سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1964827
  • بازدید امروز: 93
  • بازدید دیروز: 80
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (597 )  

ســوره 4 : نســـاء  ( مدنی ـ 176 آیه دارد ـ جزء چهارم ـ صفحه 77)


  ( قسمت نوزدهـــم )


مستـان بـاده و نخـوت

 

 

 

 ( جزء پنجــم صفحه 85)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم   

43 ـ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَ أَنتُمْ  سُکَارَى

حَتَّىَ تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ ...


تفسیر لفظی : 

اى کسانى که ایمان آورده ‏اید در حال مستى به نماز نزدیک نشوید تا زمانى که  بدانید چه مى ‏گویید ...


 

تفسیر ادبی و عرفانی :

به نمــــــــاز در حالت مستی نزدیک نشوید ،


.................................

آری ؛ مستی ها متفاوت  و مستــــــان مختلفند !

یکی مست باده ،

یکی مست غفلـــت ،

یکی مست دنیا دوستی ،

یکی مست خـــود پرستـــــی ،

یکی مســــت جــــــــاه و مقـــــــام !

که این از همه ی مستی هازیان آور تر است ،

زیرا خویشتن دوستی ، اصل همه ی تاریکی ها است .


اگـر صـد بـار در روزی شهیـد راه حــق گـردی


هم از دُونـان یکی باشی چو خــود را در میـان بینی


تو خود کَی مرد آن باشی که دل را بی هـوی خواهی ؟


تو خود کی درد آن داری که تـن را بی هـوی بینی ؟


آن کس که مست بـــــــاده است ،

در آن حال ترسان ،

از بیـــــــم کیفــر لــرزان ،

و عاقبت در آتـــش نیـــــــــران ،

و یا مشمــــول رحمت و غفــــــــران !

امّا آن کس که مست نخوت و خود پرستی است ،

کار او پـــــــرخطـــــــــر ،

زنـــــــدگیـــش دردِ ســـــــر !

مرگش آغـــــاز عـــــذاب و شـــرر !

سرمایه ی وی زیـــــــان و خســـــران ،


کار او بر تاوان ،


بیمِ فرقتِ جاویدان !


و در آتش و در ک نیـــران !


این است عاقبت کار خودپرستان !


الهـــــی ؛ 

هـرچند از بـدِ سزای خویش به دردم


لیکـن از مفلس نـوازی تـــو شـادم،


الهـــــی ؛ 

من قدر و شأن تــو را ندانم، وسـزای تو را نا توانم،

 

و در بیچارگی خود  سرگردانم، و روز به روز بر زیانم !


الهـــــی ؛ 

من کِیــم که بر درگاه تـو زارم ، 

و یا قصــه درد خود به تو بردارم! 

 

 

پس مؤمن خــدا پرست،

چون میداند که از سوی خـداونــد بر او

گوشــــوانــــان گمــــارده شده،

باید که جامه ی مراقبت درپوشد

و گوش به گفتار و کارهای خود دارد

و ساحـت دل خود را از آلـودگی غـفـلـــت پاک دارد

و مــدام این آیه را ورد خود سازد


که اِنَّ عَـلَـیکُـم لَحافِـظِیــنَ

 

و پیوسته در پیش دیده ی خود این آیه را قرار داده


وَ ما کُنّا عَنِ الخَلقِ غافِلِینَ

 

و آن را نقش نگیــــن یقیــــــن خود گرداند.

 

 

به نادانی خـود یک عـمـر کـردم معصیت اما

 

توئی بخشنده یارب گرچه باشد جرم بسیارم

 

اگر جـرمم ببخشــائی وگر جسـمم بســوزانی

 

ز جـود و عـدل باشد هـرچه فـرمائی سزاوارم


 

 

همه مشکلات ما


ناشی از غیبت طولانی مولایمان


محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا


قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است


السلام علیــک


یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

اَللّهُــــمَّ عَجِّـــل لِوَلِیِّــکَ الفَـــرَج



موضوع :


   نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (596 )  

ســوره 4 : نســـاء  ( مدنی ـ 176 آیه دارد ـ جزء چهارم  ـ صفحه 77)


  ( قسمت هیجـدهـــم )


کلیـد سعــادت

 

 ( جزء پنجــم صفحه 85)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

  

41 ـ فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِن کُلِّ أمَّةٍ بِشَهِیدٍ

وَ جِئْنَا بِکَ عَلَى هَؤُلاء شَهِیدًا

تفسیر لفظی : 

 

پس چه بزرگوار روزی باشد که ما از هر گروهی پیغمبری را به گواهی بیاوریم و تو را هم بر این گره گواه آوریم .

کلید سعـــادت از منظر استاد عرفان و مفسر بزرگ قرآن علامه فقید طباطبائی رحمة الله علیه

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

بدان که در عالَم رستاخیز ، 

بندگان خدای را مقام های گوناگون ، 

و کارهای بزرگ در پیش است :

اول : مقــام دهشت و حیـــرت ؛

که مردم در حضرت پروردگار به پا خیزند.


دوم : مقام سئوال و اظهار حجت ؛

که برای گروهی گواهی آماده است .


سوم : مقام حساب و باز پرسی ؛

که در ترازوی عدالت ، کارهای مردمان را سنجند .


چهارم : مقام تمیز و از هم جدا شدن ؛

که گروهی به بهشت و گروهی به دوزخ روند .


پنجم : مقام سیاست و هیبت ؛

که خداوند در محشر

با نفخه ی صور اسرافیل همه را حاضر کند ،

در آن حالت ، همه سرافکنده و به کار خود درمانده !

گروهی روی به آدم (ع) کنند و گویند :

ای کسی که خداوند تو را به دست قدرت خود آفرید ؛

و با تو سخن گفت ، و مسجود فرشتگان ساخت ؛

باشد که ما را شفاعت کنی ؟

آدم (ع) در جواب گوید :

نــــه ! من مـــردِ این کار نیستم ،

که در کار خود در مانده ام !

بروید ، تا نوح شما را شفاعت کند !

آن گروه نزد نوح (ع) روند ،

و از او همان جواب شنوند !

و به همین گونه

نزد ابراهیم و موسی و عیسی علیهم السلام روند

و همه بر همان منوال جواب شنوند !

آن گاه همگی نزد محمّد مصطفی (ص) روند ،

و شفاعت خواهند ،

مصطفی (ص)  رماید :

من نزد عرش خدای به سجود روم ،

از حضرت پروردگار ندا آید ای محمّد ؛ چه خواهی ؟

و خود دانا تر است بر آن چه می خواهم ،

 و گویم :خداوندا؛ ما را وعده ی شفاعت دادی ،

اکنون می خواهم که آنان را

از دهشت و حیرت برهانی ،

و کار برگزاری و حکم کنی .

و خداوند شفاعت او را قبول و فرماید :

برو میان آنان بایست ،

تا ما در مقام برگزاری و رسیدگی برآئیم و حکم کنیم .


ششم : مقام بازپرسی و اقامه ی دلیل ؛

در آن انجمن بزرگ و عرصه ی رستاخیز ؛ 

ابتدا خداوند از پیغمبران پرسد که :

آیا شما دستور های مرا به مردم ابلاغ کردید ؟

همگی از نوح تا ابراهیم گویند :

پیغام رساندیم لیکن امّت ها انکار کردند !

خداوند از پیغمبران گواهی خواهد ،

آنان همگی امّت محمّد (ص) را گواه گیرند !

امّت محمّد (ص) از روی آیات قرآن ،

تکذیب های آنان را گواهی دهند !

خداوند از محمّد (ص) گواهی بر صحت اظهارات امّت خود خواهد ،

محمّد (ص) گوید :

آن چه گفته اند آن است که تو خود در قرآن ،

در وصف امّت من فرمودی :

که شما بهترین امّتی هستید که

مردم را به کار نیک امر و از کار بد نهی می کنید !

خداوند ، گواهی امّت محمّد (ص) را پذیرفته ،


دوستــــان را مــــزد و ثـــواب ،


و بیگانگان را کیفــــر و عقـــــاب دهد ،


راست کاری پیشه کن ، کاندر مصاف رستخیز

نیستند از خشم حق جز راست کاران رستگار

 

السلام علیکِ یا رقیه بنت اباعبدالله الحسین علیه السلام

سالروز شهادت سه ساله ی مظلوم اباعبدالله (ع) تسلیت

 

هفتم : مقام حساب رسی در برابر ترازوی عدل الهی ؛

در مرحله ی حساب رسی ، مردمان سه دسته اند : 

 

گروهی که در نامه ی کارهای شان نیکو کاری نیست !

ایشان یک سر به دوزخ سرازیر شوند .


گروهی که در نامه ی اعمال شان

جز نیکو کاری و اطاعت نباشد ،

آنان بی حساب یک سر به بهشت روند !


گروهی در این میان بمانند که :

در دفتر کارها شان ، هم نیکی است هم بدی !

هم طاعت هم معصیت ،

کارهای ایشان در ترازوی عدل بسنجند ،

اگر کفه ی طاعت سنگین تر است ؛

کلیـــد سعـــادت و پیروزی جاودان به دست آنان دهند ،

که آنان همگی رستارانند ( هُمُ الفائـــــــزُون ) 

اگر کفه ی معصیت سنگین تر است ؛

آنان گرفتار خسران و زیانند ( هُمُ الخاسِـــــرُون ) 

و آنان سزاور کیفـــر و عذابنــــد !

تا به کیفر همه ی کارهای بدی که کرده اند برسند !

اینجاست که فضـــــل خــــــــدا بر گروهی از آن ها

آشکار خواهـــــد شــــــــــد ،

کلید های زندگی از منظر عارف بالله و استاد فرزانه ، آیة الله جوادی آملی

 

یادداشت برگزیــده راز کلید ها


راز کلیــد ها

 

روی عنوان کلیک کنید


 

همه مشکلات و گرفتاری های ما


ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان


محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا


قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است


 پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشــــان دعا کنیم





موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (595 ) 

ســوره 4 : نســـاء  ( مدنی ـ 176 آیه دارد ـ جزء چهارم ـ صفحه 77)


  ( قسمت هفــدهـــم )


همسـایـه جـــان


http://gasemi.persiangig.com/gpics/nime-shaban.jpg

 

 ( جزء پنجــم صفحه 84)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

36 ـ وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِکُواْ بِهِ شَیْئًا وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا

وَ بِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَالْجَارِ ذِی الْقُرْبَى

وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالجَنبِ وَابْنِ السَّبِیلِ

وَ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبُّ مَن کَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا


تفسیر لفظی : 

 

خدا را بپرستید و هیچ چیز با وی شریک نگیرید و با پدر و مادر نیکوئی کنید ، و همچنین با خویشاوندان و یتیمان و بی نوایان

و با همسایه ی خویشاوند و همسایه ی بیگانه و رفیق هم سفر و با کسان راه گذر و مسافر و با بردگان خود به نیکوئی رفتار کنید

که خداوند بنده ی خود ستا و نازکش را دوست ندارد .


تفسیر ادبی و عرفانی : [ بخش سـوم ] 

 

... وَلاَ تُشْرِکُواْ بِهِ شَیْئًا ...

 

شرک به زبان شــریعت آن است که :

با خــــــدای معبـــــودی دیـگـــر گیــــری !

و به یکتــــــائی او اقــــــرار نیاوری !

و شرک به زبان حقیقت آن است که :

در کائنات موجودی دیگر به جز خــــدا بینی !

و با اسباب بمانی !

که گفته اند :

ندیدن سبب نادانی است ،

ولی با سبب بماندن شرک است !

این که خداوند در این آیت با ذکر لزوم نیکی با پدر و مادر ،

یادی هم از همسایگان کرد ،

و مراعات حقوق ایشان بنمود ،

از آن جا است که :

همسایگان بسیارند و حقوقشان به اندازه نزدیک و دوری آنان !

یکی همسایه ی خــــانــــــــه است ،

یکی همسایه ی نفــــــــس !

سومی همسایه ی دل ،

چهارم همسایه ی جــــان !

همسایه ی خانه ، آدمیزاد است ،

همسایه ی نفس ، فرشته است ،

همسایه ی دل ، آرایش دانش است ،

و همسایه ی جــــــان ، حـقّ تبـــــارک و تعـــــالی است.

رعایت حق همسایه ی خانه آن است که :

مراعات حال او کنی ،

و به مواسات خویش پیوسته او را

از خود خشنود و آسوده داری !

حق همسایه ی نفس آن است که :

او را به طاعت خویش شاد داری ،

و از گناهکاری ، او را اندوهگین نکنی !

حق همسایه ی دل آن است که :

معرفت و دانش خود را از شائبه ی بدعت ،

و آلایش فتنت و حیرت پاک گردانی ،

و به لباس شریعت و پیرایه ی حکمت راسته کنی !

و حق همسایه یجـــان آن است که :

اخلاق پاکیـــــزه کنی ،

و اطراف و جوانب را ادب کنی ،

و خاطر پر از حرمت داری ،

و قدم از دو گیتی برگیری ،

و از خود باز رسته و حق را یکتـــــا شوی !

گوینـــــــد :

خداوند به مصطفی (ص) فرمود :

ای محمّــــد ؛

با من باش آن چنان که نبوده ای !

تا من با تو باشم آن چنان که بوده و هستم !


تـا با خودی از چـه  هم نشینی با مــن ؟


ای دور ز مــن ، چـه از تـو باشد با مـن


در مــن نـرسی تـا نشـوی ره با مــن


کانـدر ره عشــق ، خود تو گُندی با من !

 

http://www.askquran.ir/gallery/images/60/1_Ya-mahdi.jpg

 

بگـــذار بگویمت دلـــم غـــــــم دارد    

یک عالمه اشک و آه و ماتــــم دارد

عجّـــل بظهـــور ، ای عزیــز زهــــرا      

ای یوسف‏ فاطمــــه تــو را کم دارد

ای کاش که انتظار معنی می‏ شد     

بی ‏تابی جویبـــــار معنی می شد

وقتی که سحر شکوفه صبـح دمد     

با آمدنت بهـــــــــار معنی می شد

 

 

به روسیاهی‌مان نگاه نکن


و به دست های مان که خالی و گنهکارند،


قلب مان را ببین که ؛


هـــر روز صبــــح و شــــــــام تـــــو را می‌خوانند.


این جمعه هم گذشت و نیامدی آقــــــــا

 

به امید روزی که متن تمام پیامک‌ها دو کلمه باشد:


مهــــــــدی آمــــــــد

 

   

برای تعجیـــل در فـــرج مبارکشــان دعا می کنیم


کارت پستال درخواستی طراحان



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (594 )  

ســوره 4 : نســـاء  ( مدنی ـ 176 آیه دارد ـ جزء چهارم ـ صفحه 77)


  ( قسمت شــانــزدهـــم )


آفتــاب دولـت دوسـت

 


 

 

( جزء پنجــم صفحه 84)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

36 ـ وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِکُواْ بِهِ شَیْئًا وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا

وَ بِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَالْجَارِ ذِی الْقُرْبَى

وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالجَنبِ وَابْنِ السَّبِیلِ

وَ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبُّ مَن کَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا


تفسیر لفظی : 

خدا را بپرستید و هیچ چیز با وی شریک نگیرید و با پدر و مادر نیکوئی کنید ، و همچنین با خویشاوندان و یتیمان و بی نوایان

و با همسایه ی خویشاوند و همسایه ی بیگانه و رفیق هم سفر و با کسان راه گذر و مسافر و با بردگان خود به نیکوئی رفتار کنید

که خداوند بنده ی خود ستا و نازکش را دوست ندارد .

 

 

تفسیر ادبی و عرفانی : [ بخش دوم ] 

موسی (ع) در طلب آتش می شد ،

و بی خبـــر آفتـــاب دولت  بر او تافت !

محمد مصطفی (ص) در خواب بود که ؛

بشارت آمد و گفت :

بیا تا مرا بینی ! من خریدار تو اَم !

تو  بی من چند نشینی ؟

نه موسی (ع) به گفتار طمع داشت ،

نه محمّــــد (ص) به دیدار !

پس یافت در غفلت است

و جز این مپنــــدار !


خــدایـــــــا ؛

روشنی عزت تــــــو جای اشارت نگذاشت ،

جلال وحدانیت تـــــــو  راه اضافت برداشت ،

تا رهی گم کرد آن چه در دست داشت !

و ناچیز گشت هرچه او پنداشت !

خداوند از آنِ خود می فزود و از آنِ بنده می کاست !

تا آخر همان ماند بی کم و کاست !


محنت همـه در نهــاد آب و گِل مــاست


پیش از گِل و دل چه بود ؟ آن حاصل ماست


آدمی با آن توحید از دوزخ برست و به بهشت رسید ،

و با این توحید از خود برست و به دوست رسید !

خــدایـــــــا ؛

عـارف تـــــو را به نــــــور تـــــــــو می دانـــــد !

و از شعــاع وجــــــود عبــــارت نمی تواند !

موحّد ، تو را به نــور قــرب می شناسد !

و در آتـــش مهـــــــر می ســــوزد !

از نـــــــاز بـــــاز نمی پـــــردازد !

مسکیــــــن او که تـــــو را به صنــــــایـــــع شناخت !

و درویش او که تــــــو را به دلائــــــــــــل جُست !

از صنــــــــایع آن باید جُست که در آن گنجد !

از دلایـــــل آن باید خواست که از آن زیبد !

حقیقت توحید  بر زبــــان چگونه آویزد ؟

و استــــــدلال و اجتهــــــــاد چه سان به آن پیوندد ؟

توحیــــد عـــــارف یافتـــــــن است در غفلت !

ناخواسته درآمده و بنـــــــده با خود پرداخته !

و در مشــــــاهـــــــــده ی قــــــــرب ،

و مطالعـــــه ی جمــــــــع افــــــــروختـــــه !

مهـــر ازل ســـــــود کرده و دو گیتی به زیــــــان برده !



زیـان جـان گـر از دیـدارت آید


زیـان جـان به جـان باید خریدن

 

خــدایـــــــا ؛

نشان این کار ما را بی جهان کرد !

تا از تن نشان مــــا را هم بی نهان کرد !

دیده وری ِ تـــو بنـــــده را بی جـــــان کرد !

و مهــــر تــــو ســـــــود و دو گیتـــــی زیـان کرد !

خــدایـــــــا ؛

دانی به چه شــــادم ؟

نه آن که به خویشتن ، به تـــــو افتادم !

تـــــو خواستــــــــی ، نــــــه مــن خواستم !

دوست بر بالین دیدم چون از خــــواب برخاستم !

 

 


 


خــون خــــدا

 

لطفاً روی عنوان کلیک کنید

 

کاروان اسرای اهل بیت (ع) به شام رسیده است

 

... و نهضت ادامه دارد ...

 

 

 

 

حسن یوسـف کف موسی دم عـیسـی داری


آنچه خوبــــان همه دارند تـــو یکجـا داری


جانـــــــان من !


  قائـم آل محمّـــــد (ص)


  هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم


که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی


و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی


  برای تعجیل در فرج مبارکتان دعا می کنیم

 

برای سلامتی و خشنودی امام و مقتدا و مولایمان


 دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (593 )  

ســوره 4 : نســـاء  ( مدنی ـ 176 آیه دارد ـ جزء چهارم ـ صفحه 77)


  ( قسمت پـانــزدهـــم )


نسیـم اُنـس


 

 

 

( جزء پنجــم صفحه 84)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

36 ـ وَاعْبُدُواْ اللّهَ وَلاَ تُشْرِکُواْ بِهِ شَیْئًا وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا

وَ بِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَالْجَارِ ذِی الْقُرْبَى

وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالجَنبِ وَابْنِ السَّبِیلِ

وَ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ یُحِبُّ مَن کَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا


تفسیر لفظی : 

خدا را بپرستید و هیچ چیز با وی شریک نگیرید و با پدر و مادر نیکوئی کنید ، و همچنین با خویشاوندان و یتیمان و بی نوایان

و با همسایه ی خویشاوند و همسایه ی بیگانه و رفیق هم سفر و با کسان راه گذر و مسافر و با بردگان خود به نیکوئی رفتار کنید

که خداوند بنده ی خود ستا و نازکش را دوست ندارد .


 

  تفسیر ادبی و عرفانی :

ابتدای آیت ذکر تــوحیــــــد است ،

و توحیـــداصل علوم و سِرّ معـــارف و مایه ی دین است ،

و بنای مسلمانی و حاجز میان دوست و دشمن است ،

هر طاعتی که توحید با آن نیست ؛

آن را ارجی و وزنی نـــه !

و سرانجام آن طاعت جز تاریکی و گرفتاری نیست ،

و هر معصیت که با آن توحید است ؛

حاصل آن جز آشنائی و روشنائی نیست ،

یکتا گوئی توحیــــد مؤمنـــــان است ،

و یکتــــــــا بینـــــی توحیـــد عارفـــان !

توحید مؤمن ؛ دیو رانَد ، گناه شوید ، دل گشاید ؛

توحید عارف ؛ علایق بَرَد ، خلایق شُویَد ، حقایق آرَد ،

توحید مؤمن ؛ پند برگیرد ، در بگشاید ، بار دهد ،

توحید عارف ؛ رسوم انسانیت محو کند ، حجاب بشریت بسوزاند ،

تا نسیم اُنس دمد ، و یادگار ازلی رسد و دوست به دوست نِگَرَد !

 

توحید مؤمن آن است که ؛

خـــــــدا را به یکتــــــــائی در ذات ،

و پاکی در صفات ،

و ازلیت در نام و نشان ،

گواهی دهد،

خدائی که آسمان و زمین را جز او خدائی نه ،

خدائی که به شأن و قدر از همه برتر ،

و به ذات و صفات بالاتر ،

 و از ازل تا ابــــد بزرگتر و والاتر است .


 

گفته اند : توحید مسلمانمؤمن سه جمله است :


اثبات صفات ، بی تفریـــط ،


نفـــی تشبیـــه ، بی تعطیــــل ،


بر ظاهـــــر رفتــــــن ، بی تخلیــــط ،

 

حقیقت اثبات آن است که ؛

هرچه خدا فرموده ، از خود بر بیان است ،

و آن چه مصطفی (ص) فرموده ، از حق بر عیان است ،

پس باید تسلیم و تصدیق در آن پیش گیری ،

و بر ظاهر آن بایستی ،

و آن را مَثَل نزنی ،

و به خیال گِرد آن نگردی !

که آن چه در علم خدا آید ،

در خیال نیاید ،

و باید از تفکر در آن بپرهیزی ،

و تکلف و تأویل در ان نجوئی ،

این است توحیـــد که با آن از دوزخ برهند ،

و از خشم حـــق آزاد شوند .

و به بهشت روند ،

اما توحید عارفان که زینت صدّیقـــان است ؛

نه کار آب و گِل است ،

و نه جای زبان و دل !

موحّد عارف به زبان چه گوید ؟

که حالش خود زبان است ،

توحید را چگونه تعبیر کند ؟

که با هر عبارتی عین بهتان است !

این توحید نه از خلق است ،

بلکه آن را از حق نشان است ،

و در حقیقت رستاخیـــــز دل و غارت جـــــان است .

( این مبحث ادامه دارد )

 


 

 

یادداشت برگزیده


راز کلیــد هــــا

 

لطفاً روی عنوان کلیک کنید


 

همه مشکلات و گرفتاری های ما


ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان


محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا


قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است


یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله

 

 پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشــــان دعا کنیم

 


کارت پستال درخواستی طراحان



موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *