سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1966371
  • بازدید امروز: 141
  • بازدید دیروز: 69
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



 

تفسیر ادبی عرفانی سوگندهای قرآنی ( 10 ـ 335 ) 

شـراب شــوق از جـام مهـــر

نمایی از بیت الله الحرام ، کعبه ی جان ، خانه ی امن خدا ، مسجدالحرام بر روی کره زمین

 

سـوره 52 : طـــور

 بِســــمِ اللهِ الــرَّحمــنِ الــرَّحِیــم


وَالـطُّــور، وَکِتابٍ مَسطـُــورٍ، فِی رَقٍّ مَنشـُورٍ،

وَالبَیتِ المَعمـُورِ، وَالسَّقفِ المَرفـُوعِ،

وَالبَحــرِالمَسجـُورِ، اِنَّ عَــذابَ رَبِّکَ لَـــواقِــعٌ،

 

ســــــــوگـنــــد به کـوه طــور، که موسی در آنجا با خـــــــدا سخـن گفت.

ســــــــوگـنــــد به نـــامـــــــه ی نوشته شده در بـــرگی گـشــاده وگـسـتــرده.

ســــــــوگـنــــد به آســمـــــــان افـراشــتـــه که مانند سقـفـی بلـنــد است.

ســــــــوگـنــــد به آن دریای از آب پرشده.

سـوگـنـــد به همه ی آن ها

که عذاب پــروردگار تـــو

بــرای ناگرونـدگان بــودنی و شـدنی و آمــدنی است.

 

وَالـطُّــور،

خـداونــدسوگـنـد یاد می کـنـد به قـدمگاه موسی،

آنگاه که در شنیدن سخن حـق بود،

و شراب شوق از جام مهــر نوش کرد ،

و در عشقحـق مست و مخمور آن شراب گشت،

و از سرِ مستی و بیخودی نعره ی رَبِّ اَرِنِی زد !

او را گفتند اگر میخواهی نسیم قرب ازل بر جان تو وَزَد،

چنانکه دو پای از نعـلـیــن بیرون کنی

از دو گیتی بیـــزار شـــو ،

و دوست را یکتا شـــو کـــه گـفــتــــــــــه اند:  

 

با دو قبله در ره توحیـد نتوان رفـت راست


یا رضای دوست باید یا هـــوای خویشتن


این جهان وآن جهانت را به یکدم درکشد


گر نهنگ درد دیــن ناگاه بگـشــاید دهـــن


 

 

طـــور ، عـزیز مکانی است

و شریف مقامی

که خـداونــد در آنجا با موسی سخن گفت

و او را اهل خطاب و کـرامات فرمود

و بدان کوه سـوگـنــد یــاد کــرد

و مـــوسی در آن جـــا با خــدا مناجات کرد.


وَ کِتابٍ مَسطـُــورٍ،

به زبان اشارت و بر ذوق اهــل حقـیـقـــت،

آن نبشـتــه ای است که خــداونـــد در عهد ازل برخود نبشت که:

رحـمـت من بـر غضـب من پیشی دارد،

 

هـــزار جان عـزیــز فــدای آن وقـت دل نــواز باد

که مـــا را بی ما خـلـــوتگاه داد،

و درِ لطفِ بی نهایت بر ما گشود،

و به عـنـایت ازلی و لطف سابق لَـم یـَزَلِی فـرمود:

سَبَقَت رَحمَتِی غَضَبِی.

 

سپاس مر آن خــدای را

که ما را پیش از پرستش آن داد

که اگر به ما بازگذاشتی

و ما هزاران سال اندیشه کردی

بر سر آن نرسیدی !

ما را خواند در حالیکه غافل بودیم،

ما را آموخت در حالیکه نادان بودیم،

ما را آفـرید در حالیکه چیزی قابل ذکــرنبودیم!

(لَـم یَکُــن شَیئاً مَذکُــوراً) 

و این همه آثارِ سبقتِ رحمت بر غضب است!

 

خــدایــا ؛

به عنایت ازلی تخم هدایت کاشتی،

و به رسالت پیامبران آب دادی،

و به یاری و توفیق رویانیدی،

و به نظر لطف پرورانیدی،

اکـنـــون سِــــزَد که با آتش عدل نسوزانی !

و با زهر قهر نرنجانی!

و کِشته ی عنایت ازلی را به رعایت ابدی مدد کنی!


وَالبَیتِ المَعمـُورِ، 

این آیه اشارت است به خانه ی دل های عارفان

که به معـرفـت و محبت معمور و آباد است،

و به نظر لطف او زنده و شادان است،

که خداونـد بدان خانه سـوگـنــد یاد کرد. 

 

سعـادت بنــده در سه چیز است

و روی بنــدگی به این سه چـیــــز روشن است:


اشتغال زبان به ذکــرحـــقّ ،

استغــراق دل به مهـــر حـــقّ،

و امتـــلاء سِـــرّ از نظــرحـــقّ ،

که نخست از حــق نظــر آید،

آنـــگاه دل به مِهـــر بـیــــاراید ،

 سپس زبـــان بر ذکـــر دارد . 

خـــدایـــا ؛ ذکـــر تـــــــــو مرا دین است

و مهـــر تـــــــــــو مرا آئـیــــــــــــــن !

و نظـر تـــو مـــرا عـیـن الیقیــــــــــن،

 

پسین سخـنــم این است:

لطیفــــا ؛

دانی آنجا چنین است که گفته اند:

زبانی که به ذکر او مشغول

و دلی که به مهر او معمور

و جانیکه به نظــــــر او مسرور است

در حقیقت آن جا بیت المعـمـــــور است.

[ بیت المعمور خانه ای است در آسمان

که درست برابرِ (محاذی ) کعبه ( بیت الحرام یا بیت العتیق) قرار گرفته است ،

هر روز هفتاد هزار فرشته در آن نماز می گزارند

و چون خارج شوند، دیگر تا قیامت بدان باز نگردند ،

یعنی نوبت به آنها نمی رسد !]

http://graphic.ir/originals/_299/____64/__651/_____1_20120210_1833363212.jpg

و این حالت را سه نشان است

و کـمـــال عـبـــودیت در آن سه نشان:

عمــــــــــل فـــــــــــراوان ،

و از خـلـق نهـــــــــان ،

و دل پیوسته بر مهـر حـــق شتابان.


اِنَّ عَــذابَ رَبِّکَ لَـــواقِــعٌ

در این سوره نیز خـداونــد تبارک و تعالی

بعــد از سـوگـنــدهای مکـرر

مؤکـداً مسئله ی قـیـامت

و حساب رسی

و عـذاب پروردگار برای کافـران

و پاداش بهشت برای مؤمنان و نیکوکاران را بیان می فـــرماید. 

 

روزی که سر از پـرده بـرون خــواهی کـــرد


دانـم کـه زمـانــه را زبـون خــواهی کرد


گـر زیب و جـمـال از این فـزون خواهی کـرد


یارب چه جگــرهاست که خون خواهی کرد

لطیفـــه : 

چون اهل بهشت، در بهشت فـرود آیند،

و در جاهای پاکـیــزه خود قــرار گیرند،

ندا آید: ای دوستـــــــــان حـــــق ؛

شما را نزد خداوند وعده ای است،

حاضر آئید که خـداونــد آن وعـــده را به فضل خود تحقق بخشد!

آنان گویند آن چه وعده ای است؟

در آن حال خداوند حجاب را از دیده ها شان برگیرد

تا آنها به خـداونــــد خویش در نگـرند!


###########################################


و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم

 

###########################################

 

منبــــع اصلــــی انــــــرژی

( کلیک کنید )



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی سوگندهای قرآنی ( 9 ـ 334 )

نسیــم صبـــای مهــر

 

سوره 51 : ذاریات

 بســــم الله الــرحمــن الــرحیــم

وَالذّارِیـــاتِ ذَرواً، فَالحــامِــلاتِ وِقراً،

فَالجــارِیــاتِ یُســـراً، فَالـمُـقـَسِّمـــاتِ اَمــراً،

اِنَّما تُوعَــدُونَ لَصـــادِقٌ، وَاِنَّ الـــدِّینَ لَــواقِـعٌ، 

ســوگـنـــد به بــاد ها که خـرمـن ها را می پراکنند

ســوگـنـــد به ابــــــر ها که بــار گـران می کـشـند

سـوگـنــــد به کشتی ها که به آسانی در دریا می روند

ســوگـنـــد به فـــرشـتــگان کــه بـه فرمان خـدا روزی می بخشند!

همـانا روز رسـتــاخیـــــز که به شما وعده داده اند

راست و بودنی و شــدنی است.

وَالــذّارِیـــاتِ ذَرواً :

اشاره به بادهای بامدادی است

که ناله ی مشتاقان را

به ساحت عــزّت پــروردگار بَرَد،

و از آن جا نسیم قرب به مشام اهل محبت رسانَد.

آن ساعـت که تباشیر صبح پیدا شود

و لشکـر روشنائی کمین بگشاید

و نسیم صبای مهــر در هـوای جهان دمیدن گیرد،

باد صبحی پیک وار

از جانب جـنّــات عـــدن براه افکـننـد

تا نفحه های الاهی به مشام رازهای دوستان برســد !

چه عجب اگر آن ساعـت به دل او گوید:

ای بنده ی من مترس.

فَالحــامِــلاتِ وِقـــرا :

خـداونـــد به این مخلوقات و مصـنــوعات

سـوگــنـــد یاد میکـنـد که رسـتــاخیـز بودنی و شدنی است،

و هرکس را جزای کارهای خــــــوب و بـــد دادنی است.

عقـیــده ی همه ی مسلمانان این است که

خـداونـــد روز رسـتــاخیـــز همه را گرد هم آوَرَد

و ارواح و اشبـــــاح را بهم آوَرَد ،

چنانکه در نشئه ی نخستین

برای آزمایش با هم بودند،

در این نشئه هم برای یافـتــن پاداش و جــــزا

با هــــم جمع میشوند.

پس حشر

و میزان

و بازخواست

و گذر کردن از پل صراط

و شفاعت

و بهشت

و دوزخ

همه حــقّ است،

و مؤمنان که به این غیب ها ایمان دارند

و پیغام از پیغام رسان پذیرفتند

پاداش آن ها در آن جهان این است:

اِنَّ المُتَّقِینَ فِی جَنّاتٍ وَ عُـیُـونٍ

پرهیزکاران در بهشتند،

و صفت و نشانه ی آن ها

در این جهـان این است:

کانُوا قَلِیلاً مِنَ الَّیلِ ما یَهجَعُونٍ

که شب ها را کم میخوابند

وَ بِالاَسحـارِهُم یَسـتَغـفِـرُونَ

و در آخر شب ها از خـــدا آمرزش می طلبند ،

و بنده را هیچ کرامت بالاتر از آن نباشد که

در شب تاریک برخیزد و بر درگاه باری به گـریه و زاری پــردازد .


http://rasanews.ir/Images/News/Larg_Pic/1-11-1391/IMAGE634943648092031250.jpg

در عشق تو من کیم که در منزل من           

 از وصـل رخت گلی دمــد بر گل من

الاهی، هرچند از بد خویش به دردم،

لیکن از مفلس نوازی تو شادم،

من قـدر و شأن تو را نــدانم،

و سـزای تو را نتوانم،

و در بیچارگی خود سرگــردانم،

و روز به روز در خسـرانم،

الاهی من کیـم که بر درگاه تو زارم،

و یا قصـــه ی درد خـــود به تـــو  بردارم!


ازباغ وصــال تـــو دری بگشــادند  

            

تا خـلـــق به تــو درطمعی افـتـادند


بس جان عزیــزان که به غارت دادند 

         

 و انــدر سـرِکـوی تــو  قـدم ننهادند


 

 

و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

 

اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم

 

###########################################

 

منبــــع اصلــــی انــــــرژی

( کلیک کنید )



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی سوگندهای قــرآنی ( 8  ـ 333 )

خـدا با دل هـای شکستــه است

 

ســوره 50 : ق

 بســــم الله الــرحمــن الــرحیــم 

 

ق ، وَالقـُرآنِ الـمَـجِـیــــــــــدِ،


بَل عَجِبُـــــــوا اَن جائَهُــــم مُنــذِرٌ مِنهُـم... 


( ق ) : قســم و سـوگند به خـاتـم الانبیـاء


و چنانکه امام زین العابدین (ع) فرموده اند:


قســم به قـــرآن عظیم و بزرگ


( که مردم از آوردن مانند آن عاجز و ناتوانند)


محمد (ص) رسول و فرستاده خــــدای تعالی است.


(تفسیرقـرآن عظیم ، فیض الاسلام )

*************************************************


( ق ) اشـاره به قهــــر الهــی است.

( ترجمه المیزان جلـد اول ص390 )

*************************************************

( ق ) منـم خـداونــد قـاهــر قـادر،

و  سـوگـنـــــد به ایـــــن قــــرآن بزرگوار

(که پیغمبر راستگو است و رستاخیــز بـودنی است)

خـداونـد به قـوّت قـلـب پیغمبر(ص) 

و به قـرآن سـوگند یاد میکند که

رسالت محمد(ص) و روز رستاخیز راست است،

و این حرف (ق) نشانه ای از قوت قلب پیغمبر (ص) است.


*************************************************


  در عشق تو  گـر کشته شوم باکی نیست


 کــو دامن عشقی که بر او چاکی نیست

 

*************************************************

 

کسی که دوستی عـزیز دارد

همواره در پی خشنودی اوست،

و رازش با اوست،

و سوگـنـدش به جان و سَـر اوست،

از او زیاد سخــن میـگـــویـد،

در سفــر و حضــر،

درخــواب و بیداری او را نگه دارد،

و هـرچه کند از او نیکو دارد،

و در هیچ جای حدیث و ســــــلام از او باز نگـیــــرد.


*************************************************

 

پس خـداونــد این معانی را به حبیب خویش ارزانی داشت

تا عالمیان بدانند که بر درگاه عزّت

هیچ کس را چنین مرتبت و منزلتی نیست

که همه ی کائنات و موجودات از بهـر اوست

و مِهــر همه مهــر اوست،

و خـداونـد در همه ی احـوال خشنودی او خـواست،

چنانکه در قبـله رضای او خواست،

در شفـاعـت امّت رضای او خواست،

به حیات او قـســم یاد کرد،

و به قـوّت قـلـب وی سـوگـنـــد یاد کرد.

و به زادگاه او قـســـم یاد کرد،

در خواب و بیداری عصمت و پناه بر او داشت،

جمله حال های او را کفــــــــایت کرد،

در هـر حال و در هـر جای وحی به او پیوسته بود،

در غـار بود به او وحی آمد،

در راه بود به او وحی آمد،

شب معراج در بیت المقدس بود به او وحی آمد،

درحضرت قـاب قـوسـیـــنبود که بی واسطه رازشنـیـــد:


ای پیش رو از هرچه بخوبی است جمالت  

ای دور شـده آفت نقصـان ز کمـالــت!

 

 

ارباب معـرفـت در معـنـی(ق) سِـرّی دیگـرگـفتــه اند :

آن کـــــوه قــــــــاف که گرداگرد جهان کشیده شده،

مظهــــر و اثـــــــری از این (ق) است

که گرداگرد دل دوستـان کشیده شده!

پس هرکس در این دنیا بخواهد از آن کوه درگذرد،

جـلـو قـدم او فـروگیرند و گویند:

این قــــــــاف را راه نیست و بر او گـذر نیست!

همچنین کسی که در ولایتِ دل و صحرای سینه قـدم زند،

چون خواهـد یک قدم از صفـات دل و عـالَـم سینه بیرون نهـد

جـلــو قــدم او فـروگیـرند و گوینـد: کجا میشوی؟

ما خــود همیـن جا با تــوئیـــــــــــــــم،

ما با دل های شکـستـه هستیم.

 

عشق آمـد و جـان و دل فـرا جانان داد

      

معشوق ز جــان خویش ما را جـان داد!


زان گـونه شـراب هـا که او  پنهــان داد

       

یک ذره به صد هـزار جــان نتوان داد !

 

************************************ _*??l?*?? ?????? ???|?????? ???? ?????π???? ???????? ?|??? ? ?????? *??l?*??_سلام عزیزان خیلی خوش آمدید تصاویرمتحرک شباهنگ www.shabahang20.blogfa.com _*??l?*?? ?????? ???|?????? ???? ?????π???? ???????? ?|??? ? ?????? *??l?*??_

و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم


اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم

 

###########################################

 

منبــــع اصلــــی انــــــرژی

( کلیک کنید )



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی سوگندهای قرآنی ( 7 ـ 332 ) 

عـزّت دو جهـــــان

 

سوره 45 : جـاثیــه

 

حـم، تَنـزِیــلُ الکِـتــابِ مِنَ اللهِ العـَزیــِزِ الحَکِـیــمِ 

 

( حـم ) : سـوگـنــد به این سـوره

که این قـرآن فـرو فـرستاده ازخـدای توانا و دانـــا است.

( حــاء ) دلیــــل حیــــــــــات،

( میــم ) دلیــــل مَــــــــوَدَّت،

گوئی خـداونــد به حیات خود

و به مودّت اولیاء خویش سوگنـــد یاد میکند،

و می فـرماید:

به مهـــر من و دوستــــــان من،

که آنان را امیــــــد دیـــــــدار من

عـزّت دو جهـــــان است،

 

هـرکه امروز نامه ی من انس جان اوست،

فــــردا لقـــــــای من توتیـــــــای چشم او است.


ای عاشـق دل سـوخـتـه انـدوه مـدار

  

 روزی به مـراد عاشـقـــان گـردد کار 

در این سـوره نیز با سـوگـنــد

به حیـــــــات خـــــود

و ملـــــــک خــــــــود

و مودّت دوستان خود

تاکید می فرماید

که این قــرآن فـرو فـرسـتــاده از خـــدای توانــا و دانــا است

تا منکـــران و کافـران سحـــر و جادویش نخوانند.


بنده گرخـوبست و گـر بــد آنِ توست 


 عاشـق ار دانــا و نـادان آنِ تـــوست

 

الهــــــی ؛

او که یک نظر دید عقل او پاک برمید،

پس او که همیشه به دیده ی دل بدید چگونه بیارمد؟

شگفت کاری است کار کسی که

در او می نگرد و او را هم از او میجـوید!

او با جـوینــده ی خـود همــراه است!

پس این جستن او را به چه کاراست؟


 مصطفی(ص) فـرمود:

 

قـرب بنـده مرحق را نخست به ایمـــان است و تصـــــدیق،

و پس از آن به احســـــان است و تحقیــــــــق!

و ایمــــان و احســــــان به این است

که خـــــــــــــــــــدا را پرستش کنی

آن چنان که او را می بینی!

و اگـر او را ندیدی

بدان که او تو را می بیند!

که فرمود: (وَاسجُـد وَاقـتََـرِب)،

خــدا را سجـده کـن و نـزدیک شـــو.

این سخـن پیغمبـــر(ص) اشارت به ملاقات دل با حــق،

و معارضه سِــرّ با غـیـب،

و مشــاهــده جــان در منـاجــات نهـــان است!


به هـر حال قـرب حـق مربنده را دو گونه است:

یکی آنکه همه ی مردم را

به عـلـم و قدرت خود نزیک کند

که فرمود: (وَهُـــــوَمَعَکُـم اَینَ ما کُنتُم)

هـرجا باشید او با شما است.

و دیگـری آنکه

خاصّـــــــــان مردم را به شاهـدهای لطف

و خاصه های فضــــــــل نزدیک گرداند

که فـرمود: (وَنَحنُ اَقرَبُ اِلَیهِ مِن حَبلِ الوَرِید)،

ما به او از رگ گردن نزدیک تریم،

و آن چنان است که اول بنده را قـربی غـیبـی دهـد

تا از جهانش بـاز بَـرَد،

پس از آن او را قــربی کشفی دهــد

تا از جهانیانش باز بَرَد !

 سپس او را قـــربی حقیقی دهـد

تا از آب و گِلش باز بَـرَد !

 

که از شاهـد بنده می کاهـد

و برشاهـد خود می افـزاید !

تا چنانکه در اول خود بود در آخـرهـم خود باشد،

که در آن حـــــــــال :

علاقه هـــــــا بریــــده،

سبب ها نابــــــــــــــود شده،

رسم ها تبـــــــــاه گشته،

حـدّ و مــــــــرز ها از هم گسیخـتــه،

اشـــــــارت ها به نهایت رسیده،

عـبارت هـا نابـــــــــود شـده

و تنـهــــا حـــــق بـاقی است


 با من راه نشین خیـز و سوی میکـــده آی 


تا در آن حلقـه ببینی که چه صاحب جـاهـم

 

*************************************


و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم

 

###########################################

 

منبــــع اصلــــی انــــــرژی

( کلیک کنید )



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی سوگندهای قرآنی ( 6 ـ 331 )

مقــام  حیـــات

http://up.taktemp.com/uploads/taktemp_13528371632.jpg

س 44 : دخـــان

بِســــمِ اللهِ الــرَّحمــنِ الــرَّحِیــم

حـم ، وَالکِتــابِ المُبِیــــنِ

اِنّا اَنزَلناهُ فِی لَیلَةٍ مُبارَکَةٍ اِنّا کُنّا مُنذِریِنَ 

سـوگـنــد به این نامه ی آشکارکننده حـق از باطل. 

ما قـرآن را در شبی با برکت (شب قــدر) فرستادیم،

و ما مردم را به این کتاب آگاه میکنیم.

***********************************

پیامبر(ص) در شب قــــدر در مناجات خود فـرمودند:

خـدایــــا ؛ 

از عـقـاب تو به عـفـوت پنــــاه می برم !

و از سخط تو به رضایت پنـــــاه می برم !

و از تو  به تو پناهـنـده میشوم

ثنای تو را چنانکه خــود ثنـاگــوئی من نتـوانم !

 _*??l?*?? ?????? ???|?????? ???? ?????π???? ???????? ?|??? ? ?????? *??l?*??_سلام عزیزان خیلی خوش آمدید تصاویرمتحرک شباهنگ www.shabahang20.blogfa.com _*??l?*?? ?????? ???|?????? ???? ?????π???? ???????? ?|??? ? ?????? *??l?*??_

***********************************

آری ، این چند کلمت اشارت است به

منزل ها و مرتبه های رهـــروان به سوی حق،

روشنی و راه رفتنی از روی همت نه از روی قــدم!


چنــانکــه رسول خـدا(ص) در اول فعــل را نظاره کرد و گفت:

به عفـوت پنــــــــــاه آرم !   


آنگاه از آن مقــــــام گذشت و نظاره صفت کرد

به رضــــــــــــایش پنـــــــاه برد،


سپس نظــــــــــــــــاره ی ذات کــــــــــرد

و از او به او پنــــــــــاهنـــــــــــــــــده شد،


آنگاه از صفات خود مجــــــــرّد شد و گفت:

توانائی شماره ی ثنـــــای تـــو را ندارم!


سپس یگانگی و یکـتــائی خـــدا را یــاد کـــرد و گفت:

ثنــای تو را چون ثنا گــــوئی خودت مـن نتوانم!


که اول مقــــــــــــــام استــــــــــدلال است


و دوم مقـــــــــــام افـتـقــــــــــــــــار،


سوم مقـــــــــــــام مشــــــــــاهــدت،


چهارم مقـــــــام حیـــــــــــــــــات


و پنجم مقـــــــــــــــــام فنــــــــــــــا و مـــــــــــــرگ!

 

*************************************


در کـوی امیــد منـــــــزلی دارم خـوش

در قـصّـــه عشـق مشکلی دارم خوش 

تفصیل دلم چه پرسی ای جان جهــــان

 در جمله همی دان که دلی دارم خوش

 

در این سـوره خـداونــد متعـال

با سـوگـنــد به حیــــــات خود 

و ملــــــــک خود 

و به قـــرآن 

این کتاب آشکار کننده حق از باطل

سـوگـنــد یاد میکـنــد

که این قــرآن را در شب قـــــدر 

که شب پر برکتی است نازل فـــرموده است.

در آیات بعـد به کیفیت شـب قـــدر

و ارسال فرشتگان و یگانگی خودش،

و زنده کردن و میراندن مخلوقات اشاره فرموده،

شکّ و تردید شکّاکان

و کیفیت حادثه ی عظیم رستاخـیــــز

و عـذاب دردناک کافــران را یاد آوری مینماید.

 

*************************************

جـوینـده ی تـو همچـو تــو فــردی بایـد  

 آزاد ز هـــر عـلــت و دردی بـایــــد

زان می نرسد به وصــل تو هیچ کسی  

 کانـدرخـور غـم هــای تو مردی بایـد

 

*************************************

*************************************

 

و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم


اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم



موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *