سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1966804
  • بازدید امروز: 125
  • بازدید دیروز: 171
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



بسم الله الرحمن الرحیم


شمس الشّموس

 

 

 

اَللهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّم وَ زِد وَ بارِک

عَلی السَّیِدِ المَعصُومِ ،

وَ  الامامِ المَظلُومِ ، وَ الشّهِیدِ المَسمُومِ ،

وَالغَرِیبِ المَغمُومِ ، وَالقَتِیلِ المَحرُومِ ،

عالِمِ العِلمِ المَکتُومِ ، بَدرِ النُّجُومِ ،

اَلشَّمسِ الشُّمُوسِ ، وَ اَنِیسِ النُّفُوسِ ،

اَلمَدفُونِ بِاَرضِ طُوسٍ ، اَلرَّضِیِّ المُرتَضی ،

اَلمُرتَجَی المُقتَدی ، اَلاِمامِ بِالحَقِّ

اَبِی الحَسَن، عَلِیِّ ابنِ مُوسَی الرِّضــا،

صَلَواتُ اللهِ وَ سَلامُهُ عَلَیهِ،

اَلصَّـلـوةُ وَ السَّلامُ عَـلَیکَ یا اَبَا الحَسَن ،

یا عَلِیِّ ابنِ مُوسَی ، اَیُّهَا الرِّضــا ،

یابنَ رسول الله، یَابنَ أمیرِالمُؤمنین،

یا حُجَّةَاللهِ عَلی خَلقه،یا سَیِّدنا و مولانا ،

إنّا  تَوَجَّهنا،‌ و استَشفَعنا،وَ تَوَسَّلنا بِکَ إلی اللهِ،

وَ قَدَّمناکَ  بَینَ یَدَی حاجاتِنا، فِی الدُّنیا و الآخِرَة،

یا وجیهاً عِندَ الله،  إشفَع لَنا عِندَ الله

 

 

سالروز شهادت خورشید هشتم ،


امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام


بر همه دوستان و پیروان آن حضرت تسلیت



موضوع :


بسم الله الرحمن الرحیم

 

قــرآن را مهجـور نگذاریــم !


 

حتماً شنیده اید و یا در کتاب ها خوانده اید که پیامبر (ص) فرموده اند :  

هیچ پیامبری به اندازه من آزار و اذیت ندید!  

درست است ، رسول الله (ص) در مدت 13 سال زندگی خود پس از بعثت در مکه مکرمه بقدری آزار و اذیت دیدند

که نهایتاً مجبور شدند شهر و دیار خود مکه را شبانه ( خائفاً یترقب ) ترک و بسوی مدینه هجرت نمایند. 

در مدینه هم با آن که قدرت سیاسی و مذهبی ، هر دو در دست ایشان بود

باز از آزار و اذیت منافقان در امان نبودند  

تا جائی که منافقان و متحدان در صحیفه ملعونه

( همان هایی که بعداً خلافت را غصب کردند)

نقشه ترور ایشان را طراحی ،

تا در بازگشت از سفر حجة الوداع ایشان را به قتل برسانند!

ولی پیامبر رحمت هرگز آنها را نفرین نفرمود و از آنها به خدا شکایت نکرد ،

ولی ایشان از یک گروه (که گروه کثیری را نیز تشکیل می دهند)

 نزد خداوند تبارک و تعالی شکایت دارند !

و آن گروه کثیر واگذارندگان قرآن هستند !!!

وَ قالَ الرَّسُول یا رَبِّ اِنَّ قَومِی اتَّخَذُوا هَذاَ القُرآنَ مَهجُوراً

( سوره فرقان آیه 24)

و گفت رسول (ص) ای پروردگار ، بدرستی که قوم من (امت من) این قرآن را مهجور گزاردند !!!


دوستان گرامی ؛

بنده حقیر فقیر ناتوان در حد وسع و توان سعی در تهیه این مائده آسمانی

به شکل زیبـــا و چشم نــــواز و دلپــــــذیـــــــری نموده و می نمایم .

 انتخاب کتابی ارزنده که قریب یک هزار سال قبل نوشته شده ، و تحریر و ویرایش و اصلاح لغات و اصطلاحات و جملات قدیم که با گویش و نگارش این زمان متفاوت است ، و تفکیک جملات ، و پر رنگ کردن کلمات حساس جهت جلب نظر خواننده به موضوع ، و ارائه مطلب در رنگ های متنوع و چشم نواز ، و نهایتاً تهیه و انتخاب تصویر مناسب و درج در وبلاگ ، کاری است دلنشین که هر روزه آن را برای رضای محبوب و معبود و استفاده شما عزیزان انجام می دهیم

امید آن که مورد رضایت حق تعالی قرار گیرد

و خشنودی رسول الله صلی الله علیه و آله را در خود داشته باشد

موفق و مؤید باشید



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 521 ) (609)

 

 [ منبع و مأخذ : کشف الاسرار و عدة الابرار خواجه عبدالله انصاری ، متوفی قرن پنجم هجری ]        

 

جـرعـه و جــــام


آیه 28 سـوره عنکبـوت : 


بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم 


وَ ما کُنتَ تَتلـُوا مِن قَبلِهِ مِن کِتابٍ...


ای محمّــد ؛

مــــــــا تـــــو را امِّـــی کردیم یعـنـی نه خواننده نه نویسنده!


نه هـرگــز به مکـتـب رفـتـه و نه هـیــچ معـلــم دیــده!


تا عالمیان بدانند که آنچه تـــــو می گــوئی


و از پیشینیان خبر میدهی،


همه از وحی پاک می گوئی!

 


در این آیت سِــرّی دیگـر نهفته است:

 

و آن این است که چون خـداونــد خواست

 

مصطفی(ص) را به رسالت برگزیند

 

و سینه ی پاک وی شایسته ی مکاشـفـات خود کند،

 

از اول شاهـدهای خــــــــدائی بر او کشف کرد

 

تا آلایش های بشـــری از نهاد او رخت بربست

 

و سینه ی او از اغـیــار پاک گشت

 

و از معــلـــومات و مرســـومات بشــــری آزاد شـد!

 

همه ی پیمبران را از آغاز،

 

روش قاعده ی دولت و رتبه ی ولایت در نهادشان نهادند،

 

آن گاه از روش خویش به کشش حــق رسیدند،

 

لیکن روش مصطفی(ص) را نخست جذبه ی حــــق ساختند،

 

و پیش از دوره گِل آدم

 

او را به کمنـــــد کشش پیوسته آراسته کردند

 

که فـرمود: من پیغمبر بودم وقتی که آدم میان آب وگِل بود!

 

و همه ی پیغمبران که دریائی بودند،

 

در برابر دریــــــــای محمـّـــدی(ص) قطــره ای بودند!

 

چون همه از بشریت به نبــــــــوّت آمدند

 

و مصطفی(ص) از نبــــــوّت به بشریت آمد!!

 

همگان از دایره ی تفرقت قدم در دایره ی جمع نهادند،

 

ولی مهتـــــر جهـــــانیــــــــــــــان از دایــــــره ی جمــــــــع

 

برای نجـــات خـلـق به تفـرقـت آمـــــــــد!


وَ ما اَرسَـلـنـاکَ اِلا رَحـمَــةً لِلعـالَـمِـیـن

 

و این را تنـــــــــــزل گویند که نوعی از مکارم اخلاق است

 

چنانکه او خود فرمود:

 

(اِنِّی بُعِـثـتُ لاُتَِّمَ مَکارِمَ الاَخلاق)،

 

من برای تکمیل و تتمیم مکارم اخـــــلاق مبعـــــــوث شدم.

 

این مطلب را نوشتیم تا مقدمه ای باشد برای یادداشت فردا که در باب رحلت جان سوز آن حضرت خواهد بود .




 

مست تـو ام از جــرعـه و جام آزادم                   

 

مـرغ تـو ام از دانــــه و دام آزادم

 

مقصود من از کعـبه و بتخانه تــوئی                 

 

ورنه که من از هـر دو مقـام آزادم

 

 

 

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما


ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان


محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا


قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است


 

پس برای تعجیــــل در فـــــرج مبارکشان دعا کنیم


 

و برای خشنودی و سلامتی ایشان


یک صد صلـــــــوات تقدیمشان می کنیم

 

( اَلّلهُمّ َصَلّ ِعَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم )



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 401  ) (609) 

 [ منبع و مأخذ : کشف الاسرار و عدة الابرار خواجه عبدالله انصاری ، متوفی قرن پنجم هجری ]            

 

پاداش مقرّبـان درگاه

 

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ) ( جزء اول ـ صفحه 7 )

 

بســـم الله الـرحمــن الــرحیــم

 

41 ـ وَ آمِنُواْ بِمَا أَنزَلْتُ مُصَدِّقًا لِّمَا مَعَکُمْ

وَ لاَ تَکُونُواْ  أَوَّلَ کَافِرٍ بِهِ وَ لاَ تَشْتَرُواْ بِآیَاتِی ثَمَنًا قَلِیلًا   

وَ إِیَّایَ فَاتَّقُونِ 

 

ایمان آورید به آنچه فرو فرستادیم از کتاب و پیغام ، که گواه کننده کتاب شما است!

و نخستین کافر به این کتاب مباشید ، و آیات مرا به اندک بهاء مخرید ،

و رشوت مَسِتانید تا سخنان مرا پنهان کنید و از خشم من و عذاب من پرهیزید.


اصل تقـــــوی پرهیـــــــزکاری است

و متقیـــان سه گروهنـــــد:

مهینه ، میانه ، کهینه ،

مهینه آن است که نعمت به شکایت نیالاید،

میـــانه آن است که خدمت بر ریــــا نیـــالاید،

و  کهینه آن است که تــوحید خود به دام شرک نیالاید.

 

42 ـ وَ لاَ تَلْبِسُواْ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ

وَ تَکْتُمُواْ الْحَقَّ وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ

 

حق را به باطل میامیزید ، و راستی و حق را (پیغمبری محمد ص) کتمان نکنید

در حالی که شما می دانید (که او رسول خدا است)

.

43 ـ وَ أَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَ آتُواْ الزَّکَوةَ

وَ ارْکَعُواْ مَعَ الرَّاکِعِینَ

 

نماز را بر پا کنید و زکات بدهید و با نمازگزاران نماز گزارید

.

44 ـ أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ

وَ أَنتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

 

مردم را به نیکی امری کنید و خود را فرو می‏گذارید و فراموش می‏کنید

در حالیکه کتاب مرا می‏خوانید آیا پس در نمی یابید؟


 

45 ـوَ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاَةِ

وَ إِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ

 

یاری بخواهید به شکیبائی و نماز که این باری گران و امری بزرگ است

مکر بر شکسته دلان و تیمار داران و فروتنان!


خداوند به صبر یعنی روزه امر کرد تا شره و حرص از میان ببرد

و به نمـــــاز فرمـــــــــان داد تا خشـوع و خضـــوع آرد.

 

 

حظّ نفس و غذای دل در هم میامیزید

که با یکدیگر نسازند

خداوند دل ، به حقِّ حق مبسوط است

و بنده نفس به حظ نفس مربوط ،

پس به یک دگر کی رسند؟

دنیا خسیس است و عقبی نفیس،

با یک دگر چون می سازند؟

دوستی خالق، سعادت ابــــدی و ازلــــی است

و دوستی مخلوق وبــــــال نقـــــدی،

در یک دل چون بهم آیند؟

خویشتن پرستی و خدا پرستی یک دگر را ضدند،

در یک نهـــــاد چگونــــــــه جمع شوند؟


مهــر خود و یــار مهربانـت نرسد


 این خـواه گر آن که این و آنت نرسد

 

 

45 ـ وَ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاَةِ ...

 

فرمان آمد که ای پیغمبر ؛

امت خود را بگوی که در کارها صبر کنید تا بمراد برسید،

هر که صبر مردان ندارد، گِرد میدان مردان نگردد!



پای این مردان نداری جامه مردان مپوش


برگ بی برگی نداری لاف بی خویشی مزن!

 

مهتر عالم و سید فرزند آدم

از آن ساعت که گام در این میدان نهاد

یک دم او را بی غم نداشتند

چون کار به غایت رسد

و از هر گوشه بلا به وی روی نمود

آهی برآورد و گفت:

هیچ پیغمبر به اندازه من آزار ندید

فــوراً خطاب از مصـــــدر جـــــلال آمد

که ای مهتـــر بنــــدگان،

کسی که شاهد دل و جان وی ما باشیم

 هـرگـــز از بــــــار بــــــــلا ننـــــــــالد

و چون هرچه در خزانه غیب زهر اندوه بود

همه را یک کاسه کرده

بر دست وی نهـــــادنــــــــد

و از این راز پـــــرده برداشتند

و به او گفتنــــــد :

ای مهتــــــــــر پیمبـــــــــران ؛

زهـــــــرها بر مشاهــــــده مـــا نـــوش کن!


هرکه در این درگــه مقـرّب تــر است


جـــام بـــلا بیشتــرش می دهنـد

 

ار دستت از آتش بُوَد ، مــــا را ز گل مفرش بُوَد


هرچ از تو آید خوش بُوَد ، خواهی شفا خواهی اَلَم


 

السلام علیــک


یا اباصــالح المهـــدی

 

همه مشکلات ما


ناشی از غیبت طولانی مولایمان


محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا


قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

 

برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم


کارت پستال درخواستی طراحان



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 547 ) [ 609 ]

 [ منبع و مأخذ : کشف الاسرار و عدة الابرار خواجه عبدالله انصاری ، متوفی قرن پنجم هجری ]  


نمودار رستــاخیــز

 

 

( جزء  چهارم صفحه 62 ) ســوره 3 : آل عمران

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

97 ـ فِیهِ آیَاتٌ بَیِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِیمَ وَ مَن دَخَلَهُ کَانَ  آمِنًا  

وَ لِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ  سَبِیلًا

وَ مَن کَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ

 

  تفسیر لفظی :

در آن خانه نشانه های روشنی است ، فرود گاه و نشستن گاه ابراهیم ،

که هرکس در آن خانه داخل شد ایمن گشت ، و بر مردم است که برای خدا

زیارت کعبه کنند ، البته کسانی که توانائی دارند و توانند راهی به آن برند ،

و هرکس کافر شد ( چه باک ؟ ) که خداوند از همه ی جهانیان بی نیاز است .


  تفسیر ادبی و عرفانی: 

 

... وَ لِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ... 

 

سفر حج بر مثال سفـــر آخرت است ،

هرچه در سفــر آخــــــرت پیش آید ،

از احــــوال و اهــــــوال مــــرگ ،

همه نمــــــودار رستــــاخیــــــــز است ،

و زیرکان چون این سفــــر در پیش گیرند ؛

هرجا رسند از آخرت یاد کنند و عبرت گیرند ،

و چون از اهل و عیال و دوستان وداع کنند ؛

مثال سکرات مرگ و حالت نـــــزع است ،

که با همـــــه وداع کنند ،

و آن که زاد سفــــر ، ساختن گیرد ،

از آن است که داند ، آن با وی نمانَد ،

و زاد بادیـــــه نشایــــــد ،

و داند که طاعت با ریـــا و با تقصیـــر

در تـــوشـــــه ی آخـــــرت نیــــایـــــد ،

و باید راستی و راست کاری پیشــــه کند ،


که گفتــــه اند :


 راست کاری  پیشه کن کاندر مصاف رستخیز


نیستند از قهر حق جز راست کاران رستگار 

 

و این که لبّیک لبّیک گوید ؛

به جواب نــــــدای حــــــق ،

از ندای روز قیامت براندیشد .

 

 

گویند : حضرت علی ابن الحسین علیه السلام را

در وقت احـــــــرام دیدند زرد روی؛

و لبّـیـــک نمی گوید !

سبب را پرسیدند :

فرمود : ترسم که اگر لبّیک گویم ،

جواب ردّ رسد !

و آن گاه گفت :

شنیده ام هرکس از مال شبهت حــــج کند ،

لبّیک او را جواب ردّ دهنــــــد !

 

و امــــــا طـــــــواف و وقـــــــــوفِ در عرفــــــه ،

و آن اجتمــــــاع انبــــــوهِ مـــــــردم ،

و خروش و زاری به زبان های گوناگون ،

همه به عرصــــــه ی قیامت مانَد ،

که خلایــــــق گِــرد آیند ،

و هرکس به خود مشغـــــول ،


و در انتظار ردّ یا قبــــــول است !



  گفتـم کجــات جــویم  ای مــــاه دل ستان


گفـتــا قــرارگاه من است جــان دوستــان


  گفـتــم قـــرارگاه به جــانـان چــرا کنی؟

 

 گـفـتــا کـه تا نیابــد از مــن کسی نشــان


  گفـتـم که رهنمــون رهـی باش پیش خــود 


 گفتــا ز چپّ و راسـت تــو بنگــر به کشتـگان

 

  الهــــــی ؛

در سر خمـــــــار تـــــو داریم ,

در دل قـــــــــــرار تـــــو داریم ,

به زبان شعــــــــار تـــــو داریم ,

اگر گوئیم ثنــــــــــای تـــــو  گوئیم ,

و اگر جوئیم رضـــــــــای تـــــو جوئیم .


  الهــــــی ؛

بر عجز خود آگاهم , و بر بیچارگی خود گواهم ,

خواست خواست تـــــــوست , من چه خواهم ؟

 


  گر درد  دهــد به ما اگـر راحت دوست


از دوست هر آن چیــز که آید نیکوست


  ما را نَبُــوَد نظـر به خوبـی و بــدی


مقصـود رضــای او ، و خشنودی اوست

 

 

این جمعـه هم گذشت

 

و نیامدید آقــــــــا

 

و ما همچنان جمعه ها را منتظریم

 

تا جمعه فرخنده ای که امام و پیشوایمان

 

حضــرت حجــة ابن الحســن العسکـــری

 

بیایند و کام تشنگان عدالت را سیراب نمایند


پس برای تعجیــــــــــل در فـــــرج مبارکشان دعا کنیم


اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّل فَرَجَهُم



موضوع :


<      1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *