سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1966253
  • بازدید امروز: 23
  • بازدید دیروز: 69
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



بسم الله الرحمن الرحیم   

او که هم حاضر است و هم ناظر و هم قاهر  

با سلام مجدد   به دوستان معزّز ، همانگونه که در پست وداع و سپاسگزاری مورخ 94/8/9 اعلام گردید بنا به دلایلی اعلام ترک خدمت نمودم ، ولی بسیاری از دوستان در نظرات خصوصی و عمومی و ایمیل از این تصمیم حقیر اعلام نارضایتی نموده و خواستار حضور در فضای مجازی و ادامه کار در این زمینه شدند ، لذا به احترام نظر دوستان عزیز و ارجمند و خواسته قلبی خود برای اتمام این پروژه قرآنی تصمیم به ادامه کار گرفته و همه زحمات و کار و تلاش خود را تقدیم ذات مقدس احدیت می نمایم .

او که هم حاضر است و هم ناظر و هم قاهر ، هم خالق است و هم رازق و هم مدبّر ، هم معشوق است و هم محمود و هم معبود ، کارها را می بیند و حال ها را می سنجد و دل ها را می جوید ، و خطا ها را می شوید ! هم بر می انگیزد و هم بر می گزیند !

امید است مورد قبول او و رضای رسول او و هدایت مخلوق او ، و گامی هرچند کوچک در ترویج فرهنگ و اخلاق کتاب او باشد . ان شاءالله

 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

 

 



موضوع :


بسم الله الرحمن الرحیم


وداع و سپـاسگــزاری


شاید حدود بیست سال قبل بود که کتاب ارزنده تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید اثر عرفانی خواجه عبدالله انصاری بدستم رسید .

کتابی که در قرن پنجم هجری نوشته شده ، و در قرن ششم هجری توسط یکی از شاگردان و مریدان خواجه بنام امام رشیدالدین فضل الله احمد ابن محمود میبدی با نقل اخبار و اشعـار مناسب و حکم و امثال به شرح و بسط آن پرداخته و در سال های اخیر دانشمند محترم جناب آقای علی اصغـــرحکمت با تهیه مقدمــــه ای آن را در ده جـلــد کتاب مفصل تنظیم و توسط دانشگاه تهـــران به چاپ رسیده است.

بمنظــور سهـولت در استفــــاده از این کتاب ده جلــــدی ، از سال 1344 تا سال 1349 هـ ش دانشمند محترم جناب آقای حبیب الله آموزگار آن را در دو جلد خلاصه و با عنوان تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید تألیف نموده است.

در همان زمان ضمن مطالعه این کتاب ارزشمند ، بعضی از کلمات و جملاتی که با نگارش امروزی کمی تفاوت داشت و یا با عقاید ناب شیعـــه اثنی عشری همخوانی نداشت را در حاشیه کتاب علامت گذاری و توضیح دادم .

چرا که خواجه فقید را برخی شیعه و برخی غیر شیعه دانسته اند ، و برخی هم وی را شیعه ای دانسته که در محاصره زمان و مکان و حکومت سنّی مذهب آن زمان بوده و از روی اصل تقیّه ، برخی کلمات را در کتابش بکار برده است . و بنظر می رسد این دیدگاه صحیح تر از همه باشد .

به هرحال همیشه در فکر این بودم که ای کاش می شد این کتاب را با نگارش امروزی و اصلاح برخی کلمات و جملات مورد نظر و یا حذف آنها ، تجدید چاپ نموده و در اختیار علاقمندان به ادب و فرهنگ قرآنی قرار گیرد .

تا این که در اردیبهشت ماه 1391 وبلاگ بوستان ادب و عرفان قرآن مجید را در سایت وزین و ارزشی پارسی بلاگ ایجاد و خواسته دیرین خود را در این وبلاگ قرآنی و در فضای مجازی عملی کردم .

در ابتدای کار افراد زیادی مرا به ادامه کار تشویق و ابراز ارادت و علاقمندی نمودند و به زودی این وبلاگ جای خود را در سایت پارسی بلاگ باز کرد به طوری که آمار بازدیدهای آن به بیش از 45000 در ماه رسید !

این وبلاگ در حال حاضر دارای 1073 پست است که تعداد 933 پست آن در مجله وزین پارسی نامه در قسمت های علوم و معارف قرآنی و دینی مذهبی قرار دارد . و بقیه پست ها اغلب مناسبتی و بدون مطلب میباشد .

بطوری که برخی دوستانی که در عالم سیـــاست هستند بطور خصوصی پیـــــــام می دادند که : هرگاه از ناهمواری ها و آشفتگی های عالم سیاست خستــــه می شویم جهت روحیــــــه گرفتــــن و تمدّد اعصــــاب به بوستان شما می آئیم !

این پیشرفت را مرهون همفکری و همکاری دبیران محترم و معزّز مجله پارسی نامه می دانم که با نگرشی وسیع به مطالب قرآنی و برگزیدن آنها و قرار دادن در مجله ، باعث رشد و ارتقاء جایگاه این وبلاگ به صدر برترین های مجله شدند . و این برتری از بهمن ماه 1393 به بعد (تاکنون) با رتبه اول در جدول برترین های مجله موجود و محفوظ است .

اینک که به فضل پروردگار ، از ابتدای قرآن تا سوره مبارکه مریم را تقدیم دوستان و علاقمندان به ادب و عرفان قرآنی نمودم ، و قصد دارم بنا به دلایلی از خدمت دوستــــان عزیــــز و ارجمنــــدم مرخص شوم ؛ لازم می دانم به منظور تقدیر و تشکر از عنایت های قرآنی این عزیزان ، نامی از آنها برده شود :

آقایان و خانم ها و حجج اسلام :

(البته برخی نام ها حقیقی و برخی نام کاربری آنها است)

محمد عابدینی ، امیر منصور معزّی ، راشد خدایی ، سلمان علی ، شایگان ، فاطمه کریمی ، یوسفی ، امین ، همابانو ، شیرازی ، سادات موسوی ، تبسم بهار ، حسینی ، مجنون الحسین ، یاس ، پروانگی ، رواق ، بلای آسمونی ،  وستا ، هور ، آلاء توحیدی ، که جمعا تعداد 70 پست در مجله دارند

خون شهداء ، غزل صداقت ، علیرضا عباسی ، حامد گودرزپور ، که جمعا 110 پست در مجله دارند

کنیز مادر ، تشنه ، حدیث ؛ که جمعا 124 پست در مجله دارند

حــوالــــی دلتنگـــــی ؛ که 71 پست در مجـلــه دارند

سید مرتضی شریفی ؛ که  72 پست در مجله دارند

بهــــــــــــار ؛ که  80  پست در مجـلــه دارند

حسیـــن هاتفـــــی ؛  که 149 پست در مجـلـه دارند

اظهــــر من الشمـس  ؛ که 257 پست در مجـلــه دارند

 با یک نگاه اجمالی به جدول اسامی فــــوق ، ملاحظه می فرمائید که این عزیـــزان که در پرورش و رشد این نهال نوپا سهیم بوده اند همگی از دبیران با سابقه و فرهیخته و کارآمد و برخی نیز استاد حوزه علمیه هستند ، بنابراین اگر کسی مدعی این باشد که این دبیران عزیز و زحمت کشِ مجله ، از روی عدم اطلاع از آئین نامه مجله و یا از روی بی توجهی و از روی هوی و هوس ، مطالب را برگزیده اند حرفی بسیار نامربوط و غیرقابل قبول است !

در پایان از همه دبیران حاضر و سابق و اسبق و همچنین دبیران محترم هیأت تحریریه ؛ خانم ها : گل نرگس ، سحربانو ، نگارستان خیال ، زهرا . م ، صداقت ، مهسا ، هما ص و سایر عزیزانی که ممکن است نامشان در ذهنم نباشد ، تقدیر و تشکر می نمایم

همچنین از مدیریت محتـــرم و معـــزّز سایت ؛ جناب آقای مهنـــدس فخــــــری و همکاران محترمشان و همه مسئولین و دست اندرکاران مجله و نیز از زحمات سردبیر محترم مجله ، سرکار خانم همــــا صــدری ، تشکر و قدر دانی می نمایم و همه این عزیزان را به خدای منّان می سپارم .

و از سردبیر محترم استدعا دارم مراتب تقدیـــــر و تشکـــــر حقیر را به هر نحو که صلاح می دانند به یکایک دوستان و سروران گرامی ابلاغ فرمایند .

همچنین از کلیه دوستــــانی که از این وبلاگ بازدید و با نظرات مشوّقــــانه ی خود ، انگیـــــزه تلاش بیشتر را در حقیــــر ایجـــــاد می نمودند خاضعــــانه تقــدیـــــــر و تشکــــــــر می نمایم.


خـــدا نگهــــدار ؛ ایدکم الله

 

الهــــــی ؛

من نبـودم و تـــــو بودی ،

من نخواستم و تو خواستی ،

مرا به نعمتِ وجــــود آراستی ،

به آب کــــــرامـــت پـرورانــــــدی ،

به نسیــــم محبت شکوفــــــا کردی ،

به گرمی نگاهـــت حیـــــات دادی ، 

و به نگاه لطف میـــوه رویاندی ، 

اینـــــک ؛

از بیخ مکَن نهالی را که خود کاشتی ،

مخشکان درختــــی را که خود پرورانــدی ،

مسوزان بوستــــانی را که خود آراستــــــی !

الهـــــــی ؛

نمی گویم دستــم را بگیــر !

کـــه ؛ گــرفتـــــــه ای !

رهـــــــایم مکُـــــن !

حتی لحظه ای !

 

ای چه خوش روزگارِ کسی یا کسانی که ؛

در راهی می روند که مشمـــــــول عنــایتِ پروردگار ؛

وَ اَلزَمَهُم کَلِمَةِ التَّقوی ... شوند ،

و کمنـــــدِ تقـــــــوی بر گــــــردنِ آنان افتــــــد ،

و به راه راست و سعــادت واقعــی کشانـــــــده شــــوند !

 

تا کی‌ دل‌ من‌ چشم‌ به‌ در داشته‌ باشد؟


ای‌ کاش‌ کسی‌ از تو خبــر داشته‌ باشد


آن‌ باد که‌ آغشته‌ به‌ بــوی‌ نفس‌ توست‌


از کوچه‌ ی ما کاش‌ گــــذر داشته‌ باشد

 

 

السلام علیک یا مولای یا اباصالح المهدی


این جمعه هم گذشت و نیامدید آقـــا !


شاید ما همچنـــــان سرگــــــرم دنیـــا و زنـــــدگی خویشیــم


ولی هر روزه برای تعجیل در ظهـــــــــور مبارکتــــــان


دعــــای فــــــرج بر لب داریـــــــم

 

 



موضوع :


<      1   2   3      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *