سفارش تبلیغ
تبلیغات در پارسی بلاگ
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1095784
  • بازدید امروز: 509
  • بازدید دیروز: 585
  • تعداد کل پست ها: 1223
  • ****

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (498 )

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )

( قسمت صـد و نهــم )


جــام وصــل


 

( جزء سوم صفحه 46)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

273 ـ لِلْفُقَرَاء الَّذِینَ أُحصِرُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ لاَ یَسْتَطِیعُونَ  ضَرْبًا

فِی الأَرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِیَاء مِنَ  التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسِیمَاهُمْ

لاَ یَسْأَلُونَ النَّاسَإِلْحَافًا وَ مَا تُنفِقُواْ مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِیمٌ

 

تفسیر لفظی :

زکات و صدقه برای نیازمندانی است که از جان و مال خود و فرزندان در راه خدا بازداشته

و مانده اند ، و توانائی بازرگانی و روزی جستن به مسافرت ندارند ، و نادانان گمان برند

که ایشان بی نیازند ، از آن که از مردم چیزی نخواهند و عفت آبرو را نگهدارند ، اگر در ایشان

نگری ، به سیما و آسا آنان را شناسی ، که از مردمان چیزی به الحاح و اصرار و التماس نخواهند

و آن چه شما از مال خود در این راه خرج کنید خداوند به آن دانا است .

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

وصف حال درویشان صحابه است ،

و بیان سیرت ایشان ،

که به حکم خداوند فرو آمدند،

و بدان رضا دادند و استقبال فرمان کردند !

نفس را بر اطاعت داشته ،

دل را با معرفت پرداخته ،

روح با محبت آرام گرفته ،

سر در انتظار رؤیت مانده ،

چندان ایشان را به حق اشتغال افتاد

که نه با خلق پرداختند ، و نه با خود !

نه در طلب روزی گام زدند ،

نه دل بر کسب و تجارت نهادند !

هرگز سئوال نکنند ،

نه از خلق و نه از حق !

سئوال نکردن از خلق ، عین توکل است !

و سئوال نکردن از حق ، حقیقت رضا است !

عارفی را دیدند که می گریست !

سبب را پرسیدند ؛

گفت : امروز از خداوند آمرزش خواستم !

پس با خود افتادم که

این چه فضولی است که من کردم !

او خداوند است و من بنده !

او هرچه خواهد کند با بنده !

و آن چه باید دهد !

نه در خواب است که بیدارش کنند !

نه از کار غافل تا آگاهش کنند !

 

جنید گفت :

از خداوند درخواستی کردم ،

نــــــــدا رسیــــــــــــــــــد :

کسانی که به مقام تحقیق رسیده اند ،

و از جــــام وصــــــل شربتی چشیده !

و از مشغله ی خلق و نفس باز رسته اند !

چیزی بر زبان نیارند !

امّا آن کس که وی را این حالت نیست ،

و به آن مقام نرسیده ،

راه وی آن است که :

دست به دعا بردارد ،

و رستگاری را از حق بخواهد ،

که سئوال او مبـــــــاح ،

و در حق وی عین عبادت است !


 

تَعْرِفُهُم بِسِیمَاهُمْ

نه هر دیده ای ایشان را بیند !

نه هر سری ایشان را شناسد !

کسی ایشان را شناسد که :

هم بصیــــــــرت نبـــــــوّت ،

و هم بصیرت حقیقت دارد !

بصر نبـــوّت از نـــــــــور احدیت است ،

و بصـــــر حقیقـــت از بــــرق ازلیّـــــت !

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

 پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشــــان دعا کنیم





موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (497 )

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )

( قسمت صـد و هشتــم )


هـدایـت و ضـلالـت

 

( جزء سوم صفحه 46)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

272 ـ  لَّیْسَ عَلَیْکَ هُدَاهُمْ وَلَکِنَّ اللّهَ یَهْدِی مَن یَشَاءُ

وَ مَا  تُنفِقُواْ مِنْ خَیْــــرٍ فَلأنفُسِکُمْ وَ مَا تُنفِقُونَ إِلاَّ ابْتِغَاء  

وَجْهِ اللّهِ وَ مَا تُنفِقُواْ مِنْ خَیْرٍ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَ أَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ


تفسیر لفظی :

 

( ای محمّد ) ؛ راه نمائی مردم به عهده ی تو نیست ، و لکن خداوند هرکس را که

بخواهد هدایت می کند ، و آن چه در راه خیر بدهید ، سود آن برای خودتان است ،

و انفاق نمی کنید جز به قصد رضایت خداوند ، و آن چه خیر کنید به خودتان وفا می کند ،

و شما هرگز ستم دیده نمی شوید .

 

تفسیر ادبی و عرفانی :


                                       بزرگ است و بزرگـــــوار ،

                          خداونــــــد کردگار ،

جبّـــــار کامکار ،

رسنده به هرچیز و و دانا به هر کار ،

پاک از انبــــــــاز و بی نیـــــــــاز از یــــار ،

خود بی یـــار و همه جهان را یــــار ،

دارنده ی هر کس ،

سازنده ی هر چیز ،

کننده ی هر کار ،

چنان که هست سزاوار !

نه در پادشاهی او را وزیــــر ،

نه در کار دانی او را مشیـــــــر ،

نه در کردگاری او را نظیـــــر ،

خود پادشاه است و خود داور ،

گشاینده ی هر در ،

آغاز کننده ی هر سر ،

دل که گشاید خود گشاید ،

راه که نماید خود نماید ،

به مهتر کائنات ندا آمد که :

کلاه نبــــوّت بر فـــــرق تــــو نهادیم ،

عالمیان را متابعت تــــو فرمودیم ،

مقـــام محمـــود ، جای تــــو !

لـــواء مقصــــود نشان شرف تــــو ،

این همه تو را دادیم و دریغ نداشتیم ،

لکن هدایت بندگان نه کار توست ،

تــــو ایشان را خواننده ای و من ره نماینده ،

تــــو ایشان را بیم دهنده و من سزای ایشان رساننده ،

هدایت و ضلالت بندگان ،

سعــــادت و شقـــــاوت ایشان ،

کار الاهیّت ماست ،

کس را در آن مشارکت نه !

و ما را در آن حاجت به مشاورت نه .

 

 

اَلْحَمْدُ للَّهِ‏ِ الَّذى‏ لَمْ یُشْهِدْ اَحَداً حینَ فَطَرَ السَّمواتِ

وَ الْاَرْضَ وَ لاَاتَّخَذَ مُعیناً حینَ بَرَءَ النَّسَماتِ،

 

ستایش خاص خدایى است که هیچ کس را گواه نیاورد

در آن هنگامى که آسمان ها و زمین را آفرید

و کمک‏ کارى براى خود نگرفت

در آن هنگامى جنبندگان را پدید آورد.


الهـــــی ؛

هر شادی که بی تـــــوست غمدان است ،


هر منزلی که نه در راه تـــــوست زندان است ،


هر دل که نه در طلب تـــــوست ویران است ،


یک نفس با تـــــو به دوگیتی ارزان است ،

 

 یک دیدار از تـــــو به هزار جان رایگان است.


 

همه مشکلات مــــــا

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا

حضرت حجـة ابن الحسن العـسکـری المهــــدی(عج) است


یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (496 )

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )

( قسمت صـد و هفتــم )


صیّــاد جــان ها

 

( جزء سوم صفحه 45)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ

269 ـ  یُؤتِی الْحِکْمَةَ مَن یَشَاءُ وَ مَن یُؤْتَ الْحِکْمَةَ

فَقَدْ أُوتِیَ     خَیْرًا کَثِیرًا وَ مَا یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ


 

تفسیر لفظی :

خداوند دانش را به هرکه خواهد می دهد ، و هرکس را که دانش دادند ،

او را خوبی های فراوان دادند ،

و از این موهبت ها و نعمت های الهی پند نگیرند مگر دارندگان خِرَد و اندیشه  

 

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

 

گفتــــــــه انــــــــد :  

حکمت را حقیقتی است و ثمرتی ؛

حقیقت حکمت شناختن کاری است

به گونه ی شایسته ی آن کار ،

و نهادن چیزی است بر جای خود آن چیز ،

و شناخت هر کس در قالب خود آن کس ،

و به دیدن آخر هر سخن از دیدن اولِ آن ،

و شناختن باطنِ هر سخن از ظاهر آن ،

و ثمره ی حکمت ، نگاه داشتن موازنــــه

میان شفقت و مداهنـــه است

 در معــــامـــلات با مـــــــردم،

و نگاه داشتن موازنـه ، میان بیـــــم و امیـــــــد

در معـــاملــــه ی با خـــــود ،

و نگاه داشتن موازنـــــــه ی میان هیبت و اُنس

در معاملــــه ی با حــــــقّ !


 

حکمت نــــــــوری است که

چون شعـــــاع آن بر تــــــــو زند ؛

زبــــان به ذکــــــــــر بیـــاراید ،

و دل به صواب فکر آسایش دهد ،

و ارکان بدن به حرکت صواب زینت دهد ،

چون سخن گوید به حکمت گوید ،

دل ها رباید ، و جان ها صیـــد کند ،

فکری که کند به حکمت کند ،

با بــــال حکمت ، چون بـــــاز به پـــرواز آید ،

و در ملکوت اعــــلا جولان کند ،

و جز در حضـــــرت احــــدیّـــت آشیــــــــان نسازد !

 

 

به حکمت ها قوی تر کن تو پَرّ ، طاووس عرشی  را


که تا این دامــگاه او را نشــاط آشیـان بینی


وگر زی حضرت قدسی ، خرامان گردی از عـزّت


ز دارالمُلـکِ ربّــانی ، جُنَیبَت ها روان بینی ! (*)

---

---------------------------------

(*)جُنَیبَت : اسب کتل


امام علی (ع) فرمودند :

 ثمـره علــم، عبـــــادت است

 

 

هرکه را با خط سبزت سر سودا باشــد

     

 پای از این دایـره بیرون ننهـد تا باشد


من چو از خاک لحـد لاله صفت برخیزم     


 داغ سـودای تــو ام سـرّ سـویــدا باشد


تو خـود ای گـوهــر یکدانه کجائی آخر   

 

 کـز غمـت دیـده ی مـردم همه دریـا باشد

 

 

 

همــــه مشکلات مــــــا


ناشی از غیبت طولانی مولایمان


محبوب دلهـا و منجی انسانهـا


حضرت حجـة ابن الحسن العـسکـری المهــــدی(عج) است


پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (495 )

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )


( قسمت صـد و ششــم )


اشتیـاق به دیـدار مولـی

 

( جزء سوم صفحه 45)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ 

 

268 ـ  الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ یَأْمُرُکُم بِالْفَحْشَاء

وَاللّهُ  یَعِدُکُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلًا وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ 

تفسیر لفظی :

شیطان ،  شما را به تنگدستی و ناداری وعده می دهد،  و خداوند شما را به آمرزش

و افزونی مال وعده می دهد ، و خداوند فراخ توان و فراخ بخش و دانا است.


 

تفسیر ادبی و عرفانی :

شیطان که خود تهی دست و فقیر است

به شما وعده ی فقــــــر می دهد ،

و البته او همان دهد که خود دارد ،

چه خود خرمن سوخته است !

و دیگران را خرمن سوخته خواهد ،

ولکن خداوند که آمرزگار و بنــده نــواز است ،

وعده ی معـــــــرفت و کَـــــــرَم دهد ،

آری ؛ هرکس آن کند که سزاوار و شایسته او است ،

شیطان ، شما را بر حرص و رغبت دنیا می خواهد ،

و این به حقیقت ، نداری و تنگ دستی است ،

و خداوند بر قنــاعـت و طلب عقبــــی می خواند ،

و این عیـــــن تـــوانگــــــــــری است ،

و چه توانگـــری به از این ، که در دنیــــــــا قــانـــع ،

و از مردم بی نیـــاز بـــود ، و به دل با حـــقّ همـــراز ؟

شیخ ما گفت :

توانگری به سه چیــــز است :

تـــوانگــــری مــــــال ،

تـــوانگــــری خــــــوی ،

تـــوانگــــری دل ،

تـــوانگــــری مــال نیز سه چیز است :

آن چه حلال است محنت !

آن چه حرام است لعنت !

و آن چه افزونی است عقوبت !

و توانگــــری خــــــــوی نیز سه چیز است :

خرسنــــــدی ،

خشنـــــــــــودی ،

جوانمـــــــــردی !

و توانگری دل هم سه چیز است :

همتی بالاتر از دنیـــــا ،

مرادی بهتر از عقبــــــی !

اشتیـــاقی به دیــدار مولــــی !

 

اَلْحَمْدُ للَّهِ‏ِ الْأَوَّلِ قَبْلَ الْإِنْشآءِ وَ الْإِحْیآءِ، وَ الْاخِرِ بَعْدَ فَنآءِ الْأَشْیآءِ،

ستایش خاص خدایی است که آغاز هستى پیش از پیدایش و زندگى است

و پایان پس از فناء موجودات،

الْعَلیمِ‏الَّذى‏ لایَنْسى‏ مَنْ ذَکَرَهُ، وَلایَنْقُصُ مَنْ‏شَکَرَهُ،

وَلایَخیبُ مَنْ دَعاهُ، وَلا یَقْطَعُ‏ رَجآءَ مَنْ رَجاهُ،

دانایى که هر که یادش کندوى را از یاد نبرد ،

و نعمتش را از آن که سپاس می ‏دارد نکاهد ،

و نومید نسازد آن که او را بخواند ، و امید امیدوارش را قطع نکند


 

الهــــــی ؛


گرفتــــار آن دردم که داروی آنی ،


بنـــده ی آن ثنـــــایم که سزاوار آنی ،


من در تـــــــو چه دانم ؟ تــــو آنی ،


تـــو آنی که خود گفتی و چنانکه گفتی آنی ،


تو آنی که مصطفی (ص) گفت :


من ثنـــــای تــــــو را نتـــــوانم شمرد


آن گونه که تـــو خود بر نفس خویش ثنــــا گفتی !



 

 

همه مشکلات مــــــا 


ناشی از غیبت طولانی مولایمان


محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا

 

حضرت حجـة ابن الحسن العـسکـری المهــــدی(عج) است



یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (494 ) 

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )

( قسمت صـد و پنجــم )

نسیـم وصـال حـقّ

 

( جزء سوم صفحه 45)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ 

 

267 ـ  یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا کَسَبْتُمْ 

 وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَکُم مِّنَ الأَرْضِ وَلاَ تَیَمَّمُواْ الْخَبِیثَ  مِنْهُ  

تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِیهِ إِلاَّ أَن تُغْمِضُواْ فِیهِ 

 وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ غَنِیٌّ حَمِیدٌ 

 

تفسیر لفظی :

ای کسانی که ایمان آوردید  ؛ انفاق کنبد از مال های پاک که به دست آورده اید ،

و از آن چه که ما برای شما از زمین بیرون آورده ایم ، و آهنگ بدتر دادن به عنوان صدقه

و زکات نکنید ، که خود شما در داد و ستد ، کالای بد را نخواهید پذیرفت ،

مگر آن که چشم بپوشید ، و مسامحه کنید ، و بدانید که خداوند بی نیاز و ستوده است .


 

تفسیر ادبی و عرفانی :

به زبان اشارت ، این خطاب به جوانمردان طریقت

و مؤمنان راستین شریعت است ؛

چه اگر دیگران تحصیل مال کردند ،

ایشان تصفیـــه ی حال جستند !

دیگران به خـــرجِ مــــــال ،

به نعیـــم و نــــــاز بهشت رسیدند ،

و ایشان به انفـــــــاق حال ،

نسیــم وصــــــــال حـــــــــقّ یافتند ،

اگر جوینــــــده ی بهشت ،

تا طیّبـــــات کسب خویش انفــــاق نکند ،

به بهشت نمی رسد ،

پس جوینـــده ی حقّ ، اولی تــــــــر !

که تا کسب احـــوال و طیّبــــات اعمــــــال 

در نبـــــــــازد به حــــــقّّ نرسد ،

و باختن احــــــوال و اعمـــــال

نه آن است که نیارد و نگزارد ،

بلکه بیارد و بگزارد !

اگر عمل ثَقَلَین در آرد ، در آن ننگرد ،

و آرامگاه و تکیه گاه خویش نسازد ،

و بر طاعت خویش بیش از آن ترسد

که گناهکار بر گناه خویش !

تا غرورِ پندار  در راه وی نیاید و راه بر او نزند !


وی را نتوان یافت به تسبیح و نمـاز 

تا بتکده از بتـان تـو خالی نکنی !

 

 

الهــــی ؛

قبله عارفان خورشیــد روی توست ،

محــــراب جان ها طــاق ابروی توست ،

مسجد الاقصی دل ها حریــم کوی توست ،

نظری بسوی ما فرما که نظر ما بسوی توست.

الهــــی ؛

روی بنما تا در روی کس ننگریم ،

و در بگشای تا بر در کس نگذریم.

ما را سر و ســودای کس دیگر نیست

از عشق تــو پروای کس دیگر نیست

جز تــو دگــری جـای نگیـرد در دل

دل جای تـو شد جای کس دیگر نیست  

 

همه مشکلات مــــــا

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا

حضرت حجـة ابن الحسن العـسکـری المهــــدی(عج) است


یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

 



موضوع :


   1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *