سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1966485
  • بازدید امروز: 50
  • بازدید دیروز: 23
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (1010)                                                               

ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 282 )


  ( قسمــت بیست و سوّم )


حســرتِ دیـــدار


 ( جزء پانزد هــم صفحــه 289 آیه 71 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِیَ کِتَابَهُ بِیَمِینِهِ

فَأُوْلَئِکَ یَقْرَؤُونَ کِتَابَهُمْ وَلاَ یُظْلَمُونَ فَتِیلًا

   تفسیـــر لفظـــی :

[ یاد کن ] روزى را که هر گروهى را با پیشوایشان فرا مى‏خوانیم

پس هر کس کارنامه‏اش را به دست راستش دهند

آنان کارنامه خود را مى‏خوانند

و به قدر نخک هسته خرمایى به آنها ستم نمى‏شود

 تفسیر ادبی و عرفانی :

این آیت بشارتی بزرگ و تهنیتی تمام است ،

که خــداونــــد تبارک و تعــالی امت محمّد(ص) را ،

با پیغمبــــــرِ خویش بــــــــــاز خــــــوانـــــــــد ،

پیغمبــــــــــری که خُلقش عظیــــــــــم ،

و درجتــــش رفیــــــــــــع ،

و امّت را شفیــــع ، خواهــــــد بود ،

و اگر آن ها را به کتــــــــــاب خوانــــد ؛

کتــــــــاب آن ها قـــــــرآن کـــریــــــم است ،

کـــــــــــه مؤمنــــــــان را تــذکِـــــــــــرَت ،

و دوستــــــــان را تبصــــــرت است .

مصطفی(ص) فرمودند :

چــــون روز  رستـــــاخیـــــــــــز شــــــود ،

همه ی امّت اسلام با پیشوایان خود گِرد هم آیند ،

و بـــــــا هـــــم به بهشت [ یا جهنم ] رونــــد ،

در آن روز ؛ طبقــــــاتِ مسلمــــانـــان ،

که اهل ایمــــــان و معـــرفتنـد ،

و امرِ به معروف و نهیِ از منکر کرده ،

و اهل جــــود و بخشش و خوش خویی هستند ،

با پیشــــوایــــــان خــــود خواهنــــــد بود .

[ پس آنهایی که اهل ایمان نباشند ،

و با امر به معروف و نهی از منکر ، بیگانــــه ،

و اهل بخشش و خوش خویی نباشند ،

راهی به بهشت نخواهند داشت ! ]

بعد از پیامبـــــــران و فرستادگان خـــــــــــــدا ؛

بهینه ی جهانیــان ، و گُزیــــده ی عالمیان ،

امامان معصوم و اوصیاء پیامبرانند ،

که اختــرانِ آسمــانِ هـــدایت ،

و ستــــــارگان کهکشـــــان ولایت ،

و چــــــراغ هــــــای راهنمـــــــای امّتنــــد ،

که سینــــــه هاشـــــان به نــور معرفت افروختـــــه ،

و دل هاشان برای هــــــدایت خلق سوختـــــه ،

هم خـــــود راه راست رفتــــــــــــه ،

و هم دیگـــــــــــران را به راه راست رســـانده ،

یکی پس از دیگری بــــار امانت به داعی ولایت سپرده ،

تا به دوازدهمین خورشید تابنـــــاک امامت و ولایت رسانده اند .

ایشان امــــــــــام هــــــــای دیــــن ،

و قبــــــــله هـــــــــای اهــــــلِ یقیـــــــــن ،

و مقتــــــــــدای محبـــــــــوبِ  مؤمنیـــــن هستند .

[ و اینک پس از هزار و چهارصد و اندی سال انتــظار ،

چشـــــم به راه موکب با شکـــــوه آن پیشوائی دوختــــه ،

که دل هــــای مؤمنـــــــان در حســــــرت دیــــــدارش سوختــــه ،

همان که خــداونــــد وی را برای نجــــــات بشریت اندوختــــه است . ]

همه مشکلات مــــــا ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا

حضرت حجـة ابن الحســــن المهــــدی(عـــج) است
 

 

برای سلامتی و خشنودی امـــام و مقتــــدا و مولایمان


 قائـم آل محمّـــــد (ص)


و برای تعجیل در فـــرج مبــــارکشان


دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات




موضوع :


 نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  (1009  (                                                                 

ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 282 )


  (  قسمــت بیست و دوّم     )


نـوازشِ خـداونــدی

 

  • امام صادق (علیه السلام) می فرماید: کسی که در گرمای شدید به خاطر رضای خداوند روزه بگیرد، و تشنه شود،
  •  

    ( جزء پانزد هــم صفحــه 289 آیه 70  ) 

     

     

    بسم الله الرحمن الرحیم 

    وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ

    وَ رَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا


       تفسیـــر لفظـــی :

     

    و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم و آنان را در خشکى و دریا [برمرکبها] برنشاندیم

    و از چیزهاى پاکیزه به ایشان روزى دادیم و آنها را بربسیارى از آفریده‏هاى خود برترى آشکار دادیم

     

     

     تفسیر ادبی و عرفانی : [بخش دوم]

     

    این که تکریم همه ی بنی آدم کرد ؛

    و مقیّد به ایمان و عبادت نفرمود ؛

    از این سبب است که ؛

    کرامتِ لطفِ خود را با بندگان ،

    در سایه ی اعمال و اجتهاد و ایمانِ آنان نبست ،

    تا دانسته شود که ؛

    نوازشِ خداوندی بی علت است !

    و تکریم او بی عوض !

    به خواستِ خود نوازد نه به طاعتِ بندگان !

    به فضلِ خود عطا دهد نه به جهــــد بندگان ،

    بنده ای که کرامتِ حق یافت ؛

    نه از آن جهت بود که طاعت داشت ،

    بلکه طاعت از آن داشت که کرامتِ حق یافت !

    و نه دعای بنده ، حق را بر اجابت داشت ،

    بلکه اجابتِ حقّ ؛ بنده را بر دعــــــــا داشت ،

    و بنده ای که حقّ را یافت ؛ نه از طلب یافت ،

    بلکه طلب از یافتنِ حقّ یافت !

     

      بیان نوازش همیشگی و دلجوئی و التفات دائمی و اظهار رضامندی خداوند یکتا

    نسبت به بندگان که اعظم نعمت های الهی است.


     یُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَ رِضْوانٍ ( 21 توبه)

     مدام بشارت می دهد ایشان را پروردگار ایشان به رحمت خود و رضامندی خود.


    وَعَدَ اَللَّهُ اَلْمُؤْمِنِینَ وَ اَلْمُؤْمِناتِ ...

     تا ... وَ رِضْوانٌ مِنَ اَللَّهِ أَکْبَرُ ذلِکَ هُوَ اَلْفَوْزُ اَلْعَظِیمُ   (72 توبه ) 

    وعده داده خدا به همه ی مؤمنین و مؤمنات بهشت هایی را که جاری می شود از زیر آنها نهرها ، جاودانند در آنها و مسکن های طیّب در جنّات عدن ، و خشنودی و رضامندی خدا از همه ی آن نعمت ها و لذّت ها بزرگ تر است ، همین است فوز عظیم .


    و در آیات بسیار فرمود : ... رَضِیَ اللهُ عَنهُم وَ رَضُوا عَنهُ ...

    خدا راضی از ایشان و ایشان راضی از خدا .

     

    ... وَ حَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّوَالْبَحْرِ ...

    مرکبِ عوام بر دشت و دریا دیگـــــر است ؛

    و مــــرکـــبِ خـــــــواصّ دیــگـــــــــــــر !

    در مرکب عـــوام ؛ دوست و دشمن ،

    و خودی و بیگانه همه یکسانند !

    لیکن مرکب خــــــــــواص ؛

    از سلیمـــــان ؛ بــــاد است !

    و از مصطفــــی(ص) معــــــــراج !

    و از دوستان و نزدیکان ؛ رحمتِ الهی است .


     

    ... وَالْبَحْرِ وَ رَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ ...

    روزیِ پــــــاک ؛ بنــــدگانی را است کــــــه ؛

    به دل از خـــــدا غافــــل نباشنـــــــد ،

    و آن روزی ای است کـــــه ؛

    بی خواستنِ بندگان ، به آن می رسنــــد .


    ... وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیــــــلًا ...

    خداوندِ عادل ؛ دانایـــان را بر نادانان برتــــــــــری داد ،

    و اولیاءِ حقّ را به معرفت او بر دیگر بندگان فزونی بخشید .


     

    امام صادق (علیه السلام) می فرمایند :

    کسی که در گرمای شدید به خاطر رضای خداوند روزه بگیرد، و تشنه شود،

    خداوند هزار فرشته را موکّل او می کند تا صورتش را نوازش دهند و وی را بشارت دهند.

    تا این که وقتی افطار کرد خداوند به او می گوید: چقدر خوش است بو و رائحه ی تو !

    ملائکه ی من! شاهد باشید که گناهان او را بخشیدم.




    موضوع :


         نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  (1008  (                                                          

    ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 282 )


     ( قسمــت بیست و یکـــم )


    تکـریـمِ خـداونــدی


     

    بارگاه امام علی علیه السلام در مــــزار شریف افغانستان

     

     ( جزء پانزد هــم صفحــه 289 آیه 70 ) 

    بسم الله الرحمن الرحیم 

    وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ

    وَ رَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّیِّبَاتِ وَ فَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا


       تفسیـــر لفظـــی :

     

    و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم و آنان را در خشکى و دریا [برمرکبها] برنشاندیم

    و از چیزهاى پاکیزه به ایشان روزى دادیم و آنها را بربسیارى از آفریده‏هاى خود برترى آشکار دادیم

     


     

     تفسیر ادبی و عرفانی :

    خداونـــــد تهنیتی بزرگـــــــوار ،

    و تشریفــــــی تمـــــــــــام ،

    و کرامتــــــی بــــــزرگ ،

    بر فرزنــــــد آدم کرد ؛

    که در بَـــــــدوِ کــــــار ،

    با ایشان پیمـان بست ،

    و به صفتِ لطفِ خـــــــــود ،

    آنان را مورد خطاب قــــــرار داد ،

    و با ایشان پیمــــــان دوستی بست ،

    و خلعـتِ تمــــــــام داد ،

    و آنان را به دانش و خِــــرَد و هــــوش ،

    و سخـــــــن و فرهنــگ بیاراست ،

    و ظاهر را به توفیقِ مجاهدت ،

    و باطن را به تحقیقِ مشاهدت آراست ،

    و معـــــرفت را از ایشــان دریـــــــــغ نداشت ،

    و دَرِ رحمت و کـــــرامتِ خویش بر ایشان گشود ،

    و آنان را بر بســـــاطِ منــاجـــــــات بداشت ،

    تا هرگاه که خواهنــــــد او را خواننــــد ،

    و از او خواهنــد ، و با او راز گوینــد .

     

    از همین تکـــریــــمِ خـــداونــــدی است که ؛

    پیش از سئوال ،ایشان را کـــرامت داد ،

    و پیش از استغفار ، آنان را بیامرزید ،

    و باز از همین تکرریم است که ؛

    در میان همه ی آفریدگان ،

    ایشان را به مهر و محبت ، مخصوص گردانید ،

    و آن چه به فرشتـــــــگان نداد ، ایشـــــــان را داد ،

    و آن چه با کرّوبیان و رُوحانیان نگفت ، با ایشان گفت !


     

    و بنده را شایستـــه این است که گوید :

                                خــدایــــا ؛

    معنیِ دعـــویِ صــادقـــانی ،

    فروزنده ینفس های دوستانی ،

    آرامِ دلِ غـــــــریبـــــــانی ،

    چون در میان جـــانی ؛

    پس ؛ زندگیِ جــانی ، و آئیـــن زبـانی ،

    از بی دلی می گــــویـــم کجــائی ،

    به من نزدیک تــر از جـــــــانی ،

    به خود از خود ترجمانی ،

    به حقّ تو که ما را در سایه ی غرور ننشانی ،

    و به وصـــــــال خــــــود رســــــانی .

     




    موضوع :


       نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  (1007  (                                                                 

    ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 282 )


     ( قسمــت بیستـــم )


    رحمت و غضب خداوند


     

     

     

     ( جزء پانزد هــم صفحــه 287 آیه 57 ) 

    بسم الله الرحمن الرحیم 

    وَ رَبُّکَ أَعْلَمُ بِمَن فِی السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ

    وَ لَقَدْفَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِیِّینَ عَلَى بَعْضٍ وَ آتَیْنَا دَاوُودَ زَبُورًا


       تفسیـــر لفظـــی :

     

    و پروردگار تو به هر که [و هر چه] در آسمانها و زمین است داناتر است

    و درحقیقت بعضى از انبیا را بر بعضى برترى بخشیدیم و به داوود زبور دادیم


     تفسیر ادبی و عرفانی :

     

                      این آیت همان گونه که فرمود :

    که خداوند را به بیـــــم و امیـــــــد می خوانند ،

    امید به رحمت ، و بیــــــم از عقوبت ،

    رغبت به بخشش و عفــــــو ،

    و رهبت به عذاب و کیفر ،

    لیکن باید دانست که ؛

    امید و بیم ؛ صفت مبتدیان ،

    و رغبت و رهبت ؛ مقامِ منتهیان است ،

    بیم ؛ همان ترسی است که ؛

    همه ی مسلمانان را از گناه باز دارد ،

    و رهبت ؛ آن ترسی است که ؛

    زاهدان را عیش و خوشی بِبَرَد ،

    و از جهان و جهانیان جــــــــدا کند ،

    اینان همه نفس خویش غرامت بینند ،

    و همه ی سخن خویش شکایت !

    و همه ی کردار خود جنایت دانند !

    مؤمن ؛ در خـــوف و رجـــــــا ،

    و زاهـــد در رهبت و رغبت ،

    باید معتدل و میانه رو باشند ،

    تا در موازنه مساوی گردند ،

    مؤمن ؛ در دنیا امید به عافیت و نعمت می دارد ،

    و از بلاها و فتنه ها می ترسد ،

    که ؛ امید رحمت و بیم عقوبت دارد !

    ولی عارف ؛ دل در مواصلت ،

    و قربِ حقّ بستـــه ،

    و از عذابِ همگانی ترسد !

    که گفتــــه انـــــد :

    ترس از خداوند به سبب ارتکاب گناه و ترس از کیفر است ،

    و امید به عفو به علت سبقت رحمت حقّ بر غضب اوست ،

    پس ترس مطلق از خداوند ؛ مورد ندارد ،

    بلکه تـــــرس ؛ مقیّــــــد به ارتکاب گنـــــاه است ،

    ولی امیـــــــــــد ؛ قیــــــــــــدی نــــــــــــدارد ،

    چون خداونــــــــدارحــــم الراحمین است ،

    و رحمت او سابق بر غضب اوست !

    که خــــــــود فرمـــــــــوده :

    سَبَقَت رَحمَتی غَضَبی

     

    قُلْ لَهُمْ إِنَّ رَحْمَتِی سَبَقَتْ غَضَبِی فَلَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَتِی


    به آنان بگو رحمت من بر غضبم سبقت دارد و از رحمت من مایوس نشوید.



     

      تفسیر آیت از نگاه مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی:

    بالای درب بهشت نوشته شده : سَبَقَت رَحمَتی غَضَبی  

    یعنی رحمت من بر غضبم سبقت دارد .

    کیست که رحمتش بر غضبش سبقت داشته باشد؟ 

    فقــــــــط خــــــــــدا .  

    ما این همه گنــــــــاه می کنیم ، همین که می گوییم : 

    خدایا ما بد کردیم ، غلطکردیم ، نفهمیدیم . 

    رحمت خدا شامل حال ما می شود .

    البته گاهی در اثر گنـــــــاه ،خداوند می فرماید:

    بنده من ؛ به عزت و جلال خودم قسم که تو را نمی آمرزم 

    خداوند توقع ندارد از بعضی بنده ها که بعضی گناهان را انجام دهند .

    اما با این که قسم خورده که به عزت و جلالم تو را نمی آمرزم ؛

    گاهی رحمتش شامل حالهمان بنده هم می شود .

     




    موضوع :


     نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  ( 1004   (                                                                  

    ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 282 )


     (  قسمــت هفـــدهـــم )


    احیــاءِ دلهـا

     

     

     

     

     ( جزء پانزد هــم صفحــه 286 آیه51  ) 

    بسم الله الرحمن الرحیم 


      أَوْ خَلْقًا مِّمَّا یَکْبُرُ فِی صُدُورِکُمْ فَسَیَقُولُونَ مَن یُعِیدُنَا قُلِ الَّذِی فَطَرَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ

    فَسَیُنْغِضُونَ إِلَیْکَ رُؤُوسَهُمْ وَ یَقُولُونَ مَتَى هُوَ قُلْ عَسَى أَن یَکُونَ قَرِیبًا


       تفسیـــر لفظـــی :


    یا آفریده‏اى از آنچه در خاطر شما بزرگ مى‏نماید [باز هم برانگیخته خواهیدشد]

    پس خواهند گفت چه کسى ما را بازمى‏گرداند ؟ بگو همان کس که نخستین بارشما را پدید آورد،

    [باز] سرهاى خود را به طرف تو تکان مى‏دهند و مى‏گویند آن کَى خواهد بود؟ بگو شاید که نزدیک باشد


     تفسیر ادبی و عرفانی :

     

    نوشتـــــه انــــــد :

    مـــــــــردی بی ایمـــــــان ،

    استخوان پوسیده ای برداشت و گفت :

    این استخوان دوباره زنده می شود ؟

    چه کسی آن را زنده می کند ؟

    این آیت پاسخ می دهد :

    همان کس که اول شما را آفـــریــــــــــده !


    عارفان می گوینـــــد ؛

    در این آیت سرّی است که ؛

    اشاره به احیاءِ دل های اهل غفلت ؛

     به نور مکاشفت است ،

    و احیاءِ جان های اهل هوی و شهوت ،

    به نسیمِ مشاهدتِ روح ، و مواصلت است ،

    که روح را به روحِ اهل ایمان فتوح دهد ،

    چه ؛ اگر همه ی جان های عالمیان به تو دهند ،

    چون روحِ فتــــوحِ ایمـــــان نـــــــداری ، مــــــرده ای !

    و اگر هــــزار ســـال تــــــو را در خـــاک نهنــــد ،

    چون گُلِ توحیـــد ، در بــاغِ روحِ تــــو روئیده ،

    سرِ همه ی زندگانی توئی !

    و نشان این حال آن است که ؛

    بنده از ورطــه ی فتــــرت و سستی برخیــــزد ،

    و در نجــــــــات و رستـــــــگاریِ خویش کوشد ،

    و نعیــــــمِ باقی را به ســـــرایِ فانی نفروشد !



    تا کَی از دارُالغروری ساختی دارُالسّرور


    تا کَی از دارُالفراری ساختی دارُالقرار ؟

     

    همه مشکلات مــــــا


    ناشی از غیبت طولانی مولایمان


    محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا

     

    حضرت حجـة ابن الحســــن المهــــدی(عـــج) است

     

    پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشان زیـــاد دعا کنیم



    موضوع :


    <      1   2   3   4   5   >>   >
    طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


    * *