سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1966259
  • بازدید امروز: 29
  • بازدید دیروز: 69
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید         ( 1189 )                                                                     

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 25 : فـرقــان ( مکّی ـ 77 آیه دارد ـ جزء  هیجدهم ـ صفحه 350 )


  ( قسمت دوازدهـــم )


منزلگاه های آسمانی


Image result for ?منزلگاه های آسمانی?‎

 

 ( جزء نوردهم صفحه 365 آیه 62   )

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَ هُوَ الَّذِی جَعَلَ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ خِلْفَةً لِمَنْ أَرَادَ أَنْ یَذَّکَّرَ أَوْ أَرَادَ شُکُورًا


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

و اوست کسى که براى هر کس که بخواهد عبرت گیرد

یا بخواهد سپاسگزارى نماید شب و روز را جانشین یکدیگر گردانید


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

او خداوندی است که فلک را آفرید ؛

و مدت دَور آن را دو گونه قرار داد ؛

قسمی از آن ؛ شبِ تاریک ؛

که در آن وقت روی زمین را ظلمت فرا گیرد ؛

و قسمی دیگر را روز قرار داد با روشنائی ؛

که روی زمین را نور و روشنائی فرا گیرد !

و این شب و روز را در نقاط مختلف زمین به تدریج قرار داد ؛

به نحوی که در جایی از زمین شب و در جایی دیگر روز باشد ،

آن شبِ تاریک را به ماه ؛ نور باران کرد ؛

و آن روز روشن را به چراغ خورشید نورافشان نمود ؛

شبِ تاریک مثال روزگار محنت است ؛

و روز روشن نشان عهد دولت و سعادت !
نتیجه تصویری برای منزلگاه های آسمانی

 

و از روی اشارت گوید :

ای کسانی که در روشنائیِ روز ؛

دولت و مکنتِ آرام دارید ؛

ایمن مباشید که تاریکیِ شبِ محنت در پیش است !

و ای کسانی که در تاریکیِ شبِ محنت ؛ بی آرام بوده اید ؛

نومید مباشید که روشنائیِ روز سعادت و دولت در پیش است !

Image result for ?نماز شب?‎

 

در ظلمت شب که چشم غافلان در خواب است ،

و جایى براى تظاهر و ریا وجود ندارد ،

خواب خوش را بـر خـود حـرام کـرده ؛

و بـه خـوشـتر از آن ذکرخدا و قیام و سجود ؛

در پیشگاه با عظمت اوست مـى پـردازد ،

پاسى از شب را به مناجات با محبوب مى گذرانند،

و قلب و جان خود را با یاد و نام او روشن مى کنند.

Image result for ?نماز شب?‎

بـه این ترتیب آیه اشاره به منزلگاه هاى آسمانى خورشید و ماه کرده ،

و به دنبال آن اضافه مى کند :

 (( و در میان آن چراغ روشن و ماه تابانى آفرید ))

آیـا بـا ایـن همه نشانه هاى روشن ،

با این منازل بدیع و دقیق خورشید و ماه ؛

باز او را نمى شناسید و مى گویید: (( ما الرحمن )) ؟ !.


Image result for ?نماز شب?‎

در  این آیه باز به معرفى پروردگار عالم ادامه داده ،

و بخش دیگرى از نظام هستى را بازگو کـرده ،

مـى گوید: ((و او همان کسى است که شب و روز را جانشین یکدیگر قرار داد ،

براى آنها که بـخواهند متذکر شوند و یا بخواهند شکر گذارى کنند))

(وهو الذى جعل اللیل والنهار خلفة لمن اراد ان یذکر او اراد شکورا).

نـظـام بـدیعى که اگر نبود ، زندگى انسان بر اثر شدت نور

و حرارت یا تاریکى و ظلمت به تباهى مى کشید،

براى آنها که مى خواهند خدا را بشناسند دلیل جالبى است.


 Image result for ?نماز شب?‎



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید        ( 1188 )                                                          

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 25 : فـرقــان ( مکّی ـ 77 آیه دارد ـ جزء  هیجدهم ـ صفحه 350 )


( قسمت یازدهـــم )


قبّــه ی قــدرت


Image result for ?تصاویر متحرک مذهبی?‎

 

 

 ( جزء نوردهم صفحه 365 آیه 61   )

بسم الله الرحمن الرحیم 

تَبَارَکَ الَّذِی جَعَلَ فِی السَّمَاءِ بُرُوجًا وَ جَعَلَ فِیهَا سِرَاجًا وَ قَمَرًا مُنِیرًا

   ترجمه لفظی آیه شریفه :

[فرخنده و] بزرگوار است آن کسى که در آسمان برج هایى نهاد و در آن چراغ و ماهى نوربخش قرار داد.


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

پاک است و بزرگوار خداوندی که ؛

آسمان را بالای سر ما معلّق بداشت ؛

و آن را به ستارگان و برج ها به پا داشت و بنگاشت !

سمکی عظیم بر هوای لطیف ؛

و سقفی محفوظ دز قبّه ی قدرت محبوس ،

این سقــــف شمســــی و قمــــــری ،

به هر منــزل ؛ ایشان را گــــذری ،

در هر خانه ؛ ایشان را اثری ،

و به هر روزن ؛ ایشان را گــــذری ،

و بر هر مخلوق ؛ ایشان را نظـــــری ،

بر میان قمــــــر ؛ از سیاهی شـــــرری ،

نیست از آن سیــــاهی آن را ضــــــــرری !

او راست خـــــالی نشان به نیکــــو پســـری !

دلــربــــا و دلفــــریب ؛ چو روی زیبـــا دختــــــــــری !


Image result for ?سبحان الله فاطر السموات والارض ...?‎

 

ای مــــــــــــــاه ؛

تــــــــو را کِــــه مـــــــــــــاه کــــــرد ؟

و این رنـــــــگ کِــــــــــه داد ؟

و این خط کِــــه کشید ؟

تــــرازت کِــــــــــه بست ؟

زلفـــــت کِـــــــــــه گشــــــــاد ؟

شب چهارده کِــــه تو را کامل کرد ؟

و کِــــه نـــورت تمـــــام کرد ؟

به اول کِــــه فــــــــزود ؟

و به آخر کِــــه کاست ؟

[ در جملات فوق کلمه « کِــــه » به معنی « کِی و چه کسی» میباشد ]


Image result for ?ماه تابان?‎

 

ای آفتـــــــــــاب (خورشیــــد) ؛

در ذات ؛ دوری ،

در صفات ؛ نوری ،

در روشنائی ؛ نزدیکی ،

چون سربر آوری ؛ جهان را چراغی ،

چون بتابی ؛ داغی ،

چون راست گردی ؛ میزانی ،

چون مایل شوی ؛ قراری ،

و چون فرو شوی بشارت دهِ روزه دارانی .


Image result for ?خورشید فروزان?‎

 

ای جوانمـــــــرد ؛

نظــــــــر کن آسمــــــان را ؛

که اجرامِ آبگینه ها روشن شوند ،

عقل روا ندارد که از آن ها یکی بی صانعی ؛

در جای خویش آرام گیرد ،

یا در جنبش خویش استوار گردد ،

پس این همه ستارگان و سیارگان ؛

و این همه اختران درخشان ،

در مراتب فلکی ، در مدار خویش ،

چگونه ممکن است بی صانع قادری ؛

و بی جبر قاهری در جنبش باشند ؟

پس در وجود خالق و صانع آن شکی هست ؟

... أَفِی اللَّهِ شَکٌّ فَاطِــرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ...

( آیه 10 سوره ابراهیم )

پس بگـــــــــو :

الْحَمْـــــــــدُ لِلَّهِ فَاطِــــــــرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ...

( آیه 1 سوره فاطر )

Image result for ?خورشید فروزان?‎



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1187 )                                                                      

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 25 : فـرقــان ( مکّی ـ 77 آیه دارد ـ جزء  هیجدهم ـ صفحه 350 )


  ( قسمت دهـــم )


خلعـتِ رخصـت


Image result for ?هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَ هَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ?‎

 

  ( جزء نوردهم صفحه 364 آیه 53 )

 

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَ هُوَ الَّذِی مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ

وَ هَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَ جَعَلَ بَیْنَهُمَا بَرْزَخًا وَ حِجْرًا مَحْجُورًا


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

و اوست کسى که دو دریا را موج ‏زنان به سوى هم روان کرد این یکى شیرین وگوارا

و آن یکى شور و تلخ است و میان آن دو مانع و حریمى استوار قرار داد


 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَ هَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ ...

آب گوارا شوری ندارد ،

و آب شـــــور گـــــــوارا نیست ،

و با آن که هـــــر دو در ذات یکی هستند ؛

ولی خداوند آنها را در صفت مغــایــــر هم دانسته !

و عَذْبٌ فُرَاتٌ اشارت است به دل دوستـــــان ،

که به روشنائی هدایت روشن است ؛

و به زیــور ایمــــان آراسته ؛

و شعــــــاع توحیـــــــــد در او تافتـــــه .


Image result for ?هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَ هَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ?‎

 

و مِلْحٌ أُجَــــــاجٌ اشارت است به دل دشمنـــان و کافـــــران ؛

که به ظلماتِ کفر و کدورتهای شکّ ؛ تاریک گشته ؛

و در حیرت جهــــــــل و نادانی مانده است .

آن یکی را خلعتِ رخصت پوشانده ،

و این یکی را قید مذلّت و اهانت بر پای نهاده !

زیـــــــرا :

چون خداوند بخواهد بنده ای را تاج عزت ؛

به استحقاق ، بر سر نهد ؛

بر بساطِ راز ، او را راه دهد ؛

و راه ایمــــــان را بر او روشن دارد ،

و چون خواهد که داغ خِســـار و ضَـــــلال ؛

به استحقاق بر رخسارش نهد ؛

با تازیانه ی انتقام ؛ از مقام قرب اش براند !

که ؛ آن کس که خــــــــــدا او را نــور نداده ؛ نـــــور ندارد ،

پس باید به خــــــــــــدا  تـوکّـــــــــل داشت ،

و کارها را به او واگذاشت .


Image result for ?این هفته هم گذشت و نیامدی آقا?‎


Image result for ?این هفته هم گذشت و نیامدی آقا?‎



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید         ( 1186 )                                                                       

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 25 : فـرقــان ( مکّی ـ 77 آیه دارد ـ جزء  هیجدهم ـ صفحه 350 )


  ( قسمت نهــم )


قـرارگاه نفـس


Image result for ?وَ هُوَ الَّذِی مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ?‎

 

 ( جزء نوردهم صفحه 364 آیه 53 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَ هُوَ الَّذِی مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ

وَ هَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَ جَعَلَ بَیْنَهُمَا بَرْزَخًا وَ حِجْرًا مَحْجُورًا


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

و اوست کسى که دو دریا را موج ‏زنان به سوى هم روان کرد این یکى شیرین وگوارا

و آن یکى شور و تلخ است و میان آن دو مانع و حریمى استوار قرار داد


Image result for ?وَ هُوَ الَّذِی مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ?‎

 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

کلمه ( هُـــوَ ) حرف فرد است ؛

و اشاره به فردانیّت خــــــدا است ؛

( هُـــوَ ) نه نام است و نه صفت ؛

اما اشاره به خداوندی است که ؛

او را هم نام هست و هم صفت ؛

و چه نامهایی زیبا و صفتهایی پرمحتوی ؛

و آن حرف تنها ( هـــاء ) است ؛

و ( واو ) قرارگاه نفس است ؛

و هرگاه که آن را تثنیه کنی ؛

(واو) حذف شود و هُما گویی ؛

تا بدانی که ( هُــ ) به تنهایی ، خود حرف ها است !

و تنها دلیل بر یکتاییِ خداوند است !

چون همه ی صفات خداوند را برشماری ؛

از سرِ زبان گویی !

مگر ( هُــوَ ) که از میان جان برآید ،

و از صمیم سینه به ته دل نشیند !

زبان و لب را با وی کاری نیست !

مردان خدا که دل صافی دارند ؛

و همّت عالی ، و سینه ی خالی ؛

چون از ته دل این کلمه سر زند ؛

مقصودشان جز حـــقّ نبوَد ،

و تا چنین جوانمردی نبود ؛

خود حقیقت هویّت بر وی مکشوف نگردد !


Image result for ?وَ هُوَ الَّذِی مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ?‎

 

نشنیدی که عزیزی از راهی می رفت ،

                           درویشی پیش وی باز آمد ،

گفت : از کجا می آیی ؟

گفت : هُـــو !

گفت : کجا می روی ؟

گفت : هُـــو !

گفت : مقصودت چیست ؟

گفت : هُـــو !

و از هرچه سؤال کردی ؛

او می گفت : گفت : هُـــو !

 

آن چنان است که سروده اند :


از بس که دو دیده در خیالت دارم


در هرچه نگه کنم تویی پنــدارم !

 

Image result for ?این هفته هم گذشت و نیامدی آقا?‎

این هفته هم گذشت و نیامدید آقا

 

Image result for ?این هفته هم گذشت و نیامدی آقا?‎



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1185 )                                                                         

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 25 : فـرقــان ( مکّی ـ 77 آیه دارد ـ جزء  هیجدهم ـ صفحه 350 )


  ( قسمت هشتـــم )


شَـرحِ صَــدر


 

   ( جزء نوردهم صفحه 364 آیه 51 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم   

وَ لَوْ شِئْنَا لَبَعَثْنَا فِی کُلِّ قَرْیَةٍ نَذِیرًا


     ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

و اگر مى‏ خواستیم قطعا در هر شهرى هشدار دهنده‏ اى بر مى‏ انگیختیم


 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : 

 

مقصود از این آیت آن است که ؛

خداوند می خواهد دوستان ؛

و خواصِّ بندگان خود را پیوسته معصوم نگاه دارد ؛

از این که به خویشتن نظری افکنند ؛

و ایشان را با خود التفاتی باشد !

چنان که موسی را از بسیاریِ پرسشهای بنی اسرائیل ؛

ملالتی و ضجرتی رسید ؛ و بسیار ملول گشت !

خداوند خواست او را ادب کند !

آن شب به چندین پیغمبر وحی فرستاد ؛

بامدادان ، همه ی آنها ، رسولان خدا ،

و فرستاده شدگانِ وحی بودند !

مردم به سوی آنها روی آورده ؛

و موسی را تنها گذاردند !

موسی در خود ، دلتنگ و غمگین افتاد !

و نزد خدازارید و تضرّع کرد !

و گفت : بار خدایا ؛

تابم نمانده ، به فریادم برس !

و بر من ببخشای !

خداوند آن روز دل موسی را به دست آورد !

و پیغمبران را قبض روح کرد !

تا موسی به سرِ وقت خویشبازگشت !

 

 

امّا محمّد مصطفی(ص) ،

چون مشرکان قریش طردش کردند ؛

و در شعب ابوطالب با یاران ، محصورش نمودند؛

آن همه سختی و مرارت را تحمل کرد و اظهار دلتنگی نکرد !

و یا زمانی که از شدت آزارهای قریش ؛

ناچار به ترک شهر و دیار خود شد ؛

و شبانه به بیابان فرار کرد ؛

و در غار ثَور پناه گزید ؛

هرگز اظهار دلتنگی نکرد ؛

این بود که خدایش به او ؛

شــــرح صـــــــــــــدر عطـــــــا کرد ؛

و بار سنگینش را سبک نمود !

 

که فرمود :

بسم الله الرحمن الرحیم، أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ ، و َوَضَعْنَا عَنکَ وِزْرَکَ ، الَّذِى أَنقَضَ ظَهْرَکَ ، وَ رَفَعْنَا لَکَ ذِکْرَکَ ، فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً ، إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً ، فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ ، وَ إِلَى‌ رَبِّکَ فَارْغَب‌

 (اى پیامبر!) آیا به تو شرح صدر عطا نکردیم؟ و بار سنگین‌ات را از (دوش) تو برنداشتیم؟ آن (بار گرانى) که براى تو کمرشکن بود . و نام تو را بلند(آوازه) گردانیدیم. پس (بدان که) با هر سختى آسانى است. آرى، با هر دشوارى آسانى است. پس هر وقت (از کارى) فراغت یافتى (براى کار جدید) خود را به تعب انداز. و با رغبت و اشتیاق به سوى پروردگارت روى‌آور .

 

در جای دیگر می فرماید :

خداوند تـــو را رهـــــا نکرده است: ما ودّعک ربّک 

 

 

موسی برای انجام مأمــوریتش ، از خــــــدا شرح صدر طلب کرد و چندین خواسته دیگر از خــــــدا داشت تا بتواند مأمـــوریتش را به انجام رساند

رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی و َیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی ، وَاجْعَل لِّی وَزِیرًا مِّنْ أَهْلِی ، هَارُونَ أَخِی،  اشْدُدْ بِهِ أَزْرِی ،وَأَشْرِکْهُ فِی أَمْرِی ، وَاجْعَل لِّی وَزِیرًا مِّنْ أَهْلِی ، هَارُونَ أَخِی،  اشْدُدْ بِهِ أَزْرِی ،وَأَشْرِکْهُ فِی أَمْرِی


پروردگارا سینه‏ ى مرا گشاده دار . کار مرا بر من آسان گردان . و گره از زبانم بگشا . تا سخنان مرا بفهمند و ....

ولى حضرت مصطفی(ص) بدون درخواست ، مورد لطف قرار گرفت و سعـــــه ی صــــــــدر را از خداونــــــد دریافت کرد. « الم نشرح لک صدرک »

 



موضوع :


<      1   2   3      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *