نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید         ( 1222 )                                                           

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

آدرس این وبلاگ در سروش

https://sapp.ir/913607

بوستان ادب و عرفان قرآن در ایتا :

 
http://eitaa.com/joinchat/1057488898C72c404fdb1

 

سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 377 )


( قسمت یازدهــم )


«(شــرط ولایـت)»
نتیجه تصویری برای «(شــرط ولایـت)»

 

( جزء  نوردهم صفحه 380 آیه 38 )‌ [ بخش دوم ]

بسم الله الرحمن الرحیم 

قَالَ یَا أَیُّهَا الْمَلَأُ أَیُّکُمْ یَأْتِینِی بِعَرْشِهَا قَبْلَ أَنْ یَأْتُونِی مُسْلِمِینَ


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

[سپس] گفت اى سران [کشور] کدام یک از شما تخت او را

پیش از آنکه مطیعانه نزد من آیند براى من مى ‏آورد


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

شرط ولیّ آن است که بسته ی کرامت نشود ، بلکه طالب استقامت باشد نه طالب کرامت ،

عارفی گفته : خواهان استقامت باش نه خواهان کرامت ؛ زیرا نفس تو طالب کرامت است ،

اما خدای تو طالب استقامت؛؛ فَاستَقِم کَما أُمِرتَ ؛؛ و این استقامت که از کرامت برتر و بالاتر است ؛

آن است که همواره توفیق طاعت رفیق او باشد ، و بر ادای حقوق و وظایف و واجبات ،

بی کسالت و سستی و تنبلی مواظب باشد ، و از معصیت ها بپرهیزد ،

و در هر حال که باشد ؛ شَفَقَت و مهربانیِ خویش را از خلق باز نگیرد ،

و با کسی دشمنی نکند ، و بار همه را بکشد ، و بار خود را بر کسی ننهد !

فَاستَقِم کَما أُمِرتَوَمَن تابَ مَعَکَ وَلا تَطغَوا ? إِنَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصیر

پس همان‌گونه که فرمان یافته‌ای، استقامت کن؛ و همچنین کسانی که با توبسوی خدا آمده‌اند (باید استقامت کنند)! و طغیان نکنید، که خداوند آنچه راانجام می‌دهید می‌بیند! ..   سوره مبارکه هود آیه 112

 

نقل شده که هرکس چهل روز از روی صدق و کمال عقیده و راستی و ایمان قلبی ، زهــــــــــد پیشه کند ، کراماتی از او نمایان میشود ؛و اگر ظاهر نشد به یقین در زهد او کمال صدق و ایمان قلبی نبوده است !

و اینک چند نمونه از کرامات اولیاء :

1 ـ در قصر سهل ابن عبدالله در شهر تستر ، اتاقی بود که معروف به خانه درندگان بود ! که درندگان بر سهل وارد شده ، و سهل آنها را در آن اتاق پذیرایی میکرد ! و گوشت و خوراکهای دیگر برای آنها می آورد ، و آنها میخوردند و از کاخ خارج میشدند !

راوی میگوید من از گروه بسیاری از مردم تستر شنیدم که می گفتند ، مکرر این کرامت را دیده اند ، و کسی منکر این جریان نبود !

در باره همین سهل ابن عبدالله خبر آمده که در اواخر عمر زمین گیر شد ، لکن به وقت نمـــــــاز ، دست و پای او باز میشد ، و چون از نماز فارغ میشد دوباره به حالت قبل باز میگشت !

2 ـ روزی یکی از مریدان سهل ابن عبدالله  او را گفت : چون مشغول وضو میشوم ، آب های دست هایم مانند خرده ی زر و سیم به نظر می آیند !

سهل گفت : نشنیده ای که کودکان چون گریه می کنند ؛ آنان را به گردوئی یا چیزی مشغول می کنند ؟

3 ـ گویند پیری بود در طوس ؛ روزی در کنار نهر آبی جامه از تن بیرون کرد تا غسل کند ، رهگذری رسید و جامه ی او را ببرد ، عارف در میان آب بماند و گفت :

بار خدایا ؛ اگر این غسل بر متابعت شرع رسول است ؛ دست او را خشک کن تا جامه ی من بیاورد ،

آن مرد برگشت در حالیکه دست او خشک شده بود ؛ و جامه ی شیخ را بر جای خود نهاد ،

شیخ گفت : بار خدایا ؛ حال که جامه ی مرا باز آورد ؛ دست او را به او باز رسان ؛ همان دم دست او سالم شد !

4 ـ چه بسا اتفاق افتد که کرامت پس از مرگ ظاهر شود ؛ 

نوشته اند چون جنید بمرد ؛ جنازه ی او را آماده ی حرکت کردند ؛ ناگاه مرغی سپید بیامد ؛ و بر گوشه ی جنازه نشست ، و هرچه مردم آستین افشاندند بلکه برخیزد ؛ مرغ سپید بلند نشد ! و همچنان بود تا جنازه به خاک سپرده شد ، و مردم همچنان در شگفت بودند !

 

نتیجه تصویری برای شرط ولایت

هشــــــــــدار ؛

جوانمردان و پویندگان راه خدا هیچگاه دربند کرامت نشوند و آرزوی آن نکنند ، زیرا که کرامتِ ظاهر ، از مکر ایمن نبوَد ! و از غرور خالی نباشد !

شیخ انصاری گوید :حقیقت نه به کرامت درست شود ، بلکه حقیقت خود کرامت است ! 

از کرامات ، صاحبِ کرامت ! و از عطا ؛ عطا کننده را باید دید !

پس هرکس به کرامات بنگرد او را بدان باز گذارند ، و هرکه به عطا بنگرد ؛ از عطا دهنده باز مانَد !!!

نتیجه تصویری برای شرط ولایت

 

شاید این جمعه بیاید مهــدی (ع)


تصویر مرتبط

 

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی



موضوع :