سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1964702
  • بازدید امروز: 48
  • بازدید دیروز: 12
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1063 )                                                          

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

ســوره 20 : طـه ( مـکّــی ـ 135 آیه دارد ـ جزء  شا نزدهم ـ صفحه 312 )


( قسمــت ســـوّم )


استیــلا بر عـرش


 

 ( جزء شانزد هــم صفحــه 312 آیه 5 )

بسم الله الرحمن الرحیم 


الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى


   ترجمــه لفظــی آیــــه شریفـه :

 

خداى رحمان که بر عرش استیلا یافته است


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

هفت جای قرآن خداونـــــــد یـــــــاد کرده که ؛

من بر عــــرش مستـــــویم .

مصطفی(ص) فرمود :

خداوند بر عرش مستـــوی است ،

و عرش بر آسمان هاست ،

و آسمان ها بر زمیـــن است .

یکی از صحابه پرسید :

تفسیر این آیت چیست ؟

فرمودند :

استواء برقراری و بلندی است ،

و معنیِ آن معلوم ؛ و کیفیت آن مجهول است ،

و ایمان به آن واجب ، و پرسش از آن بدعت !


دیگری در جواب پرسش از استواء گفت :

استواء معلوم است و کیفیت آن مجهول ،

و ایمان به آن واجب ،

و عرش خداوند را قدر و اندازه نتوان کرد !


از عارفی پرسیدند :

چگونه خدای خود را بشناسیم ؟

گفت : او فوق همه ی بندگان است ،

عرش او فوق همه ی مخلوقات ،

و بر عرش تدبیر امور بندگان می کند ،

و هیچ چیز بر او پوشیده و پنهان نیست ،

نه در آسمان ها و نه در زمین ،

اگر ما از او محجوبیم ،

علم او از ما محجـــــــوب نیست !

بدان که : استوایِ خداوند بر عرش در قرآن است ،

و ما را بدان ایمان ،

و تأویل در آن طغیــان است !

ظاهر را قبول کنیم و باطن را تسلیم،

نادَریافته به جان پذیرفتـــــــه ،

ایمان ما سمعی است و شرع ما خبری ،

و معرفت ما یافتنی ،

خبر را مصدّق و یافت را محقق و سمع را تابعیم ،

به آلت عقل ، به گواهی صنــــــع ، به دلالت نــــــــــور ،

به اشارت تنــــــزیل ، به پیغـــــــام رسول ، به شرط قبــــــول !


روزی که سر از پـــــــرده بـــرون خواهی کرد


دانم کـه زمانــــه را زبــــــون خواهی کــــــرد


گر زیب و جمــــــال از این فـزون خواهی کرد


یا رب چه جگر هاست که خون خواهی کرد !

 

 

ما رَأیتُ نِعمَةً مَوفُورَةً اِلاّ اِلی جَنبُها حَقٌّ مُضِیعٌ

هیچ نعمت فراوانی ندیدم مگر این که در کنارش حقی ضایع شده باشد !

هیچ کاخی بنا نمی شود مگر این که در کنارش کوخی باشد

برافرشته شدن کاخ ها در کنار کوخ ها

ساختمان های غیر مجاز در دشت ها و جنگل های مازندران
http://www.noorfatema.org/up/uploads/13675282372.gif



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1062 )                                             

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

ســوره 20 : طـه ( مـکّــی ـ 135 آیه دارد ـ جزء  شا نزدهم ـ صفحه 312 )


 ( قسمــت دوّم )


مـرکـز فتنـه


دل خـــــراب مرکــــز فتنـــــه است!

 

 ( جزء شانزد هــم صفحــه 312 آیات 3 و 4 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

إِلَّا تَذْکِرَةً لِّمَن یَخْشَى

تَنزِیلًا مِّمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَى


   ترجمــه لفظــی آیــــه شریفـه :

 

جز اینکه براى هر که مى ‏ترسد پندى باشد

 [کتابى است] نازل شده از جانب کسى که زمین و آسمان هاى بلند را آفریده است


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :

 

قرآن یادگار ترسندگان است ،

و ترس زنــــــده دلان و دانایــــان ،

ترسی که اخـــلاق را مهــــذّب کند ،

و اطــــــراف را ادب نماید ،

چــــــرا کــــــه ؛

هر دل که در آن ترس از خـــدای نیست ؛

آن دل خـــــراب است و مرکــــز فتنـــــه !

و از نظــــــــرِ لطــفِ حــــقّ ، محـــــــروم ؛

و از شنــــــــاختِ حــــقّ ، محجــــــوب !

چنان که حضرت مصطفی(ص) در قنــوت گفت :

خـــدایــــــــا ؛ شرّ و بدی را به تو چه راه ، و شریر را با تو چه روی ؟ !

آن چه بدی و زشتی است از ماست ،

و همه خوبی ها و زیبــــائی ها از توست ،

و زینب کبری (س) پس از تحمل آن همه سختی و رنج ، در پاسخ به گستاخی پسر مرجانه ، به او گفت : و ما رایت الا جمیـــلا ... و ما جـــز زیبـــایی و خالق زیبائیها ندیدیم ...

 

تَنزِیلًا مِّمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَى

این قرآن فرو فرستاده ی آفریننده ی زمین و آسمان ،

و اُنس دل دوستان ، و مرهمِ دردِ سوختگان ،

و شفای دل بیمار دلان است !

فرو فرستاده ی آن عزیزی است که ؛

او راست هم نــــور عـــزّت و هم نـــار عــزّت !

به نور عزّت ، آشنـــــا را بیفروخت ،

و به نار عزّت ، بیگانــــــه را بسوخت ،

فرو فرستاده ی خداوند جهانیان است ،

همو که پروردگار و دارنده ی همگان است ،

یکی تن پـــرورده به محبّــت ،

آن یکی در نـاز و نعمت ،

و این یکی در رازِ ولینعمـت !

آن یکی بر درگاه شریعت است در خدمت و ریاضت ،

و این یکی در پیشگاه عزّت ؛ سزاوارِ صحبت و قربت و محبت ،

آن یکی مشمول رحمت و کرامت ،

و این یکی غرق در دریای الفت و مشاهدت !




الهــــی ؛

 

یکی درد و یکی درمــــان پسندد

یکی وصــل و یکی هجران پسندد

میان هجر و وصل و درد و درمان

پسندم آن چه را جـــانـــان پسندد

الهــــی ؛

 

نه من آنــم که ز فیض نگهـــت چشم بپوشم

نــة تــــو  آنی که گـــدا را ننــوازی به نگاهی

در اگر بــــــاز نگــردد نـــروم بــــاز به جــــایی

پشت دیـوار نشینم چــو گـــدا بر ســـر راهی

من بغیر تـو نخواهم چـه بخواهی چه نخواهی

باز کن در که مـرا نیست جز این خانه پنــاهی



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1061 )                                                               

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

ســوره 20 : طـه ( مـکّــی ـ 135 آیه دارد ـ جزء  شا نزدهم ـ صفحه 312 )

 

 

خوش گفتــار



( جزء شانزد هــم صفحــه 312 آیات 1 و 2  )

بسم الله الرحمن الرحیم 

طـه ، مَا أَنزَلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى


   ترجمــه لفظـــی آیــــه شریفه :

 

قرآن را بر تو نازل نکردیم تا به رنج افتى


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :


بسـم الله الرّحمـن الرّحیـم

 

الله است قدیـــــــــــم ،

رحمن است عظیـــــــــم ،

آفریدگار است کریـــــــم

پروردگار است حلیـم ،

آمرزگار است رحیـــــــم ،

عیب پوش و عذر پذیـر

کارساز و دستگیــــــر،

نغــــــزکـردار،

خوش گفتـــــــار ،

لطیــف دیــــــــــــــدار .

اِلاها ؛

تو در ازل ما را برگرفتی و کس نگفت که بردار !

اکنــــــون که برگرفتــــــــی ؛ نه بگذار،

و در سایه لطف خـــــود میدار !


طــه ، ما اَنْزَلْنـا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقیَ

 

در کتاب احتجاج از حضرت امیــــــرالمؤمنین(ع) روایت کرده که رسول خــــــــدا(ص) ده سال

بر سر انگشتان پاها به ایستاد ، که پاهایش ورم و آماس کرد، و روی آن حضـــرت زرد گـردید

و هـمـه شب را ایستاده بود ، تا اینکه خـدای عــزّوجــل به او خطاب نمود:

 

طـه مااَنْزَلْنا عَـلَیْکَ الْقُـرْآنَ لِـتَشْقیَ،

 

و در کتاب معــانی الاخــبــار از حضرت امام صادق (ع) روایت نمـــوده که آن حـضــــرت فـرمـوده:

 طـــه از نام هـای پیغمبــر(ص) است و معنی آن (یا طـالــب الحق الهـــادی الــیـــه)

یعنی (ای خواهـنـده حق و راستی که راهنمای بسوی آن هستی) میباشد.

                                                    ( تفسیرقــرآن عظیم ، فیض الاسلام )

(طــــه) :

 

 ای محمــد( ص) ؛ مــرد پــاک راست راه .    

ایـن اسـت خطاب خطیـر و نظـام بی نظیـــر

این است سخن پر آفرین

و بر دل ها نشین

و بر جان ها شیرین

دل را اُنس و جان را پیغـــــام،

از دوست یادگار

و برجــان عاشقـان سلام

(طــه) ؛ هـم نــام است و هـم تعـــــریف،

هـم مـــــدح است و هـم پیغـــــــام،

نـــــام راست و تعــــریف درست،

مـدح به سـزا و پیغــام تمام.

گــروهی گـفـتنــد:

سوگـنــدی است که خــداوند

به صـفــات و افـعـــال خــویــش مـیــکــنــــد

کـــــه:  مـا اَنـزَلـنـا عـَلَـیــکَ الـقـُـرآن لِـتَشـقــی.

این آیت تسکـیـن دل مصطفی(ص)است،

چه او ترسنده ترینِ خـلــق ازخــدا بود،

یاران گفتند رسول خـــدا(ص) نماز کــردی

و در دل وی چنــدان تـــرس بود

که جوشیدی مانند آب برآتش!

کسی کــو را عـیـان باید خبر پیشش وبال آید

چو سازد با عـیان خـلـوت کجا دل در خبر بندد

 

خــدایــــا ؛

می شود امسال را سال ظهور آقایمان قرار دهی؟


و چشمان گناهکار ما را به نور جمالش روشن فرمایی ؟

 

 

 



موضوع :


<      1   2   3   4      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *