سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1964817
  • بازدید امروز: 83
  • بازدید دیروز: 80
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (649 ) 

ســوره 5 : مـــائـده ( مدنی ـ 120 آیه دارد ـ جزء ششم ـ صفحه 106 )


  ( قسمــت بیست و پنجــــــم )


تیــــغ سیــــاست

 

   ( جزء هفتــم صفحه 126 ـ آیه 109 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم


یَوْمَ یَجْمَعُ اللّهُ الرُّسُلَ فَیَقُولُ مَاذَا أُجِبْتُمْ قَالُواْ لاَ عِلْمَ لَنَا إِنَّکَ أَنتَ عَلاَّمُ الْغُیُوبِ


تفسیر لفظی :

[ یاد کن ] روزى را که خدا پیامبران را گرد مى‏ آورد ، پس مى ‏فرماید :

چه پاسخى به شما داده شد ، مى ‏گویند ما را هیچ دانشى نیست ،

تویى که داناى رازهاى نهانى


روزی که خـداونـــد همه فـرستادگان (پیامبران) را جمع کند

 و فـرماید: امت شما به شما چه جواب دادند؟

گــوینـــد: ما را به جواب این سئوال دانشی نیست

و تــــو خــود دانای همه غـیبـهـا و آگاه از گــذشـتـــه ها هستی،

 

این روز ، صفت روز رستاخیز است ، و نشان فَــــزَعِ اکبَــر ،

آن روز که صبح قیامت بدمد ، و سراپرده ی عزّت  به صحرای قهّـــاری بیرون آرند ، و  بساط عظمت و جلال  بگسترانند ، این آسمان ها که بر هوای لطیف ، بی ستون بر مدار یک دگر بداشته ، و به قدرت خالق هستی نگاه داشته ، به هم ریزد و برهم شکند ،

و خورشید روان که چراغ جهان است و دلیل زمان و مکان ، رویش سیاه شود ، سرد شود و در هم پیچد ، و به کتم عدم باز برند ،

و این ستارگان همگی مانند برگ درختان ( در فصل خزان ) فرو بارند ، و در خاک مذلّت بغلتانند ، این ها همه نشانه ی روز رستاخیـــز  است .


آن گاه فرمان آید :

ای دوزخِ آشفته ؛ به عرصات حاضر شو ،

ای فردوس برین ؛ کمرِ انقیاد بربند ، که دوستان منتظرند و از راه دور و دراز آمده اند !

ای جبرئیل ؛ تو حاجب باش ،

ای میکائیل ؛ تو حاضر باش ،

ای زبانیه ی عقوبت ؛ غل ها و زنجیر ها بر دوش نهید ،

ای غلمان ؛ همه تاج خلد بر سر نهید ،

ای کروبیان و مقربان ؛ کمر سیاست بر میان بندید و صف ها برکشید ،

پسر نوح را غل بر گردن نهید ،

پدر ابراهیم را به آتش اندازید ،

بلعم باعور را بیاورید و نماز و عبادت او را بر باد دهید ، و غاشیه ی سگی بر سر او کشید ، و او را به دَرَک اسفل اندازید !

سگ اصحاب کهف را بیاورید و قلّاده ی منّت بر گردن او نهید و به زنجیر لطف ببندید و در کوکبه ی نواختگان فضل او را به درجات رسانید ،

بولهب و همسرش را بیاورید و خس و خاشاک بر آن ها ریزید و در آتش ابد اندازید ،

سلمان و اویس و عمار را بیاورید و تاج کرامت بر سر نهید و به بهشت عدن وارد نمائید .

همه را فراخور اعمال و نیّاتشان پاداش و جزا دهید تا معنای عدل و فضــــل بر عالمیان آشکار شود.


 

یَــومَ یَجمَـــعُ اللهُ الــــُرُّسُـــــلَ ...

همه پیغمبران آن ساعـت به زانو درآیند، و دانش خود را از هـیبـت آن روز فـراموش کنند ،

مقـربان درگاه و قـدسـیـان ملأ اعـلـی همه زبان تضرع گشایند ،

آن ساعـت تیــــغ سیــــاست از غلاف قهـر بیرون کشند ،

نَسَب ها همه بریده شود مگر نسب محمد(ص) و خویشان او ،

همه خویش و پیوند را از هم جدا سازند،

همه رخســــــارها زرد ، مادران بی فرزند و فرزندان بی مادرند،

در آن حال آدم و نــوح و مــوسـی و عیسی به فریاد آمده گویند :


بار خــــدایـا ؛ بر بیچارگی ما رحم کـن ،


در آن حال مهتر عالمیان محـمـــد مصـطـفـی(ص) در میان جمع گـویـــد :


خـداونــدا ؛

امت من مشتی گناه کارانند ، لختی بیچــــــــارگانند ،


خـداونــدا ؛

اگـر در عـمـلشــان تقصیر است ، شهادتشان بجا است،

اگر کارشان تباه است فضــل تو آشکار است ،


بارخــدایـا ؛

به فضل خویش گناه آنان را بپوش ، و رحمت خود برآنان بنـــــــواز ،


که خــود فرموده ای :

از رحمت خـداونــد نا امید مشوید! (وَ لا تَیـأسُــــوا مِن رَوحِ الله)



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (648 ) 

ســوره 5 : مـــائـده ( مدنی ـ 120 آیه دارد ـ جزء ششم ـ صفحه 106 )


  ( قسمــت بیست و چهـــارم )

 

کارِ دل



 

( جزء هفتــم صفحه 125 ـ آیه 105 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ لاَ یَضُرُّکُممَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ

إِلَى اللّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعًا فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُون


تفسیر لفظی :

اى کسانى که ایمان آورده‏ اید به خودتان بپردازید هر گاه شما هدایت‏ یافتید آن کس که گمراه

شده است به شما زیانى نمى‏ رساند بازگشت همه شما به سوى خداست پس شما را از آنچه

انجام مى ‏دادید آگاه خواهد کرد

 

صراحت این آیت به زبان اشارت ، بر ذوق اهل ارادت آن است که :

ای مؤمنان ، زینهار ، نفس خویش را مقهــور و مغلوب دارید ،

پیش از آن که او شما را مقهور و مغلوب کند ،

آن را به اطاعت خود مشغول کنید ،

پیش از آن که او شما را به معصیت مشغول کند .


از یکی از بزرگان اولیاء از این آیه پرسیدند ، گفت :

اگر به اصلاح مفاسد نفس خود مشغول شدی ،

او هم تو را از اشتغال به گناه  ( وسوسه ) در حق مردم باز می دارد .


حضرت امام محمّد باقر علیه السلام فرموده اند :

طبعِ نفس آن است که پیوسته با دنیا آرام گیرد ،

و به سوی گنــــاه شتابد ،

و بزه کاری را خُرد شِمُرَد ، و به طاعت کاهلی کند ،

و خودبین و خودپسند باشد ، و ریاء با مردم جوید ،  

که ؛ در او هم شرک است هم ریا و هم نفاق !


حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند :

بزرگترین دشمن تو نفس تـــــو  است که میان دو پهلوی تو است ،

و چون با هر دشمنی بسازی از شرّ او ایمن باشی ،

ولی اگر با نفس خویش بسازی هــــلاک شوی ،


پس اگر در این جهان به کسی نیکی کنی در آن جهان سپاس بینی ،

و اگر بدی کنی در آن جهان از تو شکایت کنند ،

ولی حالت نفس ضــــدّ این است !

اگر در این سرای راضی نگاه داری در آن سرای دشمن تو شود ،

و اگر در این سرای بد داری به آن سرای شکر کند !

 

رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند :

یا علی ؛ اگر بینی مردم به عیب جوئی یک دگر مشغولند ،

تو به عیب جوئی نفس خویش مشغول باش ،

و چون بینی که مردم به امور فریبنده ی دنیـــا مشغولند

تـــــــو به کار دل مشغــــــــول باش !


گفته اند : دل در نهاد آدمی بر مثال کعبــــه است ،

و نفس بر مثال مصطبه (سکّو ـ تخت) ، و هر دو برابر یک دگرند ،

در هر شبانه روز نفس امّاره  چندین بار شبیخون زند ،

و آن دل چون مصیبت رسیده ای به درگاه عزّت متظلّم گردد ،

هر بار از جناب عظمت به او خلعت رسد ،

که : خداوند را هر شبانه روز چندین بار در دل بندگان نظر است .




موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 647 )   

ســوره 5 : مـــائـده  ( مدنی  ـ  120  آیه دارد  ـ جزء ششم  ـ  صفحه 106 )


  ( قسمــت بیست و سوّم )


خبیـث و طیّــب

   

( جزء  هفتــم  صفحه  124  ـ آیات  100  و 101  )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

100 ـ قُل لاَّ یَسْتَوِی الْخَبِیثُ وَالطَّیِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَکَ کَثْرَةُ الْخَبِیثِ

فَاتَّقُواْ اللّهَ یَا أُوْلِی الأَلْبَابِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ

تفسیر لفظی :

بگو پلید و پاک یکسان نیستند هر چند کثرت پلید[ها] تو را به شگفت آورد

پس اى خردمندان از خدا پروا کنید باشد که رستگار شوید


به زبان شریعت ، خبیث حــــرام ، و طیّب حــلال است ،

و به زبان حقیقت ، هرکسب و کاری که از یاد خدا خالی باشد ، خبیث !

و هر کار و کسبی که در آغاز آن نام خدا باشد ، طیّب و حلال  است .

و گفته اند : هر مال که حق خداوند از آن بیرون کنند و زکات آن بدهند طیّب است ،

و هرچه حق خدای از آن بیرون نکنند خبیث است .

پیغمبر (ص) فرمود : هیچ مالی در خشکی و در دریا تلـــف نمی شود مگر آن که زکات آن را نداده باشند .

مال خبیث آن است که در دنیا بر روی هم نهی و آن را انبار کنی و دست خیر و انفاق از آن فرو بندی

و مال طیب آن است که فرا پیش خود داری و در راه  خیـــر خرج کنی و آن جهان را ذخیــــــره سازی .

101 ـ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَسْأَلُواْ عَنْ أَشْیَاء إِن تُبْدَلَکُمْ تَسُؤْکُمْ وَ إِن تَسْأَلُواْ عَنْهَا

حِینَ یُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَکُمْ عَفَا اللّهُ عَنْهَا وَاللّهُ غَفُورٌ حَلِیمٌ

اى کسانى که ایمان آورده ‏اید از چیزهایى که اگر براى شما آشکار گردد شما را اندوهناک

مى‏ کند مپرسید و اگر هنگامى که قرآن نازل مى‏شود در باره آنها سؤال کنید

براى شما روشن مى‏شود خدا از آن [پرسش هاى بیجا] گذشت و خداوندآمرزنده بردبار است.


در این آیت می آموزیم که :

گِرد مقام بزرگان مگردید و تعرّض احوال ایشان مکنید و منازل آنان مپرسید که چون رتبه و مقام خویش را از آن قاصر بینید نومید گردید و نا امیدی تخم حسرت و اندوه است .

نوشته اند : یکی بازاری نزد جنیــــد آمد و گفت :

اگر بندگی این است که شما دارید پس ما چه داریم ؟ و چه امید در بندیم ؟ که جای نومیدی است ! جنیـــد گفت : لشکر امیران همه خاصگیان و ندیمان نباشد ، وابستگان و پیروان و کارگزاران و دام داران و ستوربانان نیز باشند ، و در کشور همه به کار آیند ، و به جای خویش ، و به اندازه ی خویش همه کار و زندگی کنند .


گرچه خوبی تو ، سوی زشت به خواری منگر


کاندرین ملک چو طاووس به کار است مگس !


*******************************************


اَلسَّلامُ عَلَیــکَ یــا



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 646 )   

ســوره 5 : مـــائـده  ( مدنی  ـ  120  آیه دارد  ـ جزء ششم  ـ  صفحه 106)


  ( قسمــت بیست و دوّم )


حصــار ایمــــان


 

   

( جزء  هفتــم  صفحه  124  ـ آیه   99  ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

مَّا عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاَغُ وَاللّهُ یَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَ مَا تَکْتُمُونَ


تفسیر لفظی :

بر پیامبر [خدا وظیفه‏ اى] جز ابلاغ [رسالت] نیست

و خداوند آنچه را آشکار و آنچه را پوشیده مى‏ دارید مى‏ داند

خداوند دشمنان را قهــــراست و سیاست ،

و دوستان را نوازش است و کرامت،

در یک آیت قهــــر و لطــف جمع کرده

تا بنده میان قهـــر و لطــف در خـــوف و رجــــا زندگی کند ،

چون در قهــــر نِگَـــرَد خائــــف گردد ،

و چون لطف بیند راجی گردد ،

زیرا خـــــوف حصـــار ایمـــان است و تریاق هوی و هوس و سلاح مؤمن ،

و رجــــا مَرکب خدمت است و زاد اجتهاد و عُـدَّت عبــــادت .

 

و نیز گفته اند : حیـــــا و عفـــــاف حصـــار ایمــــــــان است .


 

مَّا عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاَغُ...


ای محمّـد؛

بر تو جز پیغام رساندن و دعوت کردن کاری نیست،

و راه نمودن و بار دادن ، کارکسی جز مـــــــــــا نیست،

ای محمّـد؛

به دنبال بوجهـــــــل و مانند وی چند روی؟

چند سال است تا خود درکنـــار ایشان هستی ، و لکن آنها تــــــو را نمی بینند ،

رَو گِرد دل سلمان پارسی  بر آی ،

اگر درد دیـــــن  می جوئی از دل وی جوی که ؛

پیش از آنکه تو گام در عالــــم بعـثـت  نهادی ،

چندین سال سرگردان درجهان درطلب تــــو  می گــردید ،

و از هـرکسی نشان تــــو  می پرسیـــــد ،

و هیچ کاروانی نماند که خـبـــر تــــو از آنان نپرسید ،

و هیچ باد نماند که از آن نسیــــم وصـــــــــال تـو نبوئیــــد



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (645 )   

ســوره 5 : مـــائـده ( مدنی ـ 120 آیه دارد ـ جزء ششم ـ صفحه 106)


  ( قسمــت بیست و یکــم )


علم دین و زندگی

 

 ( جزء هفتــم صفحه 124 ـ آیه 98  ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم


اعْلَمُواْ أَنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ وَ أَنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ


تفسیر لفظی :

بدانید که خدا سخت‏ کیفر است و [بدانید] که خدا آمرزنده مهربان است


مفسران نوشته اند : علمِ منظور در این آیه ده نوع است :

1 ـ علم توحید ؛ که حیات است

2 ـ علم فقه ؛ که دارو است

3 ـ علم وعظ ؛ که غذا است

4 ـ علم تعبیر ؛ که گمان است

5 ـ علم طب ؛ که تدبیر و حیلت است

6 ـ علم نجوم ؛ که تجربت است

7 ـ علم کلام ؛ که هلاکت است

8 ـ علم معاشی ؛ که شغل عامه است

9 ـ علم حکمت ؛ که آئینه است

10 ـ علم حقیقت ؛ که یافت است .

و بازگشت همه ی این علوم به دو علم دین و زندگی است ،

و علمی که آموختن آن بر هر مسلمانی واجب است همین دو علــم  است .


امام علی علیه السلام فرموده اند :  

العلم علمان علم الابدان و علم الادیان ، 

علم دو گونه است علم ابدان ( زندگی ) و علم ادیان ( شریعت ) .

 

گفته اند : ایمان و یقینِ در دین دو پَــــــــر ( بال ) دارد :

یکی بیـــم و دیگری امیـــد ؛

که هرگز مرغی به یک پَــــر نتواند پریدن ،!

هم چنین مؤمن در بیم بی امید ، یا امید بی بیم ، راه دین را نتواند پریدن !


و نیز گفته اند :

ایمـــــــــان مانند ترازو است ، یک کپه ی آن بیم و کپه ی دیگر امید است ،

و شاهینِ آن ابـــزارِ دانش  است ،

و همان گونه که کپه ی ترازو به شاهین دانش نیازمند است ،

بیـــــم و امیـــــد  هم به دانش نیازمند است .

 

 

برای تعجیل در ظهــــور مبارک امام عصر (عج)

 

حد اقــل کار ،  دعــــای فرج است


کارت پستال درخواستی طراحان



موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *