سفارش تبلیغ
صبا
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1396988
  • بازدید امروز: 346
  • بازدید دیروز: 387
  • تعداد کل پست ها: 1279
  • ****
درباره
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



 نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید         ( 1224 )                                                           

 آدرس این وبلاگ در سروش :
https://sapp.ir/913607
 

سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 )


    ( قسمت سیــزدهــم )


    «(صفتِ جوانمـردان )»
نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

 ( جزء   بیستم صفحه 382   آیه 59 )‌  

بسم الله الرحمن الرحیم   

قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ سَلَامٌ عَلَى عِبَادِهِ الَّذِینَ اصْطَفَى آللَّهُ خَیْرٌ أَمَّا یُشْرِکُونَ

   ترجمه لفظی آیه شریفه :

بگو سپاس براى خداست و درود بر آن بندگانش که [آنان را] برگزیده است

آیا خدا بهتر ست‏ یا آنچه [با او] شریک مى‏ گردانند ؟


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : (بخش دوم)

... وَ سَلَامٌ عَلَى عِبَادِهِ الَّذِینَ اصْطَفَى ...

در تشخیص و تطبیق اینگونه از بندگان خدا چند قول هست ؛

از جمله آن که ؛ آنان صحابه ی پیغمبرند ،

که مهترانِ حضرت رسالت ،

و اخترانِ آسمان ملت ،

و آراستگان به صفتِ صفوتند ،
نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

 

و حضرت رسالت مانند خورشید در میان اختران آسمانی است ،

و همانگونه که ستارگان و ماه ها نــــــور از خورشید میگیرند ،

عزیزان صحابه نیز از حضرت رسالت نـــــور می گیرند ،

و به ایشان آراسته و از ایشان رحمت و رأفت گیرند !

[ لکن برخی این صحابه را ممکن است ،

ابر جهالت و بی تقوایی مانع تابش نور رحمت به آنها گردد !]


نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

پیغمبر(ص) فرمودند :

اصحاب من مانند ستارگانند ،

به هرکدام اقتـــدا کردید هدایت میشوید ،

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

در حقیقت چنان است که مهتر عالَم در صدر نشسته ،

و یاران به اختلاف حالات و مراتب خویش ، در اطرافشان حاضر شده ،

یکی وزیــــــر ، یکی مشیــــــــر ،

یکی صاحب تدبیر ، یکی پشتیبان و ظهیر ،

یکی اصل صـــــدق، یکی مایه ی عــدل ،

یکی قرین حیــــــا ،یکی معدن سخـــــا ،

یکی سالار مؤمنان، یکی امیــر عادلان ،

یکی شـــــــاه جـوانمـــــــــــردان ،

یکی چون شنوائی ،یکی چون بینائی ،

یکی چون گویائی ،یکی چون بویائی ،

چنان که جمالِ غالبِ بشر به این صفت است ،

کمال ایمان هم به چهار صفت است ؛

صـدق و عـدل و حیــا و سخــا ،

و این صفتِ جوانمردان است که خداوند بر آنان درود فرستاد :

... سَلَامٌ عَلَى عِبَادِهِ الَّذِینَ اصْطَفَى ...

 

 [ و در بر دارنده ی جمیع صفات مذکوره ،


همان است که به امر پروردگارش،


در محل غدیـــر خُــــــم پرده برداری کرد

 

و فرمود :


مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا عَلیُّ مَولاهُ ]

 

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

 

گر جان من از عجز خریـدار تـو نیست !


این ظن نبری که دل گرفتار تو نیست !


من شک نبرم که دل گرفتار تو نیست !


این دیده ما محرم دیــدار تـــو نیست !


 

( اَلّلهُمّ َصَلّ ِعَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم )


نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی


نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 


این جمعه هم گذشت و نیامدید آقـــا !


شاید ما همچنـــــان سرگــــــرم دنیـــا و زنـــــدگی خویشیــم


ولی هر روزه برای تعجیل در ظهـــــــــور مبارکتــــــان


دعــــای فــــــرج بر لب داریـــــــم



تصویر مرتبط



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید         ( 1223 )                                                              

آدرس این وبلاگ در سروش :
https://sapp.ir/913607

سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 )


    ( قسمت دوازدهــم )


    «(شـادیِ دل)»


     

 ( جزء   بیستم صفحه 382   آیه  59  )‌  

بسم الله الرحمن الرحیم 

قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَسَلَامٌ عَلَى عِبَادِهِ الَّذِینَ اصْطَفَى آللَّهُ خَیْرٌ أَمَّا یُشْرِکُونَ


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

بگو سپاس براى خداست و درود بر آن بندگانش که [آنان را] برگزیده است

آیا خدا بهتر ست‏ یا آنچه [با او] شریک مى‏ گردانند


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

بدان که مقامات در راه دیــــــــن دو قسم است :

قسمی مقدمات است که به خودی خود مقصود نیست ،

بلکه همه ، وسایل برای کار دیگرند ؛

مانند : توبه ، صبر ، خوف ، زهد ، فقر و محاسبه .

قسمی دیگر مقاصد و نهایات است ؛

که به خودی خود مقصودند ؛

مانند : محبت ، شوق ، رضا ، توحید و توکل .

که همه ی آنها مقصودِ بذات هستند ،

نه آنکه وسیله ی چیز دیگر باشند .

و حمد و شکر و ثنای خداوند ، همه از این قسمند ،

که به خودی خود ، مقصودند ،

و چنین قسم ، تا قیامت و در بهشت بمانَد ،

و هرگز منقطــــــــــع نگردد .


 

و از این جهت در وصف بهشتیان فرمود :

آخرین خواندنِ آنها حمد خداوند است ،

و یا این که گویند :

حمــــــــد خــــــــــدای را که انــــــــــــدوه از ما برد ؛

و یا گویند :

جمـــــــد خـــــــــــدای را که وعـــــــــده ی او راست آمده است !

گویند : فردا در آن عرصه ی عظمی و انجمن کبری ؛

که ایوان کبریا برکشند ؛ و بساط عظمت بگسترانند ،

منادی ندا کند :

سپـــــاس گوینـــــدگانِ خـــــــــدا  برخیــــزند ،

در آن حال تنها کسانی که پیوسته و در همه حال و در همه وقت ، خـــــدای را حمد و شکر و ثنا گفته ،

و سپاس داریِ او را کرده ، و حقِّ نعمتِ او را به شکرگزاری به حای آورده ، از جــــای برخیـــــزند !

 

حمد و شکر بنده ، وقتی درست آید ؛

که در وی سه چیــــز باشد :

اول ، علــــم

دوم ؛ حــــــال

سوم ؛ عمــــل

چه ؛ که از علــــم ، حـــــال زایَد ،

و از حــــــال ، عمــــــــــل خیــــــزد !

در حقیقت ، علــــــم ، شناخت خداونــــــد است ،

و حـــــــال ، شــــادیِ دل به آن نعمت است ،

و عمـــل ، به کار داشتن نعمت در آن چه رضای خداوند در آن است .

 

پس بدان که ؛

 

دل را حـــــال ها است و مقــــــــام ها ، 

 

اول ؛ مکاشفــــه،

 

دوم ؛ مشاهـــده ،

 

سوم ؛ معــاینـــه ،

 

چهارم ؛ مواصلــه ،

 

پنجم ؛ مهــالـکــه !



نتیجه تصویری برای الا یا ایها الساقی ادر کاسا

 

کــــــــــه ؛

 

مواصله ، استیلای نزدیکی و قرب بر دل است ،

و مهـالکـه پس از همه ، استهلاک در قُــــرب است !

پس تا در مکاشفه و مشاهده است ؛

جبرئیـــــــــــل در میان نگنجد ، 

لیکن چون به معاینه و مواصله رسید ؛

جبرئیــــــــل و دیگـــــــری در نگنجـــــد! 

که گفتـــــــــه اند :


جبرئیل آن جا اگر زحمت کند خونش بریز


خون بهای جبرئیل از گنج رحمت باز ده !


 

 

السلام علیک یا مولای یا اباصالح المهدی


آیا این جمعــــــه  می آییــــد آقـــا ؟


شاید ما همچنـــــان سرگــــــرم دنیـــا

 

و مشکلات زنـــــدگی خویشیــم


ولی هر روزه برای تعجیل در ظهـــــــــور مبارکتــــــان


دعــــای فــــــرج بر لب داریـــــــم



نتیجه تصویری برای اللهم عجل لولیک


تصویر مرتبط



موضوع :


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *