سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1966487
  • بازدید امروز: 52
  • بازدید دیروز: 23
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



تفسیر ادبی عرفانی سوره های مخاطبات (28)

ســــورة الــــوداع

سـوره 110 نصــر :

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم

اِذا جـــــــــاءَ نَصـــــــــرُاللهِ وَالـفَـتــــحُ

(ای محمّــد) ؛

چون یاری خداوند و فتــح مکّـــه به تو رسد،

و مردمان را بینی گروه گروه در دین خــدا درآیند،

پس خدای خویش را بسـتـای

و از او آمرزش خواه که اوست خـــدای تـــوبـــــه پــذیــــر.

#######################################################

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّیااَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـواعَـلَـیــهِوَسَلِّـمـُواتَسـلِـیـمـاً

#######################################################

چون این ســوره بر پیامبر(ص) نازل شد؛

رسول خــدا (ص) گفت:

ای جبرئیل ؛

این سوره از وفــــات ما خـبـــر میدهـد

که راه فنا می باید رفت!

و شربت تـلـــخ مــرگ می باید چشید!

و درخاک لحــد می باید خفت!

جبرئیل گفت:

ای سیّـد بزرگوار؛

آن جهان تو را به از این جهان است،

و جوار حق تو را به از دیدار خلـق!

ای سـیـّـد؛

هـرچـنــد که راه فنا است

اما فنــا راه بقــــــــــا است

و بقـا وسـیلـه ی لـقــــــــــــاء

#######################################################

#######################################################

ای پیروان محمّـــد:

اگر در همه جهان

با کسی در مرگ رعایت و مسامحتی رفتی،

آن کس غـیـر از محـمّــد مصطفی(ص) نبودی !

هرچند دُرِّ یتیــــــــم بود که از صدف قدرت بیرون آمد!

و آفـتــابی روشـن بود که از فـلـک اقـبـال بتافت!  

با این همه کـرامـت

او را گـفتند تو هــم می میری!

(اِنَّـــکَ مَیّــِتٌ وَ اِنَّـهُـــم مَیِّتونَ) 

قــدم در این سرای نهادی

 و جهان را زیر قــدم زدی!

 باز آی به حضرت

که جهـان اَبَــــد به تو روشن است!

 و عرصه قـیـامت در انتظــار شفـــاعـت تو است!

و جمال فـردوسیان شیفته چهره تو است!

 و آستان حضرت ما مشـتـــاق قـــدم معــرفـت تــو است!

ای سیِّــد؛

هـرچه در آفـرینــش است حـلـقـــه درگاه ما می کوبند،

تا تـــو نیائی یکی را جواب نیست

و هـیـــچ کس را بـــار نــه!

#######################################################

#######################################################

   ای مسلمان:

به وفات پیامبر(ص) پشت جـبــرئیــل بشکست!

به نا دیدن او دین اسلام خون بگـریست!

به مفارقـت او ایمان به ماتم نشست!

عجب نیسـت؟!

پیغـمـبــــر از دنیــا رفته،

ایوان کلمه لا اله الا الله بـلـــرزید!

هنگامیکه سعد معاذ (صحابه خاص) از دنیا برفت

 پیغمبر(ص) فرمودند:

با مرگ سعـد عـرش خــدا بلـرزید!

پس با مرگ خود وی آن امـور عجب نیست؟!

آخر نظرش به صحابه آنگاه بود که

حضرتش از حجره بیرون آمد،

تنش همه درد،

رخسارش همه زرد،

تن ضعیف و بدن نحیف،

دست بر شانه عـلـی (ع) از خانه به مسجد آمد،

دو رکعت نمازکرد،

پشت به محراب تکیه داد،

روی به یاران کرد،

اشک از دیده او روان شد،

یاران فهمیدند که وداع  باز پسین است،

دیگر جمال عالم آرای او را نخواهند دید،

و سخـن شیـرین و حیات بخش او را نخواهـنـد شنید،

محراب از او جدا خواهد ماند،

و جهان از رفتن وی تاریک خواهـد شد،

جبرئیل دیگـر به سفارت نیاید،

و رضوان نیز به بشارت نیاید،

و پیغمبرخدا (ص) از حجره به خاک خواهـد رفت!

و از بالای منبـــر گرم در لحـد ســرد خواهـــد خفت!

#######################################################

#######################################################

ای دریغــا!

آن جمال پرکمال

که دلجوی اندوهگینان

و آرامِ دلِ ستم دیدگان بود،

در دل خاک خواهـد شد!

و خاک بر سر ما خواهد رفت!

از این پس ما خبر آسمان از که پرسیم؟

درمان درد هجران از که جوئیم؟

در آن هنگام خروش صحابه در مسجد افتاد،

و گـَرد نومیدی بر رخسارها نشست!

و چراغ شادی در سینه ها فرو مُرد!

همه گوش فرا داشتند

که پیغمبرخدا(ص) فـرمود:

ای یاران؛

ای عـزیزان؛

ای غـریبان؛

ای مهاجـران و انصار؛

بدرود که عمر ما به نهایت رسید،

و دیدار ما به قیامت افتاد،

شما را بدرود میکـنـم

و همه امت را که هستند و خواهـنــد بـود بدرود میگـویم،

به همه بگوئید که ما را آرزوی دیدار شما بود،

لیکــن اجـــل مهـلــت نداد،

و مـــرگ بشــــارت آورد،

از حضرت آمدیم

باز به حضرت رفتیم،

سنّت من نگاه دارید،

عتــــــــــرت من عـزیـــــــــر دارید ,

نمــــاز بپــــــا داریــد،

بندگان را نیکو دارید،

یتیمان را بنوازید،

هـمــه را به خــــــدا سپــــــردم

#######################################################

#######################################################

چه نیکـوخصــالی چه نیکو فعـالی      

چه پاکیـزه طبعی چه پاکیـزه رایی

دل من همـی داد گفـتی گــواهـی      

 که باشـد مـرا روزی ازتـو جـدایی

جـدائی گمان بـرده بـودم ولیکــن      

 نه چنـدان که یکسـو نهی آشنایی

سپـردم به تـو دل  ندانستـه بـودم       

که اینگـونه مایـل به کوی خـدایی

#################################################

... فَسَـبِّـــح بِحَـمــدِ رَبِّکَ ...

پیغمبر(ص)در آخر عمر خویش

زیاد رکوع و سجود میکرد

و میگفت:

خـداونــدا؛ از تو آمرزش میخواهـم

و بســوی تــــو تـــوبـــه و بازگشت میکنم!

نوشته اند:

چون این سوره نازل شد

اصحاب (بعلت فتح مکه و نزول این سوره ) شاد شدند

 ولی عـبــاس (عموی پیامبرص) غمگین شد!

حضرت عـلــت را پرسیدند

عباس ( که خود دومین* مفسر قرآن بود ) گفت:

گویا خبـر وفـــات است؟

حضرت فـرمودند: بـلی!  

* اولین مفسر قرآن امام علی (ع) و دومین مفسر عباس بود

و این ســــوره را

ســــورة الــــوداع خــــواننـد

(اَلّلهُـــم َصَــلّ ِعَلی مُحَمَّـدٍ وَآلِ مُحَمَّـدٍ وَعَجِّـل فَرَجَهُــم)

سالروز شهادت نهمین خورشید تابناک امامت

حضرت امام محمد ابن علی التقی (ع)

را تسلیت میگوئیم

السلام علیک یا ابا جعفــر یا جــواد الائمه

یا محمّـد ابن علی التقی (ع)




موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی سوره های مخاطبات (27)

خیــر کثیـــر


سوره 108 کـوثــر :

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم

اِنَّا اَعـطَـینـاکَ الکَــوثَــر

فـَصَــــــلِّ لِـرَبِّـکَ وَانحَـــــرَ

اِنَّ شَــانِئَــــکَ هُــوَ الاَبتَـــــــــــرُ

شأن نــزول این ســـوره این است که :

 روزی بزرگان قریش در خانه کعـبـه جمع بودند،

عاص ابن وائل (کافـر منافـق ریاکار) وارد شد،

و در آن حال رسـول خـــدا (ص) از مسجد بیرون میرفت،

نزدیک درب ورودی با هم برخوردند و بنای گفتگـو نهادند،

پس از آن که عاص وارد مسجد شد ,

 پرسیدند با که صحبت میکردی؟

گفت با آن ابتـــر!

(منظورش رسول خدا (ص) بود)

که آن روز  فـرزنــدش عـبـدالله که

 از خدیجه داشت فوت شده بود!

و دیگـر پسـر نداشت!

در نتیجه این سوره برای دلجوئی پیغمبر(ص) نازل شد.

 ( گفتن این کلمه در باره پیغمبر(ص) به ابوجهــل هم نسبت داده اند! )

#######################################################

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّیااَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـواعَـلَـیــهِوَسَلِّـمـُواتَسـلِـیـمـاً

#######################################################

و اینک تفسیر سوره : 

(ای محمّــد) ؛

ما تو را حوض کوثر بخشیدیم

که تشنگان امّــت را از آن بهره ی فراوان است،

پس خدای خود را نماز گزار و قـربانی کـن،

بدرستی که آن کـس که تــو را زشت دارد

 او  بد نــــام و دُم بریـــــــــده است!

خـداونــد عَـزَّوجَـلَّ فـرمود:

ای مهتر کائنات ؛

و ای نقطه دائره حادثات ؛

 ما تو را نیکی فراوان بخشیدیم

و تو را حوض کـــوثــر دادیم

تا تشنگان امت را شرابی بی کَدَر و بی سَکَر دهی،

 و نام تو را برداشتیم  

و آوای تو را بلند کردیم،

شمایل و فضایل تو را به مقربان حضرت گفتیم

که تو پیغمبر نا دبیر و امّی که هـرگـز کُتّاب (دبستان) نرفـتـه،

هیچ معلـم ندیده،

و به هیچ کتاب نظر نکـرده!

 تو را عــلـــم اولین و آخرین درآموختیم

و شـرایــع دین و احکام اسلام

و مکارم اخــلاق تــو را بیان کردیـــــم،

هـرکس را معلمی بُوَد

ما خود تـو را معـلـــم بودیم،

هــرکس را مــؤدبی بُـوَد

ما خود تــــــو را مؤدِّب بودیم!

بعضی مفسران حوض کوثر را به

 خیـــر کثیـــر

تفسیــــــــــر کرده اند،

#######################################################

#######################################################

ای مهتــر کائنــات ؛

ما تو را نیکی فـراوان دادیم

که به فـیـض جود خود تو را در وجود آوردیم،

 و سرا پرده پیمبریِ تو را همه جا باز کشیدیم،

و تو را بر تخت رسالـــت نشاندیم،

و سیّـــد و ســـرور جهانیــــان کردیم ,

و تو را بجائی رساندیم که

حلم تو خاک را ثبات افـزود،

طهـارت تو آب را صفا افزود!

خوی تو باد را سخاوت داد

و نیروی تو آتش را هیبت افــزود!

در بعضی آثار آورده اند :

 چون شب معـراج

خواستند پیامبـــر (ص) را به حضرت حـــق برند،

نخست جبرئیل او را با آب زمزم طهارت داد،

آبِ اولِ وضو را جبرئیل گرفت

و پَـــــرِ (بال) خود را با آن منور کرد،

آب دوم به میکائیل سپرد تا به زمره فرشتگان بالا بخش کرد،

آب سوم به خزانه غیب سپرد تا ذخیره روز رستاخـیــز باشد!

و چون آتش دوزخ فروغ برآوَرَد

مقربان آبِ سومِ وضوی پیامبر (ص) را

بر آن آتش پاشند تا سوزش آن آرام گیرد!

و زبانه فــرو کشــــــــد

تا گناهــــکاران امت از زیان آن در امان باشـنـد.

#######################################################

#######################################################

درکتاب های معتبر نوشته اند که :

شب معـــراج چون رسـول خـدا (ص)

به حضرت اعـلـی رسید،

خـداونــد (درحالیکه خود می دانست) از وی پرسید:

(ای محمـد) ؛ در مَلأِ اَعلی چه خبر است؟

گفت نمیدانم، خـداونــد میداند!

 در آن حال اثــری از آثـــار ذوالجلال

به شانه و سینه پیامبر(ص) رسید

و ذوق و رَوح آن به جان وی آمد،

دلش بیفـروخت،

عطر محبت برسوخت،

و عـلــم اولین و آخرین در او آموخت،

این است حقیقت کـوثر !

و نوازش و کرامت بیشمار حـق اکبر

که فـرمود:

فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انحَـر؛

ای سیّــد بزرگـــوار،

چون روز عـیـد اضحـی آمد

نماز عـیـد گزار

 و چون نمـازکــردی قــربـانی کـن،

و امـت را فـرمـای تا بجای آرند

که در آن خیر و برکت است.

#######################################################

#######################################################

از حضرت پرسیدند آن خیر کدام است؟

فـرمودنـد:

اگر مؤمن پوست گوسفند را پر از زرکند

و به بینوایان دهـد

هـنــوز به ثواب آن یک گوسفـنــد که قــربانی کند نرسد؟

پرسیدند اگر کسی فـقـیــر بــود

و توان قـربانی نداشت چه کند تا ثواب قــربانی یابد؟

فـــــرمودند:

چهـار رکعـت نمـــاز گزارَد

و در هـر رکعـتـی یکـبـــار حمــــد

و یازده بار سوره کوثــــر خواند

خــداونــد ثواب قــربان در نامه عمل او ثبت کند!           

(اَلّلهُـــم َصَــلّ ِعَلی مُحَمَّـدٍ وَآلِ مُحَمَّـدٍ وَعَجِّـل فَرَجَهُــم)

####################################################### 

برای اینکه خاری در چشــم دشمنــــانش باشد 

ان شاء الله این برنامه همه روزه ادامه خواهد داشت



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی سوره های مخاطبات (26)

دست آویـز استــوار


سوره 107  مـاعـون :

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم

اَرَأیتَ الَّـذی یُکَـذِّبُ بِالـدِّیـنِ،

وَ ذلِکَ الَّـذی یَــدُعُّ الیَتِیم

#######################################################

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّیااَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـواعَـلَـیــهِوَسَلِّـمـُواتَسـلِـیـمـاً

#######################################################

(ای محمّـد) ؛

آن مردم شقی را می بینی که دین اسلام را منکـرند؛

و پیغمبری و معجزات تو را انکار میکنند!

#####################################

درد پرده سوز , درد دین است ,

و مرد گام زن , مرد دین دار ,

هر خسی از رنگ و گفتاری بدین ره کی رسد ؟

 

درد باید پرده ســــــوز و مــــــــرد باید گام زن !

[ نوشته اند ؛ منظور از کافر مورد نظر در این آیه دو نفر بودند ؛

یکی ولید ابن مغیره و دیگری عاص ابن وائل ( پدر عمرو عاص ) ]

که دین را دروغ پنداشتند و پیامبری محمّد (ص) را باور نداشتند!

و امروز در این جهان , ولیدها و عاص ها فراوانند ,

همانها که قلمهاشان و زبان هاشان و افکار پلیدشان

همه بر ضد اسلام ناب و بر علیه پیامبر اعظم (ص) است

لعن و نفرین خدا بر همه ی آنها باد

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

(ای محمّـد) ؛

چه زیان به دین رسد که آنان نپذیرفتند؟

و از آن در دین اســـــــــــلام چه نقصان آید؟

اســـــــــــلام را دست آویـــــزی استـــــــــــوار است  

و آن را گسستن و شکستن نیست.

گر جمله ی کائنـــــات کافر گردند

بر دامن کبـــریاش ننشیند گردی

#######################################################

####################################################### 

برای اینکه خاری در چشــم دشمنــــانش باشد 

ان شاء الله این برنامه همه روزه ادامه خواهد داشت



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی سوره های مخاطبات (25)

شحنـگی عنکبــوت


#######################################################

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّیااَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـواعَـلَـیــهِوَسَلِّـمـُواتَسـلِـیـمـاً

#######################################################

سوره 105  فیــل :

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم

اَلَــم تَــرَ کَیــفَ فَعَـــلَ رَبُّــکَ بِاَصحــابِ الفِـیــلِ

(ای محمّـد) ؛

ننگـری و نبــینی که ما با اصحاب فـیـل چه کردیـم؟

و چگونه ایشان را کشتیم؟

و دمار از روزگارشان برآوردیم؟

وَ اَرسَـلَ عَـلَـیهِــم طَیــراً اَبابیـــــلَ

ما آن قهار و جباریم که

هرکس را خواهیم به هـرچه خواهیم قهر کنیم،

نمرود مطرود را پشّه ای فرستادیم

تا سزای او درکنارش نهـد!

فــرعـــونطاغی را که دعوی خدائی کرد،

و ساحران با سحر عظیم جمع کرد،

پاره چوبی (عصای موسی) از حضرت خود فرستادیم

تا همه را ازمیان بَرَد

و سحر با معجـزه پهـلــو نـزند!

(ای محمّـد) ؛

بزرگان قریش که قصد هلاک تو کردند

و تو را از وطن خود بتاختند

و بر اندیشه هلاک کردن بر پی تو بیرون شدند

و تو در آن غار غـیـرت ( غار ثور ) رفـتـی

نه بینی که ما عـنکـبـوت ضعـیـف را

به نگاهـداری تو فـــرسـتـــادیم

تا دست ستمکار ایشان را  فــرو بست ؟

#######################################################

#######################################################

ما آن خـداونــدیــم که :

در راه ما عـنـکـبـــوتـــی شحنگی کـنــد!

مـــرغی (ابابیل) مبارزی کند!

پشّـــه ای سپهسالاری کند!

عصائی اژدهائی کند! ( عصای موسی )

آبی فــرمان بُرداری کند! ( رود نیل )

آتشی مونسی کند!  ( آتش برای سوزاندن ابراهیم )

درخت سـبـزی شعـلـه داری کند!

( درختی که موسی را بخود جلب کرد)

نخـل خشـکــی زائو داری کند!

( نخل محل وضع حمل مریم که رطب داد)

سگـی عاشقی کند! ( سگ اصحاب کهف )

مـوری یادآوری کند ( مورچه و سلیمان )

و هـدهـــدی پیام آوری کند!!! ( هدهد سلیبمان )

(اَلّلُـــم َصَــلّ ِعَلی مُحَمَّـدٍ وَآلِ مُحَمَّـدٍ وَعَجِّـل فَرَجَهُــم)

################################################# 

برای اینکه خاری در چشــم دشمنــــانش باشد 

ان شاء الله این برنامه همه روزه ادامه خواهد داشت



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی سوره های مخاطبات (24)

مقصـود از آفرینش


سوره 94 انشـــراح :

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم

اَلَم نَشـرَح لَکَ صَـدرَکَ،وَوَضَعنا عَنکَ وِزرَکَ

ای محمّــد ؛

آیا ما سینه تـو را نگـشادیم

و دل تو را روشن نساختیم

و بار تو را سبک نکردیم

و یـــاد تـــو و نـــام تـــو را بـلـنـــد نسـاخـتیـــم؟

چون خـداونـد خلق را از کَـتَــمِ عـدم به حیّّـز وجود آورد ،

و خزائن رحمت و ریاض نعمت بر ایشان نثار کرد،

سیّــد فـرزند آدم را الطاف عـزت و انواع منت ایثار کرد،

در نِگـَر در منشور مجـد و نامه اقبال او،

تا هیچ پیغمبری را آن مقام و منزلت بینی

که مهتر عالـم را بینی؟

هیچ کس را جز او چنین خطاب کرامت و رفعت رفته

که خـداونــد فرمود:

اَلَم نَشـرَح لَکَ صَـدرَکَ!

ای رسول اکرم؛

و ای نبیِّ مکَّــرم؛

ای سـیّــد مکّه و حــرم؛

نه ما دل تو را به نور معـرفت روشـن کـردیم؟

و به لطیفه های مشاهـدت و مکاشفـت پاک و مُهَذَّب کردیم؟

#######################################################

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّیااَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـواعَـلَـیــهِوَسَلِّـمـُواتَسـلِـیـمـاً

#######################################################

ای بزرگـــــوار؛

مقصود از آفرینش ،

کشفِ آیتِ کمال و رایتِ جلالِ تو بود !

که اگر تو نبودی افلاک را نیافریدمی!

( لَولاکَ لَما خَلَقتُ الاَفلاک)

ای سیــِّد؛

در نبوت اول مقام تو بودی،

و در بعثت آخرین پیامبر تو !

در وصلـت ظاهـر تو بودی،

و در نعمت باطن تو !

اولِ همه مردمان در الـفــت و قـربــت تو بودی

و آخرِ همه در سیادت و سعادت تــو هستی!

وَ رَفَـعـنـا لَکَ ذِکــرَکَ!

در این باره صدرِ کاینات و سیِّد انبیاء

و اشرف مخلوقات خود چنین فـرماید:

چون شب قرب و کـرامت،

ما را به معــــراج بردند،

همینکه به حضــرت حــق رسیدم

از مقام جبروت نــدا آمد که

ای محمّــد؛

بگــو تا بشـنــوم،

بخواه تا ببخـشــم،

چون این خطاب به من رسید،

زبان جَریِ سعـادت گرفت

و دل من فَـرِّ سیادت !

گستاخ حضرت گشتم

و خلعت دوست یافتم!

گفتم: خــداونــدا؛

ابراهـیــــم را خِلَّت دادی،

موسی را هم سخنیِ بی واسطه دادی،

ادریس را به مکان عالی رسانیدی،

داود را پادشاهی بزرگ دادی

و لغـزش او را بخشیدی،

عیسی را در شکـم مادر تورات و انجیل آموختی

و مرده زنــــده کــردن را به دست او آســان کــردی،

با مــن چــه کـنــی؟

نـــدا آمد که :

 ای محـمــد؛

تـــو را حبیب خود خوانــدم،

#######################################################

#######################################################

اگر با موسی سخن بی واسطه گفتم

لیکـن حجاب در میان بود !

سخن شنید ولی گوینده ندید!

و با تو بی واسطه و بی حجاب سخـن گفتـم،

سخن شـنیـدی و گوینده دیدی!

ادریس را به آسمان رسانیدم

و تو را به آسمانها برگـذاشـتــم

و به خلوت (اَو اَدنی) رسانیدم!

داود را ملک پادشـاهی دادم

و امت تو را مُلکِ قـنـاعـت دادم!

و گناهان آنان را به شفـاعت تو آمرزیدم،

سلیمان را ملکی وسیع دادم

و تو را قـرآنی عـظیــم

که به هیچ پیغمبری ندادم،

و دعا های تو را (در آخرسوره بقره) اجابت کردم،

و علاوه بر دو مزیَّتِ ( الم نشـرح) و (رَفـَعـنـالَکَ)،

مزیت سوم را هم به تو دادم که:

( و وضـعـنــــا عـنـــک وزرک) ؛

علاوه بر آنکه سینه خالیِ تو

و دل صافیِ تو بازگشادیم،

بار گناه امت را که پشت تو بدان گران بارشده بود

از تو فـرو نهـــادیــم

وگناهــــان ایشان را جملـه بیامرزیدیـــم

و دل تو را آرامش دادیم

و نـــام تـــــو و آوازه تـــــو را بـلـنــــــد داشتیم.

ای محمّــد؛

خورشید رفعـت تو بر هـرکه تافـت

از تابش او بهـــــــره ای یافت!

چنانکه آدمِ رفیع به جاه و رفعت تو صفـوت یافت،

ادریس به سبب تو مرتبت ریاست یافت،

خـلـیــل به نسب تو خِلَّت یافت،

موسی به مِهر تو عـزتِ مکالمت یافت،

عـیســی به حاجبیِ تـــو تأییــد و نصــرت یافت.

سپس به مقربان حضرت فرمان آمد که

همگی داغ مِهــر محمّــد را بر دل نهید

و آتش شوق او در جان زنید

و به رسالت و پیغمبری او اقـرار دهـیـد،

ما او را درآخـر الزمان به فیض جود در وجود آوردیم

و پیشــوای جهانیان کردیم

و در صدر تخت رسالت نشاندیم،

هرکه به او ایـمــــان آوَرَد نیک اختر شود

و هرکه محبّـت او در دل گـیـرد

و در شریعــت وی بر استطاعت رود،

امروز از عـیـب پاک و فـردا گناهانش بخشوده شود

و جای او بهشــت

و شراب او از حوض کوثــــر

و خلعـت او دیـــدار و رضـــای خــداونـــــد اکـبــــر باشد.

(اَلّلهُـــم َصَــلّ ِعَلی مُحَمَّـدٍ وَآلِ مُحَمَّـدٍ وَعَجِّـل فَرَجَهُــم)

################################################# 

برای اینکه خاری در چشــم دشمنــــانش باشد 

ان شاء الله این برنامه همه روزه ادامه خواهد داشت



موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *