سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1967087
  • بازدید امروز: 167
  • بازدید دیروز: 241
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید         ( 1129)                                                              

 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 22 : حج ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 332 )


  ( قسمت ششم )


قـادر ِ بر کمــال



http://www.noorfatema.org/up/uploads/13352033115.gif

 

 ( جزء هفدهم صفحه 334 آیه 18 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یَسْجُدُ لَهُ مَن فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَن فِی الْأَرْضِ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ وَالنُّجُومُ وَالْجِبَالُ وَالشَّجَرُ وَالدَّوَابُّ وَ کَثِیرٌ مِّنَ النَّاسِ وَ کَثِیرٌ حَقَّ عَلَیْهِ الْعَذَابُ وَ مَن یُهِنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِن مُّکْرِمٍ إِنَّ اللَّهَ یَفْعَلُ مَا یَشَاءُ


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

آیا ندانستى که خداست که هر کس در آسمان ها و هر کس در زمین است و خورشید وماه و [تمام] ستارگان و کوهها و درختان و جنبندگان و بسیارى از مردم براى او سجده مى ‏کنند و بسیارى‏ اند که عذاب بر آنان واجب شده است و هر که را خداخوار کند او را گرامى ‏دارنده‏ اى نیست چرا که خدا هر چه بخواهد انجام مى‏ دهد

 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

بدان که هرچه در آسمان ها و زمین است ؛

و جانوران و جمادات ؛ خدای را سجده کنند ؛

برخی از آن سجده ها را آدمی به عقل خود فرا یافت ؛

و از ادراک آن ناتوان نیست ، و بر دانش وی پوشیده نه !

مانند سجود فرشتگان در آسمان ها و مؤمنان در زمین !

و بعضی دیگر از سجده ها است که عقل آدمی آن را نمی پذیرد !

و دل در آن می شورَد ، ولی دین آن را قبول می کند ،

و خداوند به درستیِ آن گواهی می دهد ،

سجده آفتاب و ماه و ستارگان و درختان و جنبندگان است ؛

که خداوند در قرآن آن را یاد فرموده ،

و آن چه که بر خِرَد محال است ؛

خداوند آن را قادر ِ بر کمال است ،

معقول و نامعقول را مقدّر است و مقتدر ،

فاطر است و مدبّر ،

نه به اول عاجز ، و نه به آخر قاصر !


 

ای جوانمرد ؛

حیلت در رزق ؛ محنت بار آورَد ،

و تکلف در دین ؛ حیرت بردهد !

نه رزق به دست ما است ؛

و نه دین به عقل ما !

هر دو را گردن باید نهادن ،

و کار را به خدا سپردن ،

و با توکلِ به او کار و تلاش کردن !

سخنان حقّ ؛ راست و استوار است ،

هرچند بر خِرَد دشوار باشد !

[ پس تو تلاش خود را بکن و بقیه را به او بگذار ! ]


 

 

همه مشکلات مــــــا

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا

حضرت حجـة ابن الحســــن المهــــدی(عـــج) است


یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله


 

برای سلامتی و خشنودی امـــام و مقتــــدا و مولایمان


 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

و برای تعجیل در فـــرج مبــــارکشان 

دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات

 

 

http://www.noorfatema.org/up/uploads/13108992873.gif



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید         ( 1128)                                                                

 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 22 : حج ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 332 )


    ( قسمت پنجم )


احسـن الخـالقیـن



http://www.noorfatema.org/up/uploads/12790174621.gif

 ( جزء هفدهم صفحه 332 آیه 6 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم      

ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّهُ یُحْیِی الْمَوْتَى وَأَنَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ

 

     

ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

این [قدرت نمایی ها] بدان سبب است که خدا خود حق است

و اوست که مردگان را زنده مى‏ کند و [هم] اوست که بر هر چیزى تواناست



 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

این اختلاف احوال مردم بدین سبب بیان نموده که ؛

وی به راستی خدا است ،

و خدائی را سزا است ،

وجودی که فنا در او راه نه !

موصوفی که صفات او به عقل آدمی دریافت نه !

خلق را آفرید چنان که خواسته ی او بود ،

و کسانی را برگزید که شایسته ی او بود ،

در آفریدن خلق ؛ از داشتن شریک ، منزّه ،

و در گزیدن پیامبران ؛ از تهمت ، مبرّا ،

او به مقتضای قدرت ؛ خلق کرد ،

به مقتضای رحمت ؛ برپا داشت ،

به مقتضای غیرت ؛ بسوی عدم برد ،

و به مقتضای حکمت ؛ حشر کند !



 

خداوندِ یگانه ؛

مخلوق را برای اظهار قدرت ؛ خلق کرد ،

برای اظهار کرم ؛ روزی داد ،

برای اظهار جبروت ؛ می میرانَد ،

و در نهایت برای کیفر و پاداش ؛ زنده می کند !

چنان که آدمی ، نخست نطفه بود ،

به قدرت خود آن را علقه کرد ،

به مشیّت خود آن را مضغه ساخت ،

به اراده ی خود ؛ استخوان پدید آورد ،

و به وجو خود با جامه ی گوشت ، استخوانها را پوشانید !

و به رحمت خود ؛ روح در آن دمید و انسان شد !

فتبارک الله احسن الخالقین


 

بالورد أهنئکم بذکرى ولادة الأکبر do.php?img=853

 


 

سلام بر شبیه ترین مردم به رسول الله (ص)


در اخـلاق و رفتــار و کلام


 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید     ( 1126)                                                               

 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 22 : حج ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 332 )


( قسمت سوّم )


وعده ی رحمت و مغفرت



 

 ( جزء هفدهم صفحه 332 آیه 1 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْءٌ عَظِیمٌ

   ترجمه لفظی آیه شریفه :

اى مردم از پروردگار خود پروا کنید چرا که زلزله رستاخیز امرى هولناک است


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

...إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْءٌ عَظِیمٌ

زلزله ی رستاخیز را چه شرح و نشان توان داد ؟

که خداوند می فرماید :

شَیْءٌ عَظِیمٌ چیزی بزرگ است ،

روزی و چه روزی ؟

ساعتی و چه ساعتی ؟

کاری و چه کاری ؟

روز بازاری و چه روز بازاری ؟

سراپرده ی عزت به صحرای قدرت زده ،

بساط عظمت گسترده ،

ترازوی عدل آویخته ،

صراط راستی باز کشیده ،

زبانهای فصیح همه گنگ و لال گشته ،

عذر ها همه باطل کرده ،

که فرمود :

امروز روزی است که سخن نمی گویند ،

و اجازه ی عذرخواهی نمی دهند ،

چه بسا پرده ها که آن روز دریده گردد !

چه بسا نَسَب ها که بریده شود !

بسا سپیدرویان که سیاه روی گردند !

بسا پارسایان که رسوا شوند !

بسا کلاه جاه و جلال دولت ها که در خاک خواری افکنند !

و بسا منشور پادشاهان که آن را خط عزل برکشند !

که امروز روز فرمان حق است !

چه بسا پدران که در ته دوزخ فریاد می کشند ؛

و فرزندانشان در مرغزار بهشت می خرامند !

که آن روز ؛ پدر را به گناه پسر ؛

و پسر را به گناه پدر نمی گیرند !

در اخبار نوشته اند که :

از سیاست روز جزا ،

آدمِ صفی پیش آید و گوید :

بار خدایا ؛ مرا بگذار ! با فرزندان من دانی چه کنی !

نوح نبی نوحه کنان پیش آید و گوید :

خداوندا ؛ بر ضعف و درماندگیِ من رحمت کن !

موسی و عیسی هریک پیش آیند و گویند :

بار الاها ؛ ما هر یک به خود درمانده ایم ،

به ما رحمت نما !

همگی به زبان ناتوانی در حالت درماندگی

فریاد وانفساه نفسی (خودم ، خودم) بلند کنند !

در آن میان ، سیّد دو جهان ،

ستاره ی زمین و آسمان ،

پسندیده ی خداوند جهانیان ،

در صحرای قیامت ظاهر شود ،

هم چنان ماهِ دو هفته (بدر) ،

محشر را روشن کند و فلک را گلشن نماید ،

 سیّد بنی آدم ، جمال و کمال خود بنماید ،

و روشنائیِ رخسار وی به جهان رستاخیز افتد ؛

اهل ایمان را سعادت و امان پدید آید ،

چنان که آفتاب اندر فلک به ستارگان همی گذر کند ،

آن مهتر عالَم هم ؛ امّت من امّت من گوید ؛

و به مؤمنان گذر همی کند ،

و به رخسار آنان نظر همی افکند ،

و اهل ایمان را به شفاعت همی دارد ! .....

آن روز همه ی پیامبران ، خود را هستند ؛

 و پیامبر خاتم ؛ امّت خود را !

و عرض کنــــــد ؛

بار خدایا ؛ با من هرچه خواهی کن ،

ولی امّت مرا وا بگذار ؛

که آنان را طاقت عذاب نباشد !

و من به آنان وعده ی رحمت و مغفرت د اده ام .....



 

 

این جمعه هم گذشت و آقا نیامدید     !

 

عـمـری به انتظــار نشــستـم نیــامــدی 

چـشم از همه به غیر تـــو بستم نیامدی 

ای مـایـه امــیـد بــشــر ، رشــتــه امـیـد 

از هرکســی بجـز تــو گـسـستم نیامدی

ای خضر راه گمشدگان در مسیر عشق

چشم انتظـار هرچـه نـشستم نیـــامدی

ای سـرو سـرفـراز گــلــستـــان زنــدگی

دیدی مگر حقـیرم و پـســتــم نــیـامــدی

عـمــری در آرزوی تــو آخــر شــد و هـنوز

در آرزوی روی تــو هــســتـم نــیــامــدی

مست گنــاه ، مـرد حــقـیقــت نمی شود

دیدی همیشه غافل و مــستــم نـیامدی

زندان تن کلـیــد نـــدارد به غـــیـــر مـــرگ

چــون از رگ حــیــات نـرستــم نـیـامـدی

گفتی دل شکـسته بـود جـای من فقط

این دل به خـاطـر تـو شکســتم نیامدی



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1125)         

 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 22 : حج ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 332 )


  ( قسمت دوّم )


بـویِ جــان



http://www.noorfatema.org/up/uploads/12790223521.gif

 

 ( جزء هفدهم صفحه 332 آیه 1 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم   

یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْءٌ عَظِیمٌ


     ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

اى مردم از پروردگار خود پروا کنید چرا که زلزله رستاخیز امرى هولناک است


 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : 

 

یَا أَیُّهَا النَّاسُ ... ندای علامت است ؛

و یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ... ندای کرامت است ؛

ندای علامت ؛ به عامّه ی مردم است ؛

و ندای کرامت ؛ به خاصّان است ؛

ندای علامت ؛ تخویف است و تحذیر ،

و ندای کرامت ؛ تشریف است و تبشیر .

...اتَّقُوا رَبَّکُمْ ... این دو کلمه ؛ یکی قهر است و یکی لطف .

اتَّقُوا قهر است ؛ که میداند به عدل خویش ،

و رَبَّکُمْ لطف است که می نماید به فضل خویش ،

و بنده را میان قهر و لطف نگاه میدارد ،

تا در بیـــــــم و امیــــــــــد زندگی کند !

چون در بیم باشد به کار خود می نگرد و می زارد (زاری میکند)

چون در امید بوَد ؛ به لطف خداوند می نگرد و می نازد !

چون به خود نگرد ؛ همه سوز و نیاز شود ،

و چون به حق نگرد ؛ همه راز و نیاز شود .

 

خـــدایــــــا ؛

گاهی که به خود نگرم ؛

گویم از من زارتر کیست ؟

گاهی به تو نگرم ؛

گویم از من بزرگوارتر کیست ؟

بنده چون به عمل خود نگرد ؛

به زبان تحقیر ، از کوفتگی و شکستگیِ خود گوید :


پر آب دو دیـــده و پر آتش جگــرم


پر باد دو دستم و پر از خاک سرم !

 

و چون به لطف الهی و فضل ربانی نگرد ؛

به زبان شادی و نعمت آزادی گوید :


چه کند عــرش که او غاشیـــه مـن نکشد؟


چون به دل غاشیه حکم و قضای تو کشم


بـوی جـان آیــدم از لب چو حدیث تـــو کنم


شاخِ عِــزّ رویَــدَم از دل چو بلای تــو کشم



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1123)                                                                

 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 21 : انبیاء ( مکّی ـ 112 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 322 )  


( قسمت سی و یکـــــم )


اراده خـداونـدی

 ( جزء هفدهم صفحه 331 آیه 104 تا 107 )

بسم الله الرحمن الرحیم 


(104) یَوْمَ نَطْوِی السَّمَاء کَطَیِّ السِّجِلِّ لِلْکُتُبِ کَمَا بَدَأْنَاأَوَّلَ خَلْقٍ نُّعِیدُهُ وَعْدًا عَلَیْنَا إِنَّا کُنَّا فَاعِلِینَ

(105) وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ

(106) إِنَّ فِی هَذَا لَبَلَاغًا لِّقَوْمٍ عَابِدِینَ

0107) وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ

   ترجمه لفظی آیه شریفه :

(104) روزى که آسمان را همچون در پیچیدن صفحه نامه‏ ها در مى‏ پیچیم همان گونه که بار نخست

آفرینش را آغاز کردیم دوباره آن را باز مى ‏گردانیم وعده‏ اى است برعهده ما که ما انجام‏ دهنده آنیم

(105) و در حقیقت در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد

0106) به راستى در این [امور] براى مردم عبادت‏ پیشه ابلاغى [حقیقى] است

(107) و تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستادیم


 

میلاد مسعود سرور آزادگان و امام عارفان

 

حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام مبارک


 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

یَوْمَ نَطْوِی السَّمَاء ...  

آسمان گنبد بلندی است که دوستان خدا زیر آنند ،

و زمین فرش گسترده ای است که روی آن قرار دارند ،

و چون از دنیا رفتند ، بر حسب عادت ، دیار آن خراب می گردد ،

و زمینی که در آن گناه کاری شده ؛ غیر از آن زمین شود !

و آسمان نیز درنوردیده می شود !

تا پیمودن مسافت برای دوستان خدا کوتاه گردد !

 

وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ ...

نوشتن در این آیت به معنی اخبار است ،

و ذکر و تورات و صالحان امت اسلام است ،

بدین بیان که :

موسی را در تورات و داود را در زبور خبر دادیم که ؛

امت محمد(ص) ؛ شایستگان و برگزیدگان ما هستند ،

و خاصّگیانِ حضرتِ ما اند ،

هرچند به صورت بی گاه خاستند ،

امّا به معنی بگاه خاستند !

بیگاه خیزان بودند در عالم قدرت ،

و بگاه خیزان بودند در عالم مشیّت !

بامدادِ مشیّتِ الهی سر می زد که ایشان برخاسته بودند ،

همه را به اول آوردیم و ایشان را به آخر ! (آخرالزمان)

تا خواری همه با ایشان بگوئیم ،

( داستانهای طغیان و هلاکت پیشینیان که بما گفته شده )

و راز های ایشان با کس نگوئیم !!!

(چون بعد از ما دیگر امتی نیست تا با ایشان گفته شود !)

 

وَ مَا أَرْسَلْنَاکَ ...

در روزگار فترت ، در عصر جاهلیت ،

پیش از مبعث مصطفی(ص) که ؛

جمال اسلام روی در نقابِ عزت کشیده بود ،

گروهی بودند که راه آنها جز کوری و گمراهی نبود ،

که ناگاه آفتاب دولت شرع محمدی ،

از افق اقبال خداوندی پدید آمد ،

و این رحمت واسعه بر جهانیان بود .

لطیفه :

نقل کرده اند که ؛ تُبَّع پادشاه حِمَیر ،

کاهن خود را گفت :

هیچ پادشاهی را یابی که از کشور من افزونی داشته باشد ؟

گفت : آری ،

پیغمبری در راه است که ؛

مملکت او بر همه ی مملکت ها افزون تر باشد !

مهتر و سروری که ؛

در پیشانیِ او نور سجود ؛

در ابروی او    نور خضوع ؛

در موی او        نور جمال ؛

در چشم او      نور عبرت ؛

در روی او       نور رحمت ؛

در دل او        نور معرفت ؛

در سر او         نور محبت ؛

در میان دو شانه ی او نور نبوّت ؛

و در کلام او       نور حکمت بُوَد !

[ و این شخص کسی نیست جز محمّد مصطفی(ص) آخرین پیامبر خدا که هر روز نورنبوتش فروزانتر ، و پرچم آزادی بخشش هر روز در اهتزاز تر ، لشکر و قدرتش هر روز قوی تر و جهانی تر ، و مکتبش حیات بخشش هر روز فراگیرتر است ، و امروز بعد از گذشت هزار و چهارصد و اندی سال ، علیرغم دشمنی های دشمنان سرسختش ، زمینه های تشکیل حکومت واحد جهانیش فراهم تر میشود . این خواست ازلی خداوند جهانیان است و با نیرنگها و دسیسه های صهیونیسم و استکبار جهانی با جعل فیلمهای موهن و نوشته های مسموم در رسانه های عمومی و مجازی قابل برگشت نیست و سد راه وقوع اراده ی خداوندی نتوانند شد . که خود فرموده است : ... أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ ]



موضوع :


   1   2   3   4      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *