قیمت سرور خرید سرور قیمت سرور اچ پی قیمت رم سرور قیمت هارد سرور قیمت لپ تاپ قیمت لب تاب قیمت نوت بوک قیمت لپ تاپ ایسوس قیمت لپ تاپ لنوو قیمت لپ تاپ اچ پی قیمت لپ تاپ ایسر قیمت سوئیچ سیسکو قیمت مودم دی لینک قیمت مودم تی پی لینک لپ تاپ قیمت مادربرد قیمت یو پی اس فروش یو پی اس قیمت پرینتر قیمت دوربین مداربسته قیمت پرینترهای اچ پی دوربین مداربسته قیمت گوشی موبایل قیمت پاوربانک قیمت گوشی سامسونگ قیمت هارد اکسترنال قیمت هارد اس اس دی قیمت فلش مموری قیمت باتری لپ تاپ
سفارش تبلیغ
صبا
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1048555
  • بازدید امروز: 602
  • بازدید دیروز: 665
  • تعداد کل پست ها: 1221
  • ****

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1121)                 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

 

سوره 21 : انبیاء ( مکّی ـ 112 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 322 )


  ( قسمت بیست و نهم )


حکــم اَزَلــی

 


تصویر مرتبط

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی


 

 ( جزء هفدهم صفحه 330 آیه 92 )

بسم الله الرحمن الرحیم 


إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ

    

ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

این است امت‏ شما که امتى یگانه است

 

و منم پروردگار شما پس مرا بپرستید

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

مفهوم این آیت ؛ ترغیب مؤمنان به راه راست

و راه جماعت و اقتدا به پیشینیان کردن است ،

زیرا ؛ خدا یکی و پیغمبر یکی و شریعت یکی است ؛

پس بیراهه نروید تا گمراه نشوید ،

من خدای شما هستم ؛

مرا بپرستید و شأن مرا بدانید ،

راز مرا در جریان تقدیر نگه دارید ،

و دل خود را به یاد من دوام دهید ،

و عاقبتِ خود را آمرزش از من خواهید .

               

                     گفتــــــــــه انــــــــــد کــــــــــه :

ایمان ما از راه سمع است ؛

نه به حیلتِ عقل !

به قبول و تسلیم است ؛

نه به تأویل و تصرّف !

دل اگر گوید چرا ؟

گوئی من امر را سرافکنده ام ،

عقل اگر گوید که چون ؟

برگو که من بنده ام !

ظاهر قبول کن و باطن بسپار !



تصویر مرتبط

 

حضرت مصطفی (ص) فرمودند :

این که می خوانید و می شنوید که :

خداوند هر شب بر آسمان دنیا نازل می شود !

یا : خــــــــــدا بهشت جاوید به دست خود ساخته !

یا : خداوند به دست خود درخت طوبی در بهشت کاشت !

یا : خداوند به دست خود ستمگر را در آتش می اندازد !

یا : روزگار را بــــد مگوئید که هم او خــــــداست !

یا : خـــداونــــــد بر عـــــــرش قرار دارد !

مقصــــود از این خلعـــــت ها ؛

نه اعیان آسمان و زمین و عرش و کرسی و بهشت و دوزخ است !

و نــــــــه مقصـــــود ، نوازش و تشریف آن است !

لیکن در حکم قِــــــدَم (ازل) رفتـــه که ؛

شما را در این منــــزل ها گذری باشد ،

و در این مواضـــع ، نظــــــــــری !

در هر منزلی از این منزل ها که خداوند فرمود :

ما از لطف خود پذیرائی آماده کنیم ،

تا چون دوستــــــــان ما در رسند ،

بهره و نصیب خود را از نوازش و تشریف ما برخوردار شوند !

 

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

دریـغ و افســوس

 

ای دریغا ! که آن مهـتـرعــالــم بدین عالـم درآمد و رفت

و کسی قــدر  وی را نشناخت!!

ای دریغـا! که آن خورشید جمال در میان ابر نهان گشت

و کسی به حـقیقــت او پی نَبُرد !


 

ایام رحلت شهادت گونه رسول گرامی اسلام  

 

حضرت ختمی مرتبت محمّــــد ابن عبدالله (ص)

 

و سبط اکبرشان حضرت امـــام حسن مجتبی (ع)



نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

 

و ثامن الحجج حضرت علی ابن موسی الرضـــــــــا (ع)


نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

را به همه شعیان و محبان ایشان تسلیت عرض می نماییم

 

مرهم زخم این مصیبت عظماء  ظهور قائم آل محمد (عج) است


نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید      ( 1078 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

ســوره 20 : طـه ( مـکّــی ـ 135 آیه دارد ـ جزء  شا نزدهم ـ صفحه 312 )


( قسمــت هیجدهـــم )


ولایت ابــدی


 

 ( جزء شانزد هــم صفحــه 317 آیه 83 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَ مَا أَعْجَلَکَ عَن قَوْمِکَ یَا مُوسَى


   ترجمــه لفظــی آیــــه شریفـه :

 

و اى موسى چه چیز تو را [دور] از قوم خودت به شتاب واداشته است


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :

 

این عتاب به موسی است که قوم را واپس گذاشت ،

و خود با شتــــــــــاب به کوه طــــور رفت ،

و به میعــاد حق تعالی شتافت !

خداوند فرمود :

ای موسی ؛ ندانستی که من ضعیفان را دوست دارم ؟

شکستگان را بیش نوازم ؟

و پیوسته در دل آنان مینگرم ؟

هر که را بینم در دل ایشان ؛ او را به دوستی گیرم ؟

موسی عذری داد ؛ که آنان در پیِ منند ؛

و شتاب من برای واگذاشتن آن ها نبود ،

بلکه برای جلب رضایت حق بود !

خــداونــــــــدا ؛

تو خود دانائی ، و از سِـرِّ این بنده آگاهی ،

خداوند فرمود :

ای موسی ؛ رضای من در مراعات حال ایشان است ،

ای موسی ؛ چون مرا جوئی ؛ در دلِ ایشان جوی ؛

که من در خلوت ( وَ هُوَ مَعَکُم ) با ذاکران نشینم ؛

و مونس دل درویشانم ،

و یادگار جان عارفانم ؛

حاضر راز محبّـــــــانــم ،

نور دیده ی آشنایانم ،

مایه ی رمیدگان و زاد مضطرّان و پناه ضعیفانم ،

ای موسی ؛

هرجا درویشی بینی که افکنده ی جــــور روزگار ،

و خسته ی دهــــــر است او را یــــــــاری کن ،

و تا بتوانی جدائیِ وی مجوی ،

صحبت او را خریدار باش ،

که نهــــــــادِ وی خزینه ی اســرار ازل ،

و تعبیـــــه ی بـازار ابــــــد است !


 

با مصطفی (ص) نیز همین سفارش رفت ،

کـــه فــرمــــــــــود :

ای حبیبِ ما ؛ نگر تا دو چشم خویش را ؛

از درویشان و درماندگان نگردانی !

و ایشان را به دیگران نفروشی !

که ایشان ؛ گویندگانِ ذکــــرِ مــــــــا ؛

و نام نهندگان فضـــــــل مــــــــا ،

و آراستگان لطــــــف مـــــــا ،

و برداشتگانِ مشیّت مــــــاینــــــد !

امروز ، موجودِ امــــــرِ مــــــــن ،

و فردا نگاه داشته ی حکــم مــن هستند !

از علم من آمده بر تقدیر عرض کرده ،

از ارادت ، نشان یافتــــــــه ،

از حکم ، توقیع برکشیده اند ،

در ازل پدید آورده ی علم من ،

و امروز ، موجودِ امرِ من !

و فردا نگاه داشته ی حکم من هستند !

که علم ؛ ولایتِ ازل دارد ،

امــــــر ؛ ولایتِ وقــــت دارد ،

و حکـــــــــــــم ؛ ولایتِ ابــــــد دارد .

 

ای آدمـــــــــی ؛

من تو را سه صفت دادم ؛

و آخر به خودت رساندم ؛

اول به فرمانده ی علم سپردم ،

پس از آن به پادشاهِ امــــــر دادم ،

سپس به شاهنشاهِ حکم تسلیم کردم ،

که ؛ علم ، همه صفــــــــا هست ،

و امـــــر ؛ همه بــــــلا است ،

و حکم ؛ همه بقــــــــا است .

 

ای علـم تـو جانب ازل گیـــر


وی حکم تـو دامن ابــد گیــر


دستِ منِ بی نـــوا تو برگیر


بگرفته ای ار رهــا تو مپذیر !

 



موضوع :


   1   2      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *