سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1964850
  • بازدید امروز: 116
  • بازدید دیروز: 80
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



 نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید 

خلعت هـای کـرامت 

آیه 64 سـوره آل نســـاء : 

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم


وَ ما اَرسَلنا مِن رَسُولٍ اِلا لِیُطاعَ بِاِذنِ اللهِ...


این آیت اشارت است به بزرگواری و منزلت محمد(ص) نزد خـداونــد،

و خلعـتـی است از خلعـت هــای کــرامت

که خـداونــد به وی داد

که واسطه را از میان برداشت

و حکم او را  با حکم خود برابر کرد،

تا آنکه رضا به قضای الاهی سبب یقین خداپرستان،

و رضا به حکم پیغمبر او سبب ایمان مؤمنان باشد،

تا جهانیان بدانند که اطاعت از رسول اطاعت از خـداونـد است،
 

و فعـل رســــول وحی حـق،

و بیـــــان رســــــول راه حــــق،

و عمـــل رســـول حجـــــت حـــــق،

و شـــریعـت رســــــــــول ملـــت حـــق،

و حکـــــــــم رســـــــــــول دیــــــن حـــــــق،

و مـتــابعــت رســـول دوســتــــی حـــــــق است،  


و حـق تعــالی فـرمود:


                            بنـــدگان من ؛  

 

اگر خواهـیـد که شما را به دوستی خود راه دهم

و به بندگی بپسندم،

بر پیِ رســــــول مـــــــــا رویـــــد،

و کمر متابعت او را بر میان بندید،

و حکم ما و او را بی معارضت به جان و دل قبول کنید،

و تن فـرا داده و دل سپرده و گردن نهاده

و خویشتن را تسلیم آن حکم کنید،

و هـیــچ تنـگی و حَـرَجی به خود راه ندهـیـد،

نمی دانید که کارها همه در پی ما بستند

و این دو سرای درکوی ما پیوستند؟

زهی مرتبت و دولــت،

زهی کـرامـت و فضـیـلــت ! 

کِــرا بوده از عهـد آدم تا امروز

چنین فضـــل تمام و کار بـه نـظـــام ؟


به عـزّت آسمانی و فــرّ خــــدائیــــم قســـم؛

رکــن دولـت شـرع او در این گـیتـی عامر،

حکم وی عــالــی و نـــوای وی مسـتـولی،

و در آن گـیتـی آوای وی متعــــــالی است.

در هر دل از وی چراغی،

بر هــــر زبــــان از وی داغی ،

در هـــر دل از وی نـــــــــــــوائی،

در هـــر سَــــــر از وی آوائـــــــــــی،

و در هــــر جـــــــــان او راست جــــائی!



موضوع :


  نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید

 

 قطـب جهــان

   

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم

وَ ما مُحَمَّـدٌ اِلارَسُولٌ قَد خَلَت مِن قَبلِهِ الرُّسِل...

 

(آیه 144 سـوره آل عمـــران)

نیست محـمّـــد (ص) مگـر فـرستاده ای،

که پیش از او فرستادگان دیگر گذشتند!

آیا اگـر او بمیرد یا کـشـتــــه شــود، شما به پس (عقب) باز میگــردید؟...

هـرچند محمّــــــــــــــد(ص) ستــــــــــــوده

و برگزیده خـداونــد از میان مردمان

و نواخته خـدای جهانیان است،

قطـب جهــان

و چـــراغ زمیـــن و آسمــــان است،

مقـتـدای خلق و مهتـــــر کاینات و خاتــــــــــم پیمبــــــــــــران  است،

با این همـــه مزایـــــــــــا ، او نیز بشـــر است

و مردن بر او روا , و فنا در وی روان ،

چنانکه پیش از او پیمبرانی در این جهان بودند و همه رفتند،

نه خـــــــــدا را زیانی رسید , و نه حــــق از همه باز مانَــد.  


 جز به دست و دل محمـد(ص) نیست

 حــل و عـقـد خـزینــه ی اســـــــــرار  

در طـریـــــق رســـول،  دست آویــــــز    

 بر بســـــاط خــــــدای،  پـــای افـشـار

 

 

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً

 یا اَهلَ الکِتابِ قـَد جائَکُم رَسُولُنا یُبَیِّنَ لَکُم...

(آیه 19 سـوره مـائــده )

این بار منتی دیگر بر مؤمنان می نهـدو نعمتی بزرگ بیاد آنان می آورد ، که پس از روزگار فتـــرت و پس از آنکه اســــلام روی در حجاب بی نیازی کشیده بود ، و ظلمت کـفــر و غـبـار بدعـت جهان را فــرا گرفته ، و باطل به نهایت رسیده بود ، رسولی را ((محمّــــــــد(ص)) به شما فـرستادم ؛

که دلهای مرده به او زنده گشت ، و راه های تاریک به وی روشن شد،

او رحمت جهانیان است ، و چراغ زمین و آسمان،

پدر یتیمــــــان است ، و دل دهـنـــده بیـوه زنان،

نــوازنـده درویشـــان است ، و پنــــاه گناهکاران.


(اَلّلهُـــم َصَــلّ ِعَلی مُحَمَّـدٍ وَآلِ مُحَمَّـدٍ وَعَجِّـل فَرَجَهُــم)

 

... یا قَـــومِ اذکُـــرُوا نِعمَةَ اللهِ عَلَیکُم ...

(آیه 20 سـوره مـائـده )

...فرق است میان امتی که به واسطه موسی از ایشان می خواهد که به یاد نعمت خدا باشید

با امت محـمــد(ص) که بی واسطه فرمود : مرا یاد کنید تا شما را یادکنم،

 ( اُذکُرُونی اَذکُرکُم )

آنان اهـل نعمتنـــد ، و اینــــــــان اهــــــــل محبت،

آنان اسـیــران بهشتند ، و اینان امیــــــــران بهشت ،

آنان اصحاب جـــودند ، و اینان اربــــــاب وجـــود .

 

از خدای تبارک و تعالی میخواهیم

دشمنــــان و مخالفــــــــــــان آن حضرت را

که قابل هدایت باشند به راه راست هدایت فرماید ,

و آن ها را که لیـــــاقت و زمینه هـــــــــدایت ندارند

و همچنان به دشمنی و کینه توزی و اهانت و جسارت

( اعم از دست و زبان و قلم و بیان و فیلــــم و...)

ادامه می دهنــــــــــد ,

به خاک مذلّت و عذاب دنیـــا و آخرت مبتــــلا سازد 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید

    

نشانـه هـای نُـه گانـه 

آیه 101 سـوره اســـراء : 

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم 

 

وَ لَـقَـــد آتَینا مُوسی تِســــــــعَ آیاتٍ...

 

موسی را به پیغمبری اسرائیلیان

با نشانه های نُـــــه گانه ی روشن

چون عصا و یــد بیضاء فـرسـتادیم

و مصطفی(ص) را

به پیغمبری همه ی جن و انس

با معجزه ی قـــرآن

کلام رحمن

نامه ی خـداونــد جهان فرستادیم،


اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ

یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً


و این قـرآن تا به قـیـامت بماند،

از آن روی که پیغمبری او پیـوسـتــه تا به رسـتخـیـز بماند.

موسی را معجزه ای دادم که دست دشمنان به وی رسید،

و مصطفی(ص) را معجزه ای دادم

که دست دشمن هـرگــز به وی نرسـد،

چندین سال گـذشت تا هـزاران دشمن

از زندیقان و بی دینان کوشیدند

تا در قــــرآن طعنی زنند

و نقصی آرنـــــــد،

نتوانستنــــد،

و همــــــــــــــــــه رفتند

و قــــــــرآن بی عـیـب و نقصان بماند،

کـــه :

 

بِالحَـقِّ اَنــزَلنــــاهُ وَ بِالحـقِّ نـــَزَلَ

 

دل به امید صـدائی که مگر بر تو رسد  

 

 ناله ها کرد در این کوه که فـرهاد نکرد

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید         

  

 جـــام بـــلا

 

( جزء اول ـ صفحه 7 )

 

بســـم الله الـرحمــن الــرحیــم

 

41 ـ وَ آمِنُواْ بِمَا أَنزَلْتُ مُصَدِّقًا لِّمَا مَعَکُمْ  وَ لاَ تَکُونُواْ  أَوَّلَ کَافِرٍ بِهِ

وَ لاَ تَشْتَرُواْ بِآیَاتِی ثَمَنًا قَلِیلًا وَ إِیَّایَ فَاتَّقُونِ 

ایمان آورید به آنچه فرو فرستادیم از کتاب و پیغام ، که گواه کننده کتاب شما است!

و نخستین کافر به این کتاب مباشید ، و آیات مرا به اندک بهاء مخرید ،

و رشوت مَسِتانید تا سخنان مرا پنهان کنید و از خشم من و عذاب من پرهیزید.

 


اصل تقـــــوی پرهیـــــــزکاری است

و متقیـــان سه گروهنـــــد:

مهینه ، میانه ، کهینه ،

مهینه آن است که نعمت به شکایت نیالاید،

میـــانه آن است که خدمت بر ریــــا نیـــالاید،

و  کهینه آن است که تــوحید خود به دام شرک نیالاید.

 

42 ـ وَ لاَ تَلْبِسُواْ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَ تَکْتُمُواْ الْحَقَّ وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ

 

حق را به باطل میامیزید ، و راستی و حق را (پیغمبری محمد ص) کتمان نکنید

در حالی که شما می دانید (که او رسول خدا است)

.

43 ـ وَ أَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَ آتُواْ الزَّکَوةَ وَ ارْکَعُواْ مَعَ الرَّاکِعِینَ

 

نماز را بر پا کنید و زکات بدهید و با نمازگزاران نماز گزارید

.

44 ـ أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ

وَ أَنتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

مردم را به نیکی امر می کنید و خود را فرو می‏ گذارید و فراموش می ‏کنید

در حالی که کتاب مرا می‏ خوانید آیا پس در نمی یابید؟


 

45 ـ وَ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاَةِ وَ إِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ

 

یاری بخواهید به شکیبائی و نماز که این باری گران و امری بزرگ است

مکر بر شکسته دلان و تیمار داران و فروتنان !


خداوند به صبر یعنی روزه امر کرد تا شره و حرص از میان ببرد

و به نمـــــاز فرمـــــــــان داد تا خشـوع و خضـــوع آرد.

 

حظّ نفس و غذای دل در هم میامیزید

که با یکدیگر نسازند

خداوند دل، به حقِّ حق مبسوط است

و بنده نفس به حظ نفس مربوط ،

پس به یک دگر کی رسند؟

دنیا خسیس است و عقبی نفیس،

با یک دگر چون می سازند؟

دوستی خالق، سعادت ابــــدی و ازلــــی است

و دوستی مخلوق وبــــــال نقـــــدی،

در یک دل چون بهم آیند؟

خویشتن پرستی و خدا پرستی یک دگر را ضدند،

در یک نهـــــاد چگونــــــــه جمع شوند؟


مهــر خود و یــار مهربانـت نرسد

این خـواه گر آن که این و آنت نرسد

 

 

45 ـ وَ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاَةِ ...

 

فرمان آمد که ای پیغمبر ؛

امت خود را بگوی که در کارها صبر کنید تا بمراد برسید،

هر که صبر مردان ندارد، گِرد میدان مردان نگردد !



پای این مردان نداری جامه مردان مپوش


برگ بی برگی نداری لاف بی خویشی مزن!

 

مهتر عالم و سید فرزند آدم

از آن ساعت که گام در این میدان نهاد

یک دم او را بی غم نداشتند

چون کار به غایت رسد

و از هر گوشه بلا به وی روی نمود

آهی برآورد و گفت :

هیچ پیغمبر به اندازه من آزار ندید

فــوراً خطاب از مصـــــدر جـــــلال آمد

که ای مهتـــر بنــــدگان ؛ 

کسی که شاهد دل و جان وی ما باشیم

 هـرگـــز از بــــــار بــــــــلا ننـــــــــالد

و چون هرچه در خزانه غیب زهر اندوه بود

همه را یک کاسه کرده

بر دست وی نهـــــادنــــــــد

و از این راز پـــــرده برداشتند

و به او گفتنــــــد :

ای مهتــــــــــر پیمبـــــــــران ؛

زهـــــــرهـــا بر مشاهــــــده مـــا نـــوش کن!


هرکه در این درگــه مقـرّب تــر است


جـــام بـــلا بیشتــرش می دهنـد


 

ار دستت از آتش بُوَد ، مــــا را ز گل مفرش بُوَد


هرچ از تو آید خوش بُوَد ، خواهی شفا خواهی الم

 

 

 

السلام علیــک

 

یا اباصــالح المهـــدی 

 

همه مشکلات مـــــا

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است  

 

ای محبــوب دل هـا ؛ ای منجی انســان هـا ؛

هـر ســال را به این امیـــد آغاز می کنیم

 

که شـایـد تـــــو در این ســـال بیــــایی

و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــــایی

برای تعجیل در فرج مبارکتــــان دعا می کنیم

 

 

کارت پستال درخواستی طراحان

 

 

دعا می کنیم این سال که با جمعـه آغـاز

 و با جمعــــــه پــایـــــــــان می یابد ،

 

 و نیمـــــه شعبــــانش هم جمعــــه است 

 

 

و رهبــــر معظم انقلابمان آن را

سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی

 نام گذاری فرموده اند

 

سـال فـرج مبـارک مولایمان باشد 

 

تا هم اقتصـــــاد جهــــــــانی شکوفا شود

و هم فرهنگ اسلامی بر جهان حکم فرمــا شود

ان شاءالله تعالی



موضوع :


<      1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *