سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1966351
  • بازدید امروز: 121
  • بازدید دیروز: 69
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید     ( 1015 )                                                                       

ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 282 )


( قسمــت بیست و هشتـــم )


سـرانجــامِ روح

 

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 290 آیات 84 و 85 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

(84 )  قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَى شَاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَى سَبِیلًا

( 85 ) وَ یَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَ مَا أُوتِیتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِیلًا


   تفسیـــر لفظـــی :

 

(84 ) بگو هر کس بر حسب ساختار [روانى و بدنى] خود عمل مى‏ کند

و پروردگار شما به هر که راه ‏یافته ‏تر باشد داناتر است

 (85 )  و در باره روح از تو مى ‏پرسند بگو روح از [سنخ] فرمان پروردگار من است

و به شما از دانش جز اندکى داده نشده است


 

  تفسیر ادبی و عرفانی :

از آدمی جز جفــــــــا چه آید ؟

از آب و گِل جــــــز خطـــــــا چه رویــــد ؟

و از کَــرَم خــــــداونــــــــد جــــــز وفــــــا چه زاید ؟

که در همه ی قرآن آیتی از این آیت امیدوار کننده تر نیست !

می فرمایــــــــــد :

هــــــرکــــــس آن کنـــــــــد که از او آیـــــــــــد !

و از هرکس آن آید که خو.د سزاوار و شایسته ی آن است !

بنـــــــــده به ســـــــوی گنـــــــــــــــاه می رود !

و خداونـــــــــد به سوی آمـــــــــــرزش !

خداونــــــد می فرمایـــــــد :

ای بندگان من ؛ شما به جانب گنــاه بر می گردید ،

و مـــــــــــــن به جــانـــــــب آمـــــــــرزش !

نوشته اند که خداوند به ابلیس فرمود :

آدم را سجـــــــــده کــــــن ،

گفت نکنم ! که آدم از خاک است و من از آتش !

فرمــــــــود : ای نگــــــون بخت ؛

ناچار هرکس آن کنَــــد که سزاوار اوست ،

و از هـــــرکس آن آیـــــــــــد که در درون اوست ؛

آتش چون فرو می رود خاکستر شود ، و هرگز نو نگردد !

ولی خاک اگر چه کهنه شود ؛ چون آب بر آن ریزند تازه شود ،

و چون تخــــــم در آن کارند ؛ گیــــــــــاه روید و گل و میــــوه دهد !

ای ابلیس ؛ تـو که از آتشی به یک فرمـــــــــــان که بگذاشتی ؛ مُردی !

و هــــــرگز زنــــــــــــده نشـــــــوی !

ولی آدم که از خــاک است ؛ هرچند گنــــاه کنــد ؛

با یک قطره آب حسرت و ندامت که از دیـــده فـــــــرو ریزد ،

آمرزیــــــــــده شــــــود و نـــواختـــــــــــه گــــــردد !

ای ابلیس ؛ از آتش آن آیـــــد که کــــــردی !

و از خـــــــــــاک آن زایــــد که دیدی !

که ؛ کُلٌّ یَعمَلَ عَلی شاکِلَتِــــهِ

و این آیت بهترین و صریح ترین دلیل بر آزادی و اختیار عمل بندگان است .

 

وَ یَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ ...

آدمی هم تـــــــن است هـــــــم روح ،

تن جای امانت است ،

دل بارگــــاه خطـــاب است ،

و روح نقطــــه گاه مشــــاهـــدت !

هرچه نعمت است ؛ نثـــارِ تــــــن باشد ،

که طعـــــــــام و شـــــــراب ؛ غـــــــذای اوست ،

و هرچه منّت است ؛ تحفه ی دل است ؛

و غـــــــذای او ؛ یــــــــاد دوست !

و آن چه رؤیـــت و مشـــاهـــــــدت است ؛

نصیب روح آمد ، و غذای وی دیــــــــدار دوست ،

تن در قهـــــــــــــرِ قــــــدرت است ،

و دل در قبضــــــــــه ی صفت ،

و روح در کنــــــف عــــزّت !

بســـــاطِ اُنس ؛ گستـــــرده ،

عُطوفــــت ؛ افروختـــــــــه ،

و دوستِ ازلی ؛ پرده برگرفتــــه !

این است روح و کار او و سرانجام او !

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1014 )                                                          

ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 282 )


  ( قسمــت بیست و هفتـــم     )


درمـانِ دردِ شـوق


 

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 290 آیات  81 و 82 )  

بسم الله الرحمن الرحیم    

(81 )  وَ قُلْ جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا

 ( 82 ) وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا


    تفسیـــر لفظـــی :

 

(81 ) و بگو حق آمد و باطل نابود شد ، آرى باطل همواره نابودشدنى است

(82 ) و ما آنچه را براى مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى ‏کنیم

و [لى] ستمگران را جز زیان نمى‏ افزاید


 

با عرض تسلیتِ سالگرد شهـــــــادت پیشوای ششم ،

صــادقِ آل محمّـــــــد(ص) ،

امــام جعفــر ابن محمــدٍ الصادق علیه السلام


تفسیر ادبی و عرفانی :

چهره ی کائنات به تاریکیِ نادانی و تیرگیِ شرک پوشیده بود ،

که ناگاه رایت دولت محمّد (ص) از مرکز مکّـــــه سر برآورد ،

و نــورِ دیــــن از خانــــــه ی آمنـــــــــــه پیــــدا شد ،

و شــــــادی و خــــرّمی در جهــــان افتـــــاد ،

هرجا نامداری بود خـــــوار گشت ،

و هرجا تاجداری بود تاجش به تاراج بداد !

هرکجـــــا جبّــــــاری بود از تخت به زیــــر آمـــد ،

هر جــــــا بتـــــــی بود در قعـــر چـــاه نیستــــی افتاد !

قاعده ی قصـــرِ قیصـــــر ، و طاقِ بستانِ کسری فـــرو ریخت ،

و از چهـــــــــار گوشه ی جهـــــــــان آواز برآمــــــد که :

حــقّ آمــد و باطـل تبــاه شــد !

 و محمّــــــد(ص) به دنیـــا آمــــد

کفـر و ایمــان را هـــم اندر تیــرگی هم در صفـــا

نیست دارُالمُلک جز رخسار و زلف مصطفی(ص)

حــــــــق چو  دیــد آن نور مطلـــق در حضــــــور

آفریــــــد از نــــــــــور او ، صـــــــــد بحـــر نــــور

آفـــــــــرینش را جــــــز او مقصــــــــــود نیست

پــاک دامن تـــــــــر ، ز او مــوجـــــــــود نیست

 


صادق محمّد فواصل

 

وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ...

در قــرآن دارویِ دردِ نــادانــــــی ؛ بـــــرای دانشمنــــــدان است !

دارویِ دردِ شـــــــکّ و تردیــــــد ؛ برای گرونـــــــــدگان است !

درمانِ دردِ منکـــــر و غفلــــت ؛ برای عارفـــــان است !

و درمانِ دردِ نا امیــــــدی ؛ برای مریـــدان است !

و درمانِ دردِ شوق ؛ برای دوستـــان است .

 

فواصل بذکرى استشهاد صادق محمد

 

اَللهُـــــمَّ صَـــــــــلِّ و سَلِّــــــــم و زِد وَ بارِک

عَلَی السَّیِّدِ الصّــــــــادِقِ الصـــــدیقِ ،

اَلعالِمِ الوَثِیقِ ، اَلحَلِیمِ الشَّفِیقِ ،

اَلهادِی اِلَی الطَّرِیقِ ،

اَلسّاقِی شِیعَتِهِ مِنَ الرَّحِیقِ ،

وَ مُبَلِّـــــــغِ اَعدائِـــــــهِ اِلَی الحَــرِیـقِ ،

صاحِبِ الشَّرَفِ الرَّفِیعِ ، وَالحَسَبِ المَنِیــــعِ ،

وَالفَضلِ الجَمِیــــــعِ ، اَلشَّفِیــــــعِ ابنِ الشَّفِیـــعِ ،

اَلمَدفُونِ بِاَرضِ البَقِیعِ ، اَلمُهَذَّبِ المُؤَیَّدِ ،اَلاِمامِ المُمَجَّدِ ،

اَبِیعَبدِاللهِ جَعفَرِ ابنِ مُحمَّدِ،صَلَواتُ اللهِ وَ سَلامُهُ عَـلَیـهِ، 

اَلصَّـلـــــوةُ وَ السَّــــلامُ عَـلَیــــکَ یااَباعَبـــدِاللهِ،

یا جَعفَرِ ابنِ مُحَمَّدٌ ، اَیُّهَا الصّادِقُ،

یَابنَ رَسُولِ اللهِ ، یَابنَ اَمِیــــــرِالمُؤمِنِینَ ،

یا حُجَّةَ اللهِ عَـلی خَـلقِـهِ، یا سَیّــِدَنا وَ مَـولانـــا ،

اِنّا تَوَجَّهـنــا وَ استَشفَعـنـــــــا وَ تَوَسَّلنــــا بِکَ اِلَی اللهِ، 

وَ قَـدَّمناکَ بَینَ یَـدَی حاجاتِنا فِی الدُّنیا وَالاخِـرَة ،

یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله 

 



موضوع :


   نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1013 )                                                      

ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 282 )


  ( قسمــت بیست و ششـــم )


لبـاسِ سعــادت


 

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 290 آیه 80 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَ قُل رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ

وَ اجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا


   تفسیـــر لفظـــی :

 

و بگو پروردگارا ؛ مرا [در هر کارى] به طرز درست داخل کن

و به طرز درست ‏خارج ساز و از جانب خود براى من تسلطى یارى ‏بخش قرار ده


 تفسیر ادبی و عرفانی :

در معـنـی این آیت نوشته اند:

چون مصطفی(ص) را اجـل نزدیک آمد،

او را گفتند : ای مهتــرعالمیـــان ؛

بســاط اسلام در جهــــــــان گستـــــــرده شد ،

خورشید نبـــــوت در همه جا تافتـــــه شد ،

فــــــریضــــــــه و سنت آموختـــــــی ،

یتیمـــــــان را پــــــدری کــــردی ،

مهجوران را شـفـیــع بودی ،

مریدان را دلیل بودی ،

مــــــــردم را تربیت دادی ،

جـــنّ و اِنـــس را خـوانــــــــدی ،

اکنون وقـت آن است که سفـر مبارک در پیش گیری ،

و گوشواره ی مرگ در گوش بنـــدگی کنی ،

و ســــــر به بالـیـــن فنـــــــا نهی،

که ما در ازل حکـــم کرده ایم ؛

که تــو می میـــری و همگی بمیـــرند

و آن چه بر روی زمیــــــن است فانی شود .


 

در خبـــــــــــر است کــــــه :

مصطفی (ص) در آن بیماریِ بازپسین ؛

وصیِّ خویش ، علی ابن ابیطالب علیه السلام را بخواند ؛

و گفت : یا علی ؛ مرا یاری ده تا به مسجد روم ، و یاران را وداع گویم !

حضرت به یاری پسر عم و وصیّ خویش علی (ع) به مسجد آمد ؛

بر منبــــر نشست و با چشم گریان و دل سوزان ،

روی به یــــــاران کرد و فرمـــــــــود :

من برای شما چگونه یاری بودم ؟ چگونه رسولی بودم ؟

همه گفتند : نعـــــم المولی و نعــــــــم النصیر ،

فرمود : اکنون مرا نوبتِ رفتـــــن آمده !

و بَریدِ مــــرگ در رسیده ،

در آن دم غریو و زاری در مسجد افتاد ،

یاران همه دلتنگ و رنجور ، گریان و خروشان ،

همگی گفتند :

نیکو یاری بودی و نیکو رسولی بودی ، که به سوی ما آمدی ،

آن گاه با همه وداع کرد ، و به خـــــانــه بـــــــــاز آمد ،

بسی بر نیامد که بَریدِ حضرتِ حــــــقّ در رسید ،

و با اجازت داخل خانه رسول الله(ص) شد !

و نسیــــــمِ قُــــــــربت دمیــــــــــــد ،

پـــــــرده هـــــــا برگرفتنـــــد ،

و طــوبــــــی و قُــــربــــــی را به او نمودند ،

آن گاه فرمود :

                  بار خـــــــدایــــــــــــا ؛

مرا از دنیــــــا در لباسِ سعــادت و راستـــی بیرون بَـــر ،

و مرا به مـــــرگ راستــــــی بمیـــــران ،

و به درگاهِ راستــــــی فـــــرود آور ،

و روز رستـــــاخیــــــــز از گـــــور به راستــی بیــرون آر .


رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا

 

با عرض تسلیتِ سالگرد شهـــــــادت پیشوای ششم ،

صــادقِ آل محمّـــــــد(ص) ،

امــام جعفــر ابن محمــدٍ الصادق علیه السلام


 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  (1012    )                                                            

ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 282 )


( قسمــت بیست و پنجـــم )


جایـگاهِ پسنـدیـده


 ( جزء پانزد هــم صفحــه 290 آیه 79 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّکَ عَسَى أَن یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَّحْمُودًا

   تفسیـــر لفظـــی :

و پاسى از شب را زنده بدار تا براى تو [به منزله] نافله‏اى باشد

امید که پروردگارت تو را به مقامى ستـــوده برساند


     تفسیر ادبی و عرفانی :


                     ای محمّـد ؛

به شب برخیـــــــز و نمـــــــــاز گزار ،

این افـــزونی است بــــرای تـــو ،

امید که خداوند تو را به جایگاهی پسندیده بر پای دارد ،

که پیشینیان و پسینیان ، تو را در آن کار ( نافله شب ) بستایند .

     نوشتـــه اند :

که هنگام سحـر ، وقت انتشار برکات بر زمین است ،

در این ساعـت درهای آسمــان ها بگشایند ،

و مقـربان به درگاه خـداونـد آینــــــد ،

و تسبیـــح و تهلیـــــل و تکبیــــــــــــر گویند ،

و نغمــــــات ذکر ایشان عالم قــدس را بگیــرد ،

  و در این ساعـت است که ؛

هـر حاجـتـی که از خــداونــد خـواسته شود اجابت کند ،

آنگاه که نسیم سـحــر ؛

از مطلع خویش عاشق وار نفس سرد برآوَرَد ،

درهــــــــــای بهشت گشوده شود ،

و آن بـــــــاد سحـــرگاهی ،

با آن لطافــــــــت و راحت و لــــــــــذت ،

از جانب بهشت عــــدن بسوی مؤمنان روان گردد .

از داوُد نبیّ پرسیدند :

کدام وقتِ شب فضیلت بیشتری دارد ؟

گفت : ندانم ! لیکن دانم که ؛

 وقت سحر عرش مجید به جنبش درآید ...

گفتــــــــه انــــــد :

اول شب منــــــادی نـــــــدا کند که ؛

پرستندگان خــــــدا برخیزند و عبادت کنند ،

نیمـــــــه های شب نــــــــــدا کند :

ای مطیعان ؛ برخیزید و خــــــدا را یـــــــــاد کنید ،

و هنــــــگام سحــــــر نـــــــــدا کند :

آمرزش خواهان کجایند ؟ که استغفار کنند !

محمّد مصطفی(ص) را فرمان آمد :

ای محمّـد ؛

مقــــــام شفــــــــاعـت در قیامت ، مقامی بزرگوار ،

و مقامی محمــود  ، و تو را مسلّـم است ،

و راهش اینست که ؛

به شب برخیزی و نمـــــــــــاز گــزاری

ای محمّـد ؛

اگـر خشنـــــــودی مـــــــــا خواهی ؛

 روز را به رســــــــالت بگــــــــذران  ،

و اگر مقــــــــام محمـــــــود خواهی ؛

شب را به عبادت گذران و نمــــــاز گزار .

پس خوشـــــــــــا بحال کسانی که ؛

به وقت سحـــــــر استغـفـــــــــــــار کنند،

و در آن وقت ، شـــراب مِهــــــر

به جـــــــــام عـشــــــــق نوشند

که خـداونـد فرموده :

محبوبترین مـــردم نزد من کسانی هستند

که هنــــگام سـحـــــــر از من آمــــــــرزش خـواهـنـد.


دلا ز نـــور هـدایــت گـــر آگهـــی یــابــی

 

چو شمع خنده زنان ترک سر توانی کرد

خـدایـــا ؛

به هر صفت که هستم ؛ بر خواست تــو موقوفم ،

به هر نــــام که مرا خوانند ؛ به بندگیِ تــــو معــــروفم ،

تا جــــــــــان دارم سر از این کــــــوی بر ندارم ،

چرا که ؛ هرکس که تـــــــــــو آنِ اوئی ،

بهشت ، او را در انتظار است ،

و آن که تو در زندگانیِ او هستی ؛

زنده ی جاویدان است ،

خـداونــدا ؛

گفتــــــــار تـــــــــو راحتِ دل ،

و دیـــــــــــدار تـــــــــو زنـــــدگیِ جــــــــان ،

زبــــان به یـــــاد تــــــو نــــازَد ،

و دل به مهــــــــــــر ، و جــــــــان به عیــــــــان .

سخن روز :

حضرت امام خمینی (ره) است که فرمود : آمریکا شیطان بزرگ است ! اگر ما را صد بار بکشند و  زنده شویم دست از مبارزه با آمریکا بر نمی داریم ! ولی برخی آمریکا را کـــدخـــــدا دانستند و با او به مذاکره نشستند ! (و البته نتایج این مذاکرات و توافقات در آینده برای ملت معلوم خواهد شد !) این پرچم بعد از امام راحل (ره) با قدرت و قوت هرچه تمامتر به دست توانای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیة الله العظمی امام خامنه ای حفظه الله همچنان در اهتـــــــزاز است . ]

 

باز هم بگوئیــد با کدخـــــدا بستن راحت تر است !!!



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 1011 )                                                           

ســوره 17 : اســـرا ( مـکّــی ـ111آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 282 )


( قسمــت بیست و چهــارم )


اعتـکافِ دل


 

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 290 آیه 78 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّیْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُودًا


   تفسیـــر لفظـــی :

 

نماز را از زوال آفتاب تا نهایت تاریکى شب برپادار و [نیز] نماز صبح را ،

زیرا نماز صبح همواره [مقرون با] حضور [فرشتگان] است


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

نمــازِ به بدن در وقت های معیّن است ،

ولی نمــازِ به دل و سِــرّ همیشه است ،

چه ؛ منتظرانِ نماز ، پیوسته در نمازند ،

و نمــــــاز ؛ بابِ روزی است ،

و وقـــــوف در محــــلِ منـــــاجـــــات ،

و اعتـــکافِ دل در مشاهــــده ی مقــــدّرات ،

و آگاهی بر بســــــاط نجــــــوی ،

و راز و نیـــــــاز با خـــــدای بی نیــــــاز است ،

 و این که میان وقت های نمــــــاز فاصلـــــه ها است ؛

از آن سبب است که بنـــــــــــدگان ؛

پیوسته در مقــــــام برگشت به ســـــوی او

و توجـــــــــــه به درگاه او باشنــــــد .


در این جا لازم است در باره اهمیت نماز اول وقت برخی از احادیث نقل شده از ائمه اطهار (ع) ذکر شود :

1 ـ ‌یکی از اصحاب امام صادق (ع) به آن حضرت عرض کرد: یا ابا عبد اللَّه ؛ مرا از بهترین وقت براى خواندن نماز صبح آگاه فرما.

امام (ع) فرمودند : هنگام طلوع فجر ؛ زیرا خداوند مى‏فرماید: « به تحقیق که قرآن فجر مشهود است ، یعنى ، نماز صبح را هم فرشتگان روز و هم فرشتگان شب مشاهده می­ کنند. پس اگر بنده ‏اى نماز صبح خود را به هنگام طلوع فجر بخواند، ثواب آن دو بار درنامه اعمال او نوشته مى‏شود، هم فرشتگان روز مى‏نویسند و هم فرشتگان شب !

2 ـ‌ حضرت امام موسى بن جعفر (ع) فرموده اند :

[عطر] نمازهاى واجب که در اول وقت و با آداب و حدود مخصوص به خود خوانده مى‏شوند ، از برگ­ها و ساقه‏هاى نو رسیده و شاداب و با طراوت آس خوشبوتر است. پس بر شما است که نماز [واجب] را در اول وقت آن بجاى آورید .

[ آس یا درخت مورد ، از محصولات گرمسیرىاست، و گویند عصاى حضرت موسى (ع) از چوب آن بوده است، همچنین به نوعى ریحان که بى‏اندازه خوشبوست، آس گفته مى‏شود.]

3 ـ  زُراره از امام باقر (ع) می پرسد: خداوند کار شما را به صلاح آورد، اداى نمازها در اول وقت آن بهتر است، یا در وسط وقت، یا در آخر وقت ؟

امام (ع) فرمودند: در اول وقت .

رسول خدا (ص) فرموده اند : «خداوند عزّ و جلّ، کارهاى نیک را موقعى دوست دارد که در انجام آن تعجیل شود .

4 ـ امام صادق (ع) فرموده اند :

« هر که نمازهاى واجب را در اول وقت بخواند و درست ادا کند ، فرشته ای آن را پاک و درخشان به آسمان رساند ، و آن نماز فریاد زند : خدا تو را حفظ کند چنانچه حفظم کردی و تو را به خدا سپارم چنانچه مرا به فرشته ‏اى کریم سپردى ، و هر که بدون عذر بعد از وقتش ، آن را بدون دقت و ارتباط معنوی لازم بخواند، فرشته آن را سیاه و تاریک بالا برد ، و آن نماز فریاد کشد : خدا ضایعت کند چنانچه ضایعم کردى و رعایتت نکند چنانچه رعایتم نکردى!

علمای بزرگ هم با توجه به این احادیث مردم را سفارش به انجام نماز در اول وقت نموده و آن را از اصول مهمّ سیر و سلوک و قُرب به سوی خدا و کمال انسانی دانسته اند .

نتیجه : بر اساس روایات از ائمه اطهار (ع) و سفارش علما ؛ پسندیده این است که انسان اگر عذر شرعی نداشته باشد، نماز را در اول وقت آن بجا آورد تا مشمول آثار و ثواب آن شود.

علیرغم این که به نماز اول وقت سفارش شده است ؛ ولی برخی تعمد داشتند تا نماز صبح خودشان را به قول معروف طلایی کند و نزدیک های دمادم طلوع آفتاب نمازشان را بخوانند ! از جمله بارها مشاهده شده است که مرحوم آیت الله بهجت(ره) نمازشان طلایی بوده و دیر هنگام ، نماز جماعت صبح را ادا می کردند.

شاید برای خیلی ها این پرسش مطرح شودکه آیت الله بهجت(ره) با آن که نماز شب می خواندند و تمام سحر و بین الطلوعین بیـــــــدار بودند چرا این قدر نماز صبح خودشان را تاخیر می انداختند تا به قول برخی ها طلایی شود؟

پاسخ این پرسش را می بایست از آیات قرآنی  و روایات معتبر مستفیض بلکه متواتر به تعبیر علامه مجلسی به دست آورد (بحار الانوار، ج 83، ص 99) ؛

زیرا خداوند در آیه 78 سوره اسراء می فرماید: أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِإِلَی غَسَقِ اللَّیلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَمَشْهُودا ً؛ نماز را از زوال آفتاب تا نهایت تاریکى شب برپادار ، و نیزنماز صبح را ، زیرا نماز صبح همواره مشهود و مقرون با حضور فرشتگان شب و روز است.

از امام صادق(ع) روایت است که فرمودند : صلاة الفجر تشهدها ملائکة اللیل و ملائکة النهار ، فإذا صلى العبد صلاة الصبح مع طلوع الفجر اثبتت له مرتین أثبتها ملائکة اللیل وملائکة النهار ؛

نماز فجر را فرشتگان شب و فرشتگان روز مشاهده می کنند و شهادت می دهند. پس هر گاه بنده ای نماز صبح با طلوع فجر انجام دهد دو بار برای او ثبت می شود چرا که فرشتگان شب و فرشتگان روز آن را ثبت می کنند.

در روایتی دیگر آمده است که آن حضرت (ع) فرمود: إن ملائکة اللیل تصعد و ملائکة النهار تنزل عند طلوع الفجر فأنا احب أن تشهد ملائکة اللیل و ملائکة النهار صلاتی؛ فرشتگان شب بالا می روند و فرشتگان روز هنگام طلوع فجر پایین می آیند. پس به راستی دوست می دارم که فرشتگان شب و فرشتگان روز نمازم را شهادت دهند و مشاهده کنند.

(نگاه کنید: التهذیب ج 1 ص 144 ، الکافى ج 3 ص 283 ، علل الشرایع ج 2 ص 25 ، تفسیر القمى :ص 386؛بحار الانوار، ج 83، ص 99؛ و نیز ج 83، ص 72 )

از همین رو بعضی از این بزرگان فتوایشان این است و یا در بعضی از کتب فقهی یا روایی آمده که مثلاً فلان سوره طولانی را در نماز صبح بخوانید ؛ تا نمازتان به طول انجامد و فرشتگان شب و روز آن را درک کرده و شهادت دهند و مشهود آنان باشد.

بنابراین چنین استنباط میشود که : بر خلاف نمازها دیگر که اول وقت خیلی مستحب و خوب است، ولی در نماز صبح گفته اند تاخیـــــر بهتر است تا همه فرشتگان شب و روز آن را ثبت کنند. کسی که اول وقت نماز می خواند به ثواب اول وقت می رسد ولی به آثار ثبت همه فرشتگان نمی رسد. پس خواندن نماز صبح طلایی در آیات و روایات سفارش شده است.

آیت الله جوادی آملی مدظله العالی نیز در درس تفسیر خویش در ذیل همین آیه به این مطلب اشاره داشته اند .




موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *