سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1966113
  • بازدید امروز: 48
  • بازدید دیروز: 53
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



 

تفسیر ادبی عرفانی سوگندهای قرآنی ( 20 ـ 345 )

راه نجـــات

سـوره 90 : بـلـــد

 بِســــمِ اللهِ الــرَّحمــنِ الــرَّحِیــم


لااُقسِـمُ بِهـذَاالبَـلَــدِ، وَ اَنتَ حِلٌّ بِهذَا البَلَدِ،

 

سـوگـنـد به شهـر مکّـه،

و تو (ای محمد) دست گشاده و گشاینده و پیروز این شهـری،

و سـوگـنـد به هر زاینده و زاده و نازاینده،

ما آدمی را در رنج و سختی بر کار آفـریـدیـم.


هـرکه را دوستی باشد

پیوسته در جستن رضای او است

و نظر خود از وی باز نگـیـرد

و با وی رازها کـنـد

و در سفـر و حضر او را مراعات کند

و در هیچ حال سلام و حدیث از او باز نگیرد

و قدمگاه او را عـزیز دارد

و به جـــــــان او سوگنــــــــد یاد کند!

خـداونــد یکـتـا همه حقایق این معنی را

به رسـول اکـــــرم و پیامبر اعظـــم (ص)ارزانی داشت؛

تا جهانیان را روشن شود که

بر درگاه عـزت هیچ کس را آن منزلت و مرتبت نیست که او را است،


نبینی که بسی احوال رضای او را نگاه داشته،

در قـبـلـه خشنودی او را خواسته


(وَ لَنُوَلِّیَنَّکَ قِبلَةً تَرضاها)،

 

شفاعـت گناهکاران را به رضای او بسته،

هـرگز او را از نظر خویش محجوب نکرده،

راز ها با او گفته،

درخواب و بیداری،

در سفـر و در حضر او را نگاه داشته


(وَاللهُ یَعصِمُکَ مِنَ النّاسِ)،

 

و او را در هـرحال کفایت کرده

(اَلَیسَ اللهِ بِکافٍ عَـبـدَه)،

 

و در هـیــچ حالوحی از او نبریده،

حتی در خــــــــــــواب


(یااَیُّهَــاالمُـدَّثِّـــــــــــــر)،

 

در غـارحـرا بود که وحی آمد


(اِنَّ الَّـذِی فَرَضَ عَـلَـیـکَ الـقُـرآنَ لَرادُّکَ اِلَی مَعادٍ)

 

یعنی آن کس که قرآن به تو فـرستاد

تو را به میهـن اصلی (مکه) بر میگرداند،

و در شادیِ پیـروزی بود که آیه


( اِنّا فَـتَـحـنـا لَکَ فَـتـحــاً مُبِیناً ) 

نازل شد،


سواره در سفـر بود و از مکه بیرون آمده بود که وحی آمد


( اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دِینَکُـم)،

 

و از عـزیــزیِ او بود که خـداونــد به جان او قسـم خورد


( لَعَـمـرُکَ) یعـنـی بجان خودت،

 

و از قرب و منزلت او بود که

به شهـر او سوگنــــــــد یــــــــاد کرد.


لااُقسِـمُ بِهـذَاالبَـلَــدِ، وَ اَنتَ حِلٌّ بِهذَا البَلَدِ،

 

این آیه جواب قســــــــــــــم است،

خداوند بر آدمی منّت می نهـد

که تو را قــدّ و بالای راست دادم

و خلقـت و صورت نیکو دادم،

و به اندام های پیدا و ناپیدا  بیاراستم،


بنگـرکه نطفه ی مهین در قـرارمکـیـن به چه حدّ رسانیدم!

و به قـلــم قـدرت چگونه نگاشتم،

هـر عضوی را خلعتی و رفعتی دادم،

بینائی به چشـــــم،

گفتــــــــار به زبــــــان،

شنــوائی به گــــــوش،

گرفتـــــن به دست،

و خدمت به پـــــــــای دادم


مسکیــن آدمی،

بدعهـد و ناسپاس !

فـردا که شکــر آن نعمت ها از او خواهند

و شکـر (وَلَقَد کَرَّمنا بَنِی آدَمَ) را از او بخواهند!

و گوینــــــــد:

ای خواجه ای که امانت های ما را عمری بداشتی!

اگر آراسته باز نفـرستی،

باری (دست کم) ناکاسته بازرسان!

او را گوینـــــــد:

ما دو چشم به تو سپردیم پاک،

تو به نگاه ناپاک آلوده اش ساختی!

تا آثار پاکی از آن برخاست و پـلـیــد شد !

اکنون می خواهی که دیـدار مقــدس ما را به نظر خویش بینی؟

هیهات، هیهات،

ما پاکـیـــــم و پاکان را شـایــــد!

 

(اَلَم نَجعَـــل لَهُ عَـینَیـنِ وَ لِساناً وَ شَفَـتَیــنِ)

 

آیا ما تو را دو چشـــم و دو گــــــوش پــــــاک  ندادیم

تا از آن نیکـی هـا خزینـــــــــه سازی؟

و آثــــــار وحی در آن تعـبیـه کنی؟

و امروز باز سپــــــــاری!

تو آن را میــدان دروغ شنیدن ساختی!

و راه گــذار صــدا های ناهنجار و پلـیـد کــردی!

ما پاکـیـم و جز شنیــــدن پـــــــــاک نشنــــــــویم!

 

آیا ما تو را دو لــــب و زبــــــــان پـــــاک ندادیم

 

تا جـز به سخـن حـق و راست نگشائی؟

و با ما درخـلـوت راز گوئی!

و با صـدق قـرآن خوانی!

و در عـبـادت در آن فرو آری!

و با دوستان ما سخـن گوئی؟

ولی تو خود زبان را بســــاط غـیبـت 

و عـیـب جــوئی دیگران ساختی!

و روزنامه ی جدل و دیوان خصومت کردی!

تو امروز به کدام زبان حـدیــث ما خــواهی کرد؟

چه مفـلـس بنده ای که توئی!

چه عـذر خواهی آورد ؟

(فَلا اقـتَـحَـمَ العَـقَـبَــةَ)

 

بیــــدار باشیـــــد،

 

که عـقـبــــه (پل صراط) در پیش است،

از مـــــوی باریــــــــک تـــــــــر !

از شمشیــــــــر بُرنـــــــــده تر !

می بایــد از آن گـــــذشت !

گذشتن از این پل برکسی آسان است

که بنـــده ای از بندگان خدا را آزاد کرده باشد!

و یا یتیمــــی را دست مهربانی بر سر نهاده باشد!


این است سبب راه نجـــات

و زود گذشتن از پل صــــراط !


الهی من تو را عـبــــدم ولی عـبـد گنهکارم

گنهکارم نه تنهـــا ای طبیبـم زار و بیمــارم

الهـی گـیــر دسـتــم را که افـتـادم ز پـا زیـرا

به چنگال هــوای نفــس امّــاره گـرفـتـارم

الهی سر به طاعـت برده ام یکتا پرستی را

توئی یکتا اله من ، ز کـفــر و شرک بیــزارم

 

اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی سوگندهای قرآنی ( 19 ـ 344 )

جوهــر پادشــاهی


 

ســـوره 89 : فـجـــر

 بِســــمِ اللهِ الــرَّحمــنِ الــرَّحِیــم


وَالفجـرِ، وَلَیالٍ عَـشـر، وَالشَّـفعِ وَالـوَتــر،

وَالَّیلِ اِذا یَسر،هَل فِی ذلِکَ قَسَمٌ لِذِی حِجرٍ،

اَلَم تَرَکَیفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِعادٍ، اِرَمَ ذاتِ العِمادِ،

 

سـوگـنـــــد به بامداد و ده شبانه روز حـج یا محرم.

سـوگـنـــــد به جفت (شب  و روز یا زن و مرد).

و سـوگـنـــــد به طاق (خــدای واحـــد). 

 و سـوگـنـــــد به شب آن گاه که درآید.

آیا این سـوگـنـــــد ها برای خردمند بسنده است؟

آیا نـدیــدی و نــدانی که خـداونـد با قــوم عـــــاد چه کـــرد ؟

 

وَالفجـــــــرِ،

خـداونــد گاهی به ذات خود

و گاهی به صفات خود

و گاهی به افعال خود (مانند این آیه) سـوگـنـــــد یاد میکند،

سـوگـنـــــد به بامداد محرم که اول سال است، 

سـوگـنـــــد به بامداد ذیحجه که ماه حج و زیارت است، 

سـوگـنـــــد به بامداد روز آدینه که حج درویشان است،

و سـوگـنـــــد به بامداد همه ی روزها

که همه روز در همه سال

هنگام مناجات دوستان

و ساعـت خـلــوت عارفان است،

سـوگـنـــــد به بامدادِ دل دوستان که محلِ نظر خـداونــد است،

و سـوگـنـــــد به روشنائی بامدادِ معرفت

که سبب آسایش دل مؤمنان و راحت آنان است.

سـوگـنـــــد به شب هـای ده گانه ذیحجّه که روز عرفه در آن است،

سـوگـنـــــد به شب های ده گانه محرم که عاشورا آخر آن است،

سـوگـنـــــد به شب های ده گانه آخـر رمضان که شب قــدر در آن است،

سـوگـنـــــد به شب های ده گانه (دهه دوم) شعبان

که نیمه شعبان و شب برات در آن است،  

سـوگـنـــــد به شب های ده گانه موسی

که شب مناجات او با خداوند است،    

(وَ اَتمَمنـــاها بِعَشــــــر)

 

((( و عجیب این که بعـــد از یک هزار و چهــــــارصـــــد سال ،

یک [ شب های ده گانه ] دیگر پدید آمد ! 

و آن شب های ده گانه 12 تا 22 بهمن 1357

در ایـــــــــــــران می باشد  

( دهه ی فجر انقلاب اسلامی ) ،

در این ده روز و ده شب

چه اتفاقات غیرقابل درکی افتاد

تا انقلاب اسلامی ایران ،

به رهبری قائد عظیم الشأن ،

رهبر فقید انقلاب اسلامی

حضرت امام خمینی قدّس سره الشریف

به پیـــــــــــــروزی رسیــــــــد ،


 

 

پیــــــــــــــــروزی ای که طلایـــــــــــه

پیروزی های بعدی امت اسلام و ملت های دربند شد ...

و زمینه ساز ایجاد حکومت واحد جهانی

بدست توانای موعود ملل و منجی عالم بشریت

حضرت امام مهــــدی (عج)

ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه گردید.)))

 

سـوگـنـد به شفــع 

(جمله خلق جهان که آنها را جفت و قـرین یکـدیگـر

و ضدّ یکـدیگر آفـریـد)

و سـوگـنـد به وَتــر

که یکتا و یگانه است و بـرابـر شفـع است.


بعضی مفسران و دانشمندان،

 

شفــــــع را کوه  صفــا و مــروه 

و وتــــــــر را خانه ی کعـبــه دانسته

و بعضی دیگر شفــــــــــع را مسجـد الحَرام و مسجـد النَّبی 

و وتـــر را مسجـدالاقصی دانسته اند،

و بعضی دیگر شفــــــــــــــــع را شب و روز 

و وتـــــــر را روز رستاخیز دانند،

برخی دیگر شـفـــــــــع را نفس و روح امروز 

و وتــــــــــــــــــر را روح فردا دانند!

شـفــــــــــــع ارادت است و نیّت، 

و وتـــــــــــــــر همّت است و وحــدت!

شـفـــــــــــع زاهـد است و عـابـد با هـم قـرین

و وتـــــــــــــر مریــد است بی قــــرین!

 

و در پایان سوره این آیه ی مبارکه آمده است :  


یا اَیَتُهَا النّفسُ المُطمَئِنَّةُ

ارجِعِی اِلی رَبِّکَ راضِیَةً مَرضِیَّةً

فَادخُلِی فِی عِبادِی وَادخُلِی جَنَّتِی، 

ای نفس آرمیده دل و بر یقین،

بازگـرد بسوی خــــــدای خویش،

پاداش گرفته وکردارخود پسندیده

و خــــــــــــــــدا از تـــــــــو پسندیده!

پس با بندگان من در آی و در بهشت من داخل شو ،  

خوشا آن هنگام که این قفس بشکـنـد

و این بازداشته را بازخوانند

و این راه و رسم خاکـیـان از راه مقـربان بردارند

و شیطان پوشیده در صورت آدمیّت بیرون شود

و جوهــر پادشاهی چهــــــره ی جمـــــــال بنماید

و دشمن از دوست جدا شود.

 

هــرچه جـــز یار، نام او بشکــن      

هـرچه جـز عشـق، نام او غم کن


اِلـهـــــی وَ رَبِّّـــی مَـــن لِـی غـَـیـــــرُک


 

و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم

 

###########################################


یادداشت برگزیده

 

حلاّل مشکلات دنیــــا و آخــــرت

 

( کلیک کنید )



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی سوگندهای قرآنی ( 18 ـ 343 )

نقش نگیــن یقیــن

 

ســوره 86 : طــارق

بِســــمِ اللهِ الــرَّحمــنِ الــرَّحِیــم

 

وَالسَّماءِ وَالـطـّـــــارقِ، وَ ما اَدریکَ مَاالطّارق،

اَلنَّجمُ الثّاقِبُ، اِن کُلُّ نَفسٍ لَمـّــا عَلَیها حافـِـــظ،

 

 

سوگنــــــد به آسمان و آنچه به شب پیدا می آید،

و تو چه دانی که طارق چیست؟

طارق آن ستاره ی درخشان است،

هیچ کس نیست مگـر آنکه بر او از سوی خـداونـد نگهبانی است !

فـرشتگان و نویسندگان را بر شما موکّل کرده اند

تا گـفـتار و کـردار شـمـا را بنویسـنـد.


 سبحان الله والحمد لله و لا اله الا الله والله اکبر

 

پس مؤمن خــدا پرست،

چون میداند که از سوی خـداونــد بر او

گوشــــوانــــان گمــــارده شده،

باید که جامه ی مراقبت درپوشد

و گوش به گفتار و کارهای خود دارد

و ساحـت دل خود را از آلـودگی غـفـلـــت پاک دارد

و مــدام این آیه را ورد خود سازد

که اِنَّ عَـلَـیکُـم لَحافِـظِیــنَ

و پیوسته در پیش دیده ی خود این آیه را قرار داده

وَ ما کُنّا عَنِ الخَلقِ غافِلِینَ

و آن را نقش نگیــــن یقیــــــن خود گرداند.


 

 

به نادانی خـود یک عـمـر کـردم معصیت اما

 

توئی بخشنده یارب گرچه باشد جرم بسیارم

 

اگر جـرمم ببخشــائی وگر جسـمم بســوزانی

 

ز جـود و عـدل باشد هـرچه فـرمائی سزاوارم

 

 

###########################################


 

و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم

 

###########################################


یادداشت برگزیده

 

حلاّل مشکلات دنیــــا و آخــــرت

 

( کلیک کنید )

 

 

اَللّهُــــمَّ عَجِّـــل لِوَلِیِّــکَ الفَـــرَج 



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی سوگندهای قرآنی ( 17 ـ 342 )

شاهـــد و مشـهـــود


نمایی از جبل الرحمه در صحرای عرفات

 

سـوره 85 : بــــروج

 بِســــمِ اللهِ الــرَّحمــنِ الــرَّحِیــم


وَالسَّماءِ ذاتِ الـبـُـروجِ، وَالیَومِ المَوعُـودِ،

وَشاهِــدٍ وَمَشهـُودٍ،قُتِلَ اَصحابِ الاُخــدُودِ،

...اِنَّ الَّـذِینَ آمَنُوا وَعَمِلـُواالصّالِحاتِ لَهُم جَنّاتٌ 

 

سـوگـنــــد به این آسمانها با برجها و ستاره هایش

سـوگـنــــد به روز وعــده داده شـده (رسـتــاخیز) 

سـوگـنــــد به روز جمعـــــه و روز عــرفـــــه

و یا سـوگـنــــد به محـمــد(ص) و روز رسـتـاخیـز،

نفرین کرده و کشته باد صاحبان آن گودال،

آن آتش فـروزان

آنگاه که آنان نشسته بودند نزدیک آن ...

به تحقیق کسانیکه ایمان آوردند

و کارهای نیکـو انجام دادند

جایشان بهشت هائی است که

جوی های آب از زیر درختان آن روان است

و این پیــــروزی و رستــــگاری بــــزرگ است.


وَالسَّمــــاءِ ذاتِ الـبـُـروجِ ،

خـداونــد به آسمان که نظرگاه مؤمنــــــــان

و بالارس گفته ها و کرده های بندگان است 

سـوگـنــــد یاد میکند، 

وَالـیَـومِ المَوعُـودِ 

و به روز رستاخیز که به خـلــق وعــده داده شده است

سـوگـنــــد یاد میکند،


وَ شاهِــدٍ وَ مَشهـُودٍ 

برخی مفســران نوشتــــه اند:

شاهـد روز جمعـــه و مشهـود روز عـرفــــه است،

و یکی از ساعـت هــای روز جمعـــه بهترین ساعـت هـاست

که بنده ی با ایمان آنچه دعا کند دعای او قبول میشود،

یعـنـی سـوگـنـــد به روز آدینــه 

که روز مؤمنـــــــــان است

و موسم تائبــــــــــــان

و میعـــــــــــــــاد آشتی جـویـان،

 

و به روز عــرفــه

که روز نــوازش حاجیــــــــــــــــان

و وقـت مناجات دوستــــــــــــــــــــان

و روز مباهــــــــــــــــات حـق با فـرشتگان است

 

که می فـرماید:

فـرشتگان من؛

ببینید بندگان مرا

که از راه های دور و دراز آمده اند،

همه با خانمان وداع

و با تحمل سختی ها

و با حال خسته

و دل های شکسته

و چشم های به اشک نشسته

بسوی من می آیند،


فـرشتگان گویند:

پــروردگارا ؛ این ها میهمانان  تو اَند

که رو به خانه ی تو می آیند،

غریبان کوی تواَند

که همه تــــوکّــــــل برتو دارند !

ندا آید که شما حق ایشان گزاردید،

باز گردید که ما خود دانیم پاداش آنان چیست!


آنگاه بی واسطه نــدا دهـد:

ای بندگان من؛

شما میهمانان منید،

به نعیم رحمت بشتابید

که من گناهان شما را بخشیدم،

 

آری اگر غریبی به سرای کافـری شود

و از راه دور و دراز رسیده باشد،

آن کافـر روا نـدارد که او را رد کند !

پس چه گوئی که صــد ها هــزار نفــر،

دل به بادیه برده،

راه دراز در پیش گرفته،

با هر خطری روبرو شده،

از جان خود گذشته،

به عـرفـات ایستاده،

سر و پای برهـنـه،

روی بر خاک نهاده،

لـبـاس آخرت پوشیده،

لبیک زنان

و تکبیرگویان،

به درِخانه ی پادشاه جهان و جهانیان آمده اند،

و خـداونــد داد آنها را بدهـد

و رحمت و مغـفــرت به پیشباز آنان فـرستد!


به جلال و عـزّت خداوند سوگنـــــد

 

که اگر فردا خاک کفش

کمترین حــــاجّ به دوزخ اندازند،

هـزاران کس که ســزاوار کیفـر باشند

به طفیل آن خاک به سعادت و نعمت بهشت رسند!!

( البته باید توجه داشت که منظور حاجّ واقعی است

که تمام شرایط یک حاجّ را که شرع مقدس معین فرموده داشته باشد )

 


بعضی هم شــاهــــد را به دلـیـــل آیه مبارکه ی

انّا اَرسَلناکَ شاهِـداً

حضرت محـمّــد(ص) دانسته

و مشهــــود را به دلیل آیه ی مبارکه ی

وَ ذلِکَ یَــومٌ مَشهـُودٌ

روز قیـــــــــــامت دانسته اند،


######################################


خـداونــد تبارک و تعـالی به همه ی آن ها

سوگنـــــد یاد میکند

و می فرماید:


وَاللهُ مِن وَرائِهِم مُحِیطٍ

بَل هُوَ قـُرآنٌ مَجِیدِ فِی لَوحٍ مَحفـُوظٍ

 

خـداونــد به همه ی جهان و جهانیان احاطه دارد

و تاونده است

و قــــــرآن سخــن اوست

نه شعـر است و نه جادو،

و در لـــوح محـفــوظ است

که آن اُمُّ الکِـتــاب

و از نقص برکنار است

و در بالای آن لوح

در عـرش برین


کلمه ی لااِلهَ اِلاّ الله  نوشته شده،

و دین توحیـــد و اســلام

و رسالت محمّـد مصطفی(ص)

زیر آن نوشته شده،

و درازی آن لــوح

به انــدازه ی میان آسمان و زمین

و پهـنــای آن

به اندازه ی میان خاور و باخـتـر است،

و قـلــــم آن از نـــور است

 

 

و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی سوگندهای قرآنی ( 16 ـ 341 )

رایت وجـــود

 

سوره 79 : نازعـــــات

 بِســــمِ اللهِ الــرَّحمــنِ الــرَّحِیــم


وَالنّازعاتِ غَـرقاً، وَالنّاشِطاتِ نَشطاً،

وَالسّابِحاتِ سَبحـاً، فَالسّابِقاتِ سَبقاً،

فَالمُدَبِّراتِ اَمــراً، یَومَ تَرجُفُ الرّاجِفَةُ، 

 

سـوگـنـــد به ستارگان شتابان و همواره روان،

تا آنکه در باختر روان شوند.

سـوگـنـــد بهستارگانی که از خاور بسوی  باختر میروند.

سـوگـنـــد به ستارگانی که در فلک موج می زنند.

سـوگـنـــد به ستارگانی که در رفتن بر یکدیگر پیشی میگیرند.

سـوگـنـــد به فرشتگانی که کارها را به فرمان حق می سازند.

سـوگـنـــد به همـــــــــــــــــــه ی این هــــــــــــــا

آن روز که زمین بجنبد جنبیدنی (به دمیدن اول)

و در پی آن جنبش پسینه می آید (به دمیدن دوم)

دل ها در آن روز لـرزنده و ترسنده ،

 چشم هاشان (از خواری) فـرو شـده،

کافران گویند

آیا ما را به همان زندگی خواهند برد که نخست داشتیم؟  


وَالنّازعاتِ غَـرقاً ، وَالنّاشِطاتِ نَشطاً، 

این همه آیت ها اشاره به صنع خـداونــد 

و صنایع قـدرت

و بدایع فطرت

و لطائف حکمت در آفرینش مخـلـــوق است!

و جمله محـل نظر عــوام

و سبب راه بردن ایشان است،

زیرا عامّه خـلــق به دیـــده ی سَـر

به صنعـت هــا و بدیعـــه های او نگـرند !

و آثار رحمت و قدرت او بینند!

و از صنع به وجود صانع دلیل گیرند

و از سبب ها روش و اَنگاره گیرند،

تا سبب سازان پی برند !

باز عارفانِ راه و صدیقـــــانِ درگاه را حالی دیگـر است

و نظری دیگــــــر !


چون به دیده ی ســر به صانع نگـرنــد

اســـــرار عنـــــــــایت بینند،


و چون به دیده ی دل به مبــدع نگـرنـد

انــــــــوار هــــــدایت بینند !


و چون به دیده ی شهـود به مشهــود نگـرند

دوست را عیــــــــــان بینند،


و چون به دیده ی جـــــان به حـــــــــق نگـرند

رایت وجـــود بینند،

و به دیده ی شهـود  به مشهـود نگـرند!


 

ای مسکیـــن ؛

تا کی در صنــــایـــــع و بــدایــــــع نگـــــــری؟

یک بار درصـــــــــانـــــــــع و مبــــــــدع نگر

تا لطیفــــــــه های شگفت آور بینی!

از صنعـت هــا و ساخته های او آن بینی که از او خیزد !

و از صنعـت کار و بدیعــه نگار آن بینی که از او سزد!


چه کـنـد عـرش کـه او غاشـیــه ی مـن نکـشــــد

چـــون به دل غاشـیــه ی حکــم و قـضــای تـو کشــم

 


و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم

 

###########################################


یادداشت برگزیده

 

حلاّل مشکلات دنیــــا و آخــــرت

 

( کلیک کنید )



موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *