سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1964860
  • بازدید امروز: 126
  • بازدید دیروز: 80
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



تفسیر ادبی عرفانی آیات مخاطبات (39)

فـرزنــدِ نجیـبِ آدم


آیه 253 سـوره بقـــره :

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم

تِلکَ الـرُسُـلُ فَـضَّـلـنــــا بَعـضَهُـم عَلی بًعـضٍ...

خداوند میفـرماید

ما پیغمبران را بر یکـدیگــر فضـــل و فـزونی و برتری دادیم،

که همه آنها برتر از همه آدمیانند

و مرسلان مهینان از دیگـر انبیاء اند،

و اولـواالعــزمان برتر از دیگــر رسولانند،

بعلاوه هـریک را به صفتی خاص متصـف نمودیم،

چنانکه آ دم را به کرامت در خلقـت،

نـوح را به اجابت در دعوت،

ابراهـیـــم را در دوستی و خـلّـت

داود را به فـرستادن زبور،

سلیمان را به سخن گفتن با مور،

موسی را به مناجات در طور،

عـیسی را آفــریـدن بدون پـــدر از نــور،

و محـمـــد(ص) را به قـــرآن و معـــراج

... وَ رَفَعَ بَعضَهُـم دَرَجاتٍ ...

پیغمبران همه نواختگانند،

خاصه مرسلان که برگزیدگانند

لیکن نه چون پیغمبر ما

محمد مصطفی(ص) عــربیِّ هـاشمیّ

که سـیِّـد همه آنها است!

*******************************************

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ

یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً

*****************************************

چنانکه آدم را گفتند:

رو شراب انس در جام قــدس نـوش کن،

به سـرای سعادت نظری کن،

به سرای شقاوت گذری کن،

به بستان فضل در نگر،

فـرزنــدان را خـبــر دِه،

که ایشــان امت کسی هستند

که فــرزنـــدِ نجیبِ آدم است!

*******************************************

*****************************************

ادریس را گفتند:

رَو بر این معـراج روحانی،

بر این گلشن بلند برشو،

نیک تأمل کن،

دور هـر فـلکی و سیـر هـر اختری را

بسان مرد ستاره شناس نیک بنگر،

تا روزگار سـعــادت کی رسـد؟

که سرا پرده ی شرع مطهر بزنند

و رشتــه آنــرا از قــاف تا قـــاف بکشند!

ابراهـیــم خلیـل را امر آمد

که بسان کـدخــدا باش در زمین حجاز

و خطه ی حرم را نشان برکش،

موسی را امر آمد

که به سان سپهسالار عصا بلـنـد کن

و با آن مرد طاغی جنگ کن

تا در صف درویشان امت محمد(ص) درآیند

و سر بر سجــده اطاعـت نهند!

عیسی را خطاب آمد

که در آسمان چهارم میباش

که در آخر عهد

که دشمن دولت محمد(ص) بیرون آید،

از مــرکـز چهارم

گام بر صخـره بیت المقــدس نِــه

و آن دشـمـــن را هـلاک کن!

(اَلّلهُـــم َصَــلّ ِعَلی مُحَمَّـدٍ وَآلِ مُحَمَّـدٍ وَعَجِّـل فَرَجَهُــم)

پس آدم بسان مـژده دهـنـده،

ادریس بسان منجم،

ابراهـیـم بسان کـدخـدا،

موسی بسان سپهسالار،

عـیسـیبسان مبشّــر و حاجـب،

 همه جهان را بهر محـمـــد(ص) آراسته ،

و شرع او همه شرع ها را نسخ کرده،

که کار همه کار او،

شرع همه شرع او،

عـزّت همه عـّزت او است،

که اگر جمال و عزّت او نبودی،

پرگار قــدرت بر دایــره وجود نگشتی

که خـداونــــدعـــزّوجَـــلَّ فــرمود:

لَـولاکَ لَمــا خَـلَـقــتُ الاَفــلاک

#############################################

#############################################

گرنه سببِ تو بودی ای دُرِّ خوشــاب 

 آدم نزدی قــدم درین کـوی خــراب

هجـران تو گر زمــانه دیـدی در خواب                

 گشتی دل و جان این جهان آتش و آب



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی آیات مخاطبات (37)

چـــراغ آسمــــان


آیه 119 سـوره بقـــره :

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم

اِنّا اَرسَلناکَ بِالحَــقِّ بَشِیـراً وَ نَـذیــِراً .     

میان عیسی (ع) و محـمـــد(ص) سالها بگذشت

که پیغام بری به خلق نیامد،

جهان را همه کـفـر و ظـلــم گرفـت،

و غـبـار فتنه در عالم پیچید،

و دریای گمراهی به موج آمد،

در هـرکنجی صنمی

و در هـر سینه از شرک رقمی،

یکی آویخته حجری،

یکی پرستنده شجـری،

و دیگری پرستنده شمسی یا قمری،

کس ندانست که بیع و نکاح چیست!

نه زکات و نه صدقات،

نه جهاد نه غـزوات،  

نه حج و صوم و صلوة ،

همه با فساد و سفاح انس گرفته،

 و بر ریا و نفاق خوکرده،

قرآن ایشان شعر،

اخبار ایشان سحر،

عادت ایشان در خاک کردن دختران

و بریدن نسب از پسران،


خـداونـدِ کارسـازِ بنـــــده نـــواز

از همه ی عالم، حیوان برگزید،

و از حیوان آدمیان،

و از آدمیان خــردمندان،

و از آنها مؤمنان،

و از آنها پیغمبران را برگزید،

و از میان آنها

محمّــد مصطفــی(ص)

را انتخاب کرد،

که امید پیغمبران است

و خاتم ایشان

و قطــب جهان

و ماه تابان

و چـــراغ آسمــــان 

*******************************************

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ

یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً

*****************************************

از خدای تبارک و تعالی میخواهیم

دشمنان و مخالفان حضرت را

که قابل هدایت باشند به راه راست هدایت فرماید ,

و آنها را که لیاقت و زمینه هدایت ندارند

و همچنان به دشمنی و کینه توزی و اهانت و جسارت

( اعم از دست و زبان و قلم و بیان و فیلــــم و...)

ادامه می دهند ,

به خاک مذلّت و عذاب دنیا و آخرت مبتلا سازد

این برنامه همه روزه ادامه دارد

تا همچنان خاری در چشم این دشمنان کینه توز باشد



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی آیات مخاطبات (36) 

کعبـه  اقـبـــال

آیه 106 سـوره بقـــره :

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم 

ما نَنسَخُ مِن آیَةٍ اَو نُنسِها ...

دراین آیت از روی اشــارت میگــویـــد:

ای مهتر خافـقَـیـن؛

ای رسـول ثقـلیــن؛

ای خلاصه تقـــــــدیـر؛

ای بــدر منیــر؛

ای کلّ کمال؛

ای قبله ی جمال؛

ای کعـبـه ی اقـبـال ؛

ای مایه افضــــال؛

ای نمودار لطف و جلال؛

ای شاخ وصل تو نازان؛

ای کوکب عـزّ تو رخشان؛

ای کسی که بر شواهـد ربوبیت و تأیید الـوهـیـت

مخصوص و سرافـراز شـده،

تا در هرلحظه کار دولت تو در ترقّی،

و آنچه دیگـــران را تاج است تو را نعلین!

*******************************************

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّ

یا اَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـوا عَـلَـیــهِ وَ سَلِّـمـُوا تَسـلِـیـمـاً

*****************************************

نعلی که بیفکنـد همی مرکبت از پــای  

تاج سرسلطان شد و تا هست چنین باد

ای مهتـــر پیغمبــــران؛

از آن مقام ها که تو را از آن برتری میدهـم،

هر چند همه حسنات مقربان و اولیاء،

سیئات تو است،

پس چون برگزاری از آن استغـفـار کـن!

و خود پیغـمبـــر(ص) فـرمود

روزی هـفـتــاد بــار استغــفــار میکنم!

*******************************************

*****************************************

از خدای تبارک و تعالی میخواهیم

دشمنان و مخالفان حضرت را

که قابل هدایت باشند به راه راست هدایت فرماید ,

و آنها را که لیاقت و زمینه هدایت ندارند

و همچنان به دشمنی و کینه توزی و اهانت و جسارت

( اعم از دست و زبان و قلم و بیان و فیلــــم و...)

ادامه می دهند ,

به خاک مذلّت و عذاب دنیا و آخرت مبتلا سازد

این برنامه همه روزه ادامه دارد

تا همچنان خاری در چشم این دشمنان کینه توز باشد



موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی آیات مخاطبات (35)

بشیــر و نـذیــر


آیه 89 سـوره بقـــره :

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم

وَ لَمّا جائَتهُم کِتابٌ مِن عِـنــدِاللهِ ...

... و چون برای آنها ازجانب خداوند نامه رسید،

چه نامه ای؟

که یادگار خداوند است نزد دوستان،

نامه ای که مهـر قـدیـم است،

نامه ای که قصه ی دوستی و دوستان است،

نامه ای که از ستم در امان و بیماران را درمان است،

شفای دل بیماران و آسایش جان اندوهـنـاکان است،

و رحمتی از جانب خـدای جهانیان

بر مهتـــر عالمیــــــان است.

آنانکه جهودان بودند

در نام و صفـت وی تغییر و تبدیل آوردند

و کمر دشمنی او را بسته به وی ناسزا میگفتند،

در صورتیکه او را شناخته و دانسته

از وی یاری و داوری خواستند!

و آنانکه کافران قریش بودند

با آنکه محـمـــد(ص) پیش از بعـثـــت

نـزد آنان مُعَـزَّز و محترم بود

و امانتهای خود را نزد او میگذاشتند

و در محفلها او را در صدر می نشانیدند،

همینکه قصه نبوت خواندن گرفت

و حدیث دل و دل آرام پیش آورد،

کارها دگـرگــونه گشت!

دوستان دشمن شدند!

تیر ملامت بسوی او انداختند،

ساحـر و شاعـرش خواندند،

دیوانه و سرگشته اش گفتند!

لیکـن چه زیانی برای او؟

درحالیکه اگر او را اجیر و فـقـیـر خواندند

خـداونــد او را بشیــــر و نـذیـــــــــر خواند!

و اگر او را ضالّ و غـبـّی گفتند

خـداونـد او را رسول و نبیّ خواند!

که گفته اند دوست باید دوست پسند باشد نه شهرپسند!

و شگفت نیست اگر مشتی بیگانگان

آن مهـتـرعالـم را نشناختند،

زیرا خداوند آن خزانه اسرار خلقت

یعنی محمّــــد مرســـــل (ص) را

مهـری برنهــاد تا طمع ها از او دور شــود.

*******************************************

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّیااَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـواعَـلَـیــهِوَسَلِّـمـُواتَسـلِـیـمـاً

*****************************************

گفته اند که

 آفـرینش همه در میم محمد(ص) است،

هرکجا در عالم دردی و سوزی است،

در برابر عشق وی ناچیز است،

انبیاء و اولیاء و شهـداء و صدّیقان چندان که توانستند رفتند،

لیکن از آغاز تا انجام که رفتند به قـدم او رسیدند،

آن مقام که زِبَرِخلایق آمد زیر قـدم خود نپسندید،

به سدره منتهی,

و جنّت مأوی ,

و مقام طوبی و زلـفـی ,

که غایت رتبت صدّیقان است خود ننگریست!

زهی کرامت ،

زهی شرافـت ،

زهی فضـیـلـــت ،

زهی عــلـوّ و رفعـت ،

پس از صـــــــدها ســـــــــــال

( زمان نوشتن این تفسیر توسط خواجه عبدالله انصاری )

 (و اینک پس از یکهزار و چهار صد و سی و سه سال)

بنگــر در این گیتی صدای وی،

در هفت آسمان آوای وی،

در هـردلی از وی چـراغی،

برهـر زبانی از وی داغی،

در هـر سـری از وی نوائی،

در هـر سینه ای از وی لوائی،

و در هـر دلی وی را جائی است!

راهش پر نـــــــــــــــــــــور

و گـفـتـــار و کـردارش با نــــــــــــور،

خُلـــــق و خُویَـــــــــش از نـــــــــــــور،

و خـــودش نـُـورٌ  عـلـی نـــور است

*****************************************

کـفــر و ایمــان را هـم انـدر تیـرگی هـم در صفــا

نیست دارالملک جـز رخسار و زلف مصـطــفـی

روی و مویش گر بصحرا ناوریدی قهر و لطف

کافــری بی بـرگ مانــدستی و ایمــان بی نوا

*******************************************

*****************************************

سالروز شهادت

امام محمد ابن علی الباقر علیه السلام

به شما و همه دوستان و شیعیان آن حضرت

تسلیت عرض می نمائیم




موضوع :


تفسیر ادبی عرفانی آیات مخاطبات (34) 

زیـــور اُنـــس


آیه 60 سـوره بقـــره :

بســم الله الــرحمـــن الرحیـــم

وَ اِذ استَسـقــــــی مُوسی لِقَــومِهِ ...

فرق میان قوم موسی و عیسی و محمّــد(ص) :

موسی (ع) برای قوم خود آب خواست

و عیسی (ع) نـــــــــــان

و محـمــد مصطفی (ص) بجای نان و آب،

رحمت و بخشایش خواست!

*******************************************

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَـتَــهُ یُصَـلّـُـونَ عَـلَـی النَّبِیُّیااَیُّهَـــا الَّـذِینَ آمَنُــوا صَـلّـُـواعَـلَـیــهِوَسَلِّـمـُواتَسـلِـیـمـاً

*****************************************

خـداونــد فـرمود: 

ای محمّــد؛

 امت تو از ســه حال بیرون نیستند،

یا مطیعـانند

یا عاصیـانند

یا مشـتـاقان،

مطیعان را بهشت من بهـره است،

و عاصیـــــــان را رحمت من

و مشتاقان را رضای من و دیدار من بهره است!

محـمــد(ص) گفت:

خـداونــدا ؛

مراد آن دو (موسی و عیسی) را نقد دادی

و از من متـوقــف بر امری ســـاخـتــی؟

خـداونــد فـرمود: ای دوست؛

ایشان حاجت برای امت حاضرخود خواستند

و مراد خویش بیافتند،

ولی تو هـرچه میخواهی برای همه امت خود

تا روز رستاخـیـز میخواهی،

پس همه را جمع کنم،

همه را جامه ی کرامت پوشانم،

همه را به زیـــور انــس و لطف بیارایم،

که ایشان بهینه ی امت هستند،

یک قصد و یک دل و یک همتند،

نه چون بنی اسرائیل که پراکنده بودند،

و در دل و در قصد و در همت همه با هم نبودند!

و در دین به معـبـودی یگانه اکتفا نکـردند

و در دنیا به یک طعــام قـنـــاعــت نه!

*****************************************

گـوینـد:

ذکر عصا اشارت به سیاست شرع است

و سنگ اشارت به دلهای سخت تر از سنگ آنها،

یعـنـی موسی خواست آنها را به راه آوَرَد

که بهم رسند و همگان فایده برند،

اما نشــد!

درحقیقت خـداونــد فـرمــود:

با تازیانه شریعـت , آنها را سیاست کن

و بر عـلــم و عـمـل وادار،

که جمله ی آن ارکان اســــــــــــــلام است

و آن دوازده رکن باشد،

که شش تای آن بنای اســلام است

و شـش تای آن بنای ایـمــــان

بنـای اســـلام :

1- اقـرار بـه وحدانیــت خـــدا

2- ایمــان به نبــوَّت محـمـــد مصـطـفی(ص)

3- نمــــاز

4- زکـــات

5- روزه

6 - حــــــج

 

بنای ایمـــــان :

  

1- ایـمــــان به خـــــدا

2- ایمان به فـرشـتــگان

3- ایـمـــان به کـتــاب خــدا

4- ایـمــــان به پیمـبــران خـــــدا

5- ایمـان به روز رسـتــاخیـــز

6- ایـمــــان به مـقــدّرات 

 

*******************************************

*****************************************

از خدای تبارک و تعالی میخواهیم

دشمنان و مخالفان حضرت را

که قابل هدایت باشند به راه راست هدایت فرماید ,

و آنها را که لیاقت و زمینه هدایت ندارند

و همچنان به دشمنی و کینه توزی و اهانت و جسارت

( اعم از دست و زبان و قلم و بیان و فیلم و...)

ادامه می دهند ,

به خاک مذلّت و عذاب دنیا و آخرت مبتلا سازد

این برنامه همه روزه ادامه دارد

تا همچنان خاری در چشم این دشمنان باشد



موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *