سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1966777
  • بازدید امروز: 98
  • بازدید دیروز: 171
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (483)

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )

( قسمت نـود و چهــارم ) 

وصــال دوسـت!


 

( جزء دوم صفحه 36 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ 

229 ـ الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ  وَلاَ یَحِلُّ لَکُمْ أَن تَأْخُذُواْ مِمَّا آتَیْتُمُوهُنَّ

شَیْئًا  إِلاَّ أَن یَخَافَا أَلاَّ یُقِیمَا حُدُودَ اللّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ  أَلاَّ یُقِیمَا حُدُودَ اللّهِ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْهِمَا

فِیمَا  افْتَدَتْ بِهِ تِلْکَ حُدُودُ اللّهِ فَلاَ تَعْتَدُوهَا وَمَن یَتَعَدَّحُدُودَ اللّهِ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ

تفسیر لفظـــی :

طلاق آشتی پذیر دوگونه است ؛ یکی نگاه داشتن زن به رجوع کردن ، یا گسیل داشتن به نیکی ،

و روا نیست که آن چه که به زن داده اید پس از جدائی از او باز ستانید ، مگر آن که بترسند که آنان

احکام خدا را گردن ننهند ، پس اگر بترسند که حدّهای خدائی را به پا نمی دارند ،

باکی ندارد که آن چه داده اند بازخرید کنند ، و روا باشد که زن ، خویشتن را به کابین خود

از شوی بازخرد و جدا شود ، این است حکم الاهی ، و کسانی که از آن حدود درگذرند بر خود ستمکارانند.


کوتاه ترین راه رسیدن به دوست نماز شب است

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

تعدّد طلاق از آن جهت است که ؛

در حقیقت فــــــــراق مکـــروه است !

و هرچنـــد که در شــــرع مبــــاح است ،

خدای آن را دشمن دارد که سبب جدائی است ،

نوشته اند :

حضرت حسن ابن علی علیه السلام

زنی داشت ، طلاق داد

و مَهر او را فرستاد تا دلش خوش باشد

آن زن پول ها را پیش نهاد و گریستن آغاز کرد !

و گفت : مرا خواسته ی جهان به چه کار آید ؟

که کنارم خالی است از یــــــــار!

 و دوست از من بیــــــــزار !

گوینــــــد این سخن

با حضرت حسن ابن علی علیه السلام افتاد ،

در وی اثر کرد و او را به خانه باز گردانید .


 

در آمار بیاورند که :

امیرالمؤمنین علی علیه السلام

روزی به زیارت مزار فاطمه (س) رفت ،

می گریست و می گفت :

چه بوده است و دوست را چه رسیده ؟

که سلام می کنم و احوال می پرسم

جـــــــواب نمی دهد ؟

هاتفی آواز داد که :

مُهر مرگ بر دهانم نهاده ،

در میان سنگ و خاک تنها مانده !

و از خویــش و پیونــــد بـــــاز مـانــــده !

از من به تـــــــــو درود باد

 

آن رشته دوستی و الفت و پیوستگی

میان ما امروز فرو ریختـــــه !

و قلاده ی آن از هم گسسته است!

علی علیه السلام از سر رنجــــوری برخاست !

و می رفت و به زبان حال می گفت :


چون درد فراق در جهان چیست بگو !

عاجـز ز فــراق نا شده کیست بگو !

گوینــد به من که در فراقش مگرای

آن کیست که از فـراق نگریست بگو !

 

مالکِ دینار ، برادری داشت از دنیا برفت ،

بر سر گور او بسیار بگریست !

او را گفتند : به مرگ برادر چنین می گریی ؟

گفت : نه به آن جهت می گریم که از دنیا برفته !

نه از آن رو که من امروز از او وامانده ام !

می گریم که در رستاخیز از وی باز مانم !

و او را نه بینــــــم !

این خود حسرت دیــــدار مخلــــــــوق است !

 

آیا حســــرت دیــــــدار خــالــــق


خود چـــون بُـــــوَد و کِـــــرا بُــــوَد ؟


 

این همه آسان و خوار است ، آه اگر گوید که رو !

کز تـو بیـزاریـم مــا و بار تـو عصیان شده !

 

 

پیر هرات بسیار گفتی :

دل رفت و دوست رفت ،

ندانم که از پسِ دوست روم یا از پسِ دل ؟

ندا آمد که : از پس دوست رو که

عاشق ، دل را از بهــــر وصـــــــال دوست خواهد !

چون دوست نبُــوَد دل را چه کند ؟

 

[ غیر از دوستی خـدا ، در بین انسان ها]

[ هیــچ دوستــی برای مـــرد و زن ]

[ بهتر و صمیمی تر از همسر نیست ]



زن و مرد در یک پتو در مسجد النبی (ص)

 

چون وصـال یار نَبوَد ، گو دل و جانـم مباد !

چون شه و فرزین نماند ، خاک بر سر فیل را !

 

 

 

همه مشکلات و گرفتــــاری های ما

ناشی از غیبت طــــولانــــی مولایمــــــان

محبــوب دل هـــا و منجـــی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

پس برای تعجیل در فـرج مبارکشـان

دعـــــا کنیم


کارت پستال درخواستی طراحان



موضوع :


بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ

حسـرت دیـدار


 

اَللّهُــمَ عَجِّــل لِـوَلِیِّـک الفَـرَج


ادامه مطلب



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (482)

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )

( قسمت نـود و ســوم ) 

تساوی و تعادل در زَن و مَرد


 

( جزء دوم صفحه 36 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ 

228 ـ  وَالْمُطَلَّقَاتُ یَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلاَثَةَ قُرُوَءٍ وَ لاَ  یَحِلُّ لَهُنَّ

أَن یَکْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللّهُ فِی أَرْحَامِهِنَّ إِن کُنَّ یُؤْمِنَّ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ

الآخِرِ وَ بُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِی ذَلِکَ إِنْ أَرَادُواْ إِصْلاَحًا  

وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجَالِ عَلَیْهِنَّ دَرَجَةٌ 

وَاللّهُ عَزِیزٌ حَکُیمٌ


تفسیر لفظـــی :

زن های طلاق گرفته باید سه پاکی را نگاه دارند ، و از ازدوج مجدد خودداری کنند ، و روا نیست که

آن چه خداوند در رحم آنان آفرید کتمان کنند ، هرگاه به خدا و روز رستاخیز ایمان دارند !

و شوهرانشان سزاوارترند از شوی دیگر برای نگاه داشتن شماره معین عِده طلاق ،

تا اگر شوهر ها مایل باشند آشتی کنند ، و بدانید که حق زنان بر مردان مانند حق مردان بر زنان است ،

و البته مردان را بر زنان در معاملت یک درجه افزونی است ، و خـــدا توانــا و دانـاست .


 

تفسیر ادبی و عرفانی :

... وَ لَهُنَّ مِثْلُالَّذِی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجَالِ عَلَیْهِنَّ دَرَجَةٌ ...

نوشته اند :

که چون روز قیامت شود ،

همه فقیهان و دانایان اسلام ،

در پیشگاه عدل الهی صف بندند ،

آن گاه مردی با زن خود پیش می آید و می گوید :

خداوندا ؛ تـــــو حاکم عادلی ،

ما دو نفر پیش از نکاح به یک دیگر حرام بودیم ،

و پس از عقد زناشوئی به یکدیگر حلال شدیم ،

و در این معاملت لذت هر دو برابر است !

پس چـــرا مَهــر (صداق) به عهده من گذاشتی ؟

خـــداونـــــد از زن می پرسد :

تو مَهـــــــر خود را گرفته ای ؟

زن می گوید : بلی ،

خـــداونـــــد می پرسد :

چه کسی به تو امر کرد که مَهر گیری ؟

زن می گوید : این فقیهان و دانایان !

خـــداونـــــد از آنان می پرسد می گویند :

آری ، ما به حکم خـــداونـــــد که در قرآن فرموده :

صــداق زنـــان را از روی میـــل بدهید ،

دستــــــور دادیم ،

شوهر می پرسد : خـــداونـــــدا ؛

چرا مَهر بر شوهر واجب کردی ؟

خـــداونـــــد می فرماید :

چون تو به دیگر زنان هم می توانی لذت ببری !

ولی او از مرد دیگر نباید لذت ببرد !

خواستم که حق هر دو متعادل گردد !

مرد می پرسد :

پس چرا نفقــــه به عهده شوهر قرار دادی ؟

می فرماید : چون اطاعت از تــــو را بر او واجب کردم ،

که هیچ وقت نتواند از میل و اراده تـــــو تمــــرّد کند !

ولی اطاعت از او بر تــــــــو واجب نکردم !

و برای تعادل این دو حق ،

نفقــــه را بر تــــــو فرض کردم !

شوهر می پرسد : بار الاها ؛

هزینه فرزند را چرا به عهده شوهر گذاردی ؟

و از زن ساقط کردی ؟

در صورتی که فرزند میان هر دو مشترک است ؟

خـــداونـــــد می فرماید :

چون تـــــو فرزند را در پشت حمل کردی

با سبکی و راحتی تمــــــــام ،

ولی او آن بار سنگین را به زحمت حمل

و با سختی بر زمین نهاد !

از این رو نفقه فرزند را بر عهده تو قرار دادم !

تا هر دو حق تعادل شود !

شوهر می پرسد :

هزینه فرزند پس از شیرخوارگی و در بزرگی

چرا به عهده شوهر تنها قرار دادی ؟

خـــداونـــــد می فرماید :

در جای دیگر به تـــــو عوض دادم !

که چون فرزند بمیرد به تـــــو دو سوم

و به مادر یک سوم سهم دادم !

یک سهم زیادی تو بابت نفقـــــه است !

مرد می پرسد : در قـــــرآن فرمودید؛

مردان یک درجه بر زنان برتری دارند !

و با این تساوی و تعادل که دادی ،

پس برتــــــری مــــــــردان کجاست ؟

خـــداونـــــد می فرماید :

طلاق را به عهده تــــو قــــرار دادم !

که هر وقت بخواهی او را نگاه داری ،

و هر وقت نخواهی با دلیــــل  او را رهــــا کنی !

پس از آن خداوند از فقیهان می پرسد :

این داوری و حکم چگونه است ؟

آنان می گوینـــــد :

حکم ، حکـــم خــداونــــــــد است .

 


[ و هــذاالبلــــد الامیـــــن ، نمایی از شهــــر دوست ـ مکّــه مکــــرّمــه]


 

و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله


پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم




موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (481)

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )

( قسمت نـود و دوم ) 

مقـــام و بــزرگی زن

 

( جزء دوم صفحه 36 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ 

226 ـ  لِّلَّذِینَ یُؤْلُونَ مِن نِّسَآئِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَةِ أَشْهُرٍ

فَإِنْ فَآؤُوا فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ

تفسیر لفظـــی :

کسانی که سوگند خوردند که از زنان خود دور مانده و به ایشان نرسند ، چهار ماه درنگ لازم است ،

پس از چهار ماه اگر بازگشتند و به زنان خود رسیدند ، خداوند آمرزگار و بخشاینده است .


 

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

در این آیت موعظتی به اشارت است

و آن مراعات حق تعالی است ،

که سوگند به نام او یاد شده ،

پس حق خــــدا را باید نگاه داشت

و از بگذاشت آن باید به بیم بود ،

و روز قیامت خداوند به کسی که حق او را نگاه نداشته گوید :

از من شرم نداشتی و از چشم من نترسیدی ؟

که حق مرا ضایع کردی ! اکنون سزای تـــو دوزخ است !

چنان که فرمود : هرکس مرا گرامی دارد ، او را گرامی دارم ،

و هرکس مرا خوار دارد ، او را خوار دارم ،

و بنگر که چه سان خداوند از بنده نسبت به حق خود انتقام می کشد ؟

در صورتی که بنای خداوند نسبت به حق خود بر مسامحت و عفـــــــو است ؟

پس راجع به حق مردم هیچ گونه مسامحتی در میان نباشد ،

و انتقام خداوند در آن بیشتر است !

چنان که گفته اند :

اگر کسی ثـــواب هفتــاد پیغمبر را داشته باشد

لیکن نیم دَرَم حق کسی را برعهده داشته باشد

به بهشت نرود تا رضـــــــای او را جلب کند !

پس حقوق خلق را باید نگاه داشت ،

و در مراعات آن باید کوشید !

خاصه حقوق زنان که خداوند در این آیه از آن ها نیابت فرموده ،

و از شوهران مراعات حال زنان را خواسته است ،

 

محمّد مصطفی (ص) فرمود :

 زنــــان زیر دست شمایند ،

و امانت خداوند نزد شما ،

با ایشان نیکوئی کنید ،

خاصه آن ها که پارسا باشند ،

که زن پارسا باعث آسایش مرد و یاور او در دین است ،

و امّت را اندرز داد که در دنیـــا ســه چیــــز را اختیار کنید :

زبانی به یـــــــاد خدا ،

دلی به شکــــــر خدا ،

 و زنی بـــــا ایمــــان ،

و همین بس در مقـــام و بــزرگی زن

که پیغمبر اکرم (ص) او را در ردیف  

ذکــــرخـــــدا و شکر باری تعالی قـــــرار داد.

 

 

الهـــــی ؛

جز از شناخت تـــو شادی نیست ،


 و جز از یافت تـــو زندگانی نـــــــــه ،


زنده بی تـــو چون مرده زندانی است ،

 

 و زنده به تـــو زنــــده جاودانی است.

 

 

 

و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله


پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم


اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (480)

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )

( قسمت نـود و یکــم ) 

عـروس وصـــل

 

( جزء دوم صفحه 35 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ 

223 ـ  نِسَآؤُکُمْ حَرْثٌ لَّکُمْ فَأْتُواْ حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ   

وَ قَدِّمُواْ لأَنفُسِکُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّکُم  مُّلاَقُوهُ

بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ 

تفسیر لفظـــی :

زنان شما کشتزار شما هستند ، که در آن فرزندی می کارید ، به کشتزار خویش می رسید

آن چنان که خواهید و خویشتن را با درخواست فرزند یا دعای هنگام مباشرت

یا درخواست خشنودی خداوند ، فرا فرستید و بدانید که شما فردا او را خواهی دید

و ایمان آورندگان را از من بشارت ده و شاد کن .

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

 

بنـده را نفس است و دل ،

نفس از عالم سفلی ،

و اصل آن از آب و خاک است ،

و دل از عالم علوی است

و اصل آن از نـــــور پاک است ،


نفس را مقام غیبت آمد ،

و دل را مقــــام شهـــــود ،

حظّ یافتن نصیب نفس است ،

و دل که در مقـــــــام مشاهدت است

بر او حرام است که به مخلوقی گرایــــــد

و تا خود را از خلق باز نبُرد،

طهــــــارت نیابــــــد ،

که خداوند پاک است

و پاکان را دوست دارد .



 

خداوند به داوود(ع) فرمود :

خانه ی ما را پاک گردان ،

تا خداوند خانه به خانه فرود آید !

گفت : چگونه پاک گردانم ؟

فرمود : آتش عشق در آن زن ،

تا هرچه نسبت به ما ندارد سوخته شود !

پس از آن به جاروب حسرت  بروب !

تا اگر چیزی مانده باشد از هوای نفس ،

که به آتش عشق نسوخته ،

جاروب حسرتش بروبد !

که عـــــروس وصـــــــل مـــــــا 

با هوای نفس تــــــو سازگار نباشد !

ای برادر روی ننماید عروس دین تو را

تا هوای نفس تو در راه دین دارد قرار

 

الهـــی ؛

مَکُش این چراغِ افروختــــه را ،

مسوزان این دلِ سوختــــه را ،

مَـــدَر این پــــردهِ دوختـــــه را ،

و مران این بنــــدهِ نوآموختـــه را .

 

 

الهـــی ؛

 اگر تن مجرم است دل مطیــــع  است ،


و اگر بنده بدکار است ، کَرَم تـــو شفیع است .

 



همه مشکلات مــــــا

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبوب دلهـا و منجی انسانهـا

حضرت حجـة ابن الحسن العـسکـری المهــــدی(عج) است

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

 



موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *