،

و اگر نه شعاع از جمال به آدمیان بیش از آن کردی،

که جمال عـیسـی  با قــوم او کـرد

تا او را پســــرخـــدا خواندند!

همه خـلـق عالــم زنّار شرک کشیدی،

ولی لطف و رحمت مهتـــر عالـم بــود

کــه خــداونـــد فـــرمـــــود:

( وَ ما اَرسَلنــاکَ اِلاّ رَحمَةً لِلعالَمِیــــنَ )

ما تـو را نفـرستـادیم

جـز رحمـت بـــرای جهـــانیـــــــــــان



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی سوره های مخاطبات (30) 

عـشّـاق جمــال محمّـــد

سوره 113 فـلــق :

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم

قُـــل اَعُـــوذُ بِــــرَبِّ الفَــلَـــــق


بگو (ای محمــد) ؛

پناه می برم به خدای بامداد

و آفریننده همه چیزها،

از بدی  و آزار هـرچه آفریده شده است!....


(اَلّلهُـــم َصَــلّ ِعَلی مُحَمَّـدٍ وَآلِ مُحَمَّـدٍ وَعَجِّـل فَرَجَهُــم)

سوره 114 نــاس :

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم

قُـــل اَعُـــوذُ بِــرَبِّ النـــاس


بگو (ای محمـد) ؛

پناه می برم به خـدای مردم،

نوشته اند:

شأن نزول دو سوره (معوذتین) این است که

حضرت رسول (ص) غلامی یهودی داشتند

که خوش خدمتی او خاطر حضرت را جلب کرده بود،

یهودی ها که دشمن پیغمبر(ص) بودند

او را اغوا کردند و فریب دادند

تا چند تار موی سرمحمّد (ص)را

با چند دانه شانه سر او

پنهانی به یهودیان داد

و آنها با آن جادوئی کردند

که سبب آزار و ناراحتی حضرت شد!

وخـداونــد برای باطل نمودن آن جادو

و گشودن گـره های آن

و رفــع شـرّ حسودان،

این دو سوره را به پیامبـــر عــزیـــزو بـــزرگـوار خود نازل فـرمود.

*******************************************

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّیااَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـواعَـلَـیــهِوَسَلِّـمـُواتَسـلِـیـمـاً

*******************************************

گر حضـرت لطفش را اغـیـار به کارستی   

 عـشـاق جمــالـش را امیــــد وصـالستی

ممکن شودی جستن گر روی طـلب بودی   

 معـلوم شـدی آخــر گـر روی سئـوالستی

اَلّلهُـمّ َصَـلّ ِعَـلی مُحَمَّـدٍ وَآلِ مُحَمَّـدٍوَعَجِّـل فَـرَجَهُـم

***************************************

مـاه فـرو مانَــد از جمال محمّـد(ص)   

ســرو نباشــد به اعـتــدال محمّــد(ص)

قـدر فـلک را کـمال و منزلـتی نیست   

در نظــر قـــــدر با کـمــال محمّــد(ص)

وعـده دیـدار هــرکسی به قـیــامت    

لـیـلـه اســری شب وصال محمّــد(ص)

آدم و نوح و خلیل و موسی و عـیسی    

آمـده مجـمـوع در ظــلال محمّــد(ص)

عرصه گیتی مجال همت او نیست    

روز قـیـامـت نگـر مجـال محمّــد(ص)

وانهمه پیرایه بسته جنت و فردوس 

بو که قـبـولش کـنـد بلال محمّــد(ص)

همچو زمین خواهدآسمان که بیفتد   

تا بدهـد بـوســه بر نعــال محمّــد(ص)

چشم مرا تا به خـواب دید جمالش  

خـواب نمی گـیـرد از جمال محمّــد(ص)

سعــدی اگر عاشقی کنی و جــوانی  

عـشق محمّــد بس است و آل محمّــد(ص)

****************************************

اینک که به توفیق الهی

تفسیر ادبی عـرفانی سوره های مخاطبات

در مورد شرافـت و کرامت و منقـبـت پیامبـر رحمت

حضرت محـمّـــد مصطـفـــی (ص) به پایان رسـیـــد،

از پست بعد به تعـدادی از آیـات

دیگـر ســوره های قــرآن

در همیــن زمینه خواهیم پرداخت

تا همچنان خاری در چشم دشمنانش باشد



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی سوره های مخاطبات (29)

کاشـف نـفـــوس مؤمنــــان


سوره 112 اخــلاص :

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم

قُــل هُـــوَاللهُ اَحَـــدٌ 

اَللهُ الصَّــمَـــدُ لَـم یَـلِـد وَ لَـم یُــولَـد

وَ لَـم یَکُــــن لَـهُ کُـفُــــــواً اَحَـــــدٌ

(ای محمّـد)؛

بیگانگان (یهود و مشرکین قریش) از تــو نسب ما پرسند،

بگــو :

خــداست آن یگانه،

که در ذات و صفات یکـتـا،

در عزّت و قـدرت یکـتـا،

در الـوهـیـت و ربوبیت یکـتـا،

در ازل و ابد یکـتـا،

خدائی را سزا،

و به خـداونـدگاری دانا،

در دل دوستانش نور عـنـایت پیدا،

از چشمهــا نهان و به صنــع آشکارا،

کریـم است و مهـربان،

 لطیف است و رحیم و نیک خــدا ،

عالِمِ سِـرّ و نجوی،

دارنده افق اعـلی،

آفـریــدگارعــرش و ثــری،

نزدیک به هـر بیگانه و آشنـــا،

و ســزاوار هـر ثنـاست.

***************************

صمــد است که بندگان را بدو نیاز است

و او را به کسی نیازی نیست،

امیـــد عــاصـیــان به فضــل اوست،

درمان درد ها از کَرَم اوست،

بینوایان را شادی به جلال و جمال اوست،

مبارک آن کسی که مونسش نــــام اوست،

عـزیـــز آن کسی که بهـــره اش یـــــاد اوست،

شــاد آن دل که در بنــد دام اوست،

پاک آن زبان که در ذکـر و یـاد اوست،

خوش زندگانی کسی که در سـوز و گـداز اوست،

یکی به بهشت نـازد یکـــی به دوســت!

و دوست بهــره کسی است کـه همتش هـمه اوست.

صمــــد اوست که عـقـلهـا در جلال او متحـیــر مانده،!

خــردها در جمال او سراسیمه گشته!

فهم ها از ادراک سِـرّ او عاجـز شـده!

اندیشـــه ها از امـــرِ او زیــر و زبــر گشته!

جگـــرها در قهـر او خون شده!

و دلهــا در شـنـــاخـــت او بگـداخـتـــــه اســـت!

***************************

در این سـوره هـرآیتی تفسیــر آیت پیش است : 

چون گوینـد او کیست؟

گوئی او احـــد است.

گـوینــد احــد کیست؟

گـوئی صمــد است.

گویند صمـد کیست؟

گوئیلم یلد ولم یولداست.

چــون گــوینـــد لــم یلــد ولم یولد کیست؟

گوئی لم یکــن له کـفـواً احد است.

***************************

(هـو) کاشف اســرار است،

(الله) کاشف ارواح است،

(احـد) کاشف قـلـوب است،

و بقـیـه ی سوره کاشـف نـفــــــوس مؤمنان است.

**************************************

اول ذی الحجة سالروز ازدواج پر برکت مولایمان امیرالمؤمنین علیه السلام با فاطمه سلام الله علیها بر همه پیروان و دوستان شان مبارک باشد

از آن جا که تفسیر روزانه ما نیز در این روز فرخنده به این سوره مبارکه رسیده است , آن را به فال نیک گرفته و قطعه زیبای دیل را برای شادی شما عزیزان به مولایمان و سید و سرورمان تقدیم می نمائیم

تا صــورت پیــونــد جهـــان بـــود علی بود

تا   نقش زمین بود و زمــان بود علی  بود

شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود

سلطان سخـــا و کــــرم و جــود علی بود

آن کاشف قـرآن که خـــدا در همه قرآن

کردش صفت عصمت و بستود علی بود

صلوات خاصه امیرالمؤمنین علیه السلام

اََللهُمَّ صَلِّ و سَلِّم وزِد وَ بارِِک

عَلَی السَیِّدِ المُطَهّـَرِ

وَالاِمـامِ المُظَفّـَرِ

وَالشُجـاعِ الغَـضَـنـفَـر،ِ

اَبِی شُبَیرٍ وَ شَبَرٍ،

قاسِمِ طُوبی و سَقَـر،

اَلاَنزَعِ البَطِینِ،

اَلاَشجَعِ المَتِینِ

اَلاَشــرَفِ المَکِینِ،

اَلعالِمِ المُبِینِ،

اَلنّاصِرِالمُعِـیـن،

وَلِیِّ الدِّینِ،

اَلوالِیِ الوَلِیُّ،

اَلسَّیِّـدِ الرَّضِیُّ،

اَلاِمــامِ الوَصِیُّ،

اَلحــاکِـمِ بِالنَّصِّ الجَـلِیُّ،

اَلمُخـلِـصِ الصَّفِیُّ،

اَلمَـدفُـونِ بِالغَـرِیٍّ،

لَیثِ بَنِی غـالـِبٍ،

مَظهَــرِ العَجائبٍ،

وَ مُفَـرِّقِ الکَتائبٍ،

وَالشِّهابِ الثاقِـبٍ،

وَالهِـزَبرِالسّـالِبٍ،

وَ نُقطَةِ دائـرَةِ المَطالِبٍ،

اَسَـدِاللهِ الغـالِب،

غالِــبٍ کُلِّ غالــِبٍ،

وَ مَطـلُـوبِ کُلِّ طالِـبٍ،

صــاحِـبِ المَفاخِــر ِوَ المَناقِـبِ،

اِمامِ المَشارِقِ وَ المَغارِبِ،

مَولانا وَ مَولَی الکَونَینِ وَ الثَّقَلَینِ،

اَلامام بِالحَقِّ،

وَالاَمِیــرِالمُطلَقِ،

اَبِی الحَسَنَینِ،

صَلَواتُ اللهِ وَ سَلامُهُ عَـلَیـهِ،

اَلصَّـلـــــوةُ وَالسَّــــلامُ عَـلَیکَ

وَ عَـلی آلِـکَ  یا اَبِی الحَسَنَینِ،

یا اَمِیرَالمُؤمِنِینَ،

عَلِیَّ ابنَ اَبِیطالِـبٍ،

یا اَخَ الـرَُّسُـــولِ،

یا زَوجَ البَتُـولِ،

یا اَبَاالسِّبطَیــنِ،

یا حُجَّةَ اللهِ عَـلی خَـلقِـهِ،

یا سَیّــِدَنا وَمَـولانا،

اِنّا تَوَجَّهـنــا وَ استَشفَعـنـا

وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلَی اللهِ،

وَ قَـدَّمناکَ بَینَ یَـدَی حاجاتِنا

فِی الدُّنیا وَالاخِـرَة،

یا وَجِیهَــــــاً عِـنــدَاللهِ

اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله



موضوع :


   1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *